Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 2°C | 12°C Még több cikk.

Három új 30-as övezet Szegeden

Szeged - Három új 30-as övezetet jelölt ki a szegedi önkormányzat az elmúlt két hónapban. A forgalmi rend megváltoztatásának célja például az utcák lakóinak védelme a közlekedés veszélyeitől, valamint a zaj- és légszennyezés csökkentése.
Szeged számos részén jelöltek ki az elmúlt években forgalomcsillapított övezeteket. Újszegeden például a Marostői városrész és a Szőregi út–Temesvári körút–Fő fasor–Töltés utca–Derkovits fasor és Thököly utca által határolt területet kivéve szinte teljes egészében övezeti besorolás van érvényben. Úgynevezett tempo 30-as övezeti besorolás alá esik Alsóvárosnak a Rákóczi és a Szent Ferenc utcától délre eső része, Móraváros, valamint a nagykörút és a külső körút közötti lakóövezetek, a város északi részén található lakótelepek belső útjait pedig szinte teljes egészében lakó-pihenő övezeti táblázás védi. A körtöltésen kívül Tápé, Petőfitelep és Új-Petőfitelep egyaránt harmincas besorolás alá esik.

A táblán kívül felfestés is figyelmezteti a közlekedőket. Fotó: Schmidt Andrea
A táblán kívül felfestés is figyelmezteti a közlekedőket. Fotó: Schmidt Andrea


A szegedi önkormányzat 2010 tavaszán tíz csillapított forgalmú övezet tervét készítette el, lefedve az addigi „fehér foltokat". Terv készült a hiányzó újszegedi városrészek, a kis- és a nagykörút közötti lakótömbök, Klebelsbergtelep, Gyálarét, Kiskundorozsma nyugati részének, valamint a korábban rendezetlen baktói városrész egységes, csillapított övezeti szabályozására. A közgyűlés még 2010 végén jóváhagyta ezek kijelölését, de pénz hiányában ez eddig váratott magára.

A város három részén az elmúlt két hónapban több lépcsőben táblázták ki az úgynevezett tempo 30-as övezeteket: a Tisza Lajos körút–Petőfi Sándor sugárút–Rákóczi utca–Galamb utca–Tisza által határolt területeken, a Tisza Lajos körút–József Attila sugárút–nagykörút–Felső Tisza-part által határolt és Újszegeden a Temesvári körút–Szőregi út–Thököly utca–Derkovits fasor–Töltés utca–Fő fasor által határolt területeken. A tervek szerint a jövő évben már számos nyugati városhoz hasonlóan – a közösségi közlekedés által járt útvonalak, főutak és gyűjtőutak kivételével – Szeged szinte teljes területét lefedik a forgalomcsillapított övezetek.

Új felfestések: TEMPO 30

Az önkormányzat nyugat-európai tapasztalatok alapján több mint 10 éve jelöl ki forgalomcsillapított övezeteket, tempo 30-as zónákat és lakó-pihenő övezeteket. A táblázás mellett a zónahatárokon egy eddig Szegeden nem alkalmazott megoldást, „TEMPO 30" jelzést festenek az útburkolatra a tervező Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. javaslata szerint.

– A tempo 30-as övezetek kiterjesztésének célja a korábban szinte forgalommentes mellékutak, lakóutcák védelme a motorizáció következtében egyre inkább beáramló közlekedés veszélyeitől és negatív hatásaitól, például a zaj- és a légszennyezéstől. A közlekedés védtelenebb szereplői, a gyalogosok, kerékpárosok, idősek és a gyerekek közlekedését is megkönnyíti a változás – indokolta az újabb zónák bevezetését Pázmány Péter, az önkormányzat fejlesztési irodájának közlekedési referense. Mint hozzáfűzte, az övezetek csak akkor töltik be szerepüket és járulnak hozzá a lakosság közérzetének javulásához, ha egységesen, a város minél nagyobb részét érintve jelölik ki ezeket. – A közlekedők tudják, mire számítsanak, nem éri őket meglepetés, nem kényszerülnek minduntalan a táblák jelzéseinek figyelésére – fogalmazott Pázmány Péter.

A három felsorolt zóna kivitelezését mintegy bruttó 6,8 millió forintért vállalta a Medivia Kft. Ehhez az összeghez egy, a tervdokumentációban rögzítetteken felüli, a közútkezelő által szükségesnek ítélt, további kisebb forgalomtechnikai beavatkozások fedezetéül szolgáló tartalék keret társul csaknem bruttó 700 ezer forint értékben. A közgyűlés által jóváhagyott további hét zóna kialakítására – költségvetési forrás függvényében – várhatóan jövőre kerül sor.

Olvasóink írták

70 hozzászólás
  • 70. szegarazs2 2012. október 25. 10:50
    „69. szegedivagyok 2012.10.10. 15:30

    Tegnap reggel a Maros-Háló kereszteződésben csak három autó nem adta meg az elsőbbséget.
    Ha nagyon akarom, igen, de akkor ezt most nem írnám, mert az első elgázol.”
  • 69. szegedivagyok 2012. október 10. 15:30
    „65. szegarazs2 2012.10.09. 20:14

    Miért is kellene gondolkodni?A korlátozott sebességű övezetet jelölő tábla jelentése egyértelmű. A KRESZ-ben benne van. A forgalmi rend változás kiegészítő tábla amúgy is csak 3 hónapig lesz kint, legalábbis előírás szerint addig kell kihelyezni.Utána csak a 30-as övezet táblája lesz, ami egyértelmű.Felesleges az általad kért táblákat kirakni, hiszen az övezet elgondolása éppen,hogy a túlszabályozottság ellen létezik, és persze a forglaomcsillapítás miatt.Kevesebb közúti jelzés, könnyebb értelmezés, nincs félreértés.”
  • 68. anya5353 2012. október 09. 23:46
    „Gyálaréten a "Gyálarét vége"-tábláig a főutcán NINCS, ill. HASZNÁLHATATLAN állapotú a járda!!! De a játszótérnél is siralmas állapotú. sem gyalog, sem babakocsival nem használható, még felnőtt se menjen rá, ha nem akarja nyakát törni...
    A képviselő azt mondta, nincs rá pénz.....
    Itt nem számít az "utcák lakóinak védelme a közlekedés veszélyeitől"????!????
    Koszorú utcától végig jobbkéz-szabály, és csak mennek az autók, mintha védett útvonalon lennének.
    Már kérdeztem, de most még egyszer, utoljára felteszem a kérdést:
    Hogy az én gyerekem -és még nagyon sok gyerek, felnőtt is -biztonságosan eljuthasson a buszmegállóig, boltig, stb....---az miért nem érdekli az illetékeseket???!??
    Meg kell várni, amíg meghal valaki?”
  • 67. kormoska 2012. október 09. 21:34
    „61,cucusz.
    Teljesen igazad van, az emberek már nem tudják megjegyezni-befogadni a rengeteg új szabályt-rendeletet.Lassan már szabadon lélegezni sem lehet.
    Az agyonszabályozás hosszú távon csak feszültséget kelt és veszteséget termel....!Emberi és pénzbeni veszteséget!”
  • 66. azigazitrebitsch 2012. október 09. 21:16
    „Nagyon örülök neki,hogy a híd túlsó oldala (Háló-Sajka-Maros-stb ) 30-as,jobbkezes utcák lettek.
    Ennek örömére a másik oldalon levő Hajósban szinte megduplázódott a forgalom !! Arra tart a zöme,mert ott még lehet úgymond "haladni" .
    Ott viszont nincs semmi sebesség lassítás !! Mindenki annyival ,amennyit jónak lát,különösen a Felső-Tiszáról lefelé !!
    Akik ezt kitalálják, azok egy teljesen stupid,hozzá nem értő embernek nevezett valamik!
    Olyan ez mint a viccben : sánta vagy,na akkor itt van még egy púp is a hátadra, oszt mehetsz a dolgodra!
    Ebben az esetben a Hajós utcaiak kaptak egy púpot a sántaságuk mellé !!
    Köszönjük önkori és külön köszönjük az egyáltalán nem tisztelt képviselő urunknak is !!
    (direkt kisbetűvel,bocsi nemecsek )”
  • 65. szegarazs2 2012. október 09. 20:14
    „60. macs 2012.10.09. 12:40

    Nem egészen. Csak ezt figyelembevéve kéne táblázni. A 30-ast felfestették szépen, azt szerintem fel is fogják, de a táblát, miszerint forgalmi rend megváltozott, azt nem. Mert azon gondolkodni kell, hogy mi is változott? Ja, a 30, persze. És kész, mire rájön, hogy nincs elsőbbsége, mint addig, már össze is ütközött valakivel.

    Valami olyan tábla kéne, hogy JOBBKÉZSZABÁLY!, vagy FIGYELJ JOBBRA!”
  • 64. vuk 2012. október 09. 16:08
    „63. harsona2011 2012.10.09. 15:24
    "az úttestnek nevezett valamit óriási kátyúk vannak"

    az kút.”
  • 63. harsona2011 2012. október 09. 15:24
    „Részemről csak üdvözölni tudom a 30-as övezet kialakítását. Érdekelne az is, hogy például a Szivárvány utca töltés felé eső része mikor kap aszfaltot, mert csak az az egyetlen utca, ahol nincs aszfalt azon a részen és az úttestnek nevezett valamit óriási kátyúk vannak.”
  • 62. vuk 2012. október 09. 13:24
    „61. cucusz 2012.10.09. 13:04
    Persze, hogy tulszabalyozzak, mert a magyar mindig talal kibuvot.
    Valaki nemreg megmagyarazta, hogy a behajtani tilos kiveve celforgalomnal mar o szabalyos, ha megallt valahol, akar egy pillanatra is. Hogyne lenne tulzabalyozva.”
  • 61. cucusz 2012. október 09. 13:04
    „Túl szabályozott világban élünk, ez nem fog müködni. Hagyni kellene egy kicsit az embereket szabadabban létezni.
    A szocializmusban nem volt ennyire szabályozva, tiltva, büntetve az élet a kis embereknek. Legalábbis amiben éltem, 1965-ben születtem.”
  • 60. macs 2012. október 09. 12:40
    „"Nem az a baj, hogy változik a rend, hanem az, hogy azt nem értik meg a változtatók, hogy az emberek megszokásból közlekednek."
    Akkor mit kéne csinálni? Soha semmit nem kéne változtatni, még akkor se, ha ez esetleg a többség számára előnyös lenne?”
  • 59. vuk 2012. október 09. 11:49
    „57. szegarazs2 2012.10.09. 11:15
    "Nem az a baj, hogy változik a rend, hanem az, hogy azt nem értik meg a változtatók, hogy az emberek megszokásból közlekednek."
    Magadnak mondasz ellent. Ha figyelembe vennek, hogy megszokasbol kozlekednek (ami mondanom sem kell, hogy ROSSZ), akkor soha semmi nem valtozhatna.

    Pl. felujitanak egy utcat, akkor lezarasok, elkerulok, egyiranyusitas, ketiranyusitas... Soha ne ujitsanak fel semmit, vagy mi? :D”
  • 58. kilo 2012. október 09. 11:45
    „Juteszembe, minap voltam Becsben. Van 30-as korzet epp eleg. De igenis van macisajt tabla a korzeten belul, szoval az hazugsag, hogy ezek kizarjak egymast.”
  • 57. szegarazs2 2012. október 09. 11:15
    „55. vuk 2012.10.09. 10:27

    Nem az a baj, hogy változik a rend, hanem az, hogy azt nem értik meg a változtatók, hogy az emberek megszokásból közlekednek. A másik nagy baj, meg hogy hiába vannak bármilyen szabályok, ha nem tartatjuk be őket.

    Az első időszakban a legkritikusabb helyekre ki kéne állítani pár rendőrt, akik először figyelmeztetnének, aztán meg büntetnének keményen. Bevétel is lenne, és a közlekedők is megtanulnák. Legalább azt, hogy figyelni kell a táblákat.”
  • 56. vuk 2012. október 09. 10:28
    „53. papipa 2012.10.09. 10:13
    De magyaraznod kell. Miert?
    Kocsival foutakon kozlekedj es ne a lakoovezeten vagj keresztul. Forgalomcsillapitas. Szelvedo mogul nehez lehet megerteni.”
  • 55. vuk 2012. október 09. 10:27
    „52. szegarazs2 2012.10.09. 10:08
    Hat ez a baj. Nem az a baj, hogy megvaltozik a forgalmi rend, hanem hogy szarnak ra.
    Ha szerinted sosem szabadna forgalmi rendet valtoztatni azert az eleg nagy baj lenne :) Neha kell valtoztatni, valtozik a kornyezet, a koncepcio. Figyelni kell a tablakat!
    A sarga felfestes egyebkent sokat segitett.”
  • 54. kormoska 2012. október 09. 10:21
    „Megértek én mindent:Gyermekvédelem,zajcsökkentés,forgalomcsökkentés,EU konform.Oké,viselkedjünk!
    De az élet más területén mikor lesz EU konform a város és az ország?
    Az utcákon csikktenger,biciklisek össze-vissza,útfelbontások-úthibák tömkelege.
    Amúgy pedig nem azért tartom fenn a kocsit,hogy egy gördeszkás is lehagyjon!Persze lehet majd trafizni,aki kemény 40-nel megy már mehet is a kasszához....”
  • 53. papipa 2012. október 09. 10:13
    „Agyatlanul megszüntetni az alá/főlé rendelt viszonyt a 30-as övezetben pont környezetszennyezési okok miatt nem normális. Remélem nem kell magyaráznom, hogy miért.
    Ja, mert ezt "így kell" ?”
  • 52. szegarazs2 2012. október 09. 10:08
    „47. vuk 2012.10.09. 08:54

    A Tabán utca (a Felső Tiszaparttól a Szillériig) is egyenrangú a keresztező utcákkal legalább hét éve (azóta lakom ott :-)), és mégis rengetegen úgy közlekednek rajta, mintha főbb utca lenne, simán nem adják meg az elsőbbséget.

    Akkor a most megváltoztatott helyeken hány év is fog kelleni, hogy ne legyenek koccanások, gázolások, állandó balesetveszély?”
  • 51. vuk 2012. október 09. 10:01
    „49. deszkás 2012.10.09. 09:22
    De merik a muszakin a motoroknal. Csakhogy a motorosok visszateszik a gyari kipufogot a muszakira, aztan ha megan akkor vissza a sportra. Mert a hang az kell :(
    Rendornek siman meg kene allitania, merni es bevonni a forgalmit.
    Mondjuk neha a kismotorok is brutalhangosak, mert nyilvan meg kell furni, hogy ne 50-nel menjen hanem 55-tel, mert az mindjart mas. Ott meg muszaki sincsen. Az ilyen haza elott turaztatnek egy simsont kipufogo nelkul egesz nap.”
70 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiváló minősítést kapott a Szegedi Szabadtéri Játékok

A hagyományápolást, újító szándékot, művészi minőségre való törekvést is méltányolták. Tovább olvasom