Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Két feje van, mégsem sárkány: a szegedi tömegközlekedés

Szeged – Van buszunk, villamosunk, trolink. De miért kell két vezetést tartani, miért nem lehet egy vállaltba integrálni a szegedi tömegközlekedés két résztvevőjét? Válaszokat kerestünk.
A 2004-es európai uniós csatlakozásunk a tömegközlekedés szervezésében is változásokat hozott. A liberalizált uniós piacon, a buszközlekedtetést pályáztatni kell, a kötött pályást viszont nem. 2004-ben Szeged önkormányzata 5 szegedi decentrumra – Víztorony tér, Makkosház, Lugas utca, Mars tér, Petőfi telep – írta ki a pályázatot, többen is próbálkoztak – többek között az SZKT –, de végül a Tisza Volán lett a befutó.

– 2003-ig egy kétoldalas szerződés szabályozta a buszközlekedést Szegeden, ezt kellett „európai" formába átültetni. Azért is, mert a korábbi iromány alapján semmilyen szolgáltatást nem tudunk a volánon számon kérni – nyilatkozta a delmagyar.hu-nak Nagy Sándor, városfejlesztési alpolgármester. Megtudtuk: a 2004-es EU jogszabály lefordítása külön engedményeket is tartalmazott: a volán társaságokkal 8 éves szerződést lehetett aláírni. – Testvérvárosunkban, a finnországi Turkuban 16 vállalkozás szervezi a helyi tömegközlekedést – mondta el Nagy Sándor, visszautalva a decentralizálás tervére: – Szegeden ma akár 5 buszszolgáltató indíthatna járatokat, de a 2004-es pályázaton csak a Tisza Volán ért el eredményt. A pályázaton az SZKT is elindult, de drágább ajánlatot tett. Ez azért fordulhatott elő, mert míg a Volán komplett gépparkkal és sofőrökkel is rendelkezik, addig az SZKT csak komoly beszerzés árán tudta volna ellátni a megpályázott feladatokat – közölte az alpolgármester.

Csak látszólag mennek egymással szemben. Jól megfér a két közlekedési vállalat. Fotó: Segesvári Csaba
Csak látszólag mennek egymással szembe. Szegeden jól megfér egymás mellett a két közlekedési vállalat.
A szerző felvételei

Olcsóbb, mint gondolnánk – de mégsem lesznek egyek


2014. végén lejár a Tisza Volán szerződése, akkor újabb pályázatot írnak ki Szeged buszközlekedtetésére. Olcsóbb lenne, ha egy cég végezné a feladatokat? – kérdeztük az alpolgármestert, miközben a debreceni összevonást is megemlítettük. A cívis városban 9 milliárd forintos beruházással egy céggé kovácsolták a DKV-t – amely a villamosközlekedést irányítja – és az akkori buszszolgáltatót. – Az SZKT közel 500 milliós városi támogatással, és ugyanennyi parkolásból befolyt összeggel gazdálkodhat. Az uniós jog tiltja, hogy a különböző könyvelési tételeket „összemossák", azaz úgy adjon a városi cég olcsóbb ajánlatot a buszközlekedtetésre, hogy a várostól kapott villamostámogatását csoportosítsa át annak üzemeltetésre. Ezért sem tudta az SZKT megnyerni a tendert.

Az pedig óriási kockázattal járt volna, ha a Debrecennél 40 ezer fővel kisebb lakosú Szeged, 9 milliárdos – eredményt nem termelő – beruházásba fog. Ma is komoly terhet jelentene a városnak – sőt, jelentős jegyáremelést is okozhatott volna az integráció. A buszos közlekedésért – a jegy- és egyéb bevételekből rá jutó rész felett – a Tisza Volánnak „mindössze" évi 250 milliót fizetünk – magyarázta Nagy Sándor.

Az alpolgármester azt is elárulta: duplán előnyös a szerződésük, ugyanis egy flottafiatalítás is szerepelt a kiírás feltételei között – 2010-re a Tisza Volán járműparkja 10 év alattivá vált.

SZKT – aki parkol, a tömegközlekedést támogatja

A parkolásból befolyt összeg jelentős része a Szegedi Közlekedési Kft.-t „gazdagítja". Az elmúlt években ezért tudott a városi cég járműveket felújítani, vásárolni. A kötött pályás közlekedés bekerülési ára magasabb, de a trolik, villamosok üzemeltetése bizonyos utasszám felett olcsóbb. Ezért is szorgalmazza Szeged városa a villamos- és trolifejlesztést. Megtudtuk: a város Tisza Volán-os szerződése 25 százalékos járatcsökkentés opcióját is tartalmazza. A 10-es vonal átvétele, valamint a 83-as, 2-es Rókusi körúti szakaszának villamosítása bizonyos megtakarítást is jelent a szegedieknek.

Egy úton, mégis külön. Nem valószínű, hogy egy kézbe kerül a busz és kötöttpályás közlekedés Szegeden. Fotó: Segesvári Csaba
Egy úton, mégis külön. Nem valószínű, hogy egy kézbe kerül a busz és kötöttpályás közlekedés Szegeden.
A szerző felvétele

Adjuk inkább magánkézbe?


– Szegeden a munkába járók 47 százaléka veszi igénybe a közösségi közlekedést. Ennek bizony ára van: ha kiszerveznénk és üzleti alapra helyeznénk a villamosközlekedést, és a buszok számát is csökkentenénk még több autó árasztaná el a várost, ami valljuk be, elfogadhatatlan. Ezért fontos, hogy a város pénzügyileg is támogassa a környezetbarát közlekedési formákat– fogalmazott Nagy Sándor. A költségekkel kapcsolatban az alpolgármester elmondta: a teljes szegedi tömegközlekedés 1,1 milliárd forintjába kerül Szegednek, amiben már benne van a parkolásból származó 4-500 millió forintos bevétel is.


Mars tér nagyobb térképen való megjelenítése. Közlekedési decentrumok és a 10-es troli útvonala

Lesz még 10-es troli is, de mikor?


– Harmadjára írjuk ki a közbeszerzési eljárást – az első kettőre nem érkezett érvényes ajánlat. A külföldi és sokszor a hazai pályázók részére is a magyar közbeszerzési törvény formai előírásai sokszor jelentenek leküzdhetetelen akadályt. Az érvénytelen pályázatot beadókat mindig tájékoztatjuk az elkövetett hibákról, és bízunk benne, hogy a kiírás alatt lévő harmadik pályázat már sikeres lesz – fejezte be Nagy Sándor.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. Zsoltee0716 2010. július 11. 18:40
    „macs!
    http://www.szegedvaros.hu/onkkozerdeku/815.html”
  • 38. macs 2010. július 08. 21:05
    „Zsoltee0716,

    "2009-es adat csak a Volán:
    1. szolgáltatásból származó 2009. évi nettó
    árbevétel: 2 400 238 FT!"
    Ezt hol találtad? Szerintem itt valami nem gömbölyű.”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2010. július 07. 23:31
    „21. ValakiaSOKKözül 2010.07.07. 19:13
    "busz -tram sáv ????

    nem lehetne vagy mindkettőt angolul, vagy mindkettőt magyarul írni. ????

    Ha már "tram" sáv, akkor logikusan "bus" sávnak kéne írni....... idegesítő ez az apró baki, de ugyanakkor megmosolyogtat....... ( ha valami döntéshozó elolvasná ezt a hozzászólást, akkor lehet hogy még a festékspórolás indokkal a közeljövőben módosítanának is...."

    Már többb éve letörölték, csak a letörlés alól kilátszik az eredeti... most már "mindkét irányból behajtani tilos - kivéve tömegközlekedés" a sáv jogállása.”
  • 36. Sly7 2010. július 07. 23:02
    „"Szegeden jól megfér egymás mellett a két közlekedési vállalat."
    Ja, csak a "szimpatizánsaik" "fight-olnak" folyton egymással.:D:D:D”
  • 35. megmondo.ember 2010. július 07. 22:41
    „"Az pedig óriási kockázattal járt volna, ha a Debrecennél 40 ezer fővel kisebb lakosú Szeged, 9 milliárdos - eredményt nem termelő - beruházásba fog."
    A mondat helyesen:
    Az pedig óriási kockázattal járt volna, ha a Debrecennél 40 ezer fővel kisebb lakosú Szeged 9 milliárdos, eredményt nem termelő beruházásba fog.

    Egy újságíró, könyörgöm, ne pötyögjön olyan eszetlenül, mint egy trehány tini a facebook-on.”
  • 34. joy 2010. július 07. 21:46
    „Na ja.
    2 feje van.
    Mindkettő éretlen dinnye.
    :o(”
  • 33. joy 2010. július 07. 21:45
    „Messi.
    Messzi van még EUrópa, ahol a közlekedés egymásra épülő, egymást segítő rendszer.
    Távolsági buszjáratok a vasúti pályaudvarokhoz, helyközi-külvárosi buszok külső decentrumokba hszállítják az utasokat, ahonnan elektromos vonalakon lehet a belső városrészekbe jutni.
    Ugyancsak a decentrumokban, ingyenes, őrzött parkolókban lehet letenni a személykocsikat, és elektronyos tömegközlekedéssel, vagy biciklivel bejutni a belvárosba, ahonnan minden környezetszennyező robbanómotoros jármű ki van tiltva.
    HUN vagyunk még ettől?

    Pusztul a belváros, a széchenyi téri platánok 20-30 évvel rozzantabbak a kelleténél, olvadnak a gyönyörű szobrok, mocskosak, málanak a sorozatfelújítás ellenére az "EUropa díjas" belvárosi házak.
    Pusztít mindent: lakókat, épületeket, szobrokat, utat, fákat, parkokat a CO2, NO2, és a szennyezéstől savas-mocskos levegő.
    Ilyen környezetben nőnek föl gyermekeink, unokáink.
    :o(((”
  • 32. Zsoltee0716 2010. július 07. 21:19
    „Ez így tökéletes ahogy most van! Bár az SZKT Önkormányzati cég, a Volán meg önkormányzati fenntartású. Magyarán a barátomat jobban pénzelem, mint a szomszédot!

    A Volánnak 2014.12.31. van szerződése a várossal.

    "Adjuk inkább magánkézbe?"

    Csokolom saját magát nem tudja fenntartani!

    "A költségekkel kapcsolatban az alpolgármester elmondta: a teljes szegedi tömegközlekedés 1,1 milliárd forintjába kerül Szegednek, amiben már benne van a parkolásból származó 4-500 millió forintos bevétel is."

    2009-es adat csak a Volán:
    1. szolgáltatásból származó 2009. évi nettó
    árbevétel: 2 400 238 FT!

    Nagy Sándor inkább azt mond meg miért nem közlekedhetnek a Kossuth-on a közös trambusz sávban a buszok? Mikor lesz az átadása ennek a szakasznak?”
  • 31. Lenry 2010. július 07. 20:55
    „24. hozzászólás gumikacsa111

    demagóg hülyeségből kapsz egy ötöst, mert megérdemled.
    elindulsz ügyintézni Szegeden, akkor minden bizonnyal szegedi vagy, tehát van bérleted. ha nincs bérleted, akkor meg van autód vagy biciklid, tehát nem szállsz töm.köz.eszközre, és ha teljesen véletlen egyik feltétel sem teljesül, akkor még mindig vehetsz egetrengető 830 forintért napijegyet, amivel rongyosra ülheted a segged a trolin/buszon/villamoson egész nap.

    egyébként nem értem ez mégis hogy kapcsolódott az égvilágon bármihez is?”
  • 30. macs 2010. július 07. 20:34
    „Miracala,
    én nagyon bízom benne, hogy a korszerűbb KÖZÖSSÉGI közlekedés egyre több ember számára lesz vonzó, így a növekvő volumen mellett változatlan árakkal is minden rendben lesz.
    Sajna, de általában az a jellemző, hogy ha költségek (energiaárak, bérek stb.) növekedése változatlan bevétel mellett veszteséget eredményez. Ennek elkerülése miatt szükséges valamilyen, legalább inflációs mértékű, jegyár emelés.”
  • 29. gumikacsa111 2010. július 07. 20:31
    „26. segesvarics 2010.07.07. 20:25

    Tempo 152 üdv!”
  • 28. macs 2010. július 07. 20:28
    „segesvarics,
    ha a keresztfinanszírozásra gondolsz, akkor be kell valljam, nem a cikkből derült ki, már hallottam erről.
    Aki nem hallott róla, ebből a megfogalmazásból nem biztos, hogy megérti. Bocs. :-)”
  • 27. Miracala 2010. július 07. 20:27
    „macs nagyon jól írja a debreci tényeket, azzal a különbséggel hogy itt már az átszervezés előtt összevonták, és megemelték a viteldíjjakat. Ha pedig megörténik az intergrálás, a debreceni példától tartva nem hiszem hogy csökkennek, inkább emelkednek a jegyárak (ami nem biztos, de jobb félni mint megijedni). A szegedi lakosoknak inkább ésszerű tömegközlekedési díjszabás kellene (pl. mint korábban írtam az elektromos-buszos bérletekkel). Nem hiszem hogy a bűvölő troli-villamos hálózat nem indoloná ezt.

    "A 10-es vonal átvétele, valamint a 83-as, 2-es Rókusi körúti szakaszának villamosítása bizonyos megtakarítást is jelent a szegedieknek." Amiből mi nyílván nem látunk semmit, csak jegyáremelést, hisz bővül az elektromos tömegközlekedési hálózat, ergo a fenntartása is nagyobb költség. De ne legyen igazam.”
  • 26. segesvarics 2010. július 07. 20:25
    „24. hozzászólás gumikacsa111 2010.07.07. 20:19

    jajaja, volt ilyen.”
  • 25. macs 2010. július 07. 20:24
    „Szemif,
    kösz, hogy szóltál. Wordben irtam és copynál nem vettem észre, hogy nem húztam végig a kurzort. Mégegyszer kösz!”
  • 24. gumikacsa111 2010. július 07. 20:19
    „12. Lenry 2010.07.07. 17:15
    a délmagyaros kommentelőket fizetik ezért a gigantikus mennyiségű nyavalygásért, vagy önkéntes alapon írjátok ezt a sok marhaságot?
    <moderálva>
    Próbálj meg számolni, ha tudsz.
    Valamit el kell intézned egy hivatalban Pl.
    Elindulsz tömegközlekedni x FT-ot rászánsz egy utazásra.
    A hivatal után, ha odaérsz időre kiderül az , hogy át kell menned valahova és így tovább ......
    A napi "kosztpénz " rámegy az ügyintézésre!
    PRÓBÁLD KI HA NEM HISZED!

    Ennyit a nyavajgásról.
    Régebben nem volt gond. az átlagember beűlt egy taxiba és ott volt időben elintézni a dolgát , mert volt annyi fizetése, hogy ezt megtehette. A TAXISTA is megélt / igaz Csaba? /”
  • 23. segesvarics 2010. július 07. 19:40
    „21. hozzászólás ValakiaSOKKözül 2010.07.07. 19:13
    ez még semmi. a kresz tábla szerint nem busz sáv. lematricázták az eredeti busz és villamos jelent és egy mindkét irányból behajtani tilos kivéve tömegközlekedés matricát raktak rá.

    még h tram :-)”
  • 22. Szemif 2010. július 07. 19:18
    „16. A forrást illik megjelölni, főleg, ha egész szakaszokat veszel át szó szerint

    http://omnibusz.blog.hu/2010/07/01/cikisbusz_projekt

    Amúgy meg a debreceni tender úgy volt eltolva, ahogy csak lehet -mondom ezt annak ellenére, hogy én az egy város, egy szolgáltató elv híve vagyok - Debrecenben egy a mi SZKT-nknál jóval kisebb cégnek kellett átvennie egy jóval nagyobb hálózatot kevesebb busszal, mint amennyi korábban rendelkezésére állt a Hajdú Volánnak, a többi le van írva ebben a blogbejegyzésben

    Más: érdekes, hogy Nagy Sándor nem emlékszik, sem az SZKT-tól sem a Tisza Volántól nem várták el 2006-ban a teljesen új buszparkot -az más kérdés, hogy Dózsa Gábor szerette volna, ha az SZKT tejesen új buszokkal dolgozhat- de nem kellett volna 9 milliárd forint egy 12 éves átlagos életkorú buszokból álló buszpark létrehozására, nem várták el azt sem, hogy teljesen alacsonypadlós legyen az állomány, csak plusz pont járt érte a pályázatban. Tehát így tudott az SZKT versenyképes pályázatot beadni, az más kérdés, hogy a volán tett egy ellenállhatatlan ajánlatot, miszerint ha a teljes helyi buszközlekedést megkapja, akkor jelentősen csökkenti az árait ezzel az utolsó pillanatban alávágott az SZKT-nak, a folytatást ismerjük.

    Amúgy ha most akarnánk teljesen új buszparkot pl. 60 szóló 55 csuklós busz beszerzésével (ennyi busz elég lesz ha kész a 10-es troli meg a 2-es villamos) az is kijönne 6 és fél milliárdból. (mondjuk egy külsős cégnek ki kellene építeni a telepet is, ami cirka egy-másfél milliárd lenne)”
  • 21. ValakiaSOKKözül 2010. július 07. 19:13
    „busz -tram sáv ????

    nem lehetne vagy mindkettőt angolul, vagy mindkettőt magyarul írni. ????

    Ha már "tram" sáv, akkor logikusan "bus" sávnak kéne írni....... idegesítő ez az apró baki, de ugyanakkor megmosolyogtat....... ( ha valami döntéshozó elolvasná ezt a hozzászólást, akkor lehet hogy még a festékspórolás indokkal a közeljövőben módosítanának is....

    szép az új villamos pálya, de az út gatyára lett vágva.....tele repedéssel, tele kátyúval.....egy évig nem közlekedett érdemben forgalom arra....mitől ment tönkre??? ha a vill. pálya építési munkáitól, akkor követelem, hogy állítsák helyre....”
  • 20. Lenry 2010. július 07. 19:12
    „17. hozzászólás Agáta
    kell a demagóg fasság...
    Makkosház végállomás a leendő Vértói villamos végállomástól kemény 340 méterre van. talán ennyibe nem hal bele szerencsétlen gyermeked.”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Szegedi Szimfonikusok ajándékkoncertje - ők nyertek belépőt!

A Szegedi Szimfonikus Zenekar szerda esti ajándékkoncertjére alábbi olvasóink nyertek jegyet: Tovább olvasom