Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Fölöslegesen ugrottak egymásnak az autósok és a bicajosok

Szeged – Újra megszemléltük a Kálvária sugárutat és kiderült, majdnem mindenkinek igaza van. Egy kerékpáros még azt is megmutatta, miért kell az úton tekerni.
Tegnap megjelent, kerékpárosokat bíráló 3-as villamos pályáját bemutató cikkünk álláspontunk felülvizsgálatára ösztökélt minket, ugyanis mint kiderült: mindenkinek igaza van. Sőt, a jelenlegi táblázás szerint a kerékpárosnak a főútvonalként jelzett, leszűkített Kálvária sugárúton kellene tekernie – a Jósika utca és Moszkvai körút között.

Végigautóztunk a Dugonics tértől a Moszkvai körútig, és vissza, hogy megnézzük, a KRESZ és a kihelyezett táblák szerint kinek, hol kellene közlekednie.

Jelzések a Kálvárián - KRESZ mindenkinek. Fotó: delmagyar.hu (galéria)

A Dugonics tértől a Dáni utcáig a Kálvária sugárút, nem főútvonal, az egyetem Gazdaságtudományi Karának épületétől jelzi a sárga tábla a változást. A Bolyai utcától a gyalog- és kerékpárúton közlekedhetnek a bicajosok, mégpedig úgy, hogy jobb oldalon – a házfalakhoz közelebb a kerékpárosok, bal oldalon a gyalogosok.

A Jósika utcánál fordul a helyzet. A bicajosoknak – a KRESZ szerint – a közúton kell folytatniuk útjukat, ugyanis a tábla bal oldalon jelzi a kerékpárutat. Hogy jobban értsük, a KRESZ szerint a jelzőtáblákat (...) az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik. A jelzőtábla jelzése (...) a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik. Ebből az következik, hogy a Jósika utcánál, a közút jobb szélére kihelyezett tábla szerint, a közút kerékpárút, a járda, pedig 3,5 méter széles járda.

Ha a Dugonics tér felé megyünk, a Moszkvai körút után már jelzi a tábla, hogy főútvonalon haladunk, és gyakorlatilag az egész belváros főútvonal lesz – ugyanis a táblát csak a főútvonal vége oldaná fel, ami viszont nincs kihelyezve.

Jelzések a Kálvárián - KRESZ mindenkinek. Fotó: delmagyar.hu (galéria)

Visszatérve a tegnapi felvetésre, hogy szabálytalan-e az úton tekerő bicajos? Igen is, meg nem is. A KRESZ 54. paragrafusa szerint a gyalog- és kerékpárúton a kerékpáros a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti. Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Azonban az Utasítást adó táblák fejezet kitétele szerint „ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."

A két jogszabály egymást kiegészíti, amiből az következik, ha nincs tömeg a gyalog- és kerékpárúton, akkor a kerékpárúton kell közlekedni. Bár ember legyen a talpán, aki az ilyen szabályokat betartva helyesen tud közlekedni. Egy biztos: aki bizonytalan, ne a főúton tekerjen!

Olvasóink írták

136 hozzászólás
  • 136. okz63 2011. január 24. 06:35
    „132. hozzászólás vuk 2011.01.24. 00:08
    "Valtozatlanul nem ertem, hogy ott miert kellett eroltetni a parkolosavot"

    Valószínűleg nem neked hagyták meg őket, mert te a bringádat le tudod máshol is támasztani.
    Na de a motoroddal is ez a helyzet? Milyen érzés lenne, ha a tükrödet egy csellengő bringás letörné a járdán?”
  • 135. okz63 2011. január 24. 06:33
    „132. hozzászólás vuk 2011.01.24. 00:08

    Bocsánat, az előző mondatom ehhez a hozzászóláshoz tartozik...”
  • 134. okz63 2011. január 24. 06:32
    „Szerintem Te! :-D”
  • 133. okz63 2011. január 24. 06:31
    „77. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2011.01.21. 21:41
    "Ugyanígy szabályos, ha gyalogosokkal vegyes útra küldik fel kötelező jelleggel a kerékpárost. De igen hamis azt mondani, hogy ez a kerékpáros érdekében van. Nem, ez az autós érdekében van, hogy az úttesten több legyen neki a hely. Az, hogy az úttesten kevés a hely a normális kerékpáros közlekedéshez, eghy korábbi munkafázis hiányossága, szakmai hibája."

    Lám-lám, és ezek az aprócska megjegyzések továbbra is inkább arra jók, hogy összeugrasszák az autóst és a kerékpárost. Pedig állítólag nem erről kellene, hogy szóljon az egész :-(”
  • 132. vuk 2011. január 24. 00:08
    „Valtozatlanul nem ertem, hogy ott miert kellett eroltetni a parkolosavot, ha egyszer emiatt nem fernek el azok, akik haladni akarnak... Akkor most ki tartja fel a forgalmat??”
  • 131. atomboy 2011. január 23. 13:19
    „121. Agáta
    "gondolom, elég félelmetes lehet az autók között tekerni."
    Mar sokadjara olvasom ezt az elmult evekben, de ilyet csak a Csongradi fonodosavon tapasztalok, ami biztonsagos.
    Azon kivul soha nem ment el mellettem jobbra jarmu (leszamitva, ha tolem jobbra kanyarodosav van, de olyankor se mennek el mellettem), igy max balrol mennek el autok. Tehat miert irjak egyfolytaban, hogy autok KOZOTT?!

    Egyebkent eppen azert nem tamogatjuk soha a szeparalt kerekparutakat, ami miatt irtal. Elvbol nem megyek azokon. A bringaimon vannak csengok, de utoljara CM-n hasznaltam, mert a soforok sose halljak meg. Egyedul talan a Belvarosi hid eszaki oldalan vagyok kenytelen csengetni.

    Egyebkent gyalogosokra csengetni meg pofatlansagnak talalom, ha megis muszaj szeparalt infran mennem, akkor lassan, udvariasan kikerulom, es igyekszem nem megijeszteni. Persze tudom, hogy sokan vannak, akik nem ugy csinaljak.

    122. papagaly
    En inkabb olyat tudok elkepzelni, hogy a szeleken tuskeket raknak vegig... >:)

    125. Blueblood
    Miert akarod ennyire jardara vezetni a kerekparosokat, amikor a kerekpar jarmu, igy kozuton lenne a helyuk? Forgalmasabb utakon kellene a kozutra festeni sarga csikot, tobbinel max kerosnyomot, es mindenki elegedett lenne. Csak ez a maradi, 70-es evekbeli eszme pusztuljon ki vegre.”
  • 130. K.T. 2011. január 23. 11:23
    „124. hozzászólás Ebgondolat 2011.01.23. 09:17
    "...utólag szokták személyesen ellenőrizni, mi is sült ki belőle??? Nekem kétségeim vannak... "
    Ne legyenek kétségei, nem szokták!”
  • 129. K.T. 2011. január 23. 11:21
    „#128 +
    Persze, ez eddig egyik megkeresett hivatalt sem érdekelte.

    De erről nem kell hogy írjon a DM, mert akkor kiderülne, hogy egy kb. öt-hat évvel ezelőtti ötlet tűzön-vízen keresztülvitelén dolgozott a Szeged Pólus Kft. és senki sem törődött azzal, hogy közben fordult a világ.”
  • 128. K.T. 2011. január 23. 11:18
    „123. hozzászólás SP 2011.01.23. 09:10
    "Nem biztos, hogy ez így megfelelő."

    Kedves SP !
    Fordított szórend!
    Biztos, hogy ez így nem megfelelő.

    A kétirányú kerékpárút minimális szabvány szerinti szélessége ilyen helyzetben 2,6 m lenne.
    A Kálvárián 1,5 méter
    Kezd megfelelni a sugárút a nevének. :(”
  • 127. K.T. 2011. január 23. 11:15
    „121. hozzászólás Agáta 2011.01.23. 08:45

    Ha úgy adódik (ritka alkalom) hogy kerékpárosított járdát használom, akkor én azért nem szoktam csöngetni, mert ott vendégnek érzem magam és nem szeretném megijeszteni a csengővel a "házigazda" gyalogosokat.
    Az is igaz, hogy olyankor én nem száguldozok, hanem lelassítok lépésnyi sebességre és lassan kerülöm ki a sétálókat.
    Azt kívánja gyalogosként, hogy ilyenkor inkább csengessek?
    (Én ezt eddig ugyan olyan illetlenségnek tartottam, mint amikor egy autóvezető akar ledudálni az útról.)”
  • 126. klj_54 2011. január 23. 10:12
    „121. hozzászólás Agáta 2011.01.23. 08:45
    Anyukámat emlegette a gyalogos akire utoljára mertem csengetni!

    De akire utoljára ráüvöltöttem, az eldobta a mobilját:) A diófa mellett a Francia utca felé tekertem amikor egy nő elém fordult úgy, hogy jobbra nézett és mobilozott közben. Én ráordítottam ő pedig kivágta ijedtében a mobilját a pocsolyába:)
    Ja, még ő volt megsértődve!”
  • 125. Blueblood 2011. január 23. 09:54
    „Csengő az meg mi?Ma ha 100 kerobo 1 en van az nagy kincs.A járdára fel kellene festeni a kerékpáros és gyalogost elválasztó jelet mint a kossuthon .Igaz itt is néha a kerosok elfelejtik hogy vannak gyalogosok is a járdán.És kellene akadály mentesités is nekik.Jobb lenne szerintem.”
  • 124. Ebgondolat 2011. január 23. 09:17
    „119. hozzászólás sagan 2011.01.22. 23:05
    sagannak pedig abban van, hogy az a bizonyos kerépárút olyan szegediesen van megoldva ottan: egész egyszerűen bekanyaradik a járdára, de előtte van egy parkolóféleség, amiin előbb át kell verekedniük magukat a kerékpárosoknak...

    117. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2011.01.22. 21:57
    szerinted azok, akik ezeket a "remek" dolgokat szokták kitalálni (pl a buszsáv), utólag szokták személyesen ellenőrizni, mi is sült ki belőle??? Nekem kétségeim vannak...”
  • 123. SP 2011. január 23. 09:10
    „Jellemzően mindent
    a felnőtt egészséges emberek képességeire méreteznek. A többieket szeretik elfelejteni. Összeengedni a száguldó kerékpárost csellengő kisgyerekkel, bizonytalan időssel a közös járdán fizikai elkülönítés nélkül nem dicséretes.

    Szabvány írja elő
    a közlekedési sávok szélességét is. Nem biztos, hogy ez így megfelelő. Esetleg még a régi MSZ szerinti, a lovaskocsihoz viszonyított paraméterekkel.”
  • 122. papagaly 2011. január 23. 09:09
    „Már látom magam előtt 4 év múlva, hogy aszfaltozzák a sínek közét, és az egészet járhatóvá, logikussá teszik. Ez valahogy ügyetlen, mesterkélt, logikátlan és veszélyes, meg lassú. Hogy nézhet ki, aki ezt a zagyvaságot kitalálta?”
  • 121. Agáta 2011. január 23. 08:45
    „gondolom, elég félelmetes lehet az autók között tekerni. Azonban nekünk, gyalogosoknak meg az a félelmetes, amikor 20 cm-re mellettünk suhan el egy bringás, olyan halkan, hogy közeledtét észre sem vettük. sokszor jártam már így, és nem is értem, hogy miért nem csengetnek, amikor az osztotton megközelítenek egy gyalogost. A gyalogos nem halad mindig teljesen egyenes irányba. Pl. éppen ki akar kerülni egy bokatörő "tankcsapdát" a járdán, ezért oldalra lép. Ha a bringás éppen akkor ér oda. elcsapja és mindketten sérülnek.
    Kedves bringások, használják a csengőt!!!!!”
  • 120. ifj. Nagy Gábor 2011. január 23. 01:55
    „119. hozzászólás sagan

    A sor valamivel kisebb lenne, ha nem lenne ott a buszsáv. A tervek szerint a buszsáv lesz bekerékpárosítva, de erről elvileg neked is tudnod kéne. :)”
  • 119. sagan 2011. január 22. 23:05
    „117. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2011.01.22. 21:57

    Arról nem a troli tehet, hogy a Belső-Csongrádin túl nagy a gépjárműforgalom.
    (Egyébként abban a kereszteződésben elsősorban a kerékpáros átkelést kellene normálisan rendezni. Arra akár jó lehetne a buszsáv módosítása,de felőlem be is áldozható,ha helyette a kerékpársáv kimegy a kereszteződésig és lesz kerékpáros felállóhely.)”
  • 118. vuk 2011. január 22. 22:03
    „107. hozzászólás abcdef 2011.01.22. 16:09
    Ez a lenyeg, hogy ott akarnak "kozlekedni".. mi a francnak van ott egy parkolosav, ami betolthetne egeszen mas funkciot is?”
  • 117. ifj. Nagy Gábor 2011. január 22. 21:57
    „91. hozzászólás sagan
    "Annak a buszsávnak egy hibája van,de azt úgyse értenéd meg,így nem kezdem el magyarázni.
    Egyébként eddig is egy egyenesen menő sáv volt ott,akkor mi ez a nagy sírás,hogy előny kap egy olyan gépjármű ,amiben nem csak egy ember mereszti a hátsóját."

    Ebgondolatnak igaza van, az a buszsáv sajnos jelenleg nem tölti be azt a funkciót, amit betölthetne és jobban belegondolva az is kétséges, hogy később be tudná.

    Ugyanis úgy növeli meg a sort, hogy abba beleszorul a troli is! Hiába van ott az üres buszsáv, ha a troli 50 méterrel és 10 autóval hátrébbról nézi...”
136 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt üdítő volt a zsákmánya

Üdítőtolvajt fogtak el a rendőrök csütörtökön reggel Szegeden - tudta meg a delmagyar.hu. Tovább olvasom