Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

A hétvégén több mint félszáz veterán motort hoznak Makóra

Makó - Az ötvenes évek nem épp a legalkalmasabb a nosztalgiázásra, van azonban valami, amire jó szívvel lehet gondolni ebből az érából: a dongómotoros kerékpárra.
A benzinmotoros bicikli reneszánsza jelentős részben a makói Bíró Ferencnek köszönhető, így nem csoda, hogy a hétvégén Makón rendezik a dongósok országos találkozóját.

Édesanyjának volt egy dongómotoros kerékpárja, és az ötvenes években oly népszerű kétkerekű csoda fél évszázad múltán is élénk maradt a makói Bíró Ferenc emlékei között. Egész pontosan 2000-ben történt, hogy vett egy fél zsák dongómotor-alkatrészt, amelyekből egy heti munkával összerakott egyet, és felszerelte egy biciklire. Méghozzá mérgében: addig ugyanis segéd-motorkerékpárral járt, ám abban az évben ehhez is kötelezővé tették a bukósisak viselését – a dongómotorhoz viszont máig sem kell.

Bíró Ferenc egyik büszkeségével. A szerző felvétele
Bíró Ferenc egyik büszkeségével.
A szerző felvétele

Dongó vagy elektromos kerékpár?

Az utolsó dongómotoros kerékpárt 1955. május elsején gyártották. Bár Bíró Ferenc például szívesen jár dongóval, és most már minden városban van egy-két hozzá hasonló gyűjtő, a benzinmotoros bicikli nem a jövő, hanem a múlt közlekedési eszköze. Pedig van előnye a manapság divatos elektromos kerékpárral szemben: sokkal könnyebb, és nem kell pár évente több tízezer forintért akkumulátort cserélni benne. Hátránya viszont, hogy sokkal bonyolultabb kezelni, és rendszeres karbantartást igényel. 

A dongómotor aztán idővel valóságos szenvedélyévé vált. Elkezdett börzékre járni, alkatrészeket, régi motorokat vásárolt, majd ahogy különös hobbijának híre ment, egyre többen állították meg az utcán azzal, hogy hever a fészerben vagy a padláson egy régi dongó, szívesen odaadják. A motorokat igyekezett minél szebb régi kerékpárokra szerelni. Kollekciója jelenleg mintegy 20 darabos, de mint mondja, csak a legérdekesebbeket tartotta meg – több száz motort rakott már össze. Hogy mennyit ér egy példány, nehéz megbecsülni, hiszen felújításuk rengeteg munkát igényel – de legalább 120-150 ezer forintra saccolja.

A hétvégén összesen több mint félszáz dongómotoros jön egy háromnapos nosztalgiatalálkozó kedvéért Makóra szerte az országból, sőt néhányan Romániából is. Ez tulajdonképpen nem csoda, hiszen javarészt Makóhoz, illetve Bíró Ferenchez köthető a dongó reneszánsza. Magunk is átéltük: az ember akár 40-50 kilométeres óránkénti sebességgel is száguldhat vele, ugyanúgy minden erőfeszítés nélkül, mintha elektromos kerékpáron ülne – de közben hallani lehet a robbanómotor pöfögését, és érezni a benzingőzt is.

Olvasóink írták

  • 3. cibuka 2012. augusztus 10. 07:19
    „Feri a legkonkrétabb csávó a veteránosok közűl.Hajrá és még legalább ennyi sikert!”
  • 2. janoszeged 2012. augusztus 09. 20:25
    „Bármeddig el lehet jutni, csak elszántság legyen:-)”
  • 1. gubanc 2012. augusztus 09. 18:41
    „Hajrá Feri!
    Donfóval Titelig is lehet.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Román gyermektábor Makón

Kéthetes tábort szervezett a makói román nemzetiségi önkormányzat a városban élő román gyerekeknek. Tovább olvasom