Szeged és környéke

2014.01.05. 21:00

Repülőtér Kisteleknek, harmadik híd Szegednek

Szeged - Városközi gyorsvillamosokat, tanyai közösségi közlekedést és még rengeteg álmot tartalmaz a nyilvános Nemzeti Közlekedési Stratégia. Konkrétumokról kevés szó esik, jó, ha két új út épülhet Csongrád megyében.

Segesvári Csaba

Tram train, azaz a városközi gyorsvillamos Hódmezővásárhely–Makó, Hódmezővásárhely–Szeged és Makó–Szeged között, a Mars téri autóbusz-állomás elköltöztetése, közösségi közlekedés a tanyavilágban, nagysebességű vasút kialakítása a Szeged–Cegléd vonalon, vasúti hidak építése – csak néhány elem a 2014–2050 közötti időszakra tervezett Nemzeti Közlekedési Stratégiából. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által elkészített több száz oldalas anyagot a civilek egy hónapig véleményezhették. A stratégia célja, hogy a 2014–2020-as uniós ciklus közlekedési projektjeit megalapozza.

Életkép a 47-esen az Algyői hídnál. 2020-ig csak két nagyobb beruházást tervez a kormány a megyében: az egyik a vásárhelyi elkerülő megépítése. A szerző felvétele

Életkép a 47-esen az Algyői hídnál. 2020-ig csak két nagyobb beruházást tervez a kormány a megyében: az egyik a vásárhelyi elkerülő megépítése. A szerző felvétele

25 év fejlődés

Lapunk archívumát böngésztük, hogy összegyűjtsük az elmúlt negyed évszázad megyei útfejlesztéseit. 1989 és 1997 között nem építettek utat, az első újat 1998-ban adták át, megépült a Szentest elkerülő 451-es út. 2002-ben átadták a kiszombori utat, 2004-ben elkészült a bokrosi tehermentesítő, valamint a szegedi nyugati elkerülő, azaz 502-es út első szakasza. 2005-re ért Szegedre az M5-ös, amelyet 2006-ig az országhatárig építettek tovább. 2007-ben Csongrádot is elkerülte a 451-es út, 2010-re négysávos lett a Hódmezővásárhely és Szeged közötti 47-es út. 2011-ben átadták az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszát, a határig tartó sztráda jelenleg is épül. Szintén 2011-ben fejezték be az 502-es harmadik szakaszát Szegednél.

A munkaanyag az elkövetkező évtizedek fejlesztési tervei közé veszi Csongrád megyében az M5-ös autópálya csengelei csomópontjának megépítését, vagy éppen az 55-ös főút mórahalmi elkerülőjét. A dokumentum szerint bővülne az 5-ös főút szegedi bevezető szakasza, és 2×2 sávosra szélesedne a 47-es főút algyői Tisza-hídja. Szegedre egyesített közúti-vasúti Tisza-hidat álmodtak a koncepció készítői, és Csongrádra is épülne egy Tisza-híd. A fejlesztések közé került a Magyarcsanádot Nagycsanáddal összekötő Szent Gellért híd megépítése is.

A Nemzeti Közlekedési Stratégia szerint a turizmusban-egészségturizmusban érdekelt vállalkozói kör részéről merült fel igény egy repülőtér kiépítésére az államhatártól távolabbi helyszínen, Kistelek környékén. Nemcsak a légi közlekedést, hanem a kikötőket is bővítenék az elkövetkező 36 évben. A stratégiában az szerepel, hogy személyforgalmi kikötő épülne Csanytelek–Szegvár térségében, Mindszentnél, Mártélynál, Algyőn.

A több száz oldalas tervből néhány elem már ismerős: már 2001-ben a MÁV vezérkara tárgyalt Szeged polgármesterével a lebombázott szegedi vasúti híd újraépítéséről, amely 2004-es uniós csatlakozásunkkal újra napirendre került. Legutóbb 2007-ben írtunk a harmadik szegedi Tisza-híd tervéről. Azóta már kiderült, 2013-ra biztosan nem készül el.

Mi valósul meg a tervekből? Jósolni nem akarunk, az viszont tény: a 2014–2020 közötti időszakra mindössze két új Csongrád megyei út megépítését készítették elő. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program részeként elkészülhet a hódmezővásárhelyi és a Makó nyugati elkerülő. Emellett felújíthatják a 451-es főút Szentes és Kiskunfélegyháza közötti szakaszát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!