2010.08.08. 13:25
Stieg Larsson, A tetovált lány írójának titkai
2004, egy kis kápolna Stockholm déli részén. Jeges decemberi napon temették a világhírű írót, Stieg Larssont, aki bűnügyi történeteivel meghódította a krimiolvasók nagy táborát.
A nálunk is kapható Millennium trilógia - A tetovált lány, A lány, aki a tűzzel játszik és A kártyavár összedől - világszerte 30 millió példányban kelt el. A kritikusok által is nagyra tartott könyvsorozat svéd filmváltozata – az első részből forgatták – már piacra került, és most Hollywood is szemet vetett a történetre.
Annak ellenére, hogy könyvei hatalmas sikert és elismerést hoztak a szerzőnek, Stieg Larssont, az embert továbbra is titokzatos homály lengi körül. Erősen egyéni nyelvezetű írásai népszerűvé tették, de a nyilvánosság szinte semmit nem tud életének első 20 évéről.
Egy alkalommal azt nyilatkozta, mindig is a szenvedély és a kreativitás hajtotta.
A Millennium trilógia brutális, elképesztő részletességgel megírt krimi, amelyben a főszerepet egy svéd újságíró játssza.
Arra voltam kíváncsi, ki is az a Stieg Larsson?
És rájöttem A tetovált lány sötét titkára.
Egy évvel azt követően, hogy Stieg Larsson szívrohamban elhunyt, újságíróként még mindig voltak megválaszolatlan kérdéseim.
Egy ember sem tud olyan keményen dolgozni, mint ahogy ő tette. Nagyratörő célokat tűzött ki maga elé, vagy számára az írás nem volt más, mint kikapcsolódás?
Stieg-et rengeteg titok övezte, a legszélsőségesebb maga a trilógia volt.
Eva Gabrielsson és Stieg Larsson.
Fotó: Daily Mail
1954-ben született egy szobafestő és egy bolti eladó fiaként. Fiatalkorában a család gyakran költözött. Mielőtt bevonult volna, hogy letöltse kétéves sorkatonai szolgálatát egy gyalogsági ezrednél, mosogatógép-szerelőként dolgozott.
Ahogyan sokakat az ő generációjából, Stieget is érdekelte a trockizmus. Még tinédzserként kezdte foglalkoztatni a politika. 1972-ben részt vett egy, a vietnami háború elleni tüntetésen. Ott találkozott későbbi élettársával, Eva Gabrielssonnal.
A krimik gyakran kezdődnek egy éjszakai telefonhívással. Így történt ez velem is 1992 februárjában. Az éjszaka közepén csengett a telefon, és amikor felvettem, Stieg mutatkozott be. Azt mondta, kihagyva a szokásos udvariassági formulákat, reméli, hogy nem zavar, de valami nagyon fontosat szeretne megbeszélni velem.
Akkor a stockholmi sztrájkbizottság tagja voltam, a Laser Man néven elhíresült gyilkos miatt szerveztünk sztrájkokat, aki rasszista indíttatásból lövöldözött Svédországban.
Stieg azt akarta, hogy az intézkedéseinket kiterjesszük a bevándorlókon kívül a svéd állampolgárokra is.
Larsson a transzszibériai expresszen.
Fotó: Daily Mail
– Miért csak a bevándorlók vehetnek részt a sztrájkban? Hogyan képzeli, hogy így szolidaritást éreznek majd a svédek a bevándorlók iránt?
Kilenc nappal később találkoztunk először szemtől szemben. Egy kései ebédet fogyasztottunk el együtt, Stieg a Black And White című rasszizmusellenes magazinról akart beszélni, amit én szerkesztettem.
Korábban ő segített megalapítani az Expo nevű újságot, amelynek hasonló volt a célja, és ugyanakkor hírügynökségként is működött.
Mondanom sem kell, az ilyen jellegű magazinok gyorsan kivívják a rasszisták és a neonácik ellenszenvét, könnyen szereznek ellenséget maguknak. A szerkesztőségünk egyik tagját 1999-ben próbálták meggyilkolni. Szerencsére ő, a felesége és nyolcéves gyermekük túlélte, amikor felrobbant az autójukba rejtett bomba.
Stieg mindig is azt mondta: az emberek sokszor túl komolyan veszik a fenyegetéseket, mert a hozzájuk közelállókat féltik. Ilyenkor be kell vezetni néhány óvintézkedést, hogy megvédjük magunkat. Ő is megtette a magáét: gondoskodott arról, hogy soha nem jelenjenek meg róla fényképek.
Ennek ellenére volt valami különös Stiegben. Nagyon magas hőfokon égett, de ha valaki félreértette a szándékát, akkor képes volt mindent felégetni maga körül. Vele dolgozni egyszerre volt álom és rémálom. Az emberek viccelődtek azon, hogy 9-től ötig dolgozott - mert ő reggel kilenctől másnap reggel ötig tette ezt. A végkimerültség határán járt szinte mindig, a szemei véresek voltak. A példaképe Winston Churchill volt, aki szintén keveset aludt. Stieg úgy tett, ahogyan Churchill: pezsgővel és kávéval tartotta ébren magát, napi 20 csésze feketét is megivott. Emellett naponta 2–3 csomag cigarettát füstölt el.
A film plakátja.
A nyelvvel nagyon jól bánt, a számokkal kevésbé, ezért az Expo mindig a csőd szélén állt, de Stieg nem hagyta a céget összeomlani.
1998-ban megállapodtunk abban, hogy egyesítjük a két magazint.
– Zárt ajtók mögött én leszek a szerkesztő, de nem akarom, hogy a nevem nyilvánosan is kapcsolódjon a magazinhoz – mondta.
– Mint mindig – válaszoltam.
Stieg életének utolsó tíz évében mindennap találkoztunk, közeli barátok lettünk.
Mivel 11 évvel idősebb volt nálam, az öccsének hívott. Én pedig a nagy testvérnek hívtam őt. Ez nem csak vicc volt, hanem a kölcsönös bizalom bizonysága.
1997-ben említette nekem, hogy írt egy regényt, A tetovált lányról beszélt.
Világossá vált, hogy egyre több időt fordít a könyv írására.
Jelenet a filmből.
Eva 1999 novemberében hajnali negyed háromkor sírva felhívott, hogy Stieg nem ment haza. Elaludt a kanapén az irodában. Regénye írása közben két esemény érintette nagyon mélyen. 2001-ben meggyilkolták barátját, Mellissa Nordell modellt. A nőt a barátja ölte meg, mert az szakítani akart vele. Minden alkalommal, amikor Melissa nevét vagy a sorsát említettük, Stieg szeme könnybe lábadt. Nem tudta elfogadni, hogy valakit csupán azért ölnek meg, mert nő, és ragaszkodik a szabadságához.
Két hónappal a svéd-kurd Fadime Sahindalt gyilkolta meg a saját apja. Azért, mert nem akarta engedni, hogy a nő a saját útját járja.
Minden egyes napon a világban nőket gyilkolnak meg, nőket bántalmaznak vagy csonkítanak meg szegény vagy gazdag férfiak – mondta Stieg röviddel a gyilkosságok után. Ez előfordulhat Dél-Afrikában, Szaúd-Arábiában, Norvégiában, Mexikóban, Tibetben vagy Iránban. Tény, hogy nincs olyan, hogy puha vagy kemény elnyomás. A férfiak a nőket elnyomják, az életüket szabályozni akarják. A nők elnyomásának semmi köze a valláshoz vagy az etnikumhoz.
Ez volt az oka annak, hogy Stieg hajlandó volt megváltoztatni a könyv címét, amelynek eredetileg A férfi, aki gyűlöli a nőket címet adta. Így lett a könyv A tetovált lány története.
Bár írt néhány könyvet a rasszizmusról, Stieg bestsellerszerző akart lenni. De nem azért, hogy meggazdagodjon, hanem hogy megteremtse az anyagi biztonságot az Expónak.
Erland és Joakim Larsson.
Fotó: Daily Mail
A könyvében szint kizárólag olyan nők halnak meg, olyan nőket támadnak meg, és olyan nőket erőszakolnak meg, akik szembeszállnak a patriarchális renddel, és megpróbálnak kiszabadulni az őket elnyomó férfiak zsarnoksága alól. Stieg akart tenni valamit az értelmetlen erőszak ellen.
Azonban volt még egy dolog, ami a könyveiben inspirálta. Stieg Észak-Svédországban, Umeában nevelkedett. Volt ott egy kemping. 1969-ben történt ott valami, ami Stieget olyan mélyen megérintette, hogy ez lett a Millennium trilógia vezérmotívuma.
Azon a napon a 15 éves Stieg végignézte, ahogyan három barátja megerőszakol egy lányt. A lányt Lisbethnek hívták, egyidős volt Stieggel. Hallotta a lány szívet tépő sikolyait, de nem tudott közbelépni. Túl fiatal volt, túl bizonytalan, túlságosan lojális a barátaihoz, akik pedig túlerőben voltak.
Stieg lelkiismeret-furdalása soha nem szűnt meg. Minden egyes napon bűntudatot érzett, hogy nem akadályozta meg a barátai tettét. Néhány nappal később megkereste a lányt, és kérte tőle, hogy bocsásson meg neki a gyávasága, a passzivitása miatt. De a lány nem fogadta el Stieg magyarázatát.
– Soha nem bocsátok meg neked – mondta Stiegnek.
Ez volt élete legrosszabb emléke. Akárhányszor látta a lányt, még mindig hallotta segélykiáltásait, még azután is, hogy három regényt is írt a gyenge, sérülékeny, megerőszakolt nőkről.
Valószínűleg nem az volt a szándéka, hogy ezáltal bocsánatot nyerjen – az eset inkább csak inspirációja volt a könyvnek. Nem véletlen, hogy Stieg könyveiben a nők harcolnak, ellenállnak, nem engedik, hogy betörjék őket.
Három éve megpróbálta megtalálni a három fiút, aki megerőszakolta azt a fiatal lányt, de nem sikerült.