Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Kalandtúra az óriás körforgalomban

Szeged - Fejetlenséget tapasztaltunk tegnap délelőtt a lámpás körforgalom tervezőjével a rókusi csomópontban: keresztül-kasul cikáztak az autósok, nem figyelve a felfestésekre és a KRESZ-szabályokra. Délután bekapcsolták a szemaforokat.
A szakadó esős reggeli csúcsban is viszonylag kevesen merészkedtek tegnap Szeged legújabb és legszokatlanabb csomópontjába a Rókusi körút és a Kossuth Lajos sugárút találkozásánál. Úgy tűnt, egyedül ennek köszönhető, hogy nem koccantak össze lépten-nyomon autók, buszok, villamosok. Az új, jelzőlámpás körforgalom szemaforjai napközben sárgán villogtak, a sávokat elválasztó lámpasort csak késő délután kapcsolták be. Addig ment mindenki keresztül-kasul, amerre látott.

Kedden koradélután a lámpák bekapcsolása előtt is tettünk néhány kört a csomópontban.

Ez a „körmagyar": a körön három, másutt öt párhuzamos sáv fut, négy irányból áramlik a forgalom, ráadásul a villamosok átszelik percenként, plusz a gyalogosokra és a biciklisekre is vigyázni kell – veszélyes üzem. Láttunk a pláza felől – még járda híján – a külső sávon billegő gyalogost, beszorított, villogó, dudáló tűzoltót, a legbelső sávról merőlegesen kikanyarodó német rendszámú autóst, 60-nal egyenesen keresztben átvágó szegedi céges furgont.

A sofőröknek tanulniuk kell még az új körforgalmat. Fotó: Veréb Simon
A sofőröknek tanulniuk kell még az új körforgalmat.
Fotó: Veréb Simon

– Felháborító fegyelmezetlenség – summázta a körforgalom tervezője, Maklári Jenő forgalomtechnikai szakmérnök. Megjegyzése a szabálytalankodó autósokra vonatkozott. Arra is volt szava, hogy a kivitelező teljesen kész aszfaltút és járda nélkül, áthúzott táblákkal, kint felejtett útlezáró táblákkal beengedte a forgalmat. Főleg a jelzőlámparendszert és sávjelölő lámpákat hiányolta, ami ennek a bonyolult csomópontnak az alfája és omegája – a lámpákat végül késő délután bekapcsolták.


– Izgalmas – hangzott Kormányos Márta autósiskola-vezető véleménye. Az oktató tanulójával együtt kis falatokban „kóstolgatta" a külső, majd a belső sávokat, kanyarodási lehetőségeket. A gyakorlott sofőr rázató „huplit" rakna a villamossínek elé, hogy észrevegyék az autósok. A kör belsejében ismételné az útjelzőket, hogy senki ne veszítse el a fonalat. A sávváltást jelző szaggatott vonalat nem a kerekek alá, hanem középre festené, úgy kevésbé kopna. Egyáltalán nem engedné vissza ide az átmenő forgalmat.

Kövessük a burkolati jeleket!

A tervező mérnök javaslata, amíg a körforgalom lámpák nélkül, tesztüzemben megy: mindenki lassítson le, és kövesse a burkolati jeleket. Főszabály, hogy a körön belül haladóknak van elsőbbségük, de a villamosnak mindig utat kell adni. Fontos tartani a követési távolságot, kilépés előtt indexeljünk, utána pedig fékezzünk, mert minden ágon zebra és bicikliút keresztezi utunkat.

Olvasóink írták

222 hozzászólás
  • 222. TUNING 2010. június 04. 16:16
    „Magyar, Világ, Európa és Géniusz díjas termék ISO, TÜV, MSZ szabvány minősítés(gyakorlati mérésekkel, műszaki-, vizsgálati jegyzőkönyvvel bizonyítva.
    BRUMI SZŰRŐ- és ÉGÉSJAVÍTÓ családdal.
    10-20% ÜZEMANYAG Megtakarítás +10% TELJESÍTMÉNY növelés.

    HATÁSA, FELHASZNÁLÓI TAPASZTALATOK:
    Csökken a füstölés, kisebb lesz a motor zajszintje, vibrációja és ez kellemesebb munkavégzést biztosít.
    Huzamosabb használatnál megszűnik a porlasztó csúcsok beégése, csökken, majd teljesen kitisztul a motor égőteréből a koksz.
    A motor gyorsabban felpörög, nő a jármű gyorsulása.
    Könnyebb a hidegindítás, nő a kompresszió, csökken a kartergáz, a motorolaj fogyasztás, hosszabb élettartamúvá válik a motor.
    5. Növekvő nyomaték, gyorsabb munkavégzést tesz lehetővé és ez több elvégzett munkát eredményez.
    6. A csökkenő kopás, a nagyobb
    élettartam alacsonyabb fenntartási költséget igényel
    ÁDÁM TIBOR, CSOBI13@FREEMAIL.HU ( http://www.uzemanyag.hupont.hu”
  • 221. Fószer 2010. június 04. 12:04
    „Győrben az első építésű csomópontnál lévő sincs a zöldhullámhoz igazítva,és nincs ettől dugó,nem kell pánikolni.”
  • 220. SP 2010. június 04. 10:04
    „Hiányolom a helikopter leszállót!
    Ha minden igaz a túlméretezett kőr hosszú távra lett átgondolva. A város legnagyobb csomópontja.”
  • 219. ifj. Nagy Gábor 2010. június 04. 09:47
    „218. SP 2010.06.04. 09:43
    "Az sem mellékes,
    hogy a körforgalom lámpái nem illeszkednek pl. a Kossuth sgt és a többi út zöldhullámhoz. Következménye pedig a többszöri megtorpanás, káromkodás, tötyörgés, ráfutás lehet. Ennél többet vártam a Balta tértől. Talán a későbbi korrekciók jobb eredményt hoznak."

    Ez azért van, mert ez 60 másodperces ciklusidővel dolgozik, azok meg 96-tal, ezért is lesz célszerű majd a korábban említett csökkentés 48-ra.”
  • 218. SP 2010. június 04. 09:43
    „Az sem mellékes,
    hogy a körforgalom lámpái nem illeszkednek pl. a Kossuth sgt és a többi út zöldhullámhoz. Következménye pedig a többszöri megtorpanás, káromkodás, tötyörgés, ráfutás lehet. Ennél többet vártam a Balta tértől. Talán a későbbi korrekciók jobb eredményt hoznak.”
  • 217. ifj. Nagy Gábor 2010. június 04. 08:48
    „214. unknown 2010.06.04. 07:53
    "Lámpák működése nélkül lesz itt azért egy kis szokni való, hiszen - mint furcsaság - a Rókusi köruton a belső sávon kell megkezdeni a balra kanyarodás besorolást és a Kossuthra mégis a szélsőn kell kimenni."

    Ez azért van, mert a sávok spirális vezetésűek, pont azért, hogy a körpályán ne legyen szükség sávváltásra.”
  • 216. ifj. Nagy Gábor 2010. június 04. 08:46
    „213. K.T. 2010.06.04. 00:01
    " # 207
    Még lehet tovább javítani a megállapítását.

    "...a kilépéskor valóban szükséges az irányjelzés, a KRESZ előírása alapján."

    Ez csak a belső sávokra igaz, ahol bent is lehet maradni és ki is lehet hajtani.
    A többinél nem történik sávváltás, sávelhagyás!!! "

    Ezzel sajnos nem tudok egyetérteni, mivel körforgalom tábla van minden becsatlakozásnál, ha nem tévedek:

    "13. § (1) Az utasítást adó jelzőtáblák
    c) ,,Körforgalom" (23. ábra); a tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék"

    és

    "29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is."

    és

    "9. § (9) Ha a forgalmat fényjelző készülék irányítja, a ,,Főútvonal" jelzőtábla, valamint az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák jelzései nem irányadók."”
  • 215. qrumpli 2010. június 04. 07:53
    „Az a "gépjárművezető" aki nem érti a közlekedési szabályokat ,minden további nélkül probáljon újra KRESZ vizsgát tenni!!!!!!”
  • 214. unknown 2010. június 04. 07:53
    „Tegnap, 3-án autóbuszon közlekedve néztem meg a helyzetet. Annak ellenére, hogy még nincs teljesen kész az építés (belül még sávterelő táblák vannak kint) még tart, úgy látom, hogy a lámpák szabályozása mellett jó lesz az. Kérem a DM-et, ne vegyék, ne sorolják ki e cikket a nyitó oldalról, amíg el nem készül az egész. Lámpák működése nélkül lesz itt azért egy kis szokni való, hiszen - mint furcsaság - a Rókusi köruton a belső sávon kell megkezdeni a balra kanyarodás besorolást és a Kossuthra mégis a szélsőn kell kimenni. Azért még várjuk ki, mi lesz a begyakorlásból, a belső szükségszerű sávátmenésekből.”
  • 213. K.T. 2010. június 04. 00:01
    „# 207
    Még lehet tovább javítani a megállapítását.

    "...a kilépéskor valóban szükséges az irányjelzés, a KRESZ előírása alapján."

    Ez csak a belső sávokra igaz, ahol bent is lehet maradni és ki is lehet hajtani.
    A többinél nem történik sávváltás, sávelhagyás!!!”
  • 212. Atipapa 2010. június 03. 18:18
    „Szép és műxik minden.. DE! 3 napja 1 ember se dolgozik a csomópont után a 2-es villamos (tervezett) vonalán... Most mi van????”
  • 211. barkzso 2010. június 03. 17:45
    „ifj. Nagy Gábor elvtárs dolgozik? :))”
  • 210. szatyi 2010. június 03. 17:11
    „-Ifj. Nagy Gábor-
    A közlekedésrendészetet kérdezte már valaki, hogy minek minősül ez? Körforgalom vagy mi?
    Már csak a későbbi szabálysértési bírságok miatt.”
  • 209. Fószer 2010. június 03. 13:36
    „Nagy Gábor

    Úgysem fogják felfogni,mert még 120-as Skodával vizsgáztak,meg volt rajtuk kívül az úton 10-en.

    Érdekes,Győrben mindig az "túristák" csinálják a balesetet.

    Nem sávot kell váltogatni a csomópontban,hanem a táblák tájékoztatása alapján előre besorolni abba a sávba,amyelik a te irányodba megy. Ezért kellene 20 év után egy új KRESZ viszga az embereknek,mert különben ide irogatják a gyökérségeiket.
    Ilyen marad ez az ország,amíg ez a réteg nem hal ki.”
  • 208. Dynomen 2010. június 03. 13:29
    „A SZILLÉRI című kollegának üzenem, hogy igen van cigány tanuló a gépjárműiskolákban, és remek érzékük van a vezetéshez. Jó magam is tanítottam és tanítok néhányat. Nem kell az előítélet, mert ők tényleg ha megtanulják és áldoznak rá, akkor jól vezetnek könnyedén megszerzik a jogsit. Egyébként nem cigányban is láttam és tapasztaltam olyat akit nem neveznék közlekedési PARTNER-nek. Szóval ennyi....”
  • 207. ifj. Nagy Gábor 2010. június 03. 13:17
    „Ja, mindenkitől elnézést szeretnék kérni, akit félrevezettem a tegnapi tévedésemmel:

    "95. ifj. Nagy Gábor 2010.06.02. 12:55
    92. skunkfun 2010.06.02. 12:32
    "Ja igen, a körforgalmat elhagyni kívánónak kötelező indexelni!!!"

    Tehát ebben a kereszteződésben alapvetően nem kell indexelni. ;-) "

    mivel ma már sikerült megtalálnom a KRESZ-ben, hogy a körforgalom táblát a jelzőlámpa nem "hatálytalanítja", így a kilépéskor valóban szükséges az irányjelzés, a KRESZ előírása alapján.”
  • 206. ifj. Nagy Gábor 2010. június 03. 13:09
    „204. SP 2010.06.03. 11:55
    "Megfelelő körforgalom mindenki számára folyamatos járműmozgást jelent."

    Ez remekül hangzik, de aki egy kicsit is gondolkodik, beláthatja, hogy egy olyan négyágú kereszteződésben, amelybe három irányból is kétsávos utakon ömlik a forgalom, kivitelezhetetlen.

    "A szakaszossá tett működése, indokolatlan várakozásra, időhúzásra kényszerít. Túl lőttek a célon."

    Akkor bizonyára örömmel hallod, hogy a mostani 60 másoderces ciklusidőt a későbbiekben 48-ra tervezik csökkenteni. Így még gyorsabb lehet a most sem lassú kereszteződés.”
  • 205. RF 2010. június 03. 12:37
    „SP, szerinted ide elég lett volna egy sima többsávos körforgalom?
    A Dugonics téren, a Csillag téren sima körforgalom van, mégis sokszor áll a sor, mert nem lehet folyamatosan behajtani. Sokszor az irányjelző nélkül kikanyarodó autósok miatt.
    Azt írod, lassítja a közlekedést, de mihez képest? Azt kizártnak tartom, hogy lámpa nélkül ugyanez a körforgalom gyorsabb lenne. Esetleg reggel 6-kor, de csúcsforgalomban biztosan nem.”
  • 204. SP 2010. június 03. 11:55
    „Megfelelő körforgalom mindenki számára folyamatos járműmozgást jelent.
    A beépített lámpák, a sávváltás lehetőségének megvonása mind csak lassító tényező. A mega kör lámpásan, záróvonalasan a jelenlegi járműmennyiség figyelembe vételével lassító tényező. A szakaszossá tett működése, indokolatlan várakozásra, időhúzásra kényszerít. Túl lőttek a célon.”
  • 203. ifj. Nagy Gábor 2010. június 03. 11:25
    „201. SP 2010.06.03. 10:21

    Nagyobb tehát a sor a kereszteződés előtt, mint korábban volt? Én nem tapasztaltam eddig ilyet, bár igen rövid ideje működik ahhoz, hogy ilyen súlyú állítást ex katedra ki merjek róla jelenteni.”
222 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pánröszkei piknik Páduai Szent Antalért

Röszke - Az egyházközség és a templom védőszentje, Páduai Szent Antal tiszteletére rendeznek… Tovább olvasom