Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Törve is jó a Ford: digitális gyermekkel a biztonságért

A Ford biztonsági kutatásait nagyban segíti majd egy gyermek digitális emberi modellje, amelyben megtalálható a teljes csontvázszerkezet, a belső szervek és az agy is.

A modell megalkotásában gyermekek MRI és CT felvételei segítettek, ezekkel jobban megérthető, mennyiben gyakorol egy karambol másféle hatást a gyerekekre, mint a felnőttekre. A meglévő felnőtt digitális modellek már több mint egy évtizede használatban vannak, ezek szintén átfogó kutatások eredményeként születtek meg.

A Ford a világ legelső digitális gyermektest-modelljével úttörő programba kezdett. – Gondosan tanulmányozzuk a sérülések fajtáit, tudva, hogy 4 és 34 éves életkor között az elhalálozások első számú oka a közúti baleset – avat be Dr. Stephen Rouhana, a Ford egyik vezető biztonságtechnikai szakembere. „Szeretnénk megérteni, mennyiben más a sérülések hatása a gyermekeknél."


– Védelmi rendszereinket úgy fejlesztettük, hogy csökkentsék a súlyos és halálos sérülések esélyét, és e téren bizonyítottan hatékonyak is – teszi hozzá Rouhana. Ám egy baleset során egyéb sérülések is előfordulhatnak. Minél többet tudunk meg az emberi testről, annál tökéletesebb utasbiztonsági rendszerek fejleszthetők.

Egy digitális modell elkészítése nem egyszerű, a Ford felnőtt emberi modelljének megalkotása 11 évig tartott. Ezeket a kutatások során használják, nem pedig a járműfejlesztésben, vagyis nem helyettesíthetik a tesztbábukat, amelyekkel mérhetők a testre gyakorolt erőhatások. Inkább arra szolgálnak, hogy a sérülések mechanizmusának megismerése révén még tökéletesebbé fejlődhessenek az utasvédelmi rendszerek.

Egy digitális modell részegységről részegységre épül fel – agy, koponya, nyak, mellkas, alsó és felső végtagok –, és minden egyes rész megalkotása mögött átfogó kutatómunka áll. – Egy emberi modell felépítése ugyanolyan, mint egy autó modelljének megalkotása – magyarázza Rouhana.


A különféle adatok – például az orvosi röntgenképek és az anatómiai ismeretek – összegyűjtése után a kutatók lépésről lépésre haladnak, kialakítva a test különböző részeit. A Ford felnőtt digitális modelljében az agy külön egységként épült fel, olyan részegységekre bontva, mint az agytörzs, a szürkeállomány és az egyes rétegeket elválasztó folyadék.

Az elkészült részegységekből áll össze a virtuális emberi test, amely igen nagy mértékben hiteles. Ezután az orvosi és mérnöki szakirodalomból merített matematikai és analitikai ismeretek alapján a fejlesztők már megállapíthatják, milyen hatást gyakorol az emberi testre egy ütközés, illetve az utasvédelmi rendszerek által kifejtett nyomás.

Az ütközéseknek az emberekre gyakorolt hatását vizsgáló kutatómunkája miatt Rouhana elnyerte az Autóipari-Orvostudományi Szövetség nívódíját. A Párizsban átadott díj a legmagasabb szintű elismerés, amit e területen egy magánszemély megkaphat.

A hagyományos tesztbábuk története
Az elmúlt hét évtized során a Ford hagyományos 'dummy'-kat, azaz tesztbábukat használt, hogy autóinak utasvédelmét fejlessze. A világ első tesztbábuját az USA légiereje használta 1949-ben. A Sierra Sam kódnevű 'dummy' a sugárhajtású gépek katapultülésének tesztelésére szolgált.

Az 50-es évek közepén a Ford amerikai tervező- és kutatórészlege kifejlesztette saját, élethű műanyag tesztbábuit FERD I. és FERD II. néven. Az elektronikus aggyal és acél csontvázzal készült bábun keményebb műanyag részek szimulálták az izmokat, és lágyabb műanyagból készült a mesterséges bőr.


1971-ben a Ford bemutatta a világ első szabványosított autóipari törésteszt-bábuját, a Hybrid I modellt, amit a modernebb Hybrid II követett. A jelenlegi Hybrid III gerince fémtárcsákból készült, s mozgatható nyaka, acél mellkasa, műanyag bőre és térdei révén ugyanúgy reagál egy balesetben, mint az emberi test.

Egy törésteszt-bábu ma már bonyolult eszköz – magyarázza Jake Head, a Ford biztonsági főmérnöke – egy Hybrid III  mintegy 34 ezer euró, de teljes műszerezettséggel az ár akár 50 ezernél is magasabb lehet."

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kínában is megtorpant az autópiac

Két év dinamikus bővülés után érezhetően lassul a kínai autópiac növekedése – nem mellesleg ma nyílik Kantonban a világ egyik legjelentősebb autóipari kiállítása. Tovább olvasom