Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Életbe lépett az új vasúti menetrend

Csongrád megye – Sokkal kevesebb vonat jár vasárnaptól az Újszeged–Makó–Mezőhegyes vonalon, gyakorlatilag eltűntek a Szeged–Budapest sztrádabuszok – többek így küszöbölte ki a kormány a párhuzamosságokat a közösségi közlekedésben.
Karnok Csaba képriportja Deszk vasúti megállóhelyen még szombaton, az utolsó „rendes, ütemes munkanapon" készült. Április 15-étől a 121-es számú Újszeged–Makó–Mezőhegyes–Kétegyháza–(Békéscsaba) vasútvonal teljes hosszán mindössze egy vonat ingázik: Mezőhegyesig meghagyták a szerelvényeket, azaz a vasútvonal Csongrád megyei szakaszáról tűntek el a vonatok – a kormány álláspontja szerint Szeged és Makó között, de még egészen Mezőhegyesig is sokkal többen utaztak busszal. Ezzel nem is lehet vitatkozni, elég volt megnézni a két szolgáltató menetrendi kínálatát, bár a semmi, a kevésből nehezen tudott volna a MÁV érdemben színvonal-emelkedést produkálni. És ami legalább ilyen fontos: a világ végén van a vonalon valamennyi állomás és megállóhely – minek menjen ki odáig az utas, ha a település „közepén" áll meg a busz.

Életképek Deszk vasúti megállóhelyen. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Az első inga ráadásul máris „hatalmas", három perces késéssel futott be Mezőhegyes felől Makóra, s ezt a 180 másodpercet meg is őrizte Újszegedig. Ahonnan szintén nem kapkodták el az indulást: két perccel később indultak. Ennyi lazaság persze „elnézhető", sőt többnyire jellemző is volt errefelé – nem ezért utaztak kevesen a vonalon, és még csak azért sem, mert április 15. előtt számtalanszor előfordult, hogy az Újszeged felől érkező szerelvényeket „legeltették" Makó előtt, nem engedték be a vasútállomásra. Az a kevés utas itt bizony busszal utazik.

Életképek Deszk vasúti megállóhelyen. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Kérdés persze, hogy egy ilyen ingavonatot megéri-e egyáltalán fenntartani, pusztán azért, hogy továbbra is „igaz" legyen az állítás, az Orbán-kormány nem szüntetett meg vasútvonalakat: reggel be lehet vele jönni dolgozni a megyeszékhelyre (7 óra 9 percre van Újszegeden), de délután sokkal korábban elmegy (15 óra 47 perckor indul), minthogy bárki elérné visszafelé. Akkor meg minek? Vasúti és buszbérletet senki nem vált egyszerre – pedig vonaton ez olcsóbb Makóról: a dolgozói 30 napos bérlet 21 ezer 400 forint, míg a buszbérlet 24 ezer 900 forint. Ennek persze oka a kilométerhatár, vasúton Makó 30 kilométeren belül van, egészen pontosan 28 kilométer a távolság, míg közúton 32,5 kilométer, a díjszabás pedig pont 30 kilométernél változik.

Életképek Deszk vasúti megállóhelyen. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Választ valószínűleg decemberben kap(hat)unk: akkor lép majd életbe a 2013-as vasúti menetrend.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. ennee 2012. április 16. 21:23
    „,,(...) a világ végén van a vonalon valamennyi állomás és megállóhely - minek menjen ki odáig az utas, ha a település ,,közepén" áll meg a busz."

    Például azért, mert egészségügyi okok miatt nem bírja a buszt.
    Vagy esetleg azért, mert nem szívesen tömörül (igényes utasként -a döntéshozók ki merik jelenteni, hogy egyre igényesebbek az utasok!) főként járványos időszakban 30 km-en keresztül a buszon.
    Talán mert útipoggyászt is szeretne magával vinni, amit utazás közben kényelmesen el tud helyezni a vonaton és ahhoz utazás közben is hozzáfér.
    Esetleg azért, mert kerékpárt szándékozik szállítani, vagy babakocsit.
    Talán mert elege van abból, hogy a mélyen tisztelt volánosok olykor-olykor már azt gondolják, hogy az utasok ő értük vannak és nem fordítva. (A deszki ne szálljon fel a makói buszra, hanem várja meg a deszkit - utasok diszkriminációja.)

    A késés megállapításához ajánlom a cikk szerzője figyelmébe a következő írást:
    http://iho.hu/hir/minden-tizedik-vonat-kesik-120314
    Kiemelten: ,,a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) előírásai szerint, ha egy személyvonat a végállomásra öt percnél kisebb késéssel fut be, akkor pontos volt". (Ez nemzetközi előírás, nem magyar.)

    ,,Ennyi lazaság persze ,,elnézhető", sőt többnyire jellemző is volt errefelé (...)"
    Nyilvánvalóan figyelemmel kísérte a cikk szerzője a járatokat.

    ,,(...) nem ezért utaztak kevesen a vonalon" ...hanem azért, mert leszoktatták az embereket a vasútról.

    ,,(... ) számtalanszor előfordult, hogy az Újszeged felől érkező szerelvényeket ,,legeltették" Makó előtt"
    Ebből a mondatból egyértelműen kiderül, mennyire ért a vasúti forgalomirányításhoz.:)

    Érdekes módon az efféle cikkekben nem nagyon szokták hangoztatni, hogy a közút és vasút közötti verseny alapvetően torz. Majd ha a buszjegy ára is tartalmazza a használat-arányos útdíjat, lehet hasonlítgatni...”
  • 22. tom_peris 2012. április 16. 08:17
    „""gyakorlatilag eltűntek a Szeged-Budapest sztrádabuszok "
    Akinek meg arra volt éves bérlete - na az így járt, hajtogathat belőle nemzeti színű papírcsákót..."

    naja vagy nemzeti színű papírrepülőt... Hátha azzal normális körülmények között felér Pestre ha reggel 8 kor van ott dolga...

    köszönjük gondoskodó döntéshozóinknak hogy (ismét) "megkönnyítették" életünket...”
  • 21. X_Y 2012. április 16. 06:15
    „18. Kircsi 2012.04.15. 17:17

    Látszik hogy a MÁV megszüntetése a cél
    Az meg hogy a képviselő urakon kívül senki nem tudja majd a vonatjegyet megfizetni..hát arra magasról tesznek.

    "gyakorlatilag eltűntek a Szeged-Budapest sztrádabuszok "

    Akinek meg arra volt éves bérlete - na az így járt, hajtogathat belőle nemzeti színű papírcsákót...”
  • 20. lukrecia 2012. április 15. 18:12
    „Az árképzés és annak lekönyvelése , majd a haszon visszaforgatása teljes káoszt mutat. A jegy árakból befolyó pénz magán KFt-k zsebébe és a felduzzasztott vízfej fenntartásra megy el. Pesten akkora vízfej társaság ül a MÁV felsőbb köreiben (Szegeden is) hogy nem forgatnak vissza semmit fejlesztésre. Ha fejlesztés van azt "törzsi lakomának" tekintik ahol a beruházásból a 30-40% % símán kiveszik. Az állami dotációt eleve betervezik a költségvetésbe (mert úgyis megkapják) és annyival több megy a szabad rablásba.
    Egy apró pl. Kecskemét vasúti pályaudvar . Ott kérem a jegyárakból már 30 éve semmit nem forgattak vissza. (Az idén nagy kegyesen újra csempézték a budit , mert írd és mond a vakolatra ment a vizelet a törött csempék mögé. Ahol legalább napi 1000 jegyvásárló van. Semmi nem jutott több 10 éve. Pesten ellenben a felsővezetés csoda autókban feszítenek az új palotákban. Most is kit küldenek el ? A mozdonyvezetőket.
    Az átalakítást a Fidesz valóban megkezdhette volna az első hónapok után a választásokat követően. Nem tette.
    Sőt azt mondom máshol sem történik meg a karcsúsítás , racionalizálás, ebben hibásak. Dea káosz már több évtizedes, a privatizáció zajlik. Először tönkretenni, majd eladni , felvásárolni.”
  • 19. studyfy 2012. április 15. 17:39
    „el dorádo, lukrécia, Ez az a terület, ahol a vezető pártok között hosszútávú megegyezésre lenne szükség. Nem lehet ciklusonként változtatni a stratégiát. A Fidesznek a 2/3 adhatott volna akkora erőt, hogy ezt megtehette volna. Csak hát a józan ész szerint részben, tehát csak részben azt kéne tenni amit Gyurcsányék tettek, azt pedig az elvek miatt nem lehet. Ebből is látszik, hogy nem az ország fontos, hanem a párt!”
  • 18. Kircsi 2012. április 15. 17:17
    „Az újszegedi volalra majd rámegy a román vasút, megcsinálják a hidat is. 2013-tól bárki közlekedtethet vonatokat a magyar vonalakon is. A balaton északi- déli vonalra bejelntkezett az olasz vasút, a többi fővonal osztrák és román bérlemény lesz. A mellékvonalakat bezárják nincs aki üzemeltesse.”
  • 17. KamuNeni 2012. április 15. 17:15
    „Ez egy tipikus finacial osszeomlas kezdete. Mert az az ember aki megytonkre pont ezt a modszert hasznalja. Eloszor azt nem fizeti ki ami nem fontos. lemond a tagsagi berletrol, lemond az extra fagyi gombocrol, lemond errol arrol. Akkor egy kis ido mulva megint vissza fog valahonna, es utanna kis idovel megint, De mivel nem forgatja be a penzet mert pobal sporolni igy aztan az lassan fogyogat. Akkor emgint visszafog valamit abbol ami maradt es igy tovabb mig egyszer csak kint lessz az utcan mert mar annyira sporol hogy a munkaba se tud eljarni.

    Ezt csak a hulye nem latja hogy mi tortenik. Az ingazok egy resze megszunik ami tovabba gyengiti a vasutot es a ktomegkozlekedesi cegekty. Akkor megint lesznek szoritasok es megint elvesztenek par ingazot vagy hasznalot. Es utanna tonkre mennek.

    Tipikus tonkre menes jele. Ezt tanitjak a konyvelo iskolakban is. A tonkre menes jelei cimszo alatt.”
  • 16. Perec 2012. április 15. 17:07
    „Lukrécia! Makórol-Csabára kizárólag délután 2-kor megy busz,a kis piros meg azért járt 2 óránként,bármeddig dolgoztam ,valamelyik járat elérhető volt.Akkor hol volt itt az általad emlegetett párhuzamosság?Talán túl nagy igény a mai Magyarországon,hogy reggel,ill.délután is legyen akár a mávnál,akár a volánnál 1-2 el is érhető járat városok között?Igen???”
  • 15. Queenmargareth 2012. április 15. 15:37
    „Nevetséges.
    Tényleg nincs olyan vonat, ami 6 vagy 7 órára ér fel, pedig igény van rá.
    Ráadásul, aki a 135 vonalról reggel elindul, hajnalban pesti csatlakozásra egy órát vár minimum.
    látom ott is elvették a legkorábbit, pedig anno én is sok napi szinten használtam és voltunk rajta.És!reggel 7-re Bp-re értünk.
    Amúgy ügyesek, mert Budapest nagy és felér reggel 7-re, de csak Ferihegyig........szerintem.”
  • 14. NP1 2012. április 15. 15:20
    „Amennyiben ez egy átgondolt, végrehajtható és egyeztetett terv része lenne, úgy talán még támogatni is lehetne, de nem az.
    Pontosan olyan mint az elmúlt 2 év döntéseinek jó része: kapkodó, átgondolatlan.
    A 2/3-ad ellenére a Fideszben nincs elég bátorság a probléma tényleges megoldására, mert át kellene szervezni a MÁV-ot, át kellene tekinteni a kedvezmények rendszerét, szét kellene zavarni a cégre rátelepült csókos szervezeteket stb.
    Ja, ehhez államférfiak kellenének nem fülkeforradalmárok.....”
  • 13. Queenmargareth 2012. április 15. 15:01
    „5. lukrecia 2012.04.15. 13:43
    akárhogy szépíted, akik elkezdték ennyire mocskosul a rablást az a 90-es évek legvége és 2000 eleje. Az, hogy bebuktak a választáson más tészta. Az mszp folytatta, de hidd el, kaszált azon a fidesz is.”
  • 12. Beroesz 2012. április 15. 14:56
    „9. eldorádó 2012.04.15. 13:52 ó
    Először elkezdték leépíteni a kisvasutakat, megszüntették a teheráru vasútra történő ráhordását, lehetetlen időpontokra terveztették a menetrendet. Aztán elódázták a kocsipark modernizálását, a vonalak felújítását, mindeközben milliárdokat szórtak ki az importbenzinnel működő autópályák építésére, kínai buszok megvásárlására, az autók importkedvezményére. Bőszen támogatták a városi bevezető utak kapacitásbővítését, miközben a vasúttól még a fővonali fejlesztések forrásait is elvonatták.

    Most, hogy elrohadt minden és a benzinár belátható időn belül 500 forint lesz, még most is terelgetik (autóvásárlásra adott szocpol), olykor kényszerítik a népet a közút felé.

    A vasút leépítésének terve az 1960-as években hibás döntés volt. Napjainkban már ostobaság.”
  • 11. klj-54 2012. április 15. 14:52
    „Nem a mávot kell hibáztatni, mert ők csak azt hajtják végre amit megrendelt tőlük az ÁLLAM!
    Tehát ha csak ennyit rendelt meg az Orbán kurmány akkor ennyi vonatot fog kiállítani.”
  • 10. Zorro 2012. április 15. 14:41
    „MITŐL LETT ÚJ A MENETREND? HOGY NÉHÁNY JÁRATOT ELTÖRÖLTEK?
    AZ "ÚJ" MENETREND SZERINT NINCS EGY VONAT, AMELY REGGEL 6-7 ÓRA KÖZÖTT FELÉRNE SZEGEDRŐL BUDAPESTRE!

    Ajánlom az illetékes figyelmébe, hogy az elmúlt alkalommal is HAZUDTAK A MENETRENDDEL KAPCSOLATBAN:
    "Az első vonat a leggyorsabb, hiszen ugyanúgy óra 7-re van benn a Nyugatiban " Ez nem igaz, ez hazugság, tessék megnézni a menetrendet!
    Egyébként a legelső korai vonat gyorsvonat, amely mindenütt megáll, több kocsi fűtetlen és Cegléd után egyszerűen tömegnyomor van rajta (TÖMEGNYOMOR ÉS FŰTETLEN "MARHAVAGONOK").
    MIÉRT NINCS SZEGEDRŐL A KORA REGGELI ÓRÁKBAN PÉLDÁUL EGY INTERCITY, AMI HÁROM ÓRA HELYETT KÉT ÉS FÉLÓRA FELÉRNE?
    MIÉRT NINCS EGY VONAT, AMELY REGGEL 6-7 ÓRA KÖZÖTT FELÉRNE SZEGEDRŐL BUDAPESTRE!
    Úgy tűnik túl nagy a vízfej a MÁV-nál: félnek a menetrendekhez hozzányúlni, itt minden marad a régiben.

    NINCS ITT ÚJ MENETREND, CSAK JÁRATOK LETTEK TÖRÖLVE.”
  • 9. eldorádó 2012. április 15. 13:52
    „ahol nem éri meg a gyér forgalom miatt villamosítani a vasutat, ott fel kell számolni a vaspályát! a jelenlegi MÁV egy pénztemető.”
  • 8. xene@freemail.hu 2012. április 15. 13:49
    „Pedig 1-2 éve, a Délmagyar is írt róla, még tanulmányokat akartak készíteni, hogy érdemes lenne-e új vasúti hidat építeni Szegedre valamint Temesvár, Arad felé egészen a Fekete-tengerig levő vasútvonal "újra"létrehozása is felmerült...
    A lényeg, hogy bezárnak mindent...nem kell ebbe az országba semmi sem...”
  • 7. eldorádó 2012. április 15. 13:48
    „3. tavimaszlag
    az ilyen gyurcsányisták miatt került OVi a hatalomba, tetszettek volna normálisan kormányozni az utolsó 8 éveteket!”
  • 6. eldorádó 2012. április 15. 13:45
    „3. tavimaszlag
    szívesen, máskor is!”
  • 5. lukrecia 2012. április 15. 13:43
    „3: "ezt a sok borzalmat a"kedves" kormánypárti szavazóknak köszönhetjük!!!" Persze 15 századi komám , nekem köszönheted. Én is a Fideszre szavaztam, hogy a fenébe ne nekem köszönhetnéd a vonatok és buszok párhuzamos , kihasználatlan járatainak megszüntetését.
    Sőt én adtam el a MÁV nyereséges ágazatait is, én szerveztem ki mindent a MÁV-nál maszek KFT-kbe tripla felárasan bedolgozni vissza a MÁv-ba. Én rabolom már évek óta milliárdokkal a MÁV-t ezért kényszerül állandóan az állam dotálni a veszteségeket. Sőt én hírdettem ki egy választási kampányom során, hogy a nyugdijasok ingyen utazzanak a tömegközlekedési eszközökön, sőt adtam a közszférának is kedvezményeket, ingyenességet. Soroljam még mi mindent csináltam a MÁV-nál ?????
    Akkor hőzöngjél ha lemaradtál egy utazásról”
  • 4. dodoni 2012. április 15. 12:24
    „A Szeged-Kiskunfélegyháza között közlekedő személyvonatokra vonatkozólag a gyenge kihasználtság ordas hazugság volt a kormány nevében nyilatkozók részéről.”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Holokauszt emléknap: gyújts egy mécsest!

A holokauszt magyarországi emléknapján, április 16-án, hétfőn 9-17 óra között a Makói Zsidó Közösség és a Kecskeméti Ármin Egyesület megnyitja a zsinagógát az emlékezni vágyó makóiak előtt. Tovább olvasom