Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Nálunk nem lesz roncsprémium

A múlt héten eldőlt, Magyarországon nem lesz „roncsprémium", vagyis a kormány nem támogatja öreg személygépkocsik lecserélését. Németországban 1400 milliárd forint a keret.
A minisztériumi szakértők szerint a pénzbeni támogatás hatása minimális lett volna, már ami a hazai közúti jármű ipart illeti, és a szalonokban is inkább csak előrehozott vásárlást generált volna, nem valódi keresletélénkítést.

Tény, hogy Magyarországon eladott új személygépkocsik több mint 80 százaléka importból származik. Az idehaza legtöbbet értékesítő – és nagyon sokáig piacvezető – magyarországi autógyártó, a Suzuki is a termelésének mindössze 11-12 százalékát adta el itthon az elmúlt években. Szakértők szerint ez 2009-ben sem változik érdemben, vagyis a hazai gyártású autók forgalma továbbra is csupán 16-18 százalékát adja majd a teljes értékesítésnek. Vagyis az idei évre prognosztizált 100 ezer személygépkocsi eladásból legfeljebb mintegy 16-18 ezer lehet magyar gyártmányú – véli a minisztérium.

Túl nagy a kabát

A magyar kereskedelmi hálózat jelenleg 400 ezer gépjármű forgalmazására alkalmas, miközben a legjobb évben is csak 208 ezer volt az eladott autók száma. Idén ennek a felét valószínűsítik. Egy használtautó becserélési programmal a már eltervezett vásárlásokat ugyan előre lehetett volna hozni – mondják a szakértők –, de az valódi keresletélénkítést nem okozott volna.

A tárca szerint a roncsprémiumtól várható 10 százalékos bővüléssel csupán 1600-1800 darab Magyarországon gyártott gépkocsival adnának el többet. Ez pedig sokkal kevesebb, mint a környező országokban, ahol kisebb nagyobb összegekkel már elindult a csereprogram. És nyomában sem ér annak, amit a németországi 2500 eurós roncsprémium hozott és hoz. Igaz ott van rá keret, amely már 5 milliárd euró. Ez cirka 1400 milliárd forint.

Az eredetileg 1,5 milliárdos alap kibővítését „hatalmas választási ajándéknak" tartják Németországban a szeptemberi szövetségi parlamenti választások előtt. A kormány 2500 eurót fizet minden új vásárlónak, aki kilenc évesnél idősebb gépkocsiját új, környezetbarát járműre cseréli. A programot ráadásul év végéig meghosszabbítják, azaz több mint fél évvel kitolták a támogatások eredeti, május 31-i határidejét.

Olvasóink írták

  • 5. SWIFT 2009. május 21. 06:54
    „Hát ez bizony szopás gyerekek. Akkor még nyilván sokáig kell taknyolni-barmolni a zsigulikat :)”
  • 4. KamuNeni 2009. május 20. 22:30
    „Roncs premium nem lesz de roncs ado fog lenni!!!”
  • 3. xmanó 2009. május 20. 20:39
    „Mi Makón már érezzük a RONCSPRÉMIUM jótékony hatását,mivel a Gumigyár(autóipari beszállító) az elmúlt 1 hónapban visszavette a decemberben elküldött szerződéses dolgozóit és ez nagy szó ebben a válságos helyzetben.Eddig olyan 50-60 embert vettek vissza,de állítólag még további munkásfelvétel várható!!!”
  • 2. micsibucsi 2009. május 20. 19:39
    „Dögöljenek meg!”
  • 1. sziszka1 2009. május 20. 16:25
    „De Németország az EU legnagyobb befizetője, és ha jól tudom közel null szaldós a költségvetés!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két Sebastian a Red Bull-show sztárja: Vettel és Buemi

A világ leggyorsabb fiatalembere most valószínűleg Sebastian Vettel, s alig marad le tőle a Forma-1 idei újonca, Sebastian Buemi. Tovább olvasom