2017.07.20. 07:27
Az enyészeté lett a tápai komp
Évek óta nem jár a tápéi komp, a partra kihúzva rozsdásodik. Sokan az államtól vártak segítséget - most úgy tűnik, a feladat nem hozta lázba a döntéshozókat, pedig az ország többi kompja is erre vár.
– Az egyik gyerek középiskolába jár, a másikat most vették fel az egyetemre – a Tápai réten élő gátőr családja nehezen nyeli le a pluszpénzt és az utazással töltött pluszidőt is, amit a komp bezárása miatt a kerüléssel kell eltölteniük.
A mezőgazdasági cégek, amelyeknek ez szintén többletköltséget jelent, már megemésztették. Mostanra a komp elrozsdásodott, csak a szamarak sétálgatnak rajta, vagy a macska nyávog éhesen.
A kutyának sem kell?
– A vízügyesek vitték volna, hogy mederkotróvá alakítanák – Jaksa Sándor, a komp egykori üzemeltetője még velük sem tudott üzletet kötni, mert meggondolták magukat. – Most egy szerbiai férfi hívott telefonon, hogy megnézné, de egyelőre nem jelentkezett személyesen – Jaksa szerint már nehéz lenne életet lehelni a révbe, de hallott arról, hogy januárban elindult egy aláírásgyűjtés.
Jaksa Sándornak egyébként, mivel az önkormányzat beperelte őt, most milliókat kellene előteremtenie, de arról fogalma sincs, hogy honnan tehetne szert ennyi pénzre.
A kompokra szánt összes pénz kellene
– Ha most újra akarnák indítani a tápéi kompot, akkor az összes kompra szánt állami keretet arra kellene költeni – Kiszl Károly, a Révhajózók Szövetségének elnöke szerint ez lehetetlen. – A révek több mint fele hasonló gondokkal küszködik, mint korábban a szeged-tápéi komp, függetlenül attól, hogy önkormányzat vagy vállalkozó üzemelteti – Kiszl Károly szerint a 64 komp üzemeltetésére a központi költségvetésben évi 150 millió forintot szánnak, ami a tapasztalatok szerint szűkös. Erre a pénzre évente pályázni kell, és hozzá kell tenni a 30 százalékos önrészt.
Ilyenkor hol az állam?
Csaba Attila, a szövetség korábbi elnöke, aki a kompok működésének hasznosságáról írt doktori disszertációt, úgy véli, hogy egységesíteni kellene a révek működtetését, és legalább azokat államilag finanszírozni, amelyek közutak részei. A révátkelők háromnegyede közút, ha leáll a közlekedés, gyakorlatilag az adott út is megszűnik.
A tápéi kompot újra elindítani akarók egy csoportja még az év elején megkereste Lázár Jánost, aki hajszál híján nem a Tisza túlpartján rekedtek országgyűlési képviselője. (Közigazgatásilag Szegedhez tartoznak, de a postás Algyőről jár ki.) Azóta sem történt semmi.
Ha nosztalgiázni szeretnének, itt találnak korábbi képeket a tápai kompról.