2022.06.17. 14:00
Interaktív előadás az iskolákban
Szókratész címmel tartott nagy sikerű osztálytermi előadás-sorozatot a szegedi Kooperáló Színházpedagógiai Alkotótér az évadban. A Platón Szókratész védőbeszéde című műve nyomán készült produkciót eddig öt iskola diákjai tekintették meg.
A diákok a produkció résztvevőivé válhatnak, befolyásolhatják a cselekményt. Fotó: Szegedi Nemzeti Színház
A Szegedi Nemzeti Színház drámapedagógiai alkotótere legújabb osztálytermi előadásának kiindulópontja egy komikus alaphelyzet. A történet fiatal főhősei, akiket Sziládi Hajna színésznő és Kállai Ákos drámapedagógus, a Kooperáló vezetője keltenek életre, egy különös szertartás során megidézik Szókratész szellemét, hogy egyikőjük válaszokat kapjon élete nagy dilemmáira.
A varázslat azonban nem úgy sül el, ahogy tervezték, és a görög gondolkodó megszállja nagymamájukat, akit Molnár Erika alakít. A nagymama immáron Szókratészként igyekszik bejutni a város középiskoláiba, hogy a boldog és helyes élet mibenlétéről filozofáljon a diákokkal. Amikor pedig bejut egy osztályközösséghez, nincs más hátra, végig kell „játszani” vele védőbeszédének történetét.
Az osztálytermi előadás során az események egyre komolyabb fordulatokat vesznek: a szereplőknek a kialakult helyzet mellett életük sorsdöntő kérdéseivel is szembe kell nézniük.
Kállai Ákos elmondta, az alkotók elsődleges célja a diákokkal együtt játszani és gondolkodni arról, hogy a tudás miként függ össze az erkölccsel, az erkölcs pedig a boldogsággal. Fontosnak tartották, hogy párhuzamot teremtsenek a fiatalok generációs dilemmái és a Szókratész gondolatainak tulajdonított filozófiai felvetések között. A történetet kiindulási pontként használva, az előadás során saját tapasztalataikból merítve vizsgálják a döntéseik természetét, valamint a számukra helyesnek vélt élet ismérveit.
A színházpedagógus hangsúlyozta, az előadás lényeges eleme, hogy kérdve kifejtő módon további kérdéseket generáljanak a fiatalokban, illetve megadják az esélyt, hogy releváns válaszokat találhassanak a saját életükre nézve. A diákok így nem pusztán passzív befogadóként vannak jelen a produkcióban, hanem aktív, a történet cselekményét és gondolatiságát befolyásoló résztvevőivé válhatnak az előadásnak.
A színészek szinte végig interaktívan tartják velük a kapcsolatot, hogy a kölcsönös párbeszéden keresztül alaposabban megérthessék a kialakult helyzeteket és kérdéseket. A Szókratész című produkciót eddig öt iskola 150 diákja tekintette meg. Az osztálytermi előadás-sorozat folytatódik a következő tanévben is, jelentkezni a [email protected] e-mail-címen lehet.