Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 23°C Még több cikk.

20 méter hiányzik a Tisza fölött

Szeged - Valószínűleg október elején rendezik meg az építők a hagyományos hordógurítást az M43-as Tisza-hídján, az év végén pedig átadják a forgalomnak az átkelőt. Mindössze 20 méter a távolság a mederhíd két szárnya között. Az M43-as 1. és 4. szakaszát információink szerint már október közepétől használni lehet.
Hetekkel ezelőtt majdnem megint kiloccsant a Tisza az ártérre, de végül megúszták az újabb árvizet az M43-as Móra Ferenc hídjának építői. 2009 vége óta négyszer költöztek a magas víz miatt, ezen a nyáron két teljes hónapra le is állt az építkezés. Július közepe, a visszatelepülés óta folyamatos műszakban, 24 órában, egyszerre 200-an tempóznak az építkezésen, de már nem tudják magukat utolérni az emberek.
Mátó Sándort, a Hídépítő Zrt. építésvezetőjét arról kérdeztük: mikor ér össze a Tisza-híd.

A szakember elmondta, az úgynevezett zárást szeptember végére vagy október elejére tervezik, ha kegyes lesz hozzájuk az időjárás. Ekkor – nagy valószínűséggel inkább október elején – megtartják a hídépítők hagyományos ünnepét, és átgurítják a szerkezeten a hordót. Az év végére pedig át szeretnék adni a forgalomnak a Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídat.

Hat hét múlva összeér a két oldal. Fotó: Schmidt Andrea
Hat hét múlva összeér a két oldal.
Fotó: Schmidt Andrea

Az összesen 660 méter hosszú hídszerkezet mederhídja 370 méteres, ebből a részből már csak a középső, Tisza feletti 20 méter hiányzik. A két ártéri híd pedig csaknem teljesen kész. A „zárás" és az átadás között azonban még számos munkafolyamat vár a munkásokra: megfeszítik a szabadon vezetett kábeleket, szigetelik a pályalemezeket, lerakják a védőaszfaltot, elkezdik a szegélyépítéseket, felszerelik a korlátokat, s legutoljára felviszik a hídra a hengerelt aszfaltot.

A mederhíd a mérleg elve alapján épül, ahogy a szakzsargon mondja, zömönként: a meder és az ártér felől egyszerre egy-egy zöm készül el, és így lesz mindig 5-5 méterrel hosszabb a hídszerkezet. Egy zömpár beépítése általában 11 napig tart. Már csak 4 zöm hiányzik, hogy összeérjen a híd.

Védőcsövekbe húzzák a hidat kifeszítő ferde kábeleket. Fotó: Schmidt Andrea
Védőcsövekbe húzzák a hidat kifeszítő ferde kábeleket.
Fotó: Schmidt Andrea

2 szakaszt még idén átadnak az M43-asból

Az M43-as 1. szakaszát tavaly november végére, a 2., a 3. és a 4. szakaszt pedig most augusztus 31-ére kellett volna átadni. Előre nem látott problémák, a csapadékos időjárás, valamint a Szeviép Zrt. csődje miatt azonban módosultak a határidők. Az 1. szakasznak csak egy darabját sikerült idén március 31-én átadni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs irodájától az új időponttal kapcsolatban tegnap a következő tájékoztatást kaptuk: a július közepéig tartó rendkívül csapadékos időjárásra való hivatkozással a vállalkozók csak a napokban nyújtották be részletes indoklásukat. A befejezési határidő módosítására vonatkozó tárgyalások folyamatban vannak. Az M43-as autópálya 1. és 4. szakaszának forgalomba helyezése október közepén várható, ezeken a szakaszokon ugyanis olyan munkákat nem érintettek az esőzések, hogy a forgalomba helyezést ellehetetlenítették volna. A 2. és 3. szakaszon azonban a sok csapadék befolyásolta a kivitelezést, ezért később fogják átadni. Csak a munkák átütemezését követően lehet meghatározni a befejezési határidőt.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. kicsife 2010. augusztus 21. 21:47
    „Miért kell eltűrnünk a városi közműdíjak drámai növekedését?”
  • 59. kocsordi 2010. augusztus 21. 21:37
    „Miért kell havonta 70 000 kamionnak átrobognia Szeged belvárosán?”
  • 58. monster82 2010. augusztus 21. 21:34
    „Miért kell a fiataloknak elhagyni szegedet, hogy munkát találjanak?”
  • 57. hajgabi 2010. augusztus 21. 21:31
    „Miért kell Szegeden minden utat egyszerre feltúrni?”
  • 56. tuzaiisti 2010. augusztus 21. 10:23
    „Ez iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigen, tud valamit ez a Botka, akárcsak Chuck Norris, csak pont fordítva, mivel Chuck Norris 20 perc alatt megnézi az Egy óra című filmet, Botka meg 3 év alatt befejezi a fél éves építkezéseket :D:D:D”
  • 55. őrgróf 2010. augusztus 21. 07:37
    „Konrad: igen, és még néhány rokonát (pl. Gyulát) és ha ezt akkor nem teszi meg, mi most nem lennénk itt, legalább is nem magyarként. Az jellemező az igazi nagy államférfira, hogy tud nemet is mondani, ha kell, tud kivégeztetni is, nagyon kemény is tud lenni, HA AZ ORSZÁG (és nem a saját!!!) ÉRDEKE ÚGY KÍVÁNJA!!!! Jópofizni, a már ( mások által) megszerzett vagyont osztogatni bárki tud.
    N.T.M.: Képzeld, Szegeden kívül is van élet...Amikor mi itt vidéken követeltük az elkerülő utat a határig, akkor Te miért nem álltál ide mellénk? Mi Tiértetek, szegediekért is csináltuk az útlezárást, Ti akkor hol lapítottatok?”
  • 54. szdragon 2010. augusztus 20. 08:23
    „Miért kell a fiataloknak elhagyni szegedet, hogy munkát találjanak?”
  • 53. kabsij 2010. augusztus 20. 08:20
    „Miért kell eltűrnünk a városi közműdíjak drámai növekedését?”
  • 52. bgaszab 2010. augusztus 20. 08:19
    „Miért kell havonta 70 000 kamionnak átrobognia Szeged belvárosán?”
  • 51. szsmith 2010. augusztus 20. 08:18
    „Miért kell Szegeden minden utat egyszerre feltúrni?”
  • 50. N.T.M. 2010. augusztus 19. 21:19
    „A Szegedet fenyegető nagy veszélyek közé tartozik a veszélyes anyagok átszállítása is!
    Ameddig késlekednek az M43-as befejezésével, addig ez a veszély is folyamatosan fennáll!
    Kár, hogy ennyit húzták halogatták...”
  • 49. Drakón 2010. augusztus 19. 20:47
    „Miért kell a fiataloknak elhagyni szegedet, hogy munkát találjanak?”
  • 48. Damokles 2010. augusztus 19. 20:46
    „Miért kell eltűrnünk a városi közműdíjak drámai növekedését?”
  • 47. bkozma 2010. augusztus 19. 10:55
    „"...2. és 3. szakaszon azonban a sok csapadék befolyásolta a kivitelezést, ezért később fogják átadni. Csak a munkák átütemezését követően lehet meghatározni a befejezési határidőt..." Na, ilyet leírni határtalan cinizmus, fejre szarás. Egyrészt az időjárási kockázatokat kalkulálják a határidőknél, de Vis Maiort-nem jelentenek...,másrészt, magyarul amikor kész kellene lennie beszólok, hogy majd még átütemezgetek, azt valamikor megmondom, hogy esetleg mikor lesz meg... Éves szintű csúszások után ilyet lazán kijelenteni, ez tökéletesen jellemzi ezt az egészet, a hozzánemértéssel kevert korrupt, cinikus bagázst.”
  • 46. Konrad 2010. augusztus 19. 10:52
    „"Szent István országa, mivé lettél?"
    Te, őrgróf, azt tudod, hogy már akkoriban is magunk ellen csatáztunk? Az a bizonyos Koppány konkrétan István nagybátyja volt, na őt kellett kivégeznie, hogy hatalomra kerüljön. Ehhez képest még rendezettek is a viszonyok manapság. Vagy aki ellenem van, azt verjem fejbe egy kisbaltával? Mondjuk a felnégyelés és a cafatok kiakasztása lehet, hogy segítene néhány esetben, valóban :D”
  • 45. Konrad 2010. augusztus 19. 10:49
    „"a tranzitforgalom által okozott károkat a mi adónkból állítják helyre (kamionok esetében az autópályadíj nem fedezi az okozott kárt)" - ellenben az új utat többségében az az EU fizeti, aki miatt megnőtt a tranzitforgalom. Csak a tisztánlátás kedvéért.”
  • 44. Konrad 2010. augusztus 19. 10:48
    „Stevvve: az M6 nem készült el időben, mindössze ideiglenes át lett adva, de még talán most is dolgoznak rajta. De az olyan is lett. Ellenben az M5 befejezése elkészült időben, sőt, ha jól emléxem talán kicsit hamarabb is.”
  • 43. Stevvve 2010. augusztus 18. 22:48
    „Magyarország:

    - eddig mindössze egy autópálya (M6) készült el határidőre - mi mást vártunk?

    - a tranzitforgalom által okozott károkat a mi adónkból állítják helyre (kamionok esetében az autópályadíj nem fedezi az okozott kárt)

    - a külföldieket nem büntetik (mondhat bárki bármit)

    Nem tudom, h mindezek csak tehetetlenségből adódnak, vagy nem véletlenül van ez így sok sok éve.......”
  • 42. lacla 2010. augusztus 18. 22:31
    „Hamarosan kész lesz, de a sok irígy és negatív nehogy rámenjen:::)))”
  • 41. Omo 2010. augusztus 18. 21:25
    „Csúcs”
60 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mediterrán hangulatú a rektori

Szeged - Másfél hónap múlva lebontják az állványokat a szegedi egyetem rektori épülete körül. Egy… Tovább olvasom