Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

2-es villamosvonal csak tavasszal

Szeged - Hiába fenyegeti szerződésbontás a 2-es villamosvonal cseh–magyar kivitelezőjét – nem halad a vágányfektetés. Az építkezést fagypontnál le kell állítani, és folytatni csak tavasszal lehet.
December 15-én már villamosnak kellene végigmennie az új rókusi 2-es vonalon. Egy hónapja állapodott meg a megrendelő város a kivitelezővel ebben a dátumban. A brnói OHL ZS. a.s. cég vezette konzorcium ultimátumot kapott a közgyűléstől, hogy szigorú, napi rendszerességű ellenőrzés mellett befejezi a vágányépítést. A testület két lehetőség közül választhatott: engedi továbbdolgozni a mostani építőket vagy felbontja velük a szerződést, új kivitelezőt keres új közbeszerzési tenderen. Ezzel egyidejűleg vállalni kellett volna az őrzés és az új kivitelező drágább vállalási árának több százmilliós pluszköltségét, valamint azt is, hogy csak jövő nyár végén készül el az új szárnyvonal.

A kivitelező tehát maradt. A tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Kft. és az uniós projekteknél kötelezően közreműködő független mérnökcég munkatársai naponta ellenőrzik a munka hatékonyságát, vagyis azt, hogy hány géppel, hány emberrel milyen munkafolyamatokat végez el a kivitelező a saját maga által megadott feszített tempójú menetrendben. A vágányépítés ennek ellenére nem halad. A Rókusi körút közepén, a Tesco és a rókusi csomópont közötti sínek helyén még mindig csak mély árok húzódik. A hipermarkettel szemben vízcső látszik ki a munkagödörből, ennek kiváltása is hátráltatja a munkát.

Télre maradnak a munkagödrök a Rókusi körúton. Fotó: Karnok Csaba
Télre maradnak a munkagödrök a Rókusi körúton.
Fotó: Karnok Csaba

– A saját menetrendjéhez képest is kéthetes csúszásban van a kivitelező. Elfogytak a munkások, alábbhagyott az iram. Mivel más eszköz nincs a kezünkben, újabb egyeztetésre hívja a városvezetés a kivitelező cégek vezetőit, hogy figyelmeztessék őket: változtassanak a hozzáállásukon – tájékoztatott a Szeged Pólus projektigazgatója, Csanádi Zoltán. A kivitelezőnek fel kell készülnie a hamarosan beköszöntő télre. 5 fok alatt speciális technikával még dolgozhatnak az építők, de fagypont alatt le kell állniuk, és a munkát tavasszal folytathatják.

A konzorcium vezetőjétől szerettük volna megtudni, mikor fejezik be az építkezést, de lapzártánkig nem értük el.

Szankciók

A vágányépítésnek augusztus 18-ára kellett volna befejeződnie. A kivitelező a csapadékos nyár és a terven kívüli közművezetékek miatt egyhónapos haladékot kapott. Szeptember 19-étől azonban – szerződés szerint – napi 10 millió forintos kötbért számolt fel a város. A kötbér a 2 milliárdos beruházás maximum 20 százaléka (közel 420 millió) lehet, ezt október 30-án elérte a kivitelező. Az eljárás szabályai szerint az összeget nem tarthatja vissza a város, utólag követelheti vissza. 45 napos csúszásnál, november 3-án jött a következő szankció: eldönthette a város, hogy szerződést bont-e a kivitelezővel.

Olvasóink írták

87 hozzászólás
  • 87. azigazitrebitsch 2010. november 24. 12:19
    „86
    Talán ha nem csak olvasnád,hanem megpróbálnád értelmezni is a soraimat,akkor nem nyúltál volna ennyire mellé.
    Szép napot.”
  • 86. JABBA 2010. november 24. 12:08
    „84. hozzászólás azigazitrebitsch 2010.11.24. 11:57

    Matekzseni! :D

    Azlrt azt is nézd meg, hogy 53%<>2/3-al.

    Meg azt is tudni kellene, hogy a nagy dicső VEZÉRED milyen kis sunyi dolgokat csinál.

    Csak nézz szét.

    http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/11/24/orban_sajat_embereit_ultetheti_a_monetaris_tanacsba/

    http://index.hu/belfold/2010/11/23/fideszes_rokonsag_fontos_poziciokban/

    és még sorolhatnám.”
  • 85. JABBA 2010. november 24. 12:01
    „Ha én lennék ott a munkáltató, akkor nem lenne ott ennyi ácsorgó munkás.

    Kész szégyen, hogy ilyen lassan és össze-vissza dolgoznak ott. Mikor jó idő volt, akkor se dolgoztak gyorsan. Rugdosni kellene őket és állandóan a körmükre nézni akik ott munkát végeznek.

    Ehhez semmi köze Botkának vagy másnak. Ezt a cseh-magyar konzorcium (sicc) csinálja.

    De magyarországon sehol sem láttam még értelmesen dolgozni embereket az utakon.

    Pl. a Kálvária Sgt. is egy kész kuszaság.

    Dolgozni kellene és nem henyélni. (Pl. munkanélküli nem idén barnult emberek)”
  • 84. azigazitrebitsch 2010. november 24. 11:57
    „83.

    Tízmillióból mennyi is akarta a zorbánt,kiszámolod azt is ha megkérlek ?”
  • 83. unknown 2010. november 24. 10:11
    „74. napfenyfurdo_mutyi 2010.11.24. 05:31
    200.000 LAKOSBOL 3O .OOO AKARTA bottkát
    az hany % is ?

    Csak az a baj, hogy B. Nagyot még 4.000-rel is kevesebben akarták. :-(( Szeged sajnos hiába értelmiségi város (ami ebben hátrányosabb: humán végzettségű és érdeklődési körű értelmiséggel) ebből kifolyólag nincs kritikai érzéke, affinitása sem a pénzügyekhez, sem a műszaki szervezés fonákságaihoz; megtéveszti őket Botka "jóhiszemű" kiállása. Meg a kevés önrész szükségessége (az is hitelből), az ugyancsak pénzügyi gondokkal küszködő europai államok adófizetőitől kapott felzárkózási támogatás önkorlátozást nélkülöző gazdaságtalan herdálása... De hogy milyen áron történik mindez ha kell, ha nem éppen az lenne fontos, azt felfogni, logikai összefüggéseiben feldolgozni már "magas".”
  • 82. ifj. Nagy Gábor 2010. november 24. 10:03
    „81. YellowSoldier 2010.11.24. 09:38
    "Egy korabbi cikkben mar szo volt erröl - mindent kifizettek elöre - majd a vegen a kötbert perlik vissza?!! - kerdem en is - milyen szerzödes az ahol elöre mindent kifizetnek ??"

    Szerintem nem ezt írták. Inkább azt, hogy _amikor fizetnek_, akkor az egészet kell kifizetni és utána lehet visszaigényelni/perelni a kötbért.”
  • 81. YellowSoldier 2010. november 24. 09:38
    „"Kíváncsi lennék miért írtak alá olyan egyoldalú szerződést, amelyben semmi nem védi a várost a kivitelezővel szemben. Már a kötbér sem növekszik. De azt amúgy sem lehet behajtani. Csak a kivitelezőn múlik mikor óhajtja befejezni."

    Egy korabbi cikkben mar szo volt erröl - mindent kifizettek elöre - majd a vegen a kötbert perlik vissza?!! - kerdem en is - milyen szerzödes az ahol elöre mindent kifizetnek ??
    5ev - elevul aztan elnek mint hal a vizben”
  • 80. Beroesz 2010. november 24. 08:32
    „szilléri 2010.11.24. 08:06
    "Azon azért el kéne gondolkodni, hogy a város beruházási projektjei miért ilyen problematikusak ?"

    Nem pusztán a városi beruházások problematikusak. Szerintem a közbeszerzési rendszer hiányosságai, a vállalkozások közötti körbetartozások, illetve a társadalmi bizalom teljes hiánya hazánkban szinte törvényszerűen vezet el a nagyobb beruházások késéséhez, műszaki tartalmának megváltozásához, vagy pedig egészen egyszerűen elfogadhatatlan drágulásához.”
  • 79. szilléri 2010. november 24. 08:06
    „Tapasztalt, rutinos kivitelező már be sem szált a II-es villamos ,,projektbe".
    A határidő eleve irreális volt! A cseh és magyar ,,fővállalkozó" referenciái és előélete meg aztán szintén nem erősítette a bizalmat.
    Azon azért el kéne gondolkodni, hogy a város beruházási projektjei miért ilyen problematikusak ?”
  • 78. Lakos 2010. november 24. 07:37
    „Kíváncsi lennék miért írtak alá olyan egyoldalú szerződést, amelyben semmi nem védi a várost a kivitelezővel szemben. Már a kötbér sem növekszik. De azt amúgy sem lehet behajtani. Csak a kivitelezőn múlik mikor óhajtja befejezni.”
  • 77. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 24. 06:04
    „akkor ha jol értelmezem
    most tavaszig a sárban kell mászkállniuk az ott lakoknak
    mert gyalogut nincs biztositva sehol
    szép
    ez már Europa lenne?”
  • 76. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 24. 05:45
    „Elég agyatlan lehetett a tervezö is ?
    xd”
  • 75. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 24. 05:40
    „ja meg a gyalogos közlekedést biztositani kellett volna!
    egy babakocsis anyuka egyzserüen nem bir átmenni a tuloldalra a rokusin
    ez ám a 21.azázadi fejlödés!
    majd a fotokat tegyék bele az unios füzetecskébe...”
  • 74. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 24. 05:31
    „200.000 LAKOSBOL 3O .OOO AKARTA bottkát
    az hany % is ?”
  • 73. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 24. 05:26
    „majd a 3-as vilit -ami már szét akar esni
    azt fogják ott járatni...
    MONDTAM ÉN HOGY FELESLEGES EZ AZ EGESZ
    CSAK A ROKUSI KRT-IAK ÉLETÉT TETTÉK ELVISELHETETLENNÉ
    A SEMMIÉRT.
    UJ PM-ET SZEGEDNEK !
    :P”
  • 72. maradando 2010. november 23. 23:37
    „Legyűnk pozitivak! Elkészűlt a 10--es troli.”
  • 71. ifj. Nagy Gábor 2010. november 23. 23:01
    „61. Zsoltee0716 2010.11.23. 19:24
    "Na és ha készen lesz tavaszra akkor sincsen semmi, villamos meg az égből pottyan?"

    A csúszás kétségtelenül megoldja az "elindítsák-e azon az áron, hogy a 3-ason marad bengáli, ráadásul fél éven belül újra hónapokra le kéne állítani" kérdést, de ha a 3-3F felére ment volna csak Tátra, akkor azért el lehetett volna indulni a PESÁ-k nélkül is.

    Így egyszerűbb, lehet full Tátra a 3-3F januártól, aztán márciustól a 3-4 miatt kell kevesebb villamos, júniustól meg az 1-es középső rész miatt. Szeptemberre meg talán meglesz az első SZKT házialacsonypadlós és onnantól jönnek a PESÁ-k is.

    "Pesa meg a régi szakaszon nem mehet."

    Már hogyne mehetne... az őszi kiállítóvillamos is inkább adminisztratív okokból állt a Széchenyi téren és nem az 1-esen körözött!

    "Ezt csak azért van, hogy el vegyen pár utast"

    Konkrétan felváltja a buszt az adott szakaszon, tehát az _összes_ utast átveszi, illetve kb. 20-25%-kal nagyobb lesz a kapacitás és az utazási sebesség is nő.

    "ill. elméletben környezet kimélőbb, mert nem a városba kormol a busz."

    Gyakorlatban is. A gumi-aszfalt vs. acél-acél súrlódás különbségét se felejtsd el, me ga visszatáplálást.

    "De mivel a villamos energia előállítása is környezet szennyezés csak nem Szegeden."

    A villamos áram előállításánál azért valamivel nagyobb a környezetbarát rész arányossága, mint a busz motorjában...

    "Ja és hiába érvelnek azzal, hogy a villamos így a villmaos úgy egyenlőre a buszos közlekedés olcsóbb."

    Kevesebbet is tud... azt meg már itt kiszámoltam egyszer valamelyik cikk alatt, hogy az összes villamos és buszos futásteljesítmény a párhuzamos szakasz (Kossuth L. sgt.) és az üresfutási rész (Külső-Pulz utca) miatt durván csökken, valószínűleg sokkal inkább, mint amennyivel drágábban üzemel a villamos.”
  • 70. ifj. Nagy Gábor 2010. november 23. 22:49
    „59. Mike3 2010.11.23. 18:56
    "Beroesz:

    Autós közlekedés korlátozása mi? Vannak akik nem érnek rá villamosozgatni meg trolizgatni."

    Bezzeg a kocsival dugóban állni ráérnek. ;-))))

    60. Mike3 2010.11.23. 18:57
    "55 okz: Na akkor a fákat már az idén kivágják!"

    A meglévő nyomvonalon fognak dolgozni, de amúgy nem feltétlenül ok nélküli a félelem.

    Bár a múlt heti LMP-s sajtótájékoztatóról szóló cikk (ne legyenek indokolatlan favágások) alatti hozzászólások alapján úgy tűnik, a Dm-kommentelők szerint teljesen rendben van, hogy vágják a fákat. Amikor meg favágásáról szól a cikk, akkor meg nemállapothogymindenfátkivágnak. Szóval a fene se érti ezt... :-)))”
  • 69. ifj. Nagy Gábor 2010. november 23. 22:44
    „57. Beroesz 2010.11.23. 18:49
    "Jobban preferáltam volna azt a változatot, amikor két autós sáv megszüntetésével egy közös tömegközlekedési pályát hoztak volna létre a az úttest közepén. A tömegközlekedés fejlesztését véleményem szerint mindenképpen egybe kellene kötni az autós közlekedés korlátozásával. Az autópálya megépítése erre lehetőséget biztosít és a Budapesti körút is elvan egyetlen sávval. (A lényegében a rókusi is. Az útszűkületek ellenére folyamatos a forgalom.)"

    Jól látod.

    A hiba csak ott van, hogyha az általad írt változatot ajánlja a tervező a döntéshozóknak, akkor valószínűleg semmiféle villamos nem lett volna a Rókusin. Kérdés, az jobb lett volna-e...

    [itt sokak számára nem kérdés, de velük nem érdemes foglalkozni]”
  • 68. ifj. Nagy Gábor 2010. november 23. 22:28
    „55. okz63 2010.11.23. 18:08
    "Egy apróságot olvastam az oldalon:
    "4-es villamosvonal felújítása (az Anna-kúttól a Murányi utcáig)"
    Szóval jövőre a József A. sgt-on lesz káosz végig!
    Már előre félek tőle :-("

    Inkább a kiskörúttól félj, hiszen a fenti szakaszon ott megy középfekvésben a villamospálya, tehát az építés ott akadályozhatja inkább a közúti forgalmat - a József Attilán csak annyira, amennyire most a 2-es építése a Csáky utcától a Vér-tóig, azaz szinte egyáltalán nem, lévén ott az úttest melletti vágányzónában dolgoznak.”
87 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mint az őrült rohantam befelé és kiabáltam: hol van Kata?

Az anyuka története, a gázszivárgástól a robbanáson át a szükséglakásba költözésig. Tovább olvasom