Panaszfal

2017.06.06. 14:15

Legyünk óvatosak a facebookos vásárlással

Csongrád megye - Az egyik legdinamikusabban fejlődő területről, a facebookos vásárlásról vártuk kérdéseiket, panaszaikat, észrevételeiket online sorozatunkban. Ha egy webáruházban rendelünk, tiszta sor, a közösségi médiában azonban mások a szabályok - és ezt még szokni kell.

Kovács András

Mára a Facebookon erősödik az üzleti vonal is – egy hirdetésre kattintással azonnal eljutunk a megrendelési oldalra. Megunt okostelefon éppen úgy kerülhet elénk, mint profi vállalkozás üzletszerűen kínált terméke. A delmagyar.hu portálon lehetett a kérdéseket, észrevételeket beküldeni – ezúttal is a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai válaszoltak.


– Az egyik facebookos zárt fórumon vásároltam használt telefont, mit tehetek, ha tönkrement?


– A közösségi oldalon vásárlás „távollévők között" kötött szerződésnek minősül, és ha ez egyúttal fogyasztói szerződés is, akkor a vevőt az általánoshoz képest több jog illeti meg. A szerződés akkor fogyasztói, ha az eladó szakmája, foglalkozása vagy „üzleti tevékenysége körében" jár el, a vásárló pedig ezen kívül. Vagyis ha valaki úgy értékesít egy terméket, hogy az megalapozza az üzletszerűséget.


Ha a telefont magánszemélytől vette, akkor a polgári törvénykönyv szerinti 1 évig kellékszavatossági igénnyel élhet – ha a telefon hibás, kérheti javítását vagy kicserélését. Tipikus, hogy a magánszemély egyikre sem hajlandó, ilyenkor árleszállítást kérhet. Lényeges azonban, hogy a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba már a vásárlás időpontjában is megvolt – ez pedig nem könnyű. Ha cégtől vagy egyéni vállalkozótól vesz valamit a Facebookon, az átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől – ha bizonyítani tudja az üzletszerűséget.

 

Ha szerencsénk van, és megjött az óra, jogunk van visszaküldeni, ha nem tetszik. Fotónk illusztráció

Ha szerencsénk van, és megjött az óra, jogunk van visszaküldeni, ha nem tetszik. Fotónk illusztráció

– A Facebookon vettem egy órát, előre utaltam a vételárat, de a csomag nem jött meg, és nem találom sem a hirdetést, sem az eladót – mit tehetek?


– Az előreutalást olyan oldalakon, amelyek nem tartalmaznak valamilyen plusz biztonsági eljárást – például egy ideig megbízható letéti számlára kerül a pénz –, lehetőség szerint mellőzzük. Az utánvéttel küldés sem lehet biztos, mivel a csomagot a kibontás előtt kifizetjük, mégis kisebb a csalás esélye. A Facebook személyes adatokat – ideértve az IP-címet is – csak hatósági vagy bírósági határozat alapján ad ki, így ha az eladóval nem tudunk érdemben kommunikálni, feljelentést tehetünk a rendőrségen.


– Akkor is elállhatok 14 napon belül a szerződéstől, ha Facebookon vásároltam?


– Ha fogyasztói szerződésről van szó, akkor a válasz: igen, mivel az így kötött szerződés is távollévők közöttinek minősül. Természetesen vizsgálni kell a kölcsönös akaratnyilatkozatot. Az „érdekelne", „lehet, hogy megvenném" kijelentések nem ajánlatok, így érdemes külön privát üzenetben vagy e-mailben is megerősíteni a vételi és eladási szándékot. Ha nagyobb értékű dologról van szó, a személyes találkozás és az írásbeli szerződés is erősen ajánlott.


– Egy cég a Facebookon reklámozott egy terméket, a hirdetés átirányított a weboldalukra, ahol az már nem volt – ez jogszerű?


– Az ilyen hirdetést csalogató reklámnak nevezzük, ami jogsértő. A megrendelőtől elvárható, hogy a készlet elfogyásakor a hirdetést leállítsa, ami a Facebookon technikailag is egyszerű és gyorsan megoldható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!