Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Pánikban üresbe sem tudjuk tenni a sebességváltót

Váratlan helyzetben csökken a problémamegoldó képesség, a megriadt, pánikra esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek – mondja a nagy port felvert autóvisszahívásokkal kapcsolatban a szakember.

Amikor a gépkocsivezető fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt. Egyéb lehetőségekre már nem futja a kognitív képességekből. Eszébe sem jut, hogy olyasmit tegyen, ami nem természetes, mint például hogy leállítsa a motort – magyarázza Boadie Dunlop pszichiáter, az Emory Egyetem viselkedés- és lélektani programjának igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a Toyota bejelentette: 437 ezer Priust és más hibridmodellt hív vissza fékpedál problémák miatt.

A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelően. A bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendő, hogy a gépkocsi szőnyege akadályozza működését.

Prius váltó. Itt momentán a fékpedál a problélémás.
Prius váltó. Itt momentán a fékpedál a problémás.

Mit tegyen a gépkocsivezető, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul? A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetőség is adódik számára: üresbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást – mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerű reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek.

Vészhelyzetben leállítható a motor.
Vészhelyzetben leállítható a motor.
Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetőket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni. Mivel ezek a jellegzetességek minden gépkocsitípusban különböznek, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofőrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra – állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.

A gépkocsik működése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezető egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következő évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve.

Jelenleg azonban a gépkocsivezető nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérők a biztonsági intézkedéseket ismételgetik – tanácsolják a szakemberek.

Olvasóink írták

  • 12. THK 2010. február 18. 11:51
    „5,
    a vákum így-is úgy-is elmegy, ha beragadt a gázpedál!

    Pont ez okozza ilyenkor az első pánikreakciót: "nem akar fogni a fék". Pedig csak arról van szó, h a maximumon pörgő motor már generál vákumot, amivel töltené a fékrásegítőt - így persze működik az, csak veszettül kell taposni...

    Tehát a leállítás valóban hasznos lehet, ha az üresbe rakás vmiért nem sikerülne.
    A cikk egyébként kicsit félrevezető: a Nissanok esetén nem "többször kell nyomni" a leállítógombot, hanem LEHET ÚGY IS. Nagy különbség! A hasonló, nyomógombos autóknál menet közben természetesen nem reagál a sima megnyomásra a gomb, nehogy véletlenül leállítsa vki. Ezért mindegyiknél hosszan, min. 2-3 mp-ig kell lenyomva tartani ha mégis ez a cél - viszont ezt sokan nem tudják, hiszen sosincs rá szükségük! Amikor meg kellene, mit tesznek: megnyomják - nem reagál. Pánikszerűen megnyomják még párszor - na ezért oldotta meg pl. a Nissan úgy, h többszöri lenyomás rövid időn belül SZINTÉN leállítja!
    A Toyotánál eddig ilyen nem volt.

    A másik, ami szintén szoftverkérdés lenne: ha folymatosan nyomják a féket, egyszerűen figyelmen kívül kellene hagynia a vezérlésnek a "padlógáz" parancsot! A balesetekben az okozta az egyik gondot, h ilyet a Toyoták nem tesznek, és egy-egy ottani nagyobb modell bizony elég erős motort kap, így tényleg teljesen leéghet, tönkremehet a fékrendszer ha sokáig párbajozik vele...”
  • 11. Yossarian 2010. február 17. 20:56
    „a lehető legrosszabb, ha a hirtelen felgyorsuló autót üresbe tesszük. a kocsi attól nem fog lelasulni, pláne megállni. ha valaki ilyen hülyeségeket csinál vészhelyzetben, attól be kell venni a jogsit sürgősen. általában a fék hibája esetén a direkthajtást ajánlják a szakértők. tehát a kettes fokozatba kell tenni a váltót. bár az automata váltónál én sem tudom, mit is kellene csinálni. de kell is a francnak az automata.”
  • 10. Zs 2010. február 16. 08:55
    „no, ez a korrigáció ráfért a kollégákra...
    bár nem ismerem a prius villanymotorját(ait?), de az tuti, hogy egy már forgó egyenáramú motor gerjesztésének eltűnése esetén annak fordulatszáma végtelenbe tart - ez a szabályozott hajtásoknál ki van zárva, de ha pont ez krepál be valami más zűrrel együtt, akkor az gáz lehet (meg aztán lehetett ott még akár valami lejtő is...)”
  • 9. Mike3 2010. február 16. 08:07
    „7, mackósajt: marhaság. szervo nélkül is simán lehet kormányozni a guruló kocsit. sőt, a korszerű autók a sebesség növekedésével folyamatosan csökkentik a rásegítés mértékét. az elektromos gázpedál okozott hibát, nem a fék. Miért kellene már a kuplungot benyomni? Ne idegesíts már! Csak arra kell figyelni, hogy a normális fordulatszámtartományokba válts vissza, hogy a kerék ne blokkoljon le.

    8, kerob: prius 200-al??? villanymotorral? Na ne vicceljünk már :)”
  • 8. kerob 2010. február 16. 08:00
    „"A tempomat hiba pedig jopar ember (legutobb egy egesz csalad) halalat okozta. A botranyt vegul az robbantotta ki, hogy valaki publikalta a telefonbeszelgetest az egyik utas es a rendorseg kozott, ugyanis amikor nem tudtak megallni az egyikuk felhivta a rendoroket es segitseget kert. Aztan kb. 1 perccel kesobb csak a baleset hangja hallatszik amikor meghaltak. Az utkozeskor az auto 200 korul ment, allo benzinmotorral es teljesen behuzott (mar langolo) tarcsafekekkel, csak a meghibasodott vezerlesu villanymotor hajtotta."

    http://href.hu/x/bii0”
  • 7. mackósajt 2010. február 15. 21:33
    „Ja csak ha leállítod a motort,akkor a szervo sem működik, így legalább már kormányozni se fogod tudni az autót!
    Megállni, ha beszar a fék, akkor motorfékkel lehet. Azaz folyamatosan visszaváltasz. Esetleg, ha gyorsítani szeretnéd a lassulást, akkor óvatosan alkalmazhatod a kéziféket is.
    A leállítás nem megoldás! Pl vészfékezés esetén nem csak a féket, hanem a kuplungot is tövig be kell nyomni, hogy az autó kormányozható maradjon. Egyébként egy ABS-el rendelkező, átlag kocsi (pl:Opel Astra) 100km/h-ról való vészfékezésnél 39m a fékútja!
    Egyébként a Toyotáknál az elektromos fékpedál okozta a problémát!”
  • 6. kerob 2010. február 15. 15:23
    „Ez várható volt, mivel manapság az autókban egyre több mindenért felel a számítógép. Nem szerencsés, hogy egy eszköz felel mindenért. Nemrég volt, hogy egy német Toyota hibridben elromlott a tempomat, és a sofőr nem tudta megállítani a gyorsulást. amikor felhívta a rendőröket segítségért , azok már csak a becsapódás hangát hallották. Egy egész család meghalt.
    Annak idején, a teljesen mechanikusan működő autóknál egy csatlakozó kontakthibát a sofőt 5 perc alatt orvosolni tudott. Az új autókban ilyenkor letilt a számítógép, akkor is, ha kint -15 fok van, és gyerekek ülnek az autóban.

    Vészhelyzetben egyébként valóban sokan bepánikolnak. Ez azért van, mert az ilyen esetekre nem készíti fel őket a jogosítvány megszerzésének a procedúrája. Az ilyen jó esetben csak párszor fordul elő az emberrel, ezért sokszor a rutin sem számít, mert a vezetőnek nem vészhelyzet-kezelésből lesz rutinja. A legveszélyeztetettebbek azok, akik nincsenek tisztában sem a fizikával, sem az autójuk műszaki adottságaival.”
  • 5. bespin 2010. február 15. 10:26
    „Nem értem a cikket. Mi a pánik kiváltásának az oka? Leállítani a motort fékezés közben? .... menjen el a vákuum a rásegítőből! Üresbe tenni? Legtöbbször jól jön , ha sebességben marad a jármű. US citizen-ekről elképzelem, hogy sok mindenre képtelenek.”
  • 4. demeterkornel 2010. február 15. 04:52
    „Ha a sofőrök pánikban nem tudnak alapvető dolgokat megtenni, akkor ne essenek pánikba.”
  • 3. sevenof9 2010. február 14. 22:17
    „A GM-et a kollegaim Government Motors-nak becezik. Gy.k. a kormanye az egesz,igy a toyota tokenek szorongatasa gyakorlatilag tisztessegtelen piaci befolyasolas is lehet.
    Nem mellesleg az autoalkatreszek nagy reszet a beszallitok tobb markanak is eladjak,nincs mar utolso szogig Ford jarmu,van benen Hella,Bosch,etc.”
  • 2. kovacsa 2010. február 14. 19:02
    „r104. Ez sajnos benne van. A néhány csődközeli USA autógyárnak jól jön ez a negatív hírverés, ami gyengíti a Toyotát.”
  • 1. r104 2010. február 14. 17:59
    „Csak az egyik tv-ben és csupán egyszer hangzott el, hogy a jelzett probléma kizárólag egy amerikai beszállítótól származó gázpedál sorozat esetében jelentkezett - vajon miért? Nem lehet, hogy a probléma hátterében piaci vagy más érdekellentét húzódik?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alulról támad a Nissan új crossovere, a Juke

A Nissan bemutatta vadonatúj kis crossover-modelljét, a Juke-ot, azoknak, akiket a hagyományos kínálat nem hoz lázba. Tovább olvasom