Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Vasárnap a vásárnap, avagy a kiskereskedelem fejlődése

Vasárnap - a hét hetedik napját jelző szavunk eredetileg onnan kapta nevét, hogy a középkori vásárok többségét ekkor tartották. Az elmúlt másfél évtizedben azonban a vásárlás elsődleges helyszínévé a bevásárlóközpontok váltak, a háttérbe szorítva ezzel nemcsak a kisboltokat, hanem a hagyományos vásárokat is, amelyek évszázadokon át a legmeghatározóbb elemei voltak nemcsak a magyar, de az egész európai civilizáció mindennapjainak.

Nemcsak, hogy a bevásárlóközpont nem létezett akkoriban, a 100 vagy 500 évvel ezelőtt Magyarországon élők többsége még egy mai értelemben vett boltba sem tette be a lábát soha, hiszen a kiskereskedelem fő színtere a heti- és az éves vásár, vagy más néven sokadalom volt.

Az első valódi boltok az 1300-as évek elején jelentek meg Budán, és négyfélét különböztettek meg akkoriban: a "boltos urak" elsősorban nagykereskedők voltak, a "kamarás urak" a ruházkodásról gondoskodtak, a "patikusok" mindenféle növényeket, fűszereket árultak, a "kalmárok" pedig mindennel kereskedtek, amire volt kereslet. Az azonos típusú kereskedők jellemzően egymás mellé települtek a városokban, számos ma is létező utcának adva nevet így. A vásárlók így könnyen felmérhették a kínálatot, ám ha egyszerre több árucikkre volt szükségük, nagy távolságokat kellett bejárniuk.

A boltok a későbbiekben természetesen jelentősen továbbfejlődtek, így a XX. századra már szinte minden árucikk megtalálható volt az üzletekben. A fejlődés következő lépcsőfokát az áruházak, majd pedig a bevásárlóközpontok jelentették, amelyek egyetlen helyre összegyűjtve kínáltak szinte minden terméket, amire az emberek vágytak, amiket meg akartak vásárolni.

A plázák kezdetben gomba módra nőttek ki a földből, egyeduralmuk azonban nem tartott sokáig, hiszen a vásárlás világába is betört az internet: az elmúlt években már Magyarországon is egyre többen és egyre nagyobb értékben vásárolnak az interneten. Mindez nem is csoda, hiszen a webáruházakban, és különösképpen az olyan apróhirdetési oldalakon, mint amilyen a Jófogás, egyrészt mindent felülmúló választékkal, másrészt pedig a megszokottnál alacsonyabb árakkal találkozhatnak az érdeklődők. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a vásárláshoz sokszor ki sem kell mozdulniuk otthonról, azt számítógépük előtt ülve vagy akár a letölthető alkalmazások segítségével okostelefonjukat nyomogatva is elintézhetik, miközben a különböző keresők segítségével villámgyorsan megtalálhatják egy-egy adott terület számukra leginkább megfelelő termékét. Az internet segítségével pedig úgy tűnik, hogy a vasárnap is visszanyerte a cikk elején említett értelmét, nevének jelentését. A legnagyobb internetes kereső, a Google statisztikái szerint ugyanis a legnagyobb apróhirdetési oldalakra, például a Jófogásra, a hét napjai közül messze vasárnap keresnek rá a legtöbben, azaz valószínűleg ekkor vásárolgatnak a virtuális piactéren felhalmozott százezernyi hasznos és szórakoztató árucikk között.

Az internetes vásárokról és vásárlókról sok egyéb érdekes információra is fény derül, ha közelebbről megvizsgáljuk a Jófogás saját statisztikáit, a Jófogás Trendeket. Megtudhatjuk például, hogy a legnépszerűbb termékkategória a jármű, ahol elsősorban kismotorokat - pl. Simsont vagy MZ-t - keresnek. Az autóknál viszont már nagyobb szerepet kap a presztízs, hiszen a Mercedes a 4., a BMW pedig az 1. legkeresettebb kocsi. A járműveket a háztartási kategória követi, ahol elsősorban bútorokat találunk a lista első helyezettjei között: kanapét, szekrényt, ágyat, szőnyeget. A Trendekkel arra is lehetőség van, hogy a toplista harmadik helyén szereplő ingatlanok árait országosan összehasonlítsuk. Az összevetésből kiderül, hogy míg a legolcsóbb telkeket és házakat Nógrád megyében, addig a legdrágábbakat Budapesten találjuk - az árkülönbség megközelítőleg háromszoros! Érdemes megvizsgálni azt is, melyek azok a termékek, amelyek egyre növekvő számban bukkannak fel a hirdetések között: a meghirdetett telkek száma az utóbbi időben több mint hétszeresére, míg az állásajánlatoké hatszorosára nőtt. Talán ennyi példa is elegendő ahhoz, hogy bebizonyítsuk: bármire is van szükségünk, érdemes először az interneten rákeresnünk, ha egy jó fogásra vágyunk!

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mobil iskolakezdés

- Szeptember 1-jén kezdődik az általános iskola és a középiskola,a szülők már javában készülnek rá … Tovább olvasom