Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 13°C Még több cikk.

20 percenként járna a tramtrain Szeged-Vásárhely között

Elkészült a Szeged-Hódmezővásárhely vonalra tervezett tramtrain megvalósíthatósági tanulmány. A tervek szerint csúcsidőszakban a szerelvények 20 percenként járnának, így a meglévő vasúti lehetőséggel együtt 4 járat indulhatna óránként.

Göbl Vilmos sajtóreferens az MTI-nek elmondta, a hódmezővásárhelyi önkormányzat a Közlekedés Operatív Program pályázatán nyert el 164,5 millió forintos támogatást a részletes tanulmánytervek elkészítésére.

A tanulmány készítése során végzett felmérés szerint a vásárhelyiek 11 százaléka hetente többször utazik Szegedre, a két város között elterülő ötezer fős Algyő lakosainak pedig több mint fele látogat el ilyen gyakorisággal a csongrádi megyeszékhelyre. Egy átlagos munkanapon 8 ezer utazás történik a két irányban közvetlenül Hódmezővásárhely és Szeged között, míg 7 ezer Algyő és a Tisza-parti város között.

A Cowi Magyarország Kft., a Főmterv Zrt. és a Forrás Unió Kft. alkotta konzorcium szakemberei több lehetőséget is megvizsgáltak, végül a várható költségek és eredmények szempontjából a dízel-elektromos vegyes üzemű szerelvényeket mindkét városba bevezető elképzelés bizonyult a legkedvezőbbnek.

Az elképzelések szerint a két város közötti vasúti pályát 100 kilométer/óra sebességűre fejlesztenék. Szeged-Rókus pályaudvarnál összekapcsolnák a nagyvasúti és a villamospályát, korszerűsítenék az állomásépületeket, Hódmezővásárhelyen pedig új, 3,3 kilométeres villamosvasúti pályát alakítanának ki. Hódmezővásárhelyen a Népkert állomás és a Nagyállomás között öt közbülső megállóhely lenne, amelyek helyét úgy választották ki, hogy a város lakosainak nagy része legfeljebb 500 méteres sétával közvetlenül is igénybe veheti az új közlekedési eszközt.

A tervezet 6+2, egyenként 30 méter hosszú tramtrain jármű beszerzésével számol. A menetrendet úgy alakítanák ki, hogy a szerelvények csúcsidőszakban 20 perces követési idővel járhatnának, így a jelenlegi óránkénti egy MÁV-vonat megtartása mellett egy irányba összesen négy jármű közlekedne. A szegedi 1-es villamosvonalon minden második szerelvény lenne tramtrain.

Hódmezővásárhely belvárosából Szeged központjába mintegy fél óra alatt juthatnának el az utasok, így az átszállás nélküli, környezetbarát, biztonságos közlekedési mód jelentős menetidő-megtakarítással járna.
A hódmezővásárhelyi közgyűlés legutóbbi rendkívüli ülésén a kezdeményezést Orbán Viktor kormányfő is a támogatásra érdemes projektek között említette. A terv – a szakértői vélemények szerint - mindenben megfelel az EU irányelveinek, így megvalósításához várhatóan uniós források is igénybe vehetők – közölte a sajtóreferens.

Olvasóink írták

76 hozzászólás
  • 76. fatyolferenc 2013. március 18. 14:36
    „szerintem meg jó lessz ha meg csinálják nem kell kritizálni a Tram-Train Mindenkinek Jó lessz majd ha készen lessz ennyi.”
  • 75. szegedivagyok 2012. június 12. 10:53
    „70. Belváros 2012.06.11. 10:35

    hülyeségeket beszélsz: a nagyvasúti pályán szerinted mitől lesz közlekedésre alkalmatlan a tram-train szerelvénye?Nyilván olyan szerelvények fognak érkezni, amelyek kielégítik mindkét pálya igényeit.Minek ez a hangulatkeltés? Különösen, ha nem értesz hozzá.”
  • 74. macs 2012. június 11. 20:36
    „74. Belváros,
    és kik vannak mögöttünk?”
  • 73. Belváros 2012. június 11. 16:25
    „73. macs

    Igen! A bankok szerepe is itt jön képbe!
    Ja és még olvasd el hogy szuper össze-vissza agyonötletelt adók stb miatt 13 ok vagyunk a német befektetési listán már Szerbia is előttünk van! Érdekes Nem?”
  • 72. macs 2012. június 11. 14:04
    „70. Belváros,
    nagyon jó lenne, ha végre valaki venné a fáradságot és összeszedné azokat a témákat, amikre az Unió pályázatokat ir ki. Már azért sem lenne káros, mert ezek a pénzek, u.n. pántlikázott pénzek, csak arra lehet őket felhasználni, amire szánják őket. Tehát pl. a közösségi közlekedésre szántból nem lehet ipart fejleszteni. Szíves figyelmedbe ajánlom OV kijelentését: " az állam nem tud munkahelyeket létrehozni, de olyan körülményeket teremthet, ahol munkahelyek jönnek létre."
    Mindebből következik, hogy a munkahelyteremtés a vállalkozások feladata, ők is pályázhatnak uniós támogatásokra, de valamiért nem teszik. Nos, innentől kezd érdekes lenni a dolog. :-)”
  • 71. macs 2012. június 11. 13:20
    „69. Belváros,
    lehet, hogy összeesküvés elmélet, de szerintem az a szerencsétlen Alstrom metro is úgy járt, mint a Combino, a politikai adok-kapok eszközévé vált. És sajnos a szegedi 2-esnek illetve a 10-es trolinak is ez a sorsa. Az igazság senkit sem érdekel, de legalább lehet egy jó vicsorogni. :-)”
  • 70. szunyi 2012. június 11. 13:09
    „70. Belváros

    És a vasúti pályán tilos 2500mm szélességű járműnek közlekedni?
    Az hogy a megállókat át kell építeni a vasútvonalon, hogy szintbe legyen és ne kelljen ugrálni, ne adj isten arra a 2-300mre új vágányt beépíteni azérnt nem megoldhatatlan müszaki probléma.”
  • 69. Belváros 2012. június 11. 10:35
    „Az egész Tramtrain egy LUFI! Nagy marhaság, Szegeden a felújított 1 es vonalon csak 2500 mm szélességű járművek férnek el, ez a vasúti ürszelvény lehetséges (OVSZ II). Gondolom mégegyszer nem fogják átépíteni az egész vonalhálózatot, megállókat stb.

    Hogy alakul a menetdíj, annyi mint most a villamosokon 340 Ft, vagy ez csak közig. határig???

    Szerintem ezt az únios támogatást termelő munkahelyek létesítésére kellene fordítani! Hol lesz itt egy millió munkahely, valószínű minuszban meglesz!!!!

    Szegedre kellene munkahely mert itt minden termelő munkahely megszünt, csak cirkusz van de az bőven, fesztiválok, plázák, árkádok!!!

    A tanulmánynak is csinos summája a mondjuk 20 % ék, emlékeztek volt itt olyan képviselő, talán alpolgármaistro volt aki mister 20% nak hívtak!

    AGYAKAT FRISSITS!!!!”
  • 68. Belváros 2012. június 11. 10:15
    „Ellenzéki:
    Aztán milyen villamos járművel?
    Mert az tudvalevő, hogy a Szegeden jelenleg - még - közlekedő PESA villamosok ideiglenes típusengedélye e hónap végé lejár.
    Ezt senki nem cáfolta meg sem a város üzemeltetési tanácsnok, sem az SZ.K.T. igazgatója.
    Pont a végeleges engedély megszerzése érdekében közlekedik újból "próba" üzemmódban a 100 - s pálya számú PESA villamos homokzsákokkal leterhelve.
    Ezt sem cáfolta a tanácsnok és az igazgató.
    Ez a villamos is úgy járhat mint Pesten az ALSTROM szerelvények.
    Sokan tudni vélik, hogy a Szegeden látható PESA villamos ( a 100 -s ) az első sorozatban külföldre gyártott villamos szerelvény, erről egyébként a villamos oldal üvegére felfestett angol nyelvű felírat is tanúskodik.

    HÜLYESÉGEKET ÍRTÁL!!!!!

    A PESA 120Nb típ villamosnak VÉGLEGES TÍPUSENGEDÉLYE VAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    4 db -ot szállítanak Kolozsvárra, ebből már kettő darab ott fut is - a románoknál nincs semilyen engedélyezési procedúra - ez is magyar sajátosság - agyonhülyítjül egymást!
    A Pesa villamosok menetrenszerűen futnak Szegeden a 2-es vonalon!

    NEM KELL ITT HÜLYÍTENI SENKIT!!!!”
  • 67. szunyi 2012. június 11. 08:59
    „64. csonakos

    Van ahol olcsobb, van ahol drágább a kötöttpályás közlekedés.
    Ott olcsobb, ahol nagy a tömeg, sok embert kell elvinni.
    Sőt valahol még érdemes a föld alá vinni, ahol tényleg nagyon nagyon sok ember utazik egy írányba.”
  • 66. macs 2012. június 10. 18:47
    „64. csonakos,
    mostmár tényleg kíváncsi vagyok, milyen tételeket vesznek figyelembe akkor, amikor a buszt olcsóbbnak hozzák ki, mert pl. a troli esetében a felsővezeték kiépítése, karbantartása is szerepel a költségek között, míg a busz esetében az utak építése, karbantartása nem, akkor rossz az összehasonlítás.
    Én a tömött buszokat inkább azzal magyaráznám, hogy a busz a város középső részein halad keresztül, a vasútállomás pedig a város szélén van. Szerinted mit választnak az utasok, 10 perces sétát a főutcáig, vagy 30 perceset az állomásig? A busz bevisz a centrumba, a vonatról át kell szállni. Nos?”
  • 65. helsinkirokker 2012. június 10. 16:48
    „60. fritcz "Sokan el sem tudják képzelni, hogy mennyit jelent tíz- tizenöt perccel hamarabb haza érni a családhoz és mindennap a menetidőt még belekalkulálni a mindennapokba."

    Hány darab tízmilliárdost érne meg neked az a tíz-tizenöz perc? Nevetséges ez az egész, fel kellene fogni, hogy a balkánon vagyunk és még maradunk is egy darabig. Fölösleges elkölteni 10 forintot is erre az egészre.”
  • 64. csonakos 2012. június 10. 14:41
    „"62. macs 2012.06.10. 14:09

    Reggelente Vásárhelyről konvojban jönnek a tömött buszok, nos ha ők átszállnak a traimtrainre, akkor már nem lehet panasz a kihasználtságra. :-)"

    Ez azért is érdekes mert bebizonyosodik egyre jobban itt Szegeden is, a busz olcsóbban közlekedtethető, mint pl a troli ami árammal megy! Igaz akkor nem lenne mit lenyúlni!”
  • 63. Bendegúz007 2012. június 10. 14:26
    „60. fritcz
    Ha csak aludni jársz haza a családhoz ,akkor miért nem költöztök be Szegedre.”
  • 62. macs 2012. június 10. 14:09
    „Reggelente Vásárhelyről konvojban jönnek a tömött buszok, nos ha ők átszállnak a traimtrainre, akkor már nem lehet panasz a kihasználtságra. :-)
    A Makó-Szeged viszonylatról is szó volt, arról tud valaki, hogy hol tart? Abba a projekbe bele lehet szuszakolni a déli hidat?
    Nagyon érdekes cikk:
    "Hűtlen kezelés gyanúját is felveti vasúti szakszervezeti vezetők szerint, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne, ehelyett viszont olyan helyen indultak munkálatok, ahol arra semmi szükség. Egy pénteki, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a fejlesztési minisztérium képviselői között zajlott, videóra vett egyeztetésen a minisztérium képviselője is azt állítja, nem tudják elérni, hogy ne "más szempontok" érvényesüljenek a döntéseknél. Emellett elárulja: a minisztérium sem hiszi, hogy a kormányzati nyilatkozatokban szereplő 8 milliárdos megtakarítás elérhető a vonatok ritkításával, lesznek vonalbezárások, csak meg kell várni, hogy legyen mire, például az IMF-re fogni a döntést."
    http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/06/09/vasut_imf/”
  • 61. Moon 2012. június 10. 13:57
    „Merjünk nagyot álmodni!
    Csak idejében ébredjünkfel, mert a fajanszba lóg a kezünk (mármint az álmodozóknak)!
    164,5 milla tanulmánytervre, na itt megint valaki piszok jól jár. Mi az isten kerül egy tanulmánytervbe 164,5 millába?”
  • 60. fritcz 2012. június 10. 11:48
    „A munkám miatt minden nap ingázom Szeged és Vásárhely között, szükség van a fejlesztésre a tömegközlekedés kapcsán. Sokan el sem tudják képzelni, hogy mennyit jelent tíz- tizenöt perccel hamarabb haza érni a családhoz és mindennap a menetidőt még belekalkulálni a mindennapokba.
    Egyébként ez nem egy új terv, mert már a hetvenes években gondolkodtak a a három település összekapcsolására villamossal.”
  • 59. Én2 2012. június 10. 11:44
    „Sok szegény ember kiül majd a főutcára (ami romos) és nézi a villamost .Ez sok pénzt hoz valakiknek.Az emberek nyakában kenyeret felíratú tábla lesz lényeg, hogy a villamos menjen.”
  • 58. scott1 2012. június 10. 11:39
    „Beroesz, hogy, mi a kettesvillamos fejlesztése? Az biztos, hogy nem az általam említett vasúti közlekedés fejlesztése! Elmés kérdések, ugye? És mi az hogy újabb? Ugyan citálj már elő egy másikat még!”
  • 57. Tambitoma 2012. június 10. 11:22
    „Metrót szegedre.
    Ezt kellene tervezni.

    Tanulmányterv!!
    Ez igen ne sze semmi fogd erősen.
    164 milláért.

    ez a biznisz.
    Írígy vagyok mint állat.”
76 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Üzemel a biciklis állomás Újszegeden

Óránként 250 forintért lehet kerékpárt kölcsönözni az újszegedi biciklis fogadóállomáson - 300 forintért le is tusolhat a fáradt vándor. Tovább olvasom