Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Szőlőhegyi harangvita

Csongrád - Visszakérik a katolikus egyháztól két harangjukat a csongrádi szőlőhegyen élők, de a helyi plébános nem akarja visszaadni. Az érintettek aláírásgyűjtésbe kezdtek, és ha másképp nem megy, a püspökhöz fordulnak.
Kiért és hol szóljon a harang? Egyre több embert foglalkoztat ez a kérdés Csongrádon, a szőlőhegyen, ahol a múlt század elején hagyománya volt annak, hogy környékbeli szőlősgazdák harangot állítottak. Jelenleg három ilyen harangot találni a város külterületén. Kettőt, az Orbán-szobornál és az Öregszőlők útja végén felállított Sinkó-féle harangot évekkel ezelőtt levették a helyükről, nehogy fémtolvajok szerezzék meg. A szóbeszéd szerint az 1990-es évek elején egy helybeli férfi bántalmazta is a papot, aki a rendőrség felszólítására bevitte a plébániára a harangot, amit akkor volt szokás megkongatni, ha valaki elhunyt a szőlőhegyen.

Az Orbán-féle harang is kultikus jelentőségű: akkor húzták félre, ha jégesőfelhő közeledett Csongrád felé. A hiedelem szerint az a harangszó képes volt szétoszlatni a sötétszürke felleget. A környékben élők most vissza szeretnék kérni az egyház oltalma alatt álló két harangot. Nagypál Sándor önkormányzati képviselő interpellált is a kérdésben, de meglepő választ kapott a plébániáról.

Takács István a csongrádi haranglábbal. Fotó: Bíró Dániel
Takács István a csongrádi haranglábbal.
Fotó: Bíró Dániel

Salamon László esperes-plébános azt írta a kérelmezőknek, hogy az Orbán-féle a piroskavárosi templom udvarán áll, a másik pedig az eperjesi templomba került, ahol a mai napig azzal harangoznak. Ráadásul a harangot úgy beépítették a templomba, hogy csak a templomtorony megbontásával lehetne kivenni. A plébános úgy döntött, nem tesz eleget a kérésnek. Indoklásában úgy fogalmazott, nem javult annyit sem a közbiztonság, sem egyes emberek morális viselkedése, hogy ilyen nagy értéket képviselő, vallási célokat szolgáló vagyontárgyat bátran kihelyezhessenek.

– Ilyen alapon senki ne menjen ki az utcára, mert biztosan valami baja esik – kommentálta Salamon László mondatait Takács István, a harang-visszaállítás egyik kezdeményezője. Szerinte érthető, hogy egy bizonyos időszakban féltette az egyház a harangokat. Úgy véli, a rendeltetési helyükön kellene állniuk a harangoknak, amiket nem az egyház, hanem a csongrádiak öntettek. Hogy elérjék céljukat, most aláírásgyűjtésbe kezdtek, és ha ez sem hoz eredményt, a püspökhöz fordulnak.

Olvasóink írták

  • 10. sinemores 2009. október 31. 21:43
    „AZ is különösen bájos ebben a történetben, hogy olyanok "interpellálnak" vagy állnak az ügy élére, akik templomot belülről még életükben nem láttak, kívülről pedig csak azért, mert az volt a feladatuk, hogy a szemben lévő városháza ablakából látcsővel figyeljék, hogy ki jár templomba. Eltelik húsz év, most meg nagy hagyományőrző mind.
    Ha tényleg fontos lett volna az ügy, interpellálás meg újság cikk nélkül is megbeszélhették volna a pappal.
    Egyébként igaza van "izek"-nek: minden normális ember tudja, hogy mindent ellopnak. Majd pont a harangot hagyják ott, amit senki nem fog őrizni. De legalább győz a népakarat, megmutattuk a választóknak.

    Van egy kérdésem: nem lehet, hogy a harangot azért kell annyira visszatetetni, mert meg van már rá a vevő?”
  • 9. izek 2009. október 31. 15:47
    „Nem kell az Öregszőlőkbe harang. Szép lenne , jó lenne, visszahozna - részben - egy olyan hangulatot, ami már soha nem jön vissza, de nem kell. Bizonyos emberek (???) nem ott lopkodnak - főleg -, inkább eljárnak más tájakra. De egy gyors gyűjtésbe belefér (szóval elindul egy kiskocsival aztán hopp leesik), ill. távolról már jöhetnek ide lopni.
    Van arra ismerős, szóval ezek nem légből kapott információk. Képviselők néha kijöhetnének oda, beszélgetni egyes emberekkel. Bár, lehet, hogy sáros lesz a lábuk...”
  • 8. faQtya 2009. október 30. 23:09
    „I. Valamiből hírt kell csinálni
    II. A harang valóban értékes, és bizony lehetőleg óvni lell a színesfém-tolvajoktól (vagy színes fémtolvajoktól), hiszen már a félkész házból is képesek kilopni az új nyílásszárókat, stb...
    III. A (korrekt) tájékoztatásnál mindkét oldalt illene megkérdezni ( az "azt írta a kérelmezőnek" kifejezés csak közvetett információra utal.)
    III. Ahogy az egyik humorista mondta a hétvégi rendszeresen jelentkező műsorról:
    A ..... mai kérdése: "manipulatív-e műsorunk, ugye nem?"”
  • 7. mamus 2009. október 30. 20:35
    „Sinemores,

    Szerintem rátapintottál a lényegre.
    Műbalhé.”
  • 6. sinemores 2009. október 30. 17:45
    „Hiányolom a cikkből a másik fél hozzászólását. Ez így elég egyoldalú tájékoztatás: követelőzés, aláírásgyűjtés. A cikkben nincs arról szó, hogy ki fogja a harangot őrizni, ki vállalja érte a felelősséget, tképpen mit akarnak azzal a haranggal stb?
    Kérdéseim: hol volt Nagypál és Takács az elmúlt 20 évben? Csak most ért el hozzájuk a hír, hogy nincs ott harang?
    Miért a választások előtti évben kell ilyen dologból ügyet csinálni? Nincs fontosabb, mint ez a harang, ilyen jól mennek a dolgok Csongrádon?
    Mi változott 20 év óta, amitől újra a helyükön lehetnek a harangok? Ha a harang a csongrádiaké, miért nem a csongrádiak őrizték, vagy a helyi gazdák vigyáztak rá, miért a papnak adták át? Akkor jó volt a pap, most meg hogy nem úgy ugrál, ahogy nekik tetszik, mindjárt aláírást gyűjtünk? Mi ez: vélemény diktatúra? Ha én aláírást gyűjtetek, hogy a nagytemplom harangját szeretném a szőlőmben felállítani, és összegyűlik mondjuk 30-40 alírás, akkor kötelezhetem a papot, hogy engedelmeskedjen nekem? S ha nem, megkérhetem Nagypál vagy Takács urat, hogy írasson ilyen jópofa cikket a pap ellen?
    Aláírás gyűjtés: hacsak nem az lesz odaírva a fejlécére, hogy alulírottak vállaljuk, hogy a visszahelyezett harangot őrizzük, s ha ellopják újat készítettünk, szerintem nincs értelme.
    Az egész cikk egy nevetséges dologból csinál ügyet. Csongrádon munkanélküliség van, sorba zárnak be a munkahelyek, a fiatalok elköltöznek, a város elöregszik, lassan minden lehetőség eltűnik, ezek meg itt harangozni akarnak. Röhejes az egész.”
  • 5. Tivadar 2009. október 30. 07:53
    „A Zoli atya idejeben ilyen biztos nem tortent volna.”
  • 4. kislevi 2009. október 30. 05:39
    „Jellemző! Az egyház kisajátít. Mindig is ezt csinálta. Nem véletlen a Vatikán a leggazdagabb állam.
    "NE GYŰJTSD A FÖLDI JAVAKAT"”
  • 3. KovácsPistike 2009. október 29. 22:29
    „Ennyiben ki is merült a követelőző képviselők tevékenysége? Az ellopott milliók helyett harangokat követelnek. A minőség fordítottan arányos a mennyiséggel. Kevesebb képviselővel többre mennénk!

    Demokrácia=demokraták+erkölcs”
  • 2. mamus 2009. október 29. 14:28
    „Először a haranglábak és a keresztek környékét kéne rendbe tenni. Utána fotózkodni.
    Az atyának szerintem igaza van.”
  • 1. Hidegen 2009. október 29. 12:16
    „Látom az egyház úgy "megóvta" a harngot hogy egészen Eperjesig kellett vinnie hogy onnan beépítve biztosan ne lopják el. Nevetnem kellene az esperes hozzáállásán han nem volna szomorú... Valószínűleg Ő is napi politikán nevelkedett plébános létére.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Őzzel ütközött egy motoros

A Bokrosi úton, Csongrádtól 5 kilométerre motoros ütközött őzzel kedden este. A vezető súlyos… Tovább olvasom