Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Alaptalannak tűnik a gazdasági csodavárás

Egy fővárosi ügyvédi iroda könnyebben tud szegedi ügyfeleivel foglalkozni, ha gyorsul a közlekedés. Az autópálya-építés tehát nem csupán lehetőséget, kihívást is jelent a régió gazdasága számára. A szakemberek szerint nem várható a hagyományos feldolgozóipar Szegedre települése.
Lengyel Imre
A hamarosan elkészülő autópályán a javak nemcsak Szegedre áramlanak, hanem Szegedről könnyebben eljutnak a sokkal fejlettebb fővárosba. Közgazdászok arra figyelmeztetnek: az autópálya megépültével kapcsolatos „csodavárás" túlságosan derűlátó. A munkaerő áramlása az első időkben épp Szeged–Budapest irányú lehet, feldolgozóipari üzemek betelepülése pedig nem valószínű.
Sokan remélik azt, hogy az autópálya megépülésével nagy számú munkahely jöhet létre, akár az ipar is újra fejlődésnek indulhat Szegeden.
Lengyel Imre professzor azonban ezt nem tartja reálisnak. A szegedi közgazdász egyetemi tanár a regionális gazdaságtan egyik legismertebb hazai kutatója a Mindentudás Egyetemének szegedi előadásán kiemelte: a rutinszerűen végezhető tevékenységeket a nagy nemzetközi vállalatok kiszervezik az olcsó munkabérű országokba. Ilyen összeszerelő üzemek megjelenése azonban nem biztos, hogy valódi fejlődést és tartós, magas jövedelmű munkahelyeket teremt. Erre a globálisan is versenyképes, tudásalapú gazdaság képes inkább. Ennek megteremtésére jelent esélyt az egyetem és a város által kidolgozott Biopolisz-koncepció.

Tráser Ferenc
Az autópályával kapcsolatos hallgatói kérdésre válaszolva elmondta: a gyorsforgalmi út szükséges és fontos beruházás: a tudásalapú gazdaságban is lényeges a személyszállítás, hogy a fővárosból másfél óra alatt Szegedre lehessen érni. Az autópálya-építésnek kétségtelenül lesz kedvező hatása, hiszen a pályák egyben egy fejlettebb tengelyt is jelentenek. Lengyel elmondta: a kilencvenes évek elején Magyarországon a rutin feldolgozóipari feladatokat végző vállalatok települtek az autópályák mellé. A betelepülő cég számára azonban a sok szempont közül csak egy az autópálya megléte.

Szegeden ráadásul nem tömörül nagy tömegben olyan jellegű munkaerő, amely egy összeszerelő üzembe fölvehető. Az a gárda, amely egykor az itteni üzemekben dolgozott, nem tud visszakerülni a munkaerőpiacra. Ezért a professzor szerint nem várható, hogy a Dél-Alföldre tömegesen jönnek ezután feldolgozóipari üzemek. Ha települnek is a térségbe ilyen vállalatok, akkor az összeszerelő üzemek a kisebb városokba mennek, miközben Szegeden a szolgáltatások és a tudásalapú gazdaság fejlődik.

Az autópályának azonban kettős a hatása – folytatta –, az elszívó hatás már látható Szeged gazdaságán, egyes cégek elvitték innen tevékenységeik egy részét. Az is várható, hogy bizonyos típusú tevékenységeket végző cégek Budapestről könnyebben jönnek majd Szegedre, ezzel a helyi szolgáltatókat versenyre késztetik.


Ingázók és költözők

Az autópályán könnyen elérhető, fejlett főváros „kiszipolyozhatja" a szegedi szürkeállományt – véli Tráser Ferenc. Az egyetem gazdasági és műszaki főigazgatója, Szeged logisztikai szerepének kutatója szerint ennek egyszerű a magyarázata: Budapesten több pénz, jobb karrierlehetőség várja a képzetteket. Megfigyelhető, hogy a frissen végzett pályakezdők, akik mobilabbak, úgy építik föl az életüket, hogy ott fognak dolgozni, élni, ahol nagyobb a jövedelemszerzési, a karrierépítési lehetőség, nagyobb a munkaerő iránti kereslet. Aki nem ilyen mobil, akit Szegedre köt a családja és az egzisztenciája, az inkább ingázik a két város között – ez az autópálya megépültével egyszerűsödik. Tráser arra hívta föl a figyelmet, hogy az autópálya elkészülte utáni első egy-két évben a mobilizálódásra képes értelmiség könnyebben elmegy, elhagyja a várost. Ez a folyamat szerinte két-három év múlva egyenlítődik. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bezárt a Fekete Ház

Több mint két hónapig nem látogatható a szegedi Fekete Ház. Az épület felújításának kezdetén ugyanis… Tovább olvasom