Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

8 hónapot csúszhat az M43-as

Szeged - Egy hónappal az M43-as első szakaszának eredetileg tervezett átadása előtt végigmentünk az épülő sztrádán. A 6,7 kilométeres útszakasz mintegy felén még mindig csak a földmunkákat végzik.
Ha november végén át lehetne adni az M43-as első szakaszát, mint ahogy azt tervezték, akkor most éppen a védőkorlátokat szerelnék föl, festenék a sávokat, csinosítanák a padkát. Ehelyett azonban még csak autópálya-kezdeményeket láthat az az autós, aki Budapest, Csongrád és Vásárhely felé haladva keresztezi az építkezést. Vagyis azt látja a laikus, hogy nem állnak sehogy se.

Nem véletlen tehát, hogy az első szakasz kivitelezője, a Swietelsky Kft. vezette konzorcium határidő-módosítást kért a beruházótól, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től és 2010. július végét jelölte meg befejezési időpontként. 8 hónappal szeretné eltolni az átadás időpontját. Arra hivatkoztak, hogy egy 1 méter átmérőjű, Szegedet ellátó vízvezeték védelmét kell megoldaniuk speciális résfallal. Ez a vezeték, mivel a töltés alatt halad át, veszélybe került a hatalmas földtömeg süllyedése miatt. A problémát nem látták előre – állt az indoklásban.

Félkész állapotban a vadátjáró az M43-as első szakaszán. Fotó: Karnok Csaba
Félkész állapotban a vadátjáró az M43-as első szakaszán.
Fotó: Karnok Csaba

A határidő-módosításra azonban eddig nem bólintott rá a NIF Zrt. A társaság honlapján még az áll, hogy az első szakasz befejezésének határideje 2009. november 30.

A munkálatok azonban nemcsak a vízvezeték közvetlen közelében, azon a kritikus 500 méteren állnak rosszul, hanem az M43-as első szakaszának csaknem a felén. A ominózus vízvezeték – amelynek nyomvonalát megfigyelhettük a földfelszínen az aknáknak és süllyedésmérő szondáknak köszönhetően – a békéscsabai vasútvonalhoz esik közel. Az M43-as itt a sínek felett halad majd át.

A 47-es út közelében még a földmunkákkal sem végeztek a sztráda építői. Fotó: Karnok Csaba
A 47-es út közelében még a földmunkákkal sem végeztek a sztráda építői.
Fotó: Karnok Csaba

Ettől a ponttól a Sándorfalvi út körülbelül 1 kilométerre, a 47-es pedig mintegy másfél kilométerre található. Autónkkal csak a földtöltésen, egy szinte holdbéli tájon bukdácsolhattunk – más ugyanis még nem készült el a sztrádából. Két rétegnyi aszfaltot egyedül az 5-ös út és a vadátjáró mintegy 3 és fél kilométeres szakaszára fektettek le – a harmadik, úgynevezett kopóréteget állítólag a jövő héten hordják fel. Az összes alul- és felüljáró hídja hiányzik, a vasúti átjárónál például még csak alapoznak a pilléreknek. A 47-es úton – ahol jobbról és balról egyaránt két hatalmas földkupacban végződik a töltés – sincs még hídkezdemény, bár ez a csomópont már a második szakasz kivitelezőjéhez tartozik.

Márciusig a Sándorfalvi útig

„Folyamatosan mennek az egyeztetések, igen komoly jogi procedúra a szerződés módosítása, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy minél hamarabb véglegesítsük" – közölte lapunkkal Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. Azt kérdeztük tőle, született-e megegyezés a határidő módosításáról. Botka László, Szeged polgármestere úgy tudja, az általa szorgalmazott első feltétel – 2010. március végéig készüljön el a Sándorfalvi úti le- és felhajtó – teljesíthető. Igaz, drágább lehet a kivitelezés, mivel télen melegíteni kell az aszfaltot. Információi szerint a kötbérről nincs megállapodás: az összegből a polgármester a szegedi állami kezelésű utakat hozatná rendbe. Botka hozzátette: azért fontos a le- és felhajtó, mert feloldaná azokat a dugókat, amelyek jövő tavasszal a 2-es villamos építése miatt keletkezhetnek.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. Neszemetelj! 2009. november 04. 00:18
    „Érdekes én eddig úgy tudtam, hogy nem lesz le-, és felhajtó a pályára a Sándorfalvi útnál!!!
    Ezek szerint lesz...
    Akkor remélem Szegedtől egészen Dócig (vagy legalább a Sándorfalva külterület VI. düllőig) megcsinálják az utat, amit szarrá jártak a kamionok a sóder és a homok hordással! Életveszélyes a Sándorfalvi útszakasz olyan az állapota!!!
    Kíváncsi leszek hány halottja lesz télen ennek a halálszakasznak..., bocs az Off-ért!!!
    Remélem mindenki megússza koccanás nélkül!!!”
  • 45. madeinhungária 2009. november 03. 22:25
    „szánalom.com

    Az egész. Mindenestől.”
  • 44. Zsoltee0716 2009. november 03. 21:17
    „Ja és ez még semmi, egy régi autópálya építős emberke mesélt egy dologról, forgó rakodón dolgozott és meg volt a gép napi üzemanyag fogyasztása, de valahogy strabaghoz mire elért, meg 3x-odot az üzemanyag fogyás. És ez csak egy gép!
    Valahogy Mo.-on sose megy rendesen az autópálya építés!
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/M43_Szeged-S%C3%A1ndorfalva_csom%C3%B3pont_2009-04-10.JPG
    ~30km 58,6 milliárdért!
    Kivitelezők:

    1. szakasz (3+000 km sz. - 9+700 km sz.)

    Kivitelező: 43 Szeged-Makó Konzorcium
    Szerződéses ár: 12 827 999 841 Ft
    Várható forgalomba helyezés: 2009. november 30.
    Hossz: 6,7 km

    2. szakasz (9+700 km sz. - 18+400 km sz.)

    Kivitelező: Tisza M43 Konzorcium
    Szerződéses ár: 26 790 000 000 Ft
    Várható forgalomba helyezés: 2010. augusztus 31.
    Hossz: 8,7 km

    3. szakasz (18+400 km sz. - 34+600 km sz.)
    Kivitelező: Maroslele 43 Konzorcium
    Szerződéses ár: 17 570 056 744 Ft
    Várható forgalomba helyezés: 2010. augusztus 31.
    Hossz: 16,2 km

    Európai Unió által támogatott beruházás

    Forrás: KÖZOP
    Támogatási szerződés aláírásának dátuma: 2009. január 15.
    Projekt költsége: 85 120 251 499 Ft, amelyből az elszámolható költség 80 545 054 230 Ft
    Támogatás aránya: a projekt elszámolható költségeinek 72,8%-a, azaz 58 684 900 527 Ft, melynek 85%-a azaz 49 882 165 448 Ft Európai Uniós támogatás (Kohéziós Alap)
    info: nif.hu”
  • 43. rozator 2009. november 03. 21:00
    „Ezek tömik a pártkasszákat! Mindet! A nemhazudós kőbányájából is jó pénzért szállították a követ jó messzire!”
  • 42. unknown 2009. november 03. 20:32
    „"""...Persze ez nem menti fel a Kivitelezőt, de a válságban bele van kényszerítve az abszurdba is,..." - írja egyik hozzászóló. Látják, kedves Barátaim, azért váltottunk rendszert, hogy igazi versenyben minden pontosabban, felelősségteljesebben, szervezettebben készüljön és épüljön. Ehelyett minden rosszabbul megy, mint a szocializmusban. Sajnos állampolgáraink, az értelmiségi elit, a politikusi elit ebből még semmit fel nem fogott. Ezért megy minden rosszabbul, trehányabbul, felelőtlenebbül, mint kellene. Itt állunk 20 évvel a rendszerváltozás után. A semmiben.”
  • 41. Zsoltee0716 2009. november 03. 20:30
    „"Két rétegnyi aszfaltot egyedül az 5-ös út és a vadátjáró mintegy 3 és fél kilométeres szakaszára fektettek le - a harmadik, úgynevezett kopóréteget állítólag a jövő héten hordják fel."

    Az nem a szerviz út lesz éppenséggel? Majd kiderül! ez még semmi ezután jön a neheze egy pár felüljárót is kell csinálni, ill. 47-esre 2db körforgalmat! Nyugodtan lehet kötbérezni a céget! Ja és szidni a nyomi politikusokat!!!”
  • 40. ERDÉLY 2009. november 03. 18:03
    „A régi ötös úttól/öthalmi ÁG/ a sándorfalvi útig /Rózsa Tanya,Felszab.TSZ/ nincs vízvezeték,ott mi a gond ?”
  • 39. őrgróf 2009. november 03. 17:58
    „34-es: a 43-as útnak nem 2009-ben kellett volna kezdődni, hanem 2008-ban BE KELLETT VOLNA FEJEZŐDNI!!! Semmi nem indokolja a Swietelsky ekkora csúszását! Ismétlem: SEMMI! Munkát így elvállalni csak nálunk lehet, PÁRTÁLLÁSTÓL FÜGGETLENÜL!!! Igenis fizettessenek velük HATALMAS kötbért, ez talán intő jel lesz minden munkát habókra elvállalónak. A pénzből pedig a 43-as jelenlegi vonalát javítsák ki Makótól Nagylakig!!!”
  • 38. tobikamama 2009. november 03. 17:28
    „Még egy nem tudjátok ki a főválalkozó én tudom mert ezt sem merték a magyarok elválalni”
  • 37. tobikamama 2009. november 03. 17:20
    „Én nem csodálkozom mert a minap arra jártam és a rengeteg ember nézett a vakvilágba és legalább most már tudom mért ilyen drága az épités sogor koma mindenki ott van aki a pénzt akarja vinni. Dolgoztam én is de hamar rá jöttem,hogy nem a munkáról szól az épitkezés volt,hogy naponta egy két autó 2-2 kanyart csinált nekik senki nem szólt mi 30-40 kanyart teljesitetünk és félve áltunk meg a dolgunkat elvégezni.A két munka szakasz között az ég és a föld azt,hogy ki van hatalmon azzal nem kelene foglalkozni mert ha 5 év mulva vissza nézünk akkor ezek az emberek el lesznek bujva ha nem jön be az álmuk perszehogy egyik kutya másik eb miért lettek ennyien gazdagok és mi miért leszünk még szegényebbek hát mert a nagy munkákból nagy pézt tudnak elrejteni a minöségről nem,is beszélek mert nincs felügyelet a munka folyamán orákig ez tény és még,hogy mit csinálnak ha azt le tudnám irni az volna az igazi arra nem tudom mit mondana a Szeviép vezetöje akit az emberei buldognak neveznek és azota nincsenek megfizetve miota ö vezeti a céget.Hát ezért csuszik a pálya átadása mert ha kicsi pénz kicsi munka.”
  • 36. strangerr 2009. november 03. 16:24
    „32. frakk

    "Olyan drága autópályát , metro-t sem építettek még a világon sem mint hazánkban."
    Forrás? Tények? Adatok? Nem hiszem el, hogy ezt még mindig valaki beveszi:)
    A drága hazai autópálya városi legenda, de én mégegyszer nem magyarázom el. Aki hinni akar annak ugyis mindegy:) A metro építés valóban drága, mert annyi térrendezést, útépítést pakoltak bele amennyit nem szégyelltek. Még a Kálvin téri templom felújítása is metro pénzből megy.

    Mennyi km autópálya épült eddig?? - 8km :))
    A gyorsforgalmi úthálózat hossza 2002 végén 644 km, 2010 végén (az M6-al és az M43 al) kb.1380 km.

    "Ha megy a matematika gyorsan kijönnek a szép számok kb 1000 - 2000milliárd itt is eltünt ."
    A hülyeségeket irunk miért nem irunk mindjárt 1000000000000 milliárdot?:))

    "Tehát akkor ezt biztosan nem az Orbán tüntette el ugye?? De akkor ki??? Tudod te a választ , csak nehéz elhinni miért lett 10%-s párt a kedvenced"
    Mindkét oldal kap belőle ez is köztudott. Persze ez nem csak nálunk van így.

    Az M43-at a tervezett és megpályázott ár 2/3 ért építik. Talán most nem akartak lopni?:)”
  • 35. sauron2 2009. november 03. 16:10
    „a fityes úgy tüntette el a milliárdokat, hogy semmi sem épült közben! csak a saját birodalmuk!”
  • 34. strangerr 2009. november 03. 16:10
    „Rágjuk a gittet... hány cikk lesz még ebből?
    Nyilvánvalóan teljesíthetetlen volt a határidő, mert a poltika írta ki nem törödve sem a műszaki tartalommal sem az előkészítés állapotával.
    Az M43nak -az előkészítés állapotát nézve- 2009-es kezdés és 2011-es befejezés lett volna reális, de mint tudjuk a választások...
    Persze ez nem menti fel a Kivitelezőt, de a válságban bele van kényszerítve az abszurdba is, ha tul akar élni. Ha 6 hónapra írták volna ki, akkor is lett volna olyan cég amelyik elvállalja.”
  • 33. sauron2 2009. november 03. 16:09
    „de legalább építettek :)”
  • 32. frakk 2009. november 03. 16:04
    „Sauron ! szavazz az Mszp-dre. Olyan drága autópályát , metro-t sem építettek még a világon sem mint hazánkban. Mennyi km autópálya épült eddig?? - 8km :)) Ha megy a matematika gyorsan kijönnek a szép számok kb 1000 - 2000milliárd itt is eltünt . Tehát akkor ezt biztosan nem az Orbán tüntette el ugye?? De akkor ki??? Tudod te a választ , csak nehéz elhinni miért lett 10%-s párt a kedvenced”
  • 31. maradando 2009. november 03. 15:52
    „Valakinek eljutott e már a tudatáig,hogy az M43-ast nem a Fidesz nem az MSZP hanem az" épitőipar"készitgeti. Ha a fent emlitett két pártnak a dolga lenne a kivitelezés,a ceruzát és lapátott most keresnék az interneten,hogyan is nézhetnek azok ki !”
  • 30. sauron2 2009. november 03. 15:44
    „ha csúszik az építkezés, akkor a fityesz rekordot állít az átadott, de nem általuk épített autópálya szakaszokban! Ha jól emlékszem eddig összes 7 Km-t adtak át, amit nem ők kezdtek építeni, ez a 30 egynéhány km, már rekord lesz!”
  • 29. unknown 2009. november 03. 14:48
    „17. emigransnak jelentem, építész beruházó, műszaki ellenőr voltam. A szocializmusban. Akkoriban egy éves csúszás (pláne kötbér nélkül) elképzelhetetlen volt. Nemhogy most a piacgazdaságban, a szabad versenyes kapitalizmusban. Tönkre kellene kötbérezni őket. Elzavarni a francba.”
  • 28. klj_54 2009. november 03. 14:26
    „Elvenni a cégtől alkalmatlanság miatt a beruházást.
    Anyázni nincs kedvem.”
  • 27. maradando 2009. november 03. 14:02
    „26.kispacni
    A harmadik nem írható még a számlájára.De az első kettőért még okolhatja a kormánypárti többség !”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

H1N1 ellen oltják a gyerekeket

Két héten belül elkezdik ingyenesen oltani H1N1 ellen a Csongrád megyei óvodásokat és általános iskolásokat, ha ehhez szüleik hozzájárulnak. Tovább olvasom