Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 21°C | 33°C Még több cikk.

61 milliót szedett be az útkezelő a 43-ason

Nagylak - Havonta átlagosan 55 ezer 555 teherjármű lépi át a nagylaki határt, ennyi dübörög a 43-ason. Mindet leméri az útkezelő, és amelyiknek nehezebb a rakománya a megengedettnél, pótdíjat fizet. A román határon idén eddig 61 millió forintot szedtek be.
Akárhányszor szóba kerül a 43-as főút, annyiszor emlegetjük, milyen óriási megterhelést jelent a rajta végigdübörgő kamionáradat. A házfalrepesztő járművekre – sokszor hallani – spórolásból gyakran jóval több terhet rakodnak, mint szabad, bár tudják, hogy a nagylaki határnál a teherjárműveket mérlegelik. A röszkei átkelőnél is lemérik az M5-ösön közlekedőket.

Az állami utakat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezeli a mérleget a kilépő és a belépő oldalon éjjel-nappal.

– Megnézik a teherszállító össztömegét, és azt is, mekkora súly terheli az egyes tengelyeit. Mérik a jármű hosszúságát, szélességét, magasságát. A rendkívüli forgalom miatt előbb a mozgó jármű tengelyterhelését ellenőrzik, a második lépésben a kamionok, furgonok hídmérlegre állnak, ami precízen kimutatja az össztömegüket. Ha minden szabályos, a vizsgálat nem tart tovább 1 percnél – mondta Légrádi Veronika szóvivő.

Nem pakoltatják át a túlsúlyt. A sofőr fizet, és távozik. Fotó: Schmidt Andrea
Nem pakoltatják át a túlsúlyt. A sofőr fizet, és távozik.
Fotó: Schmidt Andrea

Ha túlsúlyos a szerelvény, és nincs speciális útvonalengedélye, akkor a határrendészet vagy a vámhatóság közigazgatási bírsággal sújtja, az útkezelő pedig kifizetteti a túlsúlydíjat. Nem pakoltatják át a rakományt, csak a díjat kérik el. Akkor tartják vissza a kamiont, ha a sofőr nem fizet, kivéve, ha hűtött árut vagy élő állatot szállít. A díjat bonyolult számítással, többféle kategória szerint kalkulálja az útkezelő; számít a megtenni kívánt kilométer és a túlsúly. Ehhez jön még a tengelyenként és súlykategóriák szerint számított díj, ami 6 és 150 forint között mozog.

Nem ritka az ilyen extratúlsúlyos jármű. Havonta találnak az állami közútkezelő munkatársai 100 tonnánál nehezebb szerelvényt. Októberig Nagylakon összesen több mint félmillió jármű haladt át a ki- és a belépő oldalon. A röszkei átkelőnél ennek töredéke a forgalom, 9 hónap alatt több mint 160 ezer járművet ellenőriztek.

Pénz a kincstárba

A túlsúlydíjat nem közvetlenül az utak karbantartására fordítja a Magyar Közút Zrt., az ebből származó bevételeket a közös kasszába, azaz a Magyar Államkincstárba fizeti be. Idén eddig Röszkén 16 millió forintot, Nagylakon 61 millió forintot szedtek be. Országosan a Magyar Közút Zrt. idén 1 milliárd forintot meghaladó túlsúlydíjat fizettetett, és utalt tovább az államkincstárnak.

Olvasóink írták

  • 11. maug 2009. október 27. 20:54
    „Kíváncsi lennék, hogy az úthasználati matricákat valóban ellenőrzik-e, vagy csak kinn állnak néha a kamerás kocsik? A külföldiek megveszik a matricát? Valaki járjon már utána a kérdésnek!

    Az sokkal nagyobb büntetés lenne, ha át kellene pakolni a túlsúlyt és biztosan nagyobb lenne a visszatartó ereje is! De mi Magyarokcsak a pénzre megyünk, ami meg úgyis eltűnik a közösben. Az út természetesen tönkremegy, de azt a bírságot amit ennek megelőzése, szankcionálása céljából szedtek be az már nincs sehol.”
  • 10. Mike3 2009. október 27. 15:34
    „ezek át is jönnek Szegeden. a körforgalomnál meg két látványos földkupac és pár kiszáradt fácska látható”
  • 9. vuk 2009. október 27. 14:25
    „En azt sem ertem, hogy engedhetik tovabb, ha egyszer a megengedett ossztomegnel nehezebb a jarmu.
    Ott kell tartani. Ha akar tegyen ki valamit aztan mehet. Nem ertem miert kell nyalni ezeknek a segget. Ha nem tetszik szabad masfele menni, tobb kart okoznak mint az altaluk fizetett palyadij+koltopenz.”
  • 8. Norman_Bates 2009. október 27. 13:25
    „6. hozzászólás Carlo 2009.10.27. 12:14
    hát ez tényleg furi :)
    Szerintem lekérték, évente mennyi teherjármű halad át, de megrémültek, mert 666660 jött ki, szóval benne van ugye a sátán száma a 666!
    Gondolták jobb ha lebontják havi szintre ami 55555 , ami biztos a kínai horoszkóp szerint szerencsét hoz. Viszont így se írhatták, mert akkor az olvasó azt hiszi beragadt az újságíró billentyűjén az 5-ös.”
  • 7. Gazficko 2009. október 27. 13:14
    „moderálva”
  • 6. Carlo 2009. október 27. 12:14
    „Havonta átlagosan 55 ezer 555 teherjármű lépi át a nagylaki határt,

    ezt a baromságot melyik újságíró találta ki
    írd le vazze, hogy 55 000 jármű átlagosan,....vagy ötvenöt és fél ezer jármű, de ha átlagosan, akkor nem hinném, hogy pontosan 55555 , minden hónapban ugye?

    de vagy számmal írunk, vagy betűvel számokat vagy 55 000, vagy ötvenöt ezer..”
  • 5. Norman_Bates 2009. október 27. 10:26
    „1. hozzászólás vuk 2009.10.27. 08:25

    "Magyar Közút Zrt. idén 1 milliárd forintot meghaladó túlsúlydíjat fizettetett, és utalt tovább az államkincstárnak. " tehát a rangsor: rozsadombi villa-> munkakerülők által be nem fizetett adó kiegészítése-> útfelújítás.

    Amúgy meg kár erőlködni a tengelyenkénti terhelés vizsgálattal, a 90-es években már a megboldogult Hódgép-nél is olyan kamionpótokat gyártottak ami felemelte a tengelyt gombnyomásra, úgy baszhatta át a tengelyterhelés mérőt ahogy akarta! Gondolom a mostaniak meg már számítógép vezérlésűek.
    Ha meg az összsúly nem is haladja meg a max-ot valami csoda folytán, ha kigurul az az első dolga a románnak, hogy emeli is föl a 2 hátsó tengelyt, nehogy kopjon az a kurva gumi!”
  • 4. Zsoltee0716 2009. október 27. 09:58
    „eheh és ebből mennyit lehet kátyúzni el? Hova jut amúgy is az a 61 millió, azt el felejtették közölni.”
  • 3. prix 2009. október 27. 09:24
    „vuk: lesznek abból utak is. A rózsadombi villák körül...”
  • 2. xmoon 2009. október 27. 08:35
    „Ezek a szabályok csak az országból kilépő kamionokra vonatkoznak.
    Befelé nincs közig. bírság, és a kamion meg is szüntetheti a túlsúlyt.”
  • 1. vuk 2009. október 27. 08:25
    „Szep rozsadombi villak lesznek a penzbol. Az utak meg maradnak.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Budapest–Szeged: a tolvajjárat?

Nagy értékű fényképezőgépek, laptopok is sorra tűnnek el a Budapest–Szeged vonatjáraton. Meg lehet ezt akadályozni? Tovább olvasom