Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Reptéri próbaút: Mitsubishi Fuso Canter

Tesztvezetéssel egybekötött sajtóbemutatót tartott április elején a tököli repülőtéren a Mercedes-Benz Hungária Kft. Az apropót a Mitsubishi Fuso Canter magyarországi modellpalettája adta, amelyet a Szegeden is működő Pappas Autó Magyarország Kft. forgalmaz. A lehetséges nyolcból hármat ki is próbáltunk: egy 3,5, egy 6,5, valamit egy 7,5 tonnás össztömegű modellt.
A személyautós jogosítvánnyal is vezethető 3C13D típus, a maga 125 lóerős dízelmotorjával terhelés nélkül valóban személyautós tulajdonságokat mutatott, s arra is alkalmas volt, hogy kitanuljuk a tököli reptér betonján „kitűzött", szűk fordulókat kérő és 90-es tempót is engedő pályát.

A váltó kézre esett, az autó kiszámíthatóan viselkedett. Nem volt baj a 6,5 tonnás 6C18-as dobozossal sem, leszámítva, hogy ebben teherautósan, vagyis ellenkező irányban voltak a fokozatok, mint a kistestvérben. Így amit megtanultunk a pályából az első körrel, azt el is felejtettük a váltóval való ismerkedés miatt. Persze csak a kocavezetők jártak így, azok, akik csupán szökő évente használják C-kategóriára is érvényes jogosítványukat. Amúgy élvezetes volt a közel ötliteres lökettérfogat és a 180 lóerő - érdekes lehet ugyanez maximális terheléssel.


Azért említem, mert üresen hármas fokozatban is minden megerőltetés nélkül indul az autó. Ugyanezzel a motorral ment a 7C18-as platós-ponyvás is, itt azonban már figyelni kellett a méretekre, különben az autó, vagyis a 6,5 méter hosszú plató vége máshol járt, mint ahogy a vezetőfülkében gondoltuk. Itt már a sebességváltásba is belejöttünk, csak arra kellett figyelni, hogy időben felkapcsoljunk, mert üresen nagyon hamar és meglepően kis zajjal elérte a leszabályozási fordulatot rugalmas dízelmotor.

A Canter „Sétagalopp" históriája 1963-ig nyúlik vissza, akkor mutatkozott be Japánban a bulldogfülkés, két tonna teherbírású teherautó. Sorra-rendre jöttek ki az új nemzedékek, például a harmincéves jubileumra a hatodik generáció, a mai közvetlen elődje. Időközben, már 25 esztendeje, Portugáliában is készül a Canter, így az Európai Unió termékének számít, noha számos fődarabja továbbra is a japán anyaüzemből érkezik. Eddig több mint 3,2 milliót gyártottak belőle, és ezek a járművek Malájföld őserdeitől Ausztrália sivatagjáig sokféle futnak. Számuk évente 120 ezerrel gyarapodik.


A Mitsubishi Fuso a nálunk személyautóiról és főképp terepjáróiról ismert márka teherautós részlege, amely a legkisebbtől a legnagyobbig terjedő kategóriákban gyárt. A cégben többségi tulajdont szerzett a Daimler, így a Cantert Magyarországon a Pappas Csoport márkakereskedői értékesítik.

Kompakt fülkéjével és kis fordulókörével a Canter alkalmas arra, hogy keskeny belvárosi utcákban, szűk gyárudvarokon, zsúfolt nagykereskedelmi telepeken mozogjon, de alkalmas arra is, hogy hosszú kivitelben, nagy platóval ellátva komoly árumennyiséget vegyen fedélzetére. A bruttó össztömeg az úrvezetői jogosítvánnyal is vezethető jármű 3,5 tonnájától, két lépcsőn keresztül (5,5 és 6,5 tonna) 7,5 tonnáig terjed. A legnagyobb teherbírás megközelíti az öt tonnát - vagyis meglehetősen súlyos felépítményt lehet felszerelni a létra-alvázra, amely hatféle tengelytávot kínál, 3375 és 6527 milliméter között.

Az egyszerű szabványos kabin kis helyigényű, tehát aránylag nagy felépítmény elhelyezését engedi meg, illetve még mozgékonyabbá teszi a járművet, a szélesebb komfortkabin már három főnek biztosít kényelmes elhelyezkedést, míg a négyajtós, hétszemélyes kivitel egész brigádot képes szállítani.

A 110, 125, 145 és 180 lóerős, korszerű, közös nyomócsöves, négyhengeres motorok mindegyike bírja szusszal, a hatfokozatú sebességváltó eltalált áttételeinek köszönhetően takarékosak is.


A Canter fülkéje csaknem olyan környezetet teremt, mint egy családi limuzin. Padlója alacsonyan van - nem mindegy az áruterítő, boltokat ellátó jármű napjában százszor ki- és beugráló sofőrjének. A négy irányban állítható kormánykerék és a külön rugózó vezetőülés jóvoltából kényelmes az elhelyezkedés, és kézre esik a műszerfalból kiálló, kurta joystick-váltókar is. A kapcsolók, a jól áttekinthető műszerek, a klíma, az elektromos ablakemelő és tükörállítás mind a személyautókat idézi, miként a kuplung és a fék kis erőszükséglete is. A Canter nagy ajtózsebek, műszerfali rekeszek és kesztyűtartó mellett két mennyezeti polccal készült fel arra, hogy akár mozgó irodaként szolgáljon a sokféle papírmunkával is leterhelt vezetőnek vagy kocsikísérőnek.

Valamennyi üléshez hárompontos, automatikus biztonsági öv tartozik, a vezetőé állítható magasságú. A fékezést ABS teszi hatékonyabbá, lejtőn a kormányoszlop-karról vezérelhető kipufogófék akadályozza meg a jármű megszaladását. Baj esetén pedig a megerősített első alvázrész és energiaelnyelő fülke védelmezi a bennülőket.

Sima, billenős vagy ponyvás plató, zárt doboz, hűtő felépítmény, szemétgyűjtő, utcaseprő, emelőkosár, gólyadaru, konténerezés, autómentés – a sima felső felületű, csavarodás-álló alvázon sokféle felépítmény helyezhető el. A Canter első tengelyének terhelhetősége a legnagyobb a kategóriában, ráadásul a 3,5 tonnás jármű ugyanilyen súlyú pótkocsit vontathat.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bioetanol már tíz magyar kútnál

Magyarországon már tíz töltőállomáson tankolhatnak bioetanolt az autósok, közölte a SAAB, a Mol… Tovább olvasom