Szeged és környéke

2008.03.21. 21:09

Még mindig divat a hasított bőr a tuján

Szeged - Több tízmillió forintos kárt okoznak évente a közlekedési társaságoknak a rongálók Szegeden. Összefirkálják a szerelvényeket, felhasítják az üléshuzatot, de nem ritka a kirúgott ablaküveg sem. Az elkövetők kézre kerítését a többi utas passzivitása is nehezíti.

R. Tóth Gábor

A Csongrádi sugárúttól a gyermekkórházig közlekedett bal hátsó ablak nélkül az 5-ös troli március elejének egyik estéjén. A Szegedi Közlekedési Társaság szakértői egyértelműen megállapították, hogy „fizikai ráhatással esett ki" az üveg – az esetről azonban nincs szemtanú. Egyetlen utas sem szólt ugyanis a sofőrnek, a végállomáson egy másik jármű vezetője figyelmeztetett az ablak hiányára.

– Sajnos az utasok nem jelzik, ha rongálást láttak, márpedig szemtanú nélkül hiába teszünk feljelentést, kevés esélyünk van a kártérítésre – magyarázza Vargáné Nagy Mónika, a Szegedi Közlekedési Társaság különjárati és biztosítási csoportvezetője. – Nem mernek rászólni a rongálókra, de még a sofőrnek sem jeleznek – számol be ugyancsak a meglepő passzivitásról Csányi Jenő, a Tisza Volán helyi divíziójának forgalmi és műszaki vezetője. A szegedi tömegközlekedésben esztendők óta problémát jelentenek a rongálók, a társaságoknak évente több tízmillió forintjába kerül, hogy rendbe tegyék járműveiket.

Ákombákom, krikszkraksz: kevés a sértetlenül hagyott felület a szegedi tömegközlekedésben. Fotó: Karnok Csaba

Ákombákom, krikszkraksz: kevés a sértetlenül hagyott felület a szegedi tömegközlekedésben.
Fotó: Karnok Csaba

– Ugyanazok a problémák évek óta: a graffitik és a belső berendezések sérülései. A hosszabb vonalakon, illetve az iskolák környékén történik a legtöbb eset – mondja Csányi Jenő, hozzátéve: „nem nagyon érdekli" a vandálokat, hogy új az autóbusz, nem jelent visszatartó erőt, ha egy csillogó-villogó Mercedesre vagy Volvóra szállnak fel. Évente több milliósra becsült kárt okoznak – a Tisza Volánnak például azért kell fenntartania saját kárpitosműhelyt, hogy a megrongált üléshuzatokat ott tudják javítani. Nem csökken a társaság járművein észlelt rongálások száma – igaz, 2006 és 2007 között nem is emelkedett.

Az SZKT-nál viszont igen: télen például festékkel dobálták meg az egyik villamost, több tízezer forintos kárt okozva. A vandálok Vargáné Nagy Mónika tapasztalatai szerint előszeretettel firkálják össze az üléseket, hasítják fel ezek huzatait, karcolják össze az utastér plexijét. Napszaktól függetlenül: hajnali 5 és este 8 órakor is észleltek már rongálást.

Marica és az ákombákom

Marica, Ági, Angi, Anett is fontosnak tartotta, hogy filctollal rögzítse nevét az egyik szegedi 3-as villamoson. Ezen a szerelvényen nyer új értelmet a „hasított bőr" kifejezés is: minden harmadik-negyedik ülés huzata rongált. A 4-es vonal egyik újabb kocsiján sem sokkal jobb a helyzet: fekete ákombákom, rózsaszín krikszkraksz minden üléstámlán. Van viszont két sértetlen is – amelyekhez a kinyíló ajtótól védelmező üveg miatt nem lehet hozzáférni.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!