Délmagyar logó

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 17°C Még több cikk.

Az utolsó Renault Makón

Makó - Március végétől nem lehet új autót venni Makón, eddig bírta Bugyi Pál, aki ez első Renault modellt még 21 éve adta el, s ezzel folyamatossági rekorder volt a megyében. A csúcsévben több mint 200 kocsit értékesítő, utolsó márkakereskedés is megszűnik, tavaly már csak egy tucat új autó talált gazdára, annyi, mint az indulás évében. Márkafüggetlen szervizként dolgoznak tovább.
Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook oldala, nem csak makóiaknak!

 
Két vadonatúj Renault Clio fénylik Makó egyetlen autószalonjának kirakatában, még novemberben érkeztek. – Hiába nézte meg a modelleket 60-70 érdeklődő, hiába tetszett majdnem mindenkinek, egy sem akadt, aki legalább azt mondja, hogy ennyi pénzért elviszem – mondja nem kis keserűséggel a hangjában Bugyi Pál.

Két éve már szóba került a válás, akkor marasztalta őket a Renault Hungária, segített is az új arculat kialakításában és azzal biztatott, jobb lesz. De rosszabb lett.

A két utolsó Renault a makói autószalon kirakatában. A szerző felvétele (képgaléria)

Bugyi Pál
Bugyi Pál
– November 22-én tárgyaltam a generálimportőr ügyvezetőjével, Maróti Miklóssal, aki szívélyes volt, én viszont úgy gondoltam, „felhalmozódott a sikertelenség", a tavalyi esztendő havi egy értékesített új autója pedig jelezte, nincs értelme tovább folytatni. Felül kell kerekednie az értelemnek, nézni kell, mit hoz a jövő, csak így lehet kerek egy élet munkája – mondta Bugyi Pál. Tudja, ezzel a kényszerű döntéssel elveszik munkája legfontosabb szála, sajnálja is, hogy elhagyja a hálózatot – hivatalosan március 31-ével és közös megegyezéssel búcsúzik.

A Renault zászlóit néhány nappal később vonják be, a feliratot is akkor szedik le, amikor elkészül a következő homlokzat, az új, immár márkafüggetlen szakszervizt és műszaki vizsgaállomást hirdető cégér. Munkahelyeket nem érint a változás, ahogy Bugyi Pál fogalmaz, "amikor 200 autót adtunk el egy évben akkor is én voltam az értékesítő". Kevesebb mint két hete adták át Makón az utolsó új Renault modellt, egy Mastert, ez még a tavalyi év szalonzáró értékesített darabja volt.

Hamarosan megváltozik a portál, levonják a Renault zászlóit. A szerző felvétele (képgaléria)

Arra, a kérdésre, hogy mi történik, ha hamarabb visszaadja a márkakereskedési jogot, tömör válasz érkezik: több pénze marad. Szerencsére nem állnak sorba a bankok, nincs hitel, jelzálog az ingatlanon, így nagyobb a mozgástér, nincs kényszerpálya, ami meglehetősen ritka az amúgy jellemző autószalon-bezárások közepette.
– 2008 őszén egyszerre megállt minden és nagyon megijedtem. Volt négy bent ragadt tesztautónk és 13 használt – a csúcson 23 új Renault volt készleten –, és egész télen semmi nem történt. Tavasszal, ha komoly veszteség árán is, de meg kellett szabadulni a készlettől. Behúztam a kéziféket, ha nem így teszek, akkor nincs biztonságban az a hét család, amelyik innen viszi haza a kenyeret. Alapjáraton ment a cég, s így telt el négy év – mondja a szakember.

 Húsz év múlva I.

1989-ben vette meg Bugyi Pál azt a parasztházat, melynek helyén a mai napig dolgozik, s ahol az "ipart" márkafüggetlen szervizként viszi tovább. 1991 júniusában írta alá a szerződést, mint Renault „B" dealer. (Az „A" kereskedő akkor a Baunok-féle Budesheim-Csomiép volt Szegeden, a Dorozsmai úton, ahol egyébként éppen nemrég zárt be a Skoda Ikesz.) Makó első autókereskedésében akkor a Renault 5-öst (ma Clio), a 19-est (Megane) és a Nevadát (Laguna) lehetett megvásárolni, mégis egy haszonjármű volt az első eladott autó, 1992 legelején. Ennek a Trafic kisteherautónak a gazdája 20 év és több mint félmillió kilométer után vette meg második autóját, amely természetesen ismét egy Trafic lett.

Legutóbb már csak négy autóra volt "kötelezve" a makói márkakereskedés, egy éve láthattunk még Megane-t és Fluence-t is, mára csak a tavaly őszi országos bemutató után érkezett két új Clio maradt. Ezekkel kigurul a Hagymavárosból az utolsó eladásra kínált új autó, pedig a fénykorban olyan márkák is képviseltették magukat, mint a Nissan, Citroën, Suzuki, Skoda, Ford, Opel és lehet, hogy nem is igazán teljes a sor.

Ha nem is látja pontosan a jövőt, készül rá Bugyi Pál, s két lábon fog állni. Egyik a műszaki vizsgáztatás, ami eddig is megvolt, rajta kívül még egy vállalkozás végzi Makón. A másik a márkafüggetlen szakszerviz – idáig sem csak Renault modelleket javítottak –, aminek szinten tartására, fejlesztésére még a legválságosabb időkben is szorítottak ki pénzt. Három éve több mint tízmillió forintért vettek egy komoly Bosch dízel befecskendező-vizsgálót, és ugyanebből a márkából nemrég beszereztek egy igen komoly diagnosztikai műszert is.

– A felszereltség a záloga, hogy igazán beinduljunk, a márkák 90 százalékát tudjuk javítani – fogalmaz Bugyi Pál. Két szerviz-csereautóval is nyomatékosítják, hogy komolyan gondolják, s nem csupán gyorsjavításokra, olajcserékre vannak felkészülve, hanem hosszabb, érdemibb munkákra is. Az alap persze már most adott, másfél éve közbeszerzést nyertek az autópálya-kezelőnél, ők javíthatják a kocsikat, csakúgy, mint az Égáz autóit, nem beszélve a vérellátósoktól, akik hosszú évek óta makói ügyfelek.

A két utolsó Renault a makói autószalon kirakatában. A szerző felvétele (képgaléria)

Húsz év múlva II.
Néhány évvel ezelőtt, amikor futott a szekér, azt mérlegelték az udvaron, hogy kellene ide egy karosszéria- és fényezőműhely. Nem mertek belevágni a több mint 60 milliós beruházásba, ha megteszik, évekkel ezelőtt elsodorja őket a válság. – Néha hátra kell lépni egyet, hogy tudjunk kettőt előre, amikor lehet. Nem hiszek az előremenekülésben, a cég biztonsága a legfontosabb – ismertük meg a kisvárosi túlélő stratégiát. Folyamatosan több tanuló dolgozik náluk és Bugyi Pálnak van olyan kollégája, aki húsz éve tanulóként kezdett nála és ma is kolléga.

Olvasóink írták

  • 17. Anyádlóháton2 2013. március 31. 11:27
    „Kezdő szakmunkás koromban, a szomszédból jártunk át fröccsözni abba a kocsmába (nevét nem tudom már) melynek helyén Pali létrehozta a műhelyét. Sajnálom, hogy idejutott, hogy nincs semmi alternatíva most az autópiacon.... jó szakember, tisztességes és becsületes. Azon kevesek közé tartozik, akik nem egyik napról a másikra akartak meggazdagodni, csak tisztességesen megélni abból, amit csinálnak. Ma ez nagyon nehezen járható út Magyarországon. Sajnos!”
  • 16. Bölcsek 2013. március 30. 16:43
    „Az én autómat Bugyi Pali 32 éve javítja, és több száz ember autóját is. Ő az egyetlen ember ebben a szakmában, akit nem egy autómárka tett híressé, hanem ő volt az, aki 21 év alatt sikeressé tudott tenni egy márkát Makón és a környéken.
    Soha ne ítélkezettek olyan dologról, amit még nem éltetek át vagy tapasztaltatok meg, mert kifelé butaságnak tűnhet.
    Tanítja a Bölcs: "Amiről fogalmatok sincs, arról hallgatni arany, beszélni meg butaság."
    És akkor szépen fogalmaztam....

    Maradok tisztelettel,

    Bölcsek”
  • 15. kispacni 2013. március 30. 10:36
    „6.
    Külföldieknek tiltották meg, hogy Szegeden vásároljanak Daciákat. Az alacsonyabb árfekvés miatt.

    11. Oké latok én is egy csenevész Dacia emblémát is a szalon egyik oldalán. De a cikkből nem jön le hogy valóban valaha is forgalmaztak volna Daciákat Olvasd el a cikket. Benne van, hogy ebben az évben ennyi Fluencet, ennyi Megane-t Master st. forgalmaztak, de egyetlene eladott Dacia modellt nem emlit. Es a többi szalont mutató képen nem látszik, hogy a szalonban lenne Dacia bemutatott termék. Menj be a Molnár autóházba a Dorozsmai uton. Gyakorlatilag kettéosztották a teljes csarnokot, egy Renault és egy Dacia részlegre.
    Ennek nem látom nyomát a makói kereskedésben. Tehát ha forgalmaztak is Daciá, valahogy nem vették komolyan az abban rejlő lehetőségeket.
    Nekem Renault-m van és a Molnárnál szervizelek, mert nem drágák, és korrektek, jól és pontosan, gyorsan javítanak. Ők mesélték, hogy az autóházat gyakorlatilag a Dacia mentette meg, meg 2009-2011 közötti időszakban. A Renault kizárólag a Fluence-el dobott nagyott, így 2012 után beindultak a Renault eladások is. Viszonylag jól értékesítik a Mastert még.”
  • 14. papika56 2013. március 30. 09:58
    „Mindenkit elér a válság.Örüljön neki, hogy volt 20 jóó éve ! Másnak még annyi sem volt.
    De sokan lehúzzák a rolót ! itt csak azok élnek meg, kik orbán <moderálva> nyalják.Sógor..koma, jóbarát !Ők kapnak állami megbízásokat ..milliárdokat simicska---nyerges .. 2--3 oligarhia akik milliárdokat kaszálnak..és fizetnek vissza lét a párt kasszába.”
  • 13. Poslabény 2013. március 30. 08:03
    „Korrekt kereskedő!”
  • 12. scott1 2013. március 29. 19:09
    „"...nem akaródzik látni a közeledő katasztrófát.Tudós párt függő közvélemény kutatók állításával szemben."
    Ha már a politika irányába akaródzik terelni a témát és valóban tisztán akaródzik látni, akkor mozduljon ki egy kicsit és nézzen szét az országban! Találna olyan városokat, amelyek Makónál is kisebbek de több autókereskedést tartanak el! Mindezt teszik úgy, hogy nem hirdetik magukról úton-útfélen, hogy mekkora egy sikervárosok...
    Igaz nem is az országos munkanélküliségnek a kétszeresével küzdenek és nem is állnak olyan távol az országos átlagbérektől mint mi... habár ezeket az országosnál jóval "katasztrofálisabb" adatokat valamiért sosem akarózta látni.”
  • 11. rand 2013. március 29. 18:35
    „Én ott látom a falon a DACIA emblémát!”
  • 10. történész 2013. március 29. 16:48
    „2. SunCityZs

    Megvan a pénzed megpróbálhatod.Én hiszek palinak,hogy ezt ő jobban tudja..ezek a tippek olyan csalánnal verdesésnek tűnik, meg a szemre növesztett mű hályogról szól a legenda amelyen keresztül nem lehet, nem akaródzik látni a közeledő katasztrófát.Tudós párt függő közvélemény kutatók állításával szemben.”
  • 9. medve11 2013. március 29. 12:57
    „csatlakozok papsajthoz! messzemenően korrekt és hibátlan csapat!”
  • 8. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2013. március 29. 12:37
    „Magyarország jobban teljesít.”
  • 7. papsajt 2013. március 29. 12:08
    „én Szegedről járok hozzájuk rönóval, és nem véletlen!
    az első szakszervíz életemben ami nem a lehúzásról szól”
  • 6. Kulesevics 2013. március 29. 10:46
    „Én meg még a Chevrolettel is megpróbálkoztam volna. Azok is olcók a maguk kategóriájában. De miért tiltotta meg a generál kivitelező a Dustert Szegeden?”
  • 5. papika56 2013. március 29. 10:28
    „Esetleg használt autókat is lehetne árulni. Bár ha infláció van ..még kaját is alig vesznek az emberek. At autó mára luxus lett. sajnos !”
  • 4. imre57 2013. március 29. 10:20
    „Pali egy kivételesen jó szakember,meg fog élni a javításokból is.Én még repülőgép szerelő korából ismerem.”
  • 3. Francois 2013. március 29. 10:17
    „Sajnálom, Paliban egy igazi jó kereskedőt ismerhettünk meg az évtizedek alatt, de a recesszió őt is utolérte. Gyerekek a dáciának kicsi a kereslete. És ha jól tudom a mai világban meg kell venni az autókat a viszonteladóknak. Rizikós üzlet!”
  • 2. SunCityZs 2013. március 29. 09:19
    „Csatlakoznék kispacnihoz.
    Én, Bugyi Úr helyében, még megpróbáltam volna a Daciát.”
  • 1. kispacni 2013. március 29. 08:52
    „Csak egy kérdés. Miért nem forgalmazott Dacia-t is. Ugy tudom a szegedi Molnár (Renault) autóházat is a Dacia viszi szinte csak. Külföldről is jöttek venni itt a Duster-t, végül megtiltotta neki a generál importőr, de ettől függetlenül így is jól elvannak, akkor amikor láttjuk mellettük már csak a Hovány és a C-Mobil maradtak meg ugy, hogy gyakorlatilag ők forgalmaznak szinte minden más márkát Szegeden.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tehetséges diák: Zita az Országháznak festett

A Parlamentben látható az a kép, amelyet a makói Huszár Zita festett egy rajzpályázaton. Tovább olvasom