Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 5°C

Berlin, a kerékpárosok és kerékpártolvajok városa

Berlinben naponta több tízezren járnak biciklivel munkába, iskolába: a kerékpár tavasztól késő őszig a legkedveltebb közlekedési eszközök közé tartozik a német fővárosban.
Ennek jó "alapjai" vannak, hiszen a kerékpárutak hálózata folyamatosan bővül. Az 1999-ben elkészült kormányzati negyed széles útjaiból például az utóbbi években "lecsíptek" egy-egy kerékpársávot, nem törődve azzal, hogy ezáltal a gépjárművek számára szűkebb lett a hely.

Németországban évente 600-700 ezer kerékpár kerül forgalomba, egy német családra ma átlagosan 2,8 bicikli jut. Nagy öröm egy új bringa vásárlása és kipróbálása, ám sokak számára az öröm nem tart sokáig. Rendőrségi adatok szerint évente 360 ezer darabot lopnak el jogos tulajdonosaiktól, a tendencia évek óta emelkedést mutat. A fővárosban tavaly 21.576 kerékpár lett tolvajok zsákmánya, az így okozott kár értéke 8,6 millió euró. A 16 tartomány között Berlin ezzel a negyedik helyen áll, holtversenyben Alsó-Szászországgal. Könnyen lehet, hogy a 3,5 milliós metropolisz idén följebb kapaszkodik a nem éppen dicsőséges ranglistán.


A rendőrség a nyomozási adatokból ugyanis arra következtet, hogy az utóbbi időben orgazdákkal együttműködő nemzetközi bandák kezdenek főszerepet játszani a kerékpárlopásban. Ezek a csoportok a keleti határon át igyekeznek kicsempészni zsákmányukat, amely többnyire drága gépekből áll. "A lengyel határ mentén végzett szúrópróbaszerű ellenőrzések során egyre gyakrabban találkozunk olyan gépjárművekkel, amelyeknek rakodótere lopott kerékpárokat rejt" - mondta el a Berliner Zeitungnak Jens Schobranski, a szövetségi rendőrség századosa. 

Sok a lopott bicikli. Fotó:
Sok a lopott bicikli. Fotó: http://gingelato.blogspot.com/

"Egyedül a múlt hónapban két ilyen teherautót füleltünk le, az egyik 30, a másik 17 lopott kerékpárt szállított". A bandák egy-egy kelet-európai orgazda megrendelésére dolgoznak, aki megbízóitól kapott jegyzék alapján "rendeli meg" a kívánt gyártmányú és típusú biciklit. A legkelendőbbek a karbonszálas vázzal rendelkező, valamint a terepjáró kerékpárok. Egyre többször tapasztalják a nyomozók, hogy a tolvajok szétszerelik a lopott gépeket, és alkatrésznek deklarálva, hamis papírokkal próbálják meg átvinni a határon. A berlini rendőrség nem lehet büszke a lopásokkal kapcsolatos statisztikájára. Míg gyilkosságok esetében a felderítési ráta 90 százalék körül van, addig a kerékpártolvajoknak alig öt százalékát sikerül lefülelni. Ez a fele az országos átlagnak. A legtöbb biciklit Pankow (3653) és Mitte kerületben (2714) lopták el tavaly, a legkevesebbet Spandauban (948).

Szakemberek ajánlása szerint a kerékpárt biztosító zár legalább tizedannyiba kerüljön, mint maga a jármű - vagyis mennél drágább a bringa, annál több pénzt érdemes áldozni a lopásgátló eszközre. Az olcsó, sodort fémhuzalból készült zárak nem sokat érnek: profi tolvajok, akik hidegvágóval felszerelve kutatnak zsákmány után, másodpercek alatt szétvágják ezeket. Többet érnek a vastag kábel-, illetve az U-alakú kengyelzárak; ezeket nem lehet hidegvágóval eltávolítani. A berlini rendőrség októberben kampányt indított a bringák kódolása érdekében. Az eljárás során egy betűkből és számokból álló kombinációt gravíroznak bele vázba; a jelek kódolva tartalmazzák a tulajdonos lakcímét és nevének kezdőbetűit. Lopott kerékpár megtalálása esetén ebből gyorsan kideríthető a jogos tulajdonos. A gyári számmal ellentétben, amely a hajtókar-csapágy alatt található, és többnyire teljesen elszennyeződött, a kód a váz jól látható helyére kerül - s talán emiatt is elriasztja a potenciális tolvajokat.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Korlátozni fogja az Interpol a pedofil tartalmú honlapokhoz való hozzáférést

Korlátozni kívánja a pedofil tartalmú oldalakhoz való hozzáférést az Interpol egy hétfőn… Tovább olvasom