2017.12.19. 16:37
A világhálón könnyű ígérni - Mire figyeljünk, amikor interneten vásárolunk?
Csúcsra jár a karácsonyi szezon, online sorozatunkban ezúttal az internetes ajándékvásárlással kapcsolatos kérdésekre, felvetésekre válaszolnak a fogyasztóvédelmi szakemberek. Mit tehetünk, ha a mobiltelefon nem tudja a hirdetésben ígért funkciókat, vagy az első automatikus visszaigazolás után készlethiányról tájékoztat bennünket a portál?
– Már novemberben megrendeltem neten a karácsonyi ajándékokat, s bár a legtöbb helyen pár napos szállítási határidőt ígértek, máig nem érkeztek meg. Hogyan tudnám megsürgetni, mit tehetek, hogy a karácsonyfa alá tehessem a termékeket?
– A kiszállítás határideje a felek megállapodásától függ, ahogy a normál, vagyis a nem netes vásárlásnál. Ha a felek eltérően nem állapodtak meg, alapesetben legkésőbb 30 napon belül teljesíteni kell a fogyasztóval kötött szerződést. Amennyiben ez a vállalt határidőben nem történik meg, úgy póthatáridőt kell kitűzni, ami általában 8–15 nap. Ezt követően pedig már elállhat a szerződéstől a fogyasztó, így pedig mentesül a vételárfizetési kötelezettsége alól, vagy visszakövetelheti a pénzét. Nem szükséges póthatáridőt kitűzni, ha az eladó megtagadta a teljesítést, vagy az később már értelmetlen lenne. Például fenyőfa, karácsonyi naptár vagy egyéb olyan ajándék, amelynek rendeltetéséből kitűnik, hogy ünnepi ajándék.
Az Európai Unión kívüli országok internetes áruházaiban óvatosabban kell vásárolnunk.
– Barátaim ajánlására Kínából rendeltem egy mobiltelefont. Amikor a szerintük megbízható webshoptól megérkezett, kiderült, nem tudja azokat a funkciókat, ami a hirdetésben szerepelt. Írtam a megadott e-mail-címre, de választ nem kaptam. Nekem ez így nem kell, szeretném visszakapni a pénzem, mit tehetek?
– Külföldi székhelyű vállalkozások esetén tisztában kell lennünk azzal, hogy a fogyasztókat megillető jogok eltérhetnek a hazánkban megszokottaktól. Nagy lehet a különbség, ha az Európai Unión kívüli országból rendelünk. Ennek pontos feltételeiről, a felmerült panasz esetén rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről vagy éppen ennek hiányáról érdemes már a vásárlás előtt alaposabban tájékozódni.
Sajnos a magyar jogrendszerben ismert azon szabály, hogy a termék átvételétől számított 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól, Kínából rendelt áruk esetén nem alkalmazható. Azt kell megnézni, hogy a vállalkozás mit ír elő ilyen esetekre az általános szerződési feltételei között. Az ott olvasottak szerint léphetünk fel, ha a termék nem tudja azt, amit ígértek. Persze ez nem lesz egyszerű.
– Televíziót rendeltem az egyik ismert webáruházból, és azonnal megkaptam a visszaigazoló e-mailt. Egy órával később egy másik üzenetben már arról tájékoztattak, hogy a készülékből nincs több raktáron, elnézésemet kérik, nem tudják küldeni. Fel vagyok háborodva, megtehetik ezt velem?
– A szerződés a felek között az ajánlat, jelen esetben megrendelés elfogadásával jön létre. Az elektronikus kereskedelemről szóló törvény szerint a szolgáltató köteles a megrendelést elektronikus úton haladéktalanul visszaigazolni. Amennyiben ez legkésőbb 48 órán belül nem érkezik meg, a vevő mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól. A visszaigazoló e-mailnek azonban nem kell kötelezően tartalmaznia az ajánlat elfogadását is! Ha ilyen nyilatkozat nincs a levélben, akkor a szerződés addig nem minősül érvényesnek, ameddig erről egy külön értesítést a fogyasztó nem kap. Ha a szolgáltató közli, hogy nem tudja elfogadni az ajánlatot, akkor a szerződés nem jön létre – ez történhetett az olvasó esetében is.