Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Hiányos a biciklisek KRESZ-ismerete

Egy felmérés szerint hiányos a biciklisek KRESZ-ismerete - írja a Magyar Nemzet.
Általánosnak mondható a bizonytalanság a kerékpárosok között, ha a közlekedési szabályokról kell nyilatkozni - írta pénteki számában a Magyar Nemzet egy ezer biciklis megkérdezésével készült felmérésre hivatkozva.

A lap azt írta, a felmérés rámutatott, hogy bár a kerékpárutak megfelelő használatával a többség tisztában van, a járda, a közös gyalog- és kerékpárutak, valamint az autóbusz-forgalmi sáv esetén már sok a félreértés.

A válaszolók 41 százaléka például tévesen úgy tudja, hogy a járdán egyáltalán nem szabad tekerni. Az egyirányú utcában való közlekedést, illetve a zebrán történő elsőbbségadást illetően megnyugtató a bringások felkészültsége. Ezzel szemben a maximális sebességre vonatkozó kérdéseket a válaszolók kevesebb mint fele válaszolta meg helyesen - olvasható a Magyar Nemzetben.

Olvasóink írták

72 hozzászólás
  • 72. CsImre 2012. április 21. 22:17
    „sóska66: "Egy kerékpározó ember már nem gyalogos."

    Nah, ez az, amit még nagyon sokan nem így gondolnak azok közül, akik a közlekedést szervezik. A legtöbb gond ebből van.

    Rendőrségi akciókon sokszor osztatik kiadvány.”
  • 71. sóska66 2012. április 21. 18:48
    „69. CsImre 2012.04.20. 21:31
    ,, Zebrán nem tilos átbiciklizni, a biciklisre nem vonatkozik a gyalogosok elsőbbsége, ennyi.,,
    Egy kerékpározó ember már nem gyalogos. Elvárható lenne, hogy ott ahol nem engedett a kerékpáros áthaladás igen is tolják a biciklit.
    A villogót meg be lehet állítani, hogy ne villoggjon - ennyi.
    A szórólapot meg szerintem a közlekedésieknek kellene osztogatni. Úgy mint az autósoknak a citromot :) Büntetésből befolyó összegből futná.....”
  • 70. ifj. Nagy Gábor 2012. április 21. 13:14
    „60. THK

    Bocs, most megint ugyanazzal jövök, mint az előző hozzászólásokban: amikor a közel 14 ezres napi forgalmú bajai úti bevezető szakaszon nincs kitiltva a biciklis, az autópályával párhuzamos 5-ös útról meg, aminek a forgalma 5-7 ezer, alig haladja meg a sándorfalvi útét, na szóval onnan meg ki van (mert amikor még nem volt autópálya, jogosan ki volt, aztán megépült 7 éve az autópálya, a tiltás meg úgy maradt), és nincs ésszerű alternatíva, akkor megint oda lyukadok ki, hogy életszerű szabályok és tiltások kellenének, és akkor kevesebb dologról kéne vitatkoznunk...”
  • 69. CsImre 2012. április 20. 21:31
    „1. Nincsenek biciklisek, sem bunkó biciklisek, csak emberek vannak, akik közlekednek, köztük rendesek, és bunkók is.

    2. A biciklisek bő 80%-ának van jogosítványa saját bevallása szerint.

    3. Az jogosítványért életünkben egyszer vizsgáznak KRESZ-ből az emberek, az összes többi módosításból nem, tehát akkor nekik évente újra kéne vizsgázniuk?

    4. Mindenki annyira tartja be a szabályokat, amennyiben szolgálják Őt. Lehet hazudozni, hogy csak mert szabály, az szabály, de ez nem így van. A KRESZ-t, és közlekedési rendet is többnyire úgy alakították ki, hogy az autósoknak jó legyen, így ők a főbb szabályok ismeretével elvannak. Ellenben a biciklisek számos szabállyal csak szívnak, járműsajátosságuk miatt más szabályokat szegnek meg, mint az autósok. Az autósok ha bosszantja őket a sebességhatár, akkor gyorshajtanak, ha nem találnak parkolót, akkor tilosban parkolnak, indokolatlanul ködlámpáznak, nem csatolják a biztonsági övet. A biciklisek meg nem irányjeleznek, behajtanak az egyirányú utcába tilos irányból, mert nem akarnak saját erőből kerülni, stb. Ez magyarázat arra is, hogy miért tűnik úgy, mintha egy autós elfelejetené a KRESZ-t, mikor biciklire ül. Nem felejti el, csak más jellemzők szerint közlekedik, amihez viszont kedvezőtlenebbek a feltételek.

    5. Ha minden közlekedésben résztvevőnek vizsgázni kell, akkor kelljen a gyalogosoknak is? Kérdés, hogy a jogosítvány a közlekedéshez kell, vagy az autóvezetéshez? Nem mindegy.

    6. A biciklis jogsit nemzetközi egyezmény nem engedi, így nem lesz. Ez nem zárja ki a közlekedési alapismeretek iskolai oktatását.

    7. A villogó lámpát nem a KRESZ tiltja, hanem a KÖHÉM rendelet. Érdekes, hogy a dinamós lámpát, ami lassú haladásnál, vagy megállásnál teljesen kialszik (akár az út közepén is, mondjuk besoroláskor), azt engedi. Ez a kérdés a leglényegesebb?

    8. Zebrán nem tilos átbiciklizni, a biciklisre nem vonatkozik a gyalogosok elsőbbsége, ennyi. Hogy miért kerül biciklis a zebrára? Ezt meg kéne kérdezni az útügyi műszaki előírásokat nem ismerő közlekedésszervezőktől, és azoktól a politikusoktól, akik a népszerűségük és nyugodt autókázásuk érdekében járdára szoktatták a bicikliseket, több százmillió Ft-ot elpazarolva mindannyiunk pénzéből.

    9. Aki KRESZ füzet osztogatását javasolja a bicikliseknek, az álljon föl a számítógép mellől, gyártsa le, és osztogassa, ne csak a száját járassa.

    http://www.youtube.com/watch?v=06KOfb7zY0A
    http://www.youtube.com/watch?v=m56vSWy-G2M
    http://www.youtube.com/watch?v=coMsUMJd9MU”
  • 68. nyomdasz63 2012. április 20. 21:30
    „Megállítja a rendőr a kerékpárost,aki szabálytalanul,össze-vissza kerekezik.

    -Nem ismeri maga a kreszt?
    ---Kresz...kresz...öö nem. Miért ő azt mondta,ismer engem?”
  • 67. szgd-i 2012. április 20. 21:26
    „Azon csodálkozom sokszor, hogy az az autósok egy jó része aki átül a kerékpár nyeregbe, az átülés pillanatában mintha elfeledné a KRESZT, pedig elvileg vizsgát is tett belőle.”
  • 66. klj-54 2012. április 20. 21:18
    „61. skyzo50 2012.04.20. 15:17
    Engem a Csongrádin dudált le a trolid, nagyon megbánta:)
    Megálltam előtte úgy, hogy blokkolnia kellett.
    Oda mentem az ablakához és megkérdeztem:
    Miben segíthetek?
    Levegőt nem kapott!
    Csendben mondtam neki (valóban!), hogy amíg a tábla ott nem tiltja a kerékpárral közlekedést arra fogok járni.
    De legközelebb már nem leszek ilyen csendes!”
  • 65. sóska66 2012. április 20. 19:55
    „Én nem láttam még rendőrt aki a kerékpárosokat ellenőrzi, esetleg bünteti. Sajnos az a meglátásom, hogy addig amíg az emberek nem szembesülnek azzal a ténnyel, hogy meg lehet és meg is büntetik őket addig le<moderálva>ják a szabályokat. Ja néhány tipp az ellenőrzésre : Kálvária sgt út- Nagykörút kereszteződés, Mikszáth K és Mars tér zebrás lámpás gyalogos átkelőhely valamint a Kossuth L sgt út Anatómia Intézetnél a gyalogos lámpás zebra. Na itt lehetne okítani a kerósokat. Lehetne osztogatni célirányosan csak nekik a KRESZ füzetecskét. Én is biciklizek- csak megjegyzem mielőtt bárki bármit félre értene.
    Az meg különösen jó, ha az embereket biciklizésre biztatják, de senki nem mondja hozzá, hogy csak akkor üljön a biciklire ha utánna názett a rájuk vonatkozó szabályoknak. Elindult a bringával a munkahelyre mozgalom. Ott sem hívták fel a figyelmet a KRESZ ismeretének fontosságára--- nem volt kihangsúlyozva.”
  • 64. u78 2012. április 20. 19:39
    „én heti szinten kb.100-150km-t letekerő jogosítvánnyal nem rendelkező kerékpáros vagyok,de ez még sem ment fel az alól,hogy ne ismerjem a Kreszt,már csak a saját érdekemben is,mai internetes világban bárki utána nézhet az alapvető Kresz szabályoknak.sajnos iszonyú a kerékpáros közlekedés!marhára elegem van a kivilágítatlan,bal(!)oldalt közlekedő,összevissza csellengő ,biciklisekből.komolyan mondom én érzem magam hülyének mikor a zebrán leszállok és tolom a kerékpárt v. karjelzést használok ill.ismerem a jobb kézszabályt.a minap egy középkorú hölgy azért háborodott fel mivel lassítottam a jobbkezes utcánál,erre megkérdezem,hogy tudja -e hogy miért lassítok és különben is,ha betartaná a megfelelő köv.távolságot,esélye se lenne,hogy belém jöjjön,és persze még neki áll feljebb!szóval én,mint kerékpáros mondom,nagyon szigorú ellenőrzés és büntetés kellene és akkor talán megtanulnák egyesek.ja és büntessék a gyalogosokat is !nekem tavaly volt egy bírósági ügyem pont az ilyen szabálytalanul a kerékpárúton korzózó gyalogosok miatt,akik miután rájuk csengettem(mivel ugye a csengő is alapfelszereltsége a kerékpáromnak)meglöktek és én olyan szépen repültem ki az úttestre,hogy csak na!”
  • 63. bambinaXX 2012. április 20. 17:39
    „Sztem az közlekedjen az utakon, aki ismeri a szabályokat. akinek nem inge..”
  • 62. fer981 2012. április 20. 17:22
    „hát ez meg hogyan fordulhat elő, na majd a kormány elintézi, hogy már az anyja hasába tudja a biciklis, hogy merre hogyan kell közlekedni:)”
  • 61. skyzo50 2012. április 20. 15:17
    „61. Pl. a Bertalan hídon hol? A Nagykörút rendőrség és Boldogasszony sugárút közti szakaszán hol? A Körtöltés utcában hol? Rám ezeken a helyeken dudálnak néha. (A Körtöltés külön érdekes, tábla szerintem sosem volt, a felfestést viszont pár hónapja megerősítették - így már nagyon nem egyértelmű. Szóval ha kifele megyek, már rá lehet fogni, hogy tábla hiányában a felfestés miatt menjek a külön aszfaltcsíkon, de befelé menet, forgalommal szemben már biztos nem hajtanék rá. Pár hónapja írtam a közútkezelőnek, hogy mi van - nem is válaszoltak.)”
  • 60. THK 2012. április 20. 14:52
    „56,
    olyankor többnyire azért, mert ott a biciklit tiltó tábla az út elején”
  • 59. Besenyő_Pistabácsi 2012. április 20. 14:50
    „Ezen nem is kellene vitatkozni, mert ez tény.”
  • 58. KamuNeni 2012. április 20. 14:31
    „Miert nem teszitek kotelezove hogy mindenkinek bicikli jogositvany kell. ha-Ha-Ha. Ezen is csak rohogni lehet.”
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2012. április 20. 14:05
    „53. PálfiPéter
    "Én tudom mi a különbség a járda, bicikliút és a kerékpársáv között!
    A hozzászólásomban járdát írtam, amely a gyalogosok részére van fenn tartva.
    Szóval tessék értelmezni, aztán okoskodni."

    Jómagam mittudomain olvtársra reagáltam a kerékpársávval, de akkor szívesen megismétlem itt is, hogy mi a lényeg. A definíció valóban ez:

    "Az útnak, a gyalogosok számára, az úttesttől szintkülönbséggel esetleg padkával elválasztott része."

    Namost az ilyen műszaki tartalommal megépülő micsodák 99,9x%-a járda. A maradék meg hajszálpontosan ilyen műszaki tartalommal, de egy táblával (plusz esetleg sárga csíkkal) már kerékpárosoknak a közlekedésére is kijelölt felület.

    Sajnos vagy hála Istennek az emberek nem gépek. A 99,9x%-nyi járdán való viselkedésüket átviszik erre a 0,0x%-nyi "másfajta járdára", vagyis alapvetően ahhoz vannak szokva, hogy ez a felület teljes egészében az övék és nem kell rajta náluk ötször gyorsabban mozgó járművek megjelenésére számítaniuk.

    És erre _nem_ az a megoldás, hogy az embereket kb. 2 éves kortól, amióta járni tud, arra programozzuk, hogy ezen a pár helyen aztán nagyonnagyon figyelj, mert ez bár ugyanolyannak látszik, mint a többi járda, mégsem olyan. Hanem az, hogy ezeket is járdává tesszük, a kerékpárt pedig járműként oda tesszük, ahol a járművek helye van: az úttestre.”
  • 56. vuk 2012. április 20. 13:59
    „51. Mike3 2012.04.20. 13:28
    "A kerékpárosoknak fogalmuk sincs általában, hogy miért dudálnak rájuk."
    Ez az esetek koel 100%-aban "hangjelzes indokolatlan hasznalata" szabalysertes.. szoval lehet, hogy kisebbre kellene venni a szajat..
    Egyebkent amikor megyegy egy uttesten jobb oldalon egyenes vonalu egyenletes mozgassal, akkor nem, tenyleg nem tudom, hogy miert dudalnak ram. Megmagyarazod?”
  • 55. pakundekni 2012. április 20. 13:55
    „Sok autós észre sem veszi,levegőnek nézi az úttesten szabályosan közlekedő kerékpárosokat...
    Velem szinte napi szinten fordul elő ,hogy a külső sávban tekerek ,közelítek egy kereszteződéshez és a belső sávból elém vág az autós ,úgy kanyarodik le jobbra. Nincs 5 mp türelme ,hogy áthaladjak a kereszteződésen ...ha meg kérdően széttárom a kezem ,hogy ezt miért így kellett ,még neki áll feljebb...
    Olyan is előfordul elég sűrűn,hogy ok nélkül rám dudálnak,csak mert ők az autósok.Ha nemtetszésemet fejezem ki ,"természetesen" még ők pampognak.
    Megjegyzem : ismerem a KRESZT-t ,autózom is , 23 éve van jogsim.”
  • 54. ifj. Nagy Gábor 2012. április 20. 13:54
    „51. Mike3
    "41: szerencsére egyelőre több kerékpáros közlekedik szabálytalanul, mint autós"

    Illetve másfajta tipikus szabályszegések jellemzők rájuk.

    Az autós gyorshajt az általános iskola előtti időkorlátozás nélküli 30-as táblánál este 10-kor (érthető), a kerékpáros behajt a Dóm tér egyirányúsított északi oldalára, ahol pár hónapja még két autó is elfért egymással szemben, most a tábla szerint már egy kerékpáros sem mehet be ugyanolyan széles helyre (szintén érthető).

    Majd ha az ilyen értelmetlen "tartsd be, nem azért mert az érdekedet szolgálja, hanem csak" szabályokból és szabályozásokból a mainál jóval kevesebb lesz, akkor lesz érdemes a megmaradt értelmes szabályok betartását keményebben behajtani. De mivel értelmes szabályt az ember magától is szívesebben betart, így a szabálytalankodó is kevesebb lesz.

    Örkényt kissé módosítva: "Így fogunk élni. Addig, ezt a pár(száz) évet, ki kell bírni."”
  • 53. PálfiPéter 2012. április 20. 13:44
    „Én tudom mi a különbség a járda, bicikliút és a kerékpársáv között!
    A hozzászólásomban járdát írtam, amely a gyalogosok részére van fenn tartva.
    Szóval tessék értelmezni, aztán okoskodni.

    "Járda fogalma:
    Az útnak, a gyalogosok számára, az úttesttől szintkülönbséggel esetleg padkával elválasztott része."”
72 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miniszteri biztos a MÁV-nál

A MÁV teljes átalakítását tervezi a kinevezett miniszteri biztos. Tovább olvasom