Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

A vandálok több tízmilliós kárt okoznak a szegedi járműveken

Több tízmilliós kárt okoznak évente a szegedi tömegközlekedésben a vandálok, akik a megállóktól a járművekig szinte mindent megrongálnak. A szakemberek szerint az új trend a graffitizés, a matricázás és az üvegkarcolás, a plüsshuzatot már nem sikk fölhasítani. Kevés elkövetőt fülelnek le, és ők is olcsón megússzák.
Manapság az ülések firkálása dívik. Fotó: Frank Yvette
A szegedi tömegközlekedést naponta használók joggal várhatnák el, hogy bérletük áráért kulturált feltételek között utazzanak, erre azonban kevés az esély a vandáloknak „köszönhetően".

Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója szerint a probléma a megállókban kezdődik, amit a cég munkatársai sziszifuszi munkával sem képesek tisztán tartani. Hiába takarítanak, ha rengetegen szemetelnek, a plexifalakat festékkel telefújják, a menetrendjelző táblákat összefirkálják, a korlátokat meghajlítják, és vannak megállók, ahol egyesek rendszeresen a szükségüket végzik. A szemetelés folytatódik a járműveken, amelyekről naponta több tízkilónyi csokipapírt, üdítősflakont, papír zsebkendőt, zacskót szednek össze. Az igénytelenség nyomai viszont még könnyebben eltüntethetők, mint a szándékos károkozás következményei.

Az ülések felhasogatása, kibelezése már a múlté azokon a villamosokon és trolikon, ahol a huzatot plüssre cserélték – helyette a kárpitfirkálás dívik. Graffitik – pontosabban a „névjegyként" használt tagek – kívül-belül elcsúfítják a járműveket, legyen szó háttámláról, ajtóról vagy a villamos oldaláról. Dózsa elmondta: új jelenség a kisebb matricák felragasztása, amiket késsel is alig lehet lekaparni, az alkoholos filces firkák pedig szinte eltüntethetetlenek. Az ülések vandálbiztosnak tűnő kapaszkodóit is sikerült már egyeseknek megbontani, az üvegkarcolás pedig egyre jobban terjed. Az igazgató szerint, amit lehet, erősen rögzítenek, bár előfordult, hogy színesfémtolvajok még a leszállásjelzők nikkelgyűrűjét is leszedték. A vandálkodás nyomai ráadásul felébresztik a többi vandál „önkifejezési" vágyát is, így kerül egyre több „műalkotás" a járműre.

Menetidő és rongálás

Csányi Jenő elmondta, a legtöbb vandálkodás a hosszú menetidejű buszokon történik: ilyen az Újszeged és Vértó között járó 2-es, a nagyállomás és Makkosház között ingázó 83-as, vagy a szőregi, dorozsmai busz. A Tisza Volán helyközi buszainál a külső telephelyen éjszakázók vannak nagyobb veszélyben: Sándorfalván például egyszer telefújták a busz két oldalát. Az SZKT-nál a 8-as troli és az 1-es villamos a leginkább megkímélt járat, a többit egyformán sújtják a rongálások. Az egyik Tatrát megelőzésül már bekamerázták, Dózsa Gábor szerint ennek erős a visszatartó ereje.

Főként a sofőrök érdeme, hogy évente tíz-tizenöt rongálót sikerül elkapni, akik azonban az okozott kárhoz képest aránytalanul csekély büntetéssel megússzák. – Elszomorító, hogy egy kínkeserves felújítás után három nappal már kezdődnek a rongálások, amelyek évi többmilliós kárt jelentenek a cégnek. A folyamatos felújítások legfőbb oka nem is az egyébként sokat futó járművek természetes elhasználódása, hanem a vandalizmus – árulta el Dózsa.

Évente egyszer a Tisza Volán is a rongálások miatt kénytelen renoválni százharminc városi buszát, ami több tízmilliós költséget jelent. A vandálkodás trendje évek óta változatlan: a külső és belső graffitik, a székvagdalás és az üvegkarcolás vezetik a toplistát. Csányi Jenő, a cég helyi üzletágának vezetőhelyettese szerint a rongálások egyértelműen összefüggenek a diákok mozgásával: a reggel hét és fél kilenc közötti és a délután egytől fél háromig tartó időszakban szaporodnak meg. A tömeg miatt viszont nemigen látható, és az sem szól a sofőrnek, aki esetleg észreveszi. Ha mégis elkapnak valakit, a cég már nem is tesz feljelentést, mert ennek nincs visszatartó ereje. Helyette a sofőrök „saját hatáskörben" járnak el.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A volt kormányfő a közhangulatról

Kampánykörútján tegnap Szegedre és Hódmezővásárhelyre látogatott Orbán Viktor. A Fidesz-MPSZ elnöke… Tovább olvasom