Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Köbcenti helyett lóerő lesz a mérce

Csongrád megye - A lóerő a szempont 2011-től: a kötelező biztosítás díját az autó motorjának teljesítménye határozza majd meg, nem az, hogy hány köbcenti. Az erősebb kocsik tulajdonosai rosszabbul járnak.
Köbcenti helyett a lóerő lesz a számítás alapja, vagyis a kocsi motorjának űrtartalma helyett a teljesítménye alapján számítják ezentúl a kötelező biztosítást. Az autósok 30–40 százalékának új díjakkal kell megbarátkoznia. Rosszabbul azok járnak, akiknek nagy teljesítményű a kocsijuk.

Mi a változtatás oka? A teljesítményalapú besorolás bevezetését a korszerűbb motorokkal indokolják a szakértők, mivel az alacsonyabb hengerűrtartalom mellett manapság nagyobb teljesítményre képesek a motorok, mint korábban.

De az is indok lehet, hogy a nagyobb teljesítményű kocsik gyakrabban okoznak nagy károkkal járó balesetet, és hogy egyre több a hibrid hajtású kocsi – a villanymotoroknál pedig csak a teljesítményt lehet mérni.

 kötelező biztosítás díját az autó motorjának teljesítménye határozza majd meg. DM/DV GRAFIKA
2011-től a kötelező biztosítás díját az autó motorjának teljesítménye határozza majd meg. DM/DV GRAFIKA

A 2011-től bekövetkező változás – a számítások alapján – 10-ből 3–4 autóst érint, s közülük azok járhatnak rosszabbul, akiknek erős a kocsijuk. A sportkocsi kategóriában akár kétszeres is lehet a díjemelkedés.

Idén viszont hivatalosan nem lesz olyan „biztosítóváltós kampány", mint amilyen tavaly ősszel volt, mivel megszűnik az egységes év végi kötelező váltás évfordulója. A jövőben mindenki a szerződéskötés évfordulóján válthat biztosítót: ha valaki 2010 májusában vett kocsit, az csak jövő májusban teheti meg. A tavalyi „váltólázas" időszak miatt azonban sokaknak most jár le az egyéves szerződése, ezért elképzelhető, hogy a biztosítók hasonlóképpen harcolnak majd az ügyfelekért, mint 2009-ben. Az akkori hajrában minden eddiginél többen váltottak biztosítót: 4 millió autósból mintegy 1,5 millióan. Ők átlagosan 15 ezer forintot spóroltak a kötelező biztosítás díján.

Hogyan számoljunk?

Vegyük alapul az egyik legolcsóbb hazai autónak számító Suzuki Swiftet 1000 köbcentis motorral! Az autónak 68 lóerő, vagyis 50 kW a teljesítménye (1 LE=0,735 kW). Ezzel a második kategóriába kerül a kötelező biztosítás kiszámításánál: ide ugyanis a 38–50 kW teljesítményű kocsik tartoznak. Elvben nem drágulhat az autós mostani díja, hiszen hengerűrtartalom szerint is a második kategóriába sorolták eddig.

Olvasóink írták

  • 5. mj52, 2010. október 11. 21:10
    „Ez igy igazságos.”
  • 4. bütyök 2010. október 11. 20:09
    „kinézi valaki a ladából a 100 pacit? ;))”
  • 3. papsajt 2010. október 11. 15:32
    „mondjuk az én öreg 1600-osom 103LE, ezért fellépek az előkelő 2-3000esek kategóriájába :(”
  • 2. tüsök 2010. október 11. 12:33
    „A lényeg a bevétel.Ezt a gépjármű adónál már eljátszották,hogy a fiatalabb autók többet fizessenek.Amit az autó tulajdonosa nem költött vizsgáztatásra kifizette adóban. Magyarországon nagyon régóta megy az autótulajdonosok szemérmetlen megsarcolása.”
  • 1. Krampampuli 2010. október 11. 08:34
    „helyes”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sétálóutca lehet a Somogyi Szegeden

Ha szerdán a szegedi közgyűlési többség támogatja Botka László polgármester városrehabilitációra vonatkozó előterjesztését, akkor már jövőre megújulhat a Dugonics tér és környéke. Tovább olvasom