Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Szülőkkel egyeztetnek a bölcsődei gondozási díjról

Hódmezővásárhely - Társadalmi egyeztetésen kérik ki a szülők véleményét a bölcsődei gondozási díjról Vásárhelyen. Csongrádon már eldőlt: nem lesz gondozási díj. A fenntartóknak április 1-jéig kell határozniuk.

Havonta 13 ezer forintot fizet a bölcsődében kisfia étkezéséért. Ha akarná, akkor se tudná kigazdálkodni az esetleges pluszköltséget – magyarázta egy vásárhelyi anyuka, aki kérte, hogy ne írjuk le a nevét. Vásárhelyen társadalmi egyeztetést kezdeményezett a fenntartó a bölcsődei gondozási díjról. 2012-től ugyanis térítési díjat is meghatározhatnak az intézményekben. Soltész Miklós szociális államtitkár korábban azt nyilatkozta: csak nagyon szigorú szabályok között szedhetnének bölcsődei gondozási díjat a fenntartók. Ennek összege maximum az egy főre eső jövedelem 25 százaléka lehet. Nem kell fizetniük a szociálisan rászorulóknak, a három vagy több gyermeket, illetve tartósan beteg vagy fogyatékkal élő gyermeket nevelő családoknak. A bölcsődék fenntartói április 1-jéig dönthetnek a díjról.

Gyerekek a vásárhelyi Oldalkosár utcai bölcsődében. A szülők többsége úgy gondolja, a gondozási díj bevezetése esetén kevesebbet kelljen fizetni az étkezésért. Archív fotó: Korom András
Gyerekek a vásárhelyi Oldalkosár utcai bölcsődében. A szülők többsége úgy gondolja, a gondozási díj bevezetése esetén kevesebbet kelljen fizetni az étkezésért. Archív fotó: Korom András

– Van lakás- és autóhitelem. Anyagilag nem bírnék többet vállalni. A havi étkezési térítési díj kifizetése mellett pelenkát, popsitörlőt, zsebkendőt is viszek a bölcsibe. Ha ennél többet kellene fizetni, akkor inkább nem vinném, megpróbálnám másképp megoldani – folytatta a vásárhelyi anyuka. Hogyan? Édesanyja vigyázna a kicsire, akit, ha betöltené a harmadik életévét, elvinne óvodába.

Csongrádon már döntöttek

Szegeden, Makón és Szentesen még nem tárgyaltak a bölcsődei gondozási díjról. Egyedül Csongrádon döntötték már el, hogy minden marad a régiben, ezután is csak az étkezésért kell fizetniük a szülőknek.

A kistérségi társulás fenntartásban működő két vásárhelyi bölcsődében összesen 260 kérdőívet küldtek ki a szülőknek a társadalmi egyeztetés jegyében. A szülők közül 220-an töltötték ki a kérdőívet. Három kérdésre kellett válaszolni: hány gyermek él a családban, mennyi az egy főre jutó havi jövedelem, valamint mi a véleményük a gondozási díj bevezetéséről? A szülők többsége úgy gondolta: a gondozási díj bevezetése esetén kevesebbet kelljen fizetni az étkezésért.

Nemcsak a szülők véleményére voltak kíváncsiak. A szociális tanács is foglalkozik a kérdéssel. Folyamatosak az egyeztetések a kistérséggel is – hallottuk Ambrus Norberttől, a polgármesteri hivatal jogi irodájának vezetőjétől. – A széles körű egyeztetés célja: ne kelljen a szülőknek többet fizetniük, sőt lehetőség szerint inkább kevesebbet. A családok szociális helyzetét, jövedelmi viszonyait figyelembe vevő, differenciáló javaslat szülessen, akinek több a jövedelme, nagyobb részt vállaljon, akinek kevesebb, kevesebbet. A fenntartó kistérségi társulás döntése után a rendelettervezetet március 1-jén tárgyalja a vásárhelyi közgyűlés – mondta Ambrus Norbert.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. aquarius 2012. február 22. 20:06
    „33. xilinx 2012.02.22. 10:43
    De nem az, ami a gyerekszámot növelné.”
  • 33. xilinx 2012. február 22. 10:43
    „32. aquarius 2012.02.21. 18:13

    Ez lenne az a módszer, ami biztosítaná, hogy a gyerek megszületése után sem élnének rosszabbul, mint előtte.”
  • 32. aquarius 2012. február 21. 18:13
    „31. xilinx
    Értelek, Te viszont abból indulsz ki, hogy gyerek nélkül valaki könnyen él (értsd: sokat keres), ezért büntetnéd a magasabb szja-val. Viszont mi van azzal, illetve azokkal a párokkal, akik (becsületesen dolgozva, adózva) már gyerek nélkül is nehezen élnek? Mert alacsony a fizetésük? Őket nem az szja csökkentés fogja meggyőzni a gyerekvállalásról, hidd el.”
  • 31. xilinx 2012. február 21. 17:48
    „28. aquarius 2012.02.21. 14:42

    Értem az érvelésedet, csak van egy kis bibi.
    Arra nem lehet gyereket vállalni, hogy most elég jól megélek egyedül, de majd ha lesz gyerek, akkor jó nehéz lesz...
    Az általam javasolt rendszer pont azt akadályozná meg, hogy valaki azt mondja, "nem vállalok gyereket, mert túl drága".”
  • 30. xilinx 2012. február 21. 17:45
    „29. hasika 2012.02.21. 16:00
    "Ne Xilinx határozza már meg ki szüljön gyereket!"

    Eszemben sincs. Csak amikor a felelősség és a következmények vállalásáról van szó, akkor meg ne az legyen már hogy "...akkor adjuk át a szegénységet egy félévre nekik."”
  • 29. hasika 2012. február 21. 16:00
    „Aki nem tud jó fizetéshez jutni az már ne is akarjon gyereket? Miért Ő nem érdemli meg?
    Némely nagypénzű is szerintem csak azért szül,mert ez az "élet rendje"
    Ne Xilinx határozza már meg ki szüljön gyereket!”
  • 28. aquarius 2012. február 21. 14:42
    „Xilinx érvelése ott sántít, hogy egyrészt egyetért azzal, hogy akinek van pénze vállaljon gyereket, akinek nincsen, az meg ne. Másrészt pedig azt mondja, hogy a gyerektelenek szja-ját megfejelné még 30%-kal. Ebből az következne, hogy akinek MÉG nincs gyereke, de szeretne, annak nincs pénze, hiszen az állam lenyúlja a magasabb adóval. Akkor tulajdonképpen ki vállaljon gyereket?!”
  • 27. papika56 2012. február 21. 11:11
    „Mit nyilatkozott tegnap a Parlamentben a fityeszes képviselő : "
    " 1 millió munkahely mellett lesz 1 millió újszülött is ! " Erre a bölcsödei fizetés kapcsán szólt hozzá ! ????? NORMÁÁÁÁLIS ??????”
  • 26. xilinx 2012. február 21. 11:00
    „17. szunyi 2012.02.20. 13:46

    "Akinek van pénze vállajon, akinek nincs az ne"
    Igen, normáliséknál ez valahogy így kellene, hogy működjön...

    "adójóváírás a gazdagnak se járjon!"
    Egyetértünk.

    "A megélhetési gyermekszülést, amire célzol, máshogy is meg lehet oldani..."
    Sajnos a gyakorlat nem ezt mutatja...”
  • 25. xilinx 2012. február 21. 10:56
    „22. Én2 2012.02.21. 07:40

    "...akkor adjuk át a szegénységet egy félévre nekik."

    Ez nem így működik ám...konkrét személyek válléalnak gyereket. Ehhez felelősség is társul ám (vagy felelőtlenség néha?) .”
  • 24. xilinx 2012. február 21. 10:54
    „21. exdeus 2012.02.20. 20:10
    "Xilinx, miért is kell támogatni, akinek 3 gyereke van? Nem azt kéne inkább támogatni, akinek 1 hogy legyen 2?"

    Az a véleményem, hogy nem. 1 és 2 gyerekkel ugyanúgy elfogy az ország, mint 0-val...csak kicsit hosszabb idő alatt.
    Magam ellen beszélek, mivel 1 gyerekem van, de gyerektelenségnél bizonyos életkor felett a mindenkori SZJA-ra rátennék +30%-ot, 1 gyereknél 15%-ot, 2 gyerknél a mindenkor SZJA a kulcs, és 3 gyereknél aminenkori SZJA -15-20%.

    Másrészről a szülők nyugdíjbavonulási ideje függ a gyerekszámtól, a nyugdíj összege pegig a gyerekszámtól és az általuk befizetett járulékok összegétől.
    10 gyerekkel pl. elengednék bárkit 25 évesen nyugdíjba...de a 0 befizetett járulék miatt a nyugdíj 0 lenne...
    Úgy gindolom, minden eszközzel azt kell elérni, hogy az emberek a 2-3 gyerek között hezitáljanak.”
  • 23. xilinx 2012. február 21. 09:51
    „Moderálásra küldöm 18. csizmaskandur 2012.02.20. 14:06

    Nincs igazad.
    Egyrészt a gyerek két éves korában költöztünk, így lehetetlen volt hamarabb jelentkezni.
    Másrészt 20 ezer lakosra van 40 férőhely. Tök mindegy, mikor jelentkezel...szerinted kit vesznek fel? Igen...3H-t.

    És igen...nagyon hiányzott a 60e Ft...de szolgáltatást veszünk igénybe...fűtenek, vigyáznak a gyerekre, foglalkoznak vele, tisztába teszik, stb.”
  • 22. Én2 2012. február 21. 07:40
    „Azért döbbenet, hogy aki gazdagabb az egyáltalán nem tudja átélni a szegényebb emberek sorsát. Miért is? akkor adjuk át a szegénységet egy félévre nekik.”
  • 21. exdeus 2012. február 20. 20:10
    „Roxper, 60-ből max. 15 lehet a fizetendő díj.
    Deszkás, hát valóban, ez az intézkedés sem épp családbarát. Legalábbis az átlag családot figyelembe véve. És megint a 3 gyerekesek az atyaúristenek, de abba még senki sem gondolt bele, hogy aki 3 gyereket nevel, annak azért már van mit a tejbe aprítania.
    Xilinx, miért is kell támogatni, akinek 3 gyereke van? Nem azt kéne inkább támogatni, akinek 1 hogy legyen 2? Én is szülnék még kettőt, ha nem kellene a hitelekkel bajlódnom és a családot segítenem.
    Szunyi, egyetértek, ha egyenlőek vagyunk, akkor itt is legyünk azok.

    (Hiába, nem véletlenül mondom én azt, hogyha most nem lenne egy szem gyerekem, akkor nem most jönne el az az időszak, hogy vállaljak egy bébit.)”
  • 20. dodoni 2012. február 20. 17:27
    „12. macs

    Mint sok mindenben, ebben a kérdésben is óriási a sötétség a kormányoldalon is, az ellenzékin is, meg úgy általában teljes társadalmi szinten. Egyfelől. Másfelől meg ott van az a szorító, jövőt megfojtó erő, amit az elöregedés jelent. A mindenkori kormányok egy elvénülő társadalomban ezerszer inkább a jövőt gondozó, nevelő korosztályokra pakolják a terheket, semmint az idősekre. Még inkább elősegítve ezzel az elöregedést és a fogyást.”
  • 19. tonyk 2012. február 20. 14:47
    „Lassan nem lesz elég a septiben honosítottak szavazata, az itthoni szavazateséssel szemben... Merthogy ez is el fog vinni nagyon-nagyon sok voksot.
    Nembaj, hoznak rá törvényt, hogy 1 szavazat is elég legyen, vagy spórolásból 20 évente legyenek választások.”
  • 18. csizmaskandur 2012. február 20. 14:06
    „Xilinx!
    Gyönyörűen képviseled az irigy emberek táborát! Mert Te ilyen helyzetbe kerültél, mert valószínűleg nem jelentkeztél időben a bölcsibe, ezért szakadjon bele a fizetésbe mindenki???? Hát gratulálok a hozzáállásodhoz. Én sem 75e-t keresek, hanem a háromszorosát, mégis rosszul esne 60e ft mínusz havi szinten/ gyerek. Mi kifejezetten jól keresünk, de két gyerekünk van, akkor az már 120e ft havonta. Ne mondd, hogy ennyi pénz nem hiányozna a zsebedből, ha tisztességes munkával keresed a kenyered!!!!”
  • 17. szunyi 2012. február 20. 13:46
    „13.xilinx

    Akkor nem lenne sokkal egyszerübb, ha nem járna semilyen támogatás a gyerekek után?
    Akinek van pénze vállajon, akinek nincs az ne, aki meg mégis annak ott a Spártába már jól bevált poszt-embrionális születés szabályozás.:((
    Ha a szegénynek nem jár támogatás, legyen az családi potlék, vagy adójóváírás a gazdagnak se járjon!
    A megélhetési gyermekszülést, amire célzol, máshogy is meg lehet oldani, egy jól müködő gyermek felügyeleti rendszerbe.”
  • 16. xilinx 2012. február 20. 12:34
    „valóban nem 75e-t keresek.
    És nem önként vállaltam a 60 ezret. Sajnos nincs férőhely az államiban.
    de attól, hogy X vagy Y többet vagy kevesebbet keres, még nem lesz
    olcsóbb a bölcsődét fenntartani.”
  • 15. mivan? 2012. február 20. 12:33
    „Xilinx: Komolyan mondom örülünk, hogy te ki tudtad fizetni a 60 ezret. De azért ne legyél már fafejű. Ennyi pénzért magánóvodába is mehettél volna ahol mindenféle extra dolgot is megkaphatott volna a gyerek. Tudod te az önkormányzati bölcsiben egy dadusra hány gyerek jut? Pelenkát otthonra is venni kell meg a bölcsibe is. És aki nem visz be a másikéból vesznek ki. Aki dolgozik azt húzzák le megint kedvenc városunkban Vásárhelyen. Ingatlanadó stb...De nem hallgattak az emberek az okos szóra....”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lovasok, fogatok a gazdanapon

Népi mesterségek és helyi termékek bemutatójával indult szombaton a vásárhelyi Gazdasági Egyesület által szervezett gazdanap. Tovább olvasom