Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Angolul tanul a legtöbb általános iskolás

Szeged - A Csongrád megyei általános iskolák döntő többségében mindössze egy idegen nyelvet tanulnak a diákok, azt is mindössze 3–4 órában. Hűen tükrözi ez az országos átlagot, amelynek köszönhetően az Unióban sereghajtók vagyunk nyelvoktatás terén.
Az utolsók között kullog az Európai Unió tagjai között Magyarország: nemcsak a lakosság nyelvtudását, de az általános iskolai oktatást tekintve is – a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Az Európai Tanács célkitűzéseivel ellentétben – amely két idegen nyelv iskolai keretek közötti oktatására irányul – a magyar általános iskolákban a nyelvi képzésben részt vevők 96 százaléka csupán egy nyelvet tanul. A három nyelvet tanulók aránya pedig hazánkban a legalacsonyabb.

A szegedi önkormányzati fenntartású intézmények közül mindössze kettőben tanulhatnak a gyerekek egyszerre két idegen nyelvet – igaz, szakkör formájában, vagyis órarenden kívül több helyen is választhatnak másodikat. Hat iskolában egyáltalán nincs alternatíva, hiszen csak egy idegen nyelvet oktatnak, három intézményben viszont három nyelv közül is választhatnak.

A legnépszerűbb a városban továbbra is az angol: ezen a nyelven több mint ötezren tanulnak. Németül közel ezren, olaszul mintegy kétszázan, franciául pedig kevesebb mint százan.

A szegedi Arany János Általános Iskolában a kiemelkedően jól felszerelt, modern tanteremmel igyekeznek kedvet csinálni a nyelvtanuláshoz. Fotó: Veréb Simon
A szegedi Arany János Általános Iskolában a kiemelkedően jól felszerelt, modern tanteremmel igyekeznek kedvet csinálni a nyelvtanuláshoz.
Fotó: Veréb Simon

Az egyik legerősebb nyelvoktatás a Tarjáni Két Tannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolát jellemzi: itt az angolul és németül tanulók kétharmada is emelt óraszámban vagy két tannyelvű oktatás keretében sajátítja el a nyelvet. Ráadásul ez az egyik iskola, ahol adott a lehetőség arra is, hogy egyszerre két idegen nyelvet tanuljanak a gyerekek.

– A két tannyelvű képzésen részt vevő gyerekek – vagyis azok, akik elsős koruktól tanulnak idegen nyelvet – közül a legjobb tanulók vehetik fel a második nyelvet ötödiktől alap óraszámban – mondta el Bálint Judit igazgatóhelyettes. Azt mondta, nagy a sikere a két idegen nyelvnek: szinte már presztízskérdés, hogy ki tanulhat angolul is és németül is. Hozzátette: az általános iskolás korú gyerekek nagyon fogékonyak a nyelvre, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a két
tannyelvűben tanulók többsége nyolcadikban már le tudja tenni a középszintűnek megfelelő nyelvvizsgát az iskolában.

Több mint ötezer általános iskolás tanul angolul Szegeden. Fotó: Veréb Simon
Több mint ötezer általános iskolás tanul angolul Szegeden.
Fotó: Veréb Simon

Az egyetemi fenntartású Ságvári Endre gyakorló általános iskolában szintén két idegen nyelvet tanulnak a felsősök. Itt összesen öt nyelv közül lehet választani. Molnár László igazgatóhelyettes úgy látja, a szülők számára nagy vonzerőt jelent a két nyelv oktatása, a gyerekek számára pedig ez nem jelet nagy leterheltséget, hiszen az órákat a korosztályhoz mérten, játékos formában tartják meg.

Szűkös óraszámok

Nemcsak a tanult nyelvek, hanem az órák számában is jelentős lemaradásban vagyunk az elvárthoz képest. Angolt csupán a szegedi önkormányzati általános iskolások negyede tanul hetente 5 vagy annál több órában. Franciát és németet az érintettek fele, olaszt viszont senki nem vesz emelt óraszámban. A legjobb arányt Szegeden a Rókusi általános iskola tudja felmutatni, ahol az angolt vagy a németet a diákok fele hetente legalább 5 órában tanulja.

Egy diák, egy idegen nyelv

Vásárhelyen négy oktatási intézményben érdeklődtünk az idegen nyelv oktatásáról. A Kertvárosi Katolikus Általános Iskolában angolt tanítanak. A Varga Tamásban és a Szent Istvánban angolt és németet, negyediktől, heti 3 órában – a Szent Istvánban az emelt szintű angolt heti 5 órában –, és egy diák mindkét intézményben csak az egyiket választhatja. A Németh László Gimnázium és Általános Iskolában angol, német és francia szerepel a kínálatban, utóbbi nem minden évfolyamnál. Az általános iskolás évfolyamoknál egy nyelvet oktatnak (heti 2,5–5 órában), a gimnáziumban, 9.-től viszont kötelező a kettő.

Olvasóink írták

  • 8. persona 2010. szeptember 24. 08:57
    „helyesbíteném a címet: Angol nyelvre tanítják a legtöbb általános iskolást.”
  • 7. smalltown 2010. szeptember 23. 23:45
    „Hoffmann Rozsika mit szol ehhez?”
  • 6. olmosnyomdasz 2010. szeptember 23. 22:10
    „3-4 órában? Tessenek már megtekinteni, hány napon jár a gyermek iskolába, és hány órát tölthet tanulással naponta, egy hetedikes! Most kezdjék el sorolni, mi mindent kellene nekik tanítani, és vegyék le ujjaik puha bütykét a klaviaturáról. Jó! Tudom, a francia gyermek hihetetlenül sok nyelven beszél, az angol meg kenterbe ver mindenkit, de legyen szabad nekem meg röhögnöm az ilyen irományon!”
  • 5. frakk 2010. szeptember 23. 20:53
    „A nyelvtanítással nagy bajok vannak nálunk. Görcsösen a nyelvtani részt erőltetik, és olyan téma körökkel melyek az életben sem fordulnak már elő. Állítom mindenkit 2 év alatt könnyűszerrel meg lehetne tanítani, ha a környezetet is az adott nyelvre alakítanák, és 1-2 éves gyerek szintjén tanítanák. A hétköznapi cselekvések a fontosak, amit a kicsi gyerek kommunikál a szüleivel. Amikor ez megy akkor már magán órákkal is menne a szavak bővítése.”
  • 4. Ferrer 2010. szeptember 23. 19:17
    „Még szép, hogy angolul tanul a legtöbb diák, nálunk pl. nem is lehetett mást választani.”
  • 3. theseus 2010. szeptember 23. 12:38
    „A legfontosabb az óraszám emelése lenne, más tárgyak rovására is.
    Angolból mindenkinek heti 4-5 óra, és felső tagozatban egy másik nyelvből is mindenkinek legalább heti 3. Szerintem ez lenne a minimum, középiskolában pedig még több nyelvóra kellene, hogy érettségire két nyelvből elérje a középfokot a diákok többsége, egy nyelvből pedig mindenki.
    A többi tárgyból a nem emelt szintű érettségire való felkészüléshet kevesebb óra is elég lenne. A választott szakterületén meg egyébként is elmélyíti majd a tudását a diák.”
  • 2. mugli 2010. szeptember 23. 11:12
    „Mint minden tantárgy esetében, a nyelveknél is fontos a tanár személye. Örök életre el is veheti a kedvét valakinek a nyelvek tanulásától.
    Hozzáteszem, 25 fős csoportban sem igazán lehet nyelvet tanítani/tanulni. Egy órán max. kétszer szólal meg a diák...”
  • 1. gavallér 2010. szeptember 23. 10:42
    „Nyelvet tanulni motiváltság nélkül kínkeserv. Engem egy holland hölgy motivált annak idején elég szép sikerrel. Hozzá kell tenni ,hogy egy
    hollandnak vagy egy svédnek az angol tanulás jóval egyszerűbb.A cikkben leírt sarokba húzódással van a baj.
    Nem az ,hogy kicsi a sarok , hanem a szemlélettel. Nem akarlak megérteni- nem akarom, hogy megérts
    szindróma. Társítva a görcsös nyelvtani szabályokhoz való ragaszkodással teljes a blokkolás.
    Az ilyen személy egy "váratlan" helyzetben megkukul , hiába tanult középiskolában nyelvet.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyalogost gázoltak Kistelek és Ópusztaszer között

Gyalogost gázolt egy személygépkocsi Kistelek és Ópusztaszer között csütörtök reggel. Teljes… Tovább olvasom