Vezető hírek

2022.02.07. 11:00

Könnyebb lett a szolgáltatóváltás

Mára könnyebb, gyorsabb az internetszolgáltató-váltás, valamint a hozzáférés a korábbi e-mail- és ügyfélfiókhoz. A hazai hírközlési szabályok legfontosabb módosításai a fogyasztóknak kedveznek.

K. A.

Az internetszolgáltatónak „szakítás” után is van még kötelessége.  Illusztráció: Frank Yvette

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyáron életbe lépett változtatásai között szerepel, hogy a szolgáltatóknak ingyen, egyszerűen biztosítaniuk kell az utólagos számhordozást, az internetet kínálók közötti úgynevezett szünetmentes váltást, és rendszeresen tájékoztatniuk kell előfizetőiket a legolcsóbb díjszabásaikról. 

 

 

A hatóság közleményében hangsúlyozta, nemcsak telefonszolgáltatót lehet már könnyen váltani, hanem lehetőség van arra is, hogy az előfizető az internetes társaságok között is szünetmentesen válthasson, ha az műszakilag megvalósítható. 

 

 

Hozzáférés 

 

 

Ezt csak egyszer és egy helyen kell jelezni: az új szolgáltatónál kell kérni a váltást, aki intézkedik a korábbi szerződés felmondásáról, és együttműködik az előző társaságnál abban, hogy a váltáskor a kiesés ne legyen több egy munkanapnál. Akkor sem, ha a szünetmentes váltás műszaki feltételei nem adottak. 

 

 

Ha a szolgáltató a bekötést késve vagy hibásan teljesíti, a szabályozás kompenzáció fizetését írja elő. Ezt főszabályként az átvevő társaság fizeti a fogyasztónak. 

 

 

Ha az ügyfél az internet-előfizetés mellett e-mailszolgáltatást is igénybe vesz, és az internet-hozzáférésre vonatkozó előfizetői szerződése megszűnik, akkor kérésére a szolgáltatónak még legalább fél évig biztosítania kell a hozzáférést a fiókhoz. Vagy továbbítania kell az üzeneteket egy megadott e-mail-címre. 

 

 

Számhordozás 

 

 

Az előfizetői szerződés megszűnése után a szolgáltató köteles még egy évig biztosítani volt ügyfelének, hogy hozzáférjen az előfizetői szerződésével kapcsolatos, elektronikus tárhelyen tárolt információkhoz. 

 

Ha valaki felmondja telefonszolgáltatójánál a szerződését, hívószáma megtartását a „szakítás” utáni egy hónapban is kérheti az egykori társaságtól. Az ilyen utólagos számhordozáskor a volt előfizető a számát ingyen átviheti egy másik szolgáltatóhoz, aminek az ügyintézésében az újonnan választott köteles eljárni, a régi pedig együttműködni. 

A hírközlési társaságoknak az ügyfél kérésére bármikor tájékoztatást kell adniuk az elérhető legkedvezőbb díjakról, ráadásul ezt a határozott idejű előfizetői szerződés lejárata előtti 90 napban három alkalommal kell megtenniük. 

 

 

Tájékoztatás 

 

 

Az új hírközlési kódex egyértelművé teszi, hogy a „díjazás ellenében” fordulat már nemcsak a pénzfizetéssel kiegyenlített szolgáltatást jelent, hanem a személyes, vagy más adatok átadásával is „fizet” az ügyfél. Tehát a pénzben kifejezve ingyenes szolgáltatás is lehet elektronikus hírközlési szolgáltatás – és vonatkoznak rá a felhasználókat védő szabályok –, ha az egyéb fogalmi feltételek igazak rá. 

 

 

A hírközlési hatóság ellen­őrzi, hogy a piaci szereplők frissítették-e az általános szerződési feltételeiket, és rendszeresen tájékoztatják-e a fogyasztókat azokról az új szabályokról, amelyekre érdemes odafigyelni. 

A hazai hírközlési előírások legfontosabb módosításait az NMHH fogyasztói tájékoztató aloldala, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok rögzíti. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!