Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza - galéria

Szeged - Felborzolta a kedélyeket a Szőke Tisza állapota: a hajó oldallemeze kilyukadt, a víz betört, az építmény megbillent. Szilágyi Árpád, az 1970-es felújítás műszaki ellenőre a várost és a tulajdonosokat hibáztatja a történtekért. Az egykori üzemeltető, Iglódi Ferenc szerint a hajót már a 90-es években sem lehetett volna helyrehozni.
A 70-es években még élénk hajóforgalom volt a Tiszán. Egymást érték az uszályok, sétahajók. A múzeumnál korábban a Táncsics nevű hajó állt, amikor tönkrement, Papp Gyula, az akkori tanácselnök Budapestről intézett a helyére egy másikat, a Szőke Tiszát – mondta el lapunknak Gulyás Jenő. A hadihajós hagyományőrző a Belvedere-házban nőtt fel, mindennap kijárt a folyópartra. Tanúja volt annak is, amikor a dupla kéményes gőzhajót idehozták.


Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)
– Amikor az a rozsdás szörnyeteg idekerült, elképzelni sem tudtam, hogy lesz ebből hajó – fogalmazott Gulyás Jenő. A Szőke Tiszát a város a Szegedi Vízművek és Fürdők, valamint a Csongrád Megyei Vendéglátó Vállalat kezelésébe és üzemeltetésébe adta. 1979-ben kezdődött meg a felújítása Szilágyi Árpád felügyelete alatt. A szegedi városvédőtől megtudtuk: a korábban a Budapest–Bécs vonalon közlekedő Szőke Tiszán fagyizót, éttermet, bárt alakítottak ki. Rekonstruálták az eredeti lámpatesteket, berendezéseket.

– Az 1917-ben épült hajó állapota azonban időközben romlani kezdett. A kezelője 1988-ban vasbetonnal öntötte ki az alját. Ennek a megoldásnak a szakszerűségéről már akkor megoszlottak a vélemények. A 90-es évektől diszkóhajóként működött a Szőke Tisza. Továbbra is a város tulajdonában maradt, de létrehozták a Szőke Tisza Hajó Kft.-t.


Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)
Üzemeltetését meghatározott idejű szerződésben, 10 évre a szegedi diszkós, Iglódi Ferenc kapta meg. – Minden tavasszal felújítással kezdtük a szezont. Az utolsó évben azonban nem kaptuk meg az engedélyeket. Amikor lejárt a szerződésem, a hajót a tápéi kikötőbe vontatták – emlékezett vissza Iglódi Ferenc, aki elmondta: a város mostohagyerekként tekintett a vasmonstrumra, amelytől szabadulni akart.

Úgy tudjuk, a Tiszayacht Kft. egy forintért vásárolta meg az ezredfordulón, majd az Európa Rendezvényiroda Kft.-hez került, aztán vissza a Tiszayachthoz, végül a mostanra felszámolás alatt álló Szeviéphez, amely projektcéget hozott létre. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. pályázott a felújításra. Formai hiba volt a pályázatban, nem nyertek. Később a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. pályázott. 556 milliót nyert, de önerő hiányában kihátrált a pályázatból. Szerettük volna megtudni, mi lesz a 95 éves, emblematikus jelentőségű gőzhajó sorsa, de a tulajdonosokat nem sikerült elérnünk.
500 millió sem lenne elég

Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)

A város tétlenül nézi, ahogy a Szőke Tisza elvérzik – fogalmazott Szilágyi Árpád. Több fórumon is lobbizik majd a hajóért, amelynek oldallemeze vasárnap a jég olvadása miatt benyomódott. A víz betört, a hajó az oldalára billent. Iglódi Ferenc szerint a helyzet reménytelen: már a 90-es években is azt mondták neki a szakemberek, hogy még 500 millió forintból sem lehetne rendbe hozni: amikor kiöntötték vasbetonnal, tönkrement a bordázata.

Olvasóink írták

93 hozzászólás
  • 93. Marci11 2012. március 10. 02:19
    „Sajnos vannak meggondolatlan és rossz indulatú emberek.Én nekem a szív ügyem a hajó életem legszebb éveit töltöttem rajta az tény,hogy a tulajoknak köszönhetően jutott erre a sorsra csak nem értem miért kelett várni ,hogy megtörténjen ilyenkor mindenki kapkod.Az volt a baj amikor bevételi forrás volt mindenki csak a pénzt szedte ki belőle hol ott menthető lett volna.Ahogy hallom van egy mernök aki kitudná emelni egyben az egészet én nagyon szorítok neki és az ő példáját kell figyelembe venni mikor megkezdődik a hajó mentése sok ember hibázott it az alkalom,hogy jóvá tegye tehát honapokat akarnak várni míg döntés születik,minden perc ,óra,nap számít mert ha jön a tavaszi áradás akkor vége az egésznek.Most kell össze tartani és segíteni és haladni de sürgősen nem a kifogasokat keresni mert késő lesz és akkor lehet mutogatni ki a hibás.És ha hadják pusztulni a hajót remélem nem így lessz akkor kemény kritikákat írok a honlapokra és közösségi oldalakra azokról a cégekről akik ezt hagyták és akik ebben részt vetek egyenlőre nem nevezek meg senkit mert még nincs értelme mert van remény csak sietni kell.A mérnök úr mondta a cikkben,hogy emeltek ki hasonló rossz állapotban levő hajókat.Arra kérem a döntő bizotságot hogy ő rá halgassanak mert egy nagy szakmai tapasztalattal bíró emberről van szó.Sok sikert kívánok a mentéshez.Talán lehetne egy alapítványt létre hozni ami a hajó megmentésére gyüjtene nem vagyok gazdag ember de minden fillér jól jönne hátha vannak sőt léteznek még olyan emberek akik valamit éreznek a hajó iránt és a szívükön viselik a sorsát igen lehet,hogy késő de a remény hal meg utoljára.Gondoljanak bele ha sikerrel jár az akció és egyszer a tisza parton járnak az unokáikal akkor jó szívvel mesélik,hogy én is segítettem a hajó megmentésében és nekem is köszönhető,hogy ismét a város jelképe lett.TARTSUNK ÖSSZE ÉS MUTASUK MEG,HOGY NEM IS ROSSZ A MAGYAR EMBER tudom pénz szükében vagyunk tehát aki tud segítsen ezt az alapítványt létre hozni vagy megoldani,hogy létre jöjön.”
  • 92. bzoli-41 2012. március 06. 20:58
    „Az viszont tényleg működhetne, hogy a parton állna kipofozva pl. étteremként. A Balatonon is van hasonló ha jól emlékszem. A gépház meg lehetne egy kis "múzeum" is...”
  • 91. bzoli-41 2012. március 06. 20:55
    „Lehet hogy hiába fog műemléki védelmet kapni... Ma hallottam egy fülest, hogy egy élelmes "úriember" 1milláért megveszi és 7milláért továbbadja fémhulladékként. Hát remélem ez nem fog teljesülni!”
  • 90. szatyi 2012. március 06. 17:03
    „Egy biztató hír:
    http://index.hu/belfold/2012/03/06/muemleki_vedelmet_kap_a_szoke_tisza/”
  • 89. malwin 2012. március 06. 10:49
    „87 cicas:
    Sajnálom, hogy nem néztél utána, ki és mi az M.H.E.
    Nem egy volt hajóskapitány, üzemvezető, hajóépítő és egyéb szakmabeli van körünkben. Nem általános szerveződés, hanem célirányos: ott van az alapelvekben: a magyar hajózás emlékeinek megőrzése. Mi hoztuk létre és üzemeltetjük az Európában egyedülálló, és világszerte hivatkozott hajóregisztert (www.hajoregiszter.hu), mi segítettük újra a Dunára a SOPRON motorost, a TATABÁNYA motorost, mi hoztuk le a Sión az egykori BAKONY és GULÁCS motorosokat, tevékeny részünk volt a KASSA Duna-tengerjáró hajó megőrzésében és rendbehozatalában, mi hajóztuk át a JÉGTÖRŐ IX-et Tokajba, mi üzemeltetjük és gondozzuk a JÉGTÖRŐ I.-et, hazánk első jégtörő hajóját, és még sorolhatnám. Talán ebből is látszik, hogy nem egy általános célú szervezet vagyunk. Főleg, ha egyszer a magyar állam ránk merte bízni egy milliárdos technikáját, hogy vigyük át Budapestről Tokajba, majdnem ezer kilométeres úton, akkor azt hiszem, elég "szakbarbár" profi van köztünk ahhoz, hogy ha valaki azonosulni tud a céljainkkal, csatlakozzon hozzánk. Persze, nem kötelező, de én már tudok olyan részleteket, amelyek nem publikusak a SZőke Tiszával kapcsolatban, mindezt azért, mert egyelőre az MHE volt az, amelyik megmozdult a hajó süllyedésének hírére, és ténylegesen megpróbál tenni valamit.”
  • 88. Tope2006 2012. március 06. 08:10
    „Kedves Zero kiváló az ötleted. Kár hogy azok nem érik fel ésszel akiket érinthetne.
    Kedves Maros. Elég sz...ul tűröd a minőségi kritikát, másokat viszont lazán sértegetsz. Te és a hozzád hasonlók megnézhetik a Magyar Értelemező Szótárban, hogy mit takar a szólásszabadság és a vélemény. Szerintem ugyanis valaki intelligenciája ott nyilvánul meg, hogy tiszteletben tartja azt, ha másnak eltérő a véleménye. Ti csak fikáztok és nem építőleg veszitek az észrevételeket. Ennyi erővel a Párizsi Eiffel tornyot is hagyhatták volna a Franciák rozsdásodni és lebonthatták volna. Vagy az Olaszok is elbonthatták volna a tornyot mert megdőlt. Ez csak Szegeden dívik, hogy a sírkertből lakóparkot csinálunk. Egy országosan 1-ül álló teret hagyunk pusztulni mert havi szinten tartunk piás fesztiválokat, úgy hogy közben a teret rongáljuk. Ha már pénzeknél tartunk ha valaki tudja hány magyar forint 1db fa akkor meg kell nézni, hogy a Stefánia, Széchenyi tér stb. hogyan pusztul. Nem túl megerőltető egy ekkora városnak, hogy fákat telepítsen a 100-éve korhadó, életveszélyesek helyett. Nálunk az a divat, hogy inkább kivágjuk betont a helyére és több millióért egy hasznavehetetlen idióta, semmit sem szimbolizáló szobrot rakunk rá. Az unokák a jövőben meg majd a szmogot tekintik a természetes oxigénnek és bámulják a betondzsungelt. Más városokban érték a park. Vagy ne említsem a közelmúlt szégyenét. A város legrégebbi gyárát elbontjuk, hogy bevásárló monstrumot építsenek ahol már sorra zárnak be a boltok és tömegével küldik el a dolgozókat. Napi szinten több száz ezer forintos energiát pazarolnak az üzemeltetésére ha nem milliósat, miközben az embereknek már turkálóra és kenyérre se igen telik. Ennek volt értelme kérdem én? Akik szép summát tettek el érte, mint pl. polgármester, jegyző stb. azoknak megérte, többeknek sem.”
  • 87. cicas 2012. március 05. 17:37
    „Gubancnak: a 1,5 milliárd be lett dobva gumicsontként a köztudatba, hidd el tudom, hogy nem készült pontos költségvetés. Tisztelem az elvakultságodat, de a víz mellett élők nem biztos hogy értenek a hajóépítéshez. Néhány laikus mondatod volt a fenék kibetonozásról, nem tartanék most erről kiselőadást. A pénzt pedig nem így és nem ebben a formában kellene előteremteni.
    Malwinnak: az utobbi évek tapasztalata bebizonyította, hogy az ilyen általános civil szerveződések csak az adott témák ismételt felfrissítésére alkalmasok. Amennyiben nincs egy célirányos - divatos szóval:projekt- szervezet/szerveződés, a "szakbarbár" profik (mint te vagy esetleg én) szerepvállalását elmismásolják, nem engedik az adott dologban közel a folyamathoz.
    A megalakulna egy szegedi civil érdekérvényesítő szervezet, ismétlem, elsőként jelentkeznék, De így csak az "okoskodó" hozzászólásoknak örülnek a hajó jelenlegi (szeviép/pistrui) tulajdonosi körei.”
  • 86. zero 2012. március 05. 17:07
    „Vagypedig a szárazparton vmi éttermet csinálni belőle....”
  • 85. zero 2012. március 05. 17:04
    „Evvel azt kéne csinálni hogy a szakmunkás tanulóknak festőknek,karosszériásoknak stb. kiadni hogy gyakorlaton csinálják, javítgassák. Csak nem kéne hagyni hogy elsüllyedjen !!”
  • 84. gubanc 2012. március 05. 12:30
    „A nevemet tudod. a tudakozó a vezetékesemet megmondja, ha elhagytad.
    Malwin! Emlékszel a hajóállomáson álló 802-es uszályra. (Most ha jól tudom Gönyüben dekorálja a kikötőt.) Az 1902-ben épült. azzal is sülyedtem, mert a fenék egyik napról a másikra elkezdett szétesni. A krup acél 90 év, ez is eddig bírta. A hajó teljes fenekét ki kell cserélni, a betonozott bordák kivágásával. Kérdés, hogy a többi részen a több cm festék alatt a lemez rozsda, vagy acél.
    Állóhajó lehetne még belőle, de ki is húzható előre, hogy bakon várja a jobb sorsát. Nincs itt senkinek pénze rá.
    Szöveg és nagyképúség van. Lovetta meg smafu. Okoskák is vannak hatalmas ésszel és üres zsebbel. Ketten meg nem tudunk ennyi pénzt összetarhálni.
    (Gyerekkoromban utaztam a Táncsicson és a Duláson is. Még láttam a lapátkerekeket menni, a kazánfűtőket dolgozni, a matrózt rézkorlátot szidolozni.)”
  • 83. malwin 2012. március 05. 11:59
    „Gubanc! ÁÁcsi! A hajó feneke nincs kiöntve, ismétlem, nincs kiöntve betonnal, csak és kizárólag egy rövid részen, mégpedig a jobb oldalon, elöl, kb három bordaközben van beton! Az egykori fürdőöltöző alatt. Mindenhol máshol száraz volt a fenék, a gépházban is csak a felülvilágítók zárhatatlan állapota miatt állt csurgalékvíz!
    A bal oldalon elöl, kb az első kötélbaknál pedig lefeslett a festék, alatta fémszínű volt a szegecselt acél, nem is rozsdásodott! Valahol vannak képeim a külső állapotról, erről is, nem beszélek a levegőbe!”
  • 82. malwin 2012. március 05. 11:55
    „Cicas:
    a részleteket szívesen meghallgatnám, úgy is, mint a hajó egykori felügyelője, úgy is, mint a hajózást szerető személy, úgy is, mint a hajóregiszter egyik szerkesztője.
    Szerintem lennénk még egy páran, akiket ez érdekel. Ha gondolod, írj egy levelet a rabaorultkukacindexponthu-ra.Válaszolni fogok.
    Megjegyzem, létezik civil platform, ha nem is egészen pont erre a hajóra kihegyezve, hanem úgy általában az összesre: a Magyar Hajózásért Egyesület. (www.hajocsavar.hu) Látogass el oda, nézd meg, miket tettek már. Azt hiszem, egyelőre civilként egyedül nekik van lehetőségük komoly szakmai hátteret megmozgatni a hajó érdekében.
    Mást ne mondjak, szóba került a hajó kiemelése (alább írtam, miért) gyakorlatilag a hét végén(!) 9 db vízszivattyúról érkezett felajánlás, a hozzá való benzinnel együtt. Ez szombati adat. Ha hozzávesszük, hogy ehhez minimum 10-12 ember kell, és egyikük sem szegedi, akkor nagyjából sejthető, hogy ha ennyi embert össze lehet szervezni egy még nem is létező feladatra, ráadásul saját költségen, akkor ott azért van kapcsolat.”
  • 81. gubanc 2012. március 05. 11:54
    „cicas!
    Mennyi pénzed van? Hogy tudsz összetarhálni másfél milliárdot? Nem tréfa. Másfél milliárd. Annyi lenne elég.
    Ennek a hajónak a sorsa ott dölt el, amikor a fenekét beöntötték betonnal.Egyébként egy helyszíni szemle után rájössz, hogy igazam van.”
  • 80. cicas 2012. március 05. 11:03
    „Az utobbi 4 évben kis csapatunk rengeteget foglalkozott a Szőke Tisza megmentésével, mint az itt kommentelők összesen. Ez nem minősítés, hanem (sajnos) TÉNY.
    Csak egy rövid felsorolás az együtt gondolkodásban megkeresettekről: hajózási felügyelet, bp-i közlekedési és ipari múzeum, építészek és főépítész, ativizig, ......! És még több szerv és szervezet, amiról most nem szivesen irok.
    Higgye el mindenki: amennyiben a jelenlegi tulajdonosi kört (szeviép-pistrui) ki lehetne "váltani", civil- és társadalmi összefogással meg lehet és meg kell menteni ezt a kuriozumot. Órákat tudnék mesélni a hajóról és a benne rejlő lehetőségekről.
    Amennyiben alakulna egy civil platform erre a célra, elsők között jelentkeznék !!!!”
  • 79. vári 2012. március 05. 11:01
    „acidrain

    Ezzel az erővel az egyiptomi piramisokat is elbonthatnánk, és építhetnénk belőlük lakóparkot. (Sajnos van erre példa, nem is egy.) Hogy miért nem tesszük? Mert kulturális, történelmi, szellemi értéket képviselnek.”
  • 78. gubanc 2012. március 05. 11:01
    „A szakmai hozzáértést értékelem, a szakmai döntéseket bármely oldalon tisztelem. Lehet, hogy kevertem valamit, de Botka bökdösése nem ide való téma és a gyűlölködő beszédet mélységesen utálom.”
  • 77. Maros13O 2012. március 05. 10:47
    „@Malwin, az addig oké. Csak azt nem értem milyen alapon ugrott a torkomnak? Mert hogy én egyetértek tope2006 hozzászólásával, azért még nem kellene megbolondulni és eszeveszett módon fikázni a másikat.. Szép napot !”
  • 76. malwin 2012. március 05. 10:40
    „74 Maros130:
    Bocsánat, hogy belevau, de Gubanc nem keveset ért a hajózáshoz, lévén sok évtizedig aktív hajós volt.
    A többihez nincs hozzáfűznivalóm-”
  • 75. malwin 2012. március 05. 10:35
    „Szia Gubanc,
    ugyan, hagyd már, nem értenek hozzá, és mindenből politikát csinálnak.
    Viszont a hajóval nagyobb a gáz, mint gondoltam. Már a jobb fedélzet is víz alatt van, az azt jelenti, hogy víz van a gépházban, a dohányzóban, a földszinti étkezőben, és a hajófenékben.Sürgősen lépni kell, mert ha így marad, a tavaszi árvíz kivégzi a hajót, még megmenthető emlék sem marad. Megjegyzem, valaminek történnie kell, mert a vízirendészet is felfigyelt a dologra, meg az NKH is. Napi 50ezres bírság talán hatni fog, hogy legyen valami.”
  • 74. Maros13O 2012. március 05. 10:33
    „72. gubanc 2012.03.05. 10:10
    Kedves Maros13O 2012.03.04. 20:18 !
    Hogy ennyire mély a gyűlölet benned, akkor keressél magadnak másik várost. Tipikus. Semmi sem jó, amit nem a te pártoldalad csinál. Egyszer már fel kéne nőni és gondolkodni is kéne! Az ilyen gondolkodás miatt tart itt hazánk, ahol van.
    A Szőke Tisza szakmai kérdés. Értesz a hajózáshoz? Láttál már hajót egyáltalán belülről? Nem ladikról beszélek. Hajóról. Tudod-é mi az, hogy szögecselt hajótest? Tudod-é mi az, hogy segédgőzgép? Tudod, hogy mia az, hogy betonbála?
    Hát ekkora szakértelemmel talán hajóra se kéne szállni, mert beleesel a Tiszába.

    Hihetetlen hogy mennyi rossz indulatú ember van a portálon. Nevetségesnek tartom azt hogy itt dobáljátok a másikra a követ, de egyikőtök sem különb a másiknál.. Miből gondolod hogy gyűlölet van bennem? Mi az hogy én keressek magamnak másik várost? Ki vagy te?? "Semmi sem jó, amit nem a te pártoldalad csinál" ezt itt rendesen buktad, mert nekem nincs pártoldalam.. Kíváncsi vagyok hogy te mennyit értesz a hajózáshoz, ha már ekkora mellénnyel beszélsz róla. Tudsz valamit amit a többség nem, vagy csak savazni tudod a másikat?? Én a helyedben inkább hallgatnék és meghúznám magam mit hogy itt oktassam a többieket. A reakcióra pedig nem vagyok kíváncsi -”
93 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

791 ezer forintos telefonszámlát kaptak

791 ezer 400 forintos havi telefonszámlát kapott Szombathelyi István, akinek édesanyja rosszul lett - a szolgáltató elnézést kért. Tovább olvasom