Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 8°C Még több cikk.

Kóbor közművezetékek Szegeden

Szeged - Szinte nincs olyan nagy építkezés Szegeden, ahol a közműtérkép a valós helyzetet mutatná. Az összevisszaságnak sok oka van: sietség, figyelmetlenség, másolási hiba. Ellenszere a kutatóárok és a műszeres bemérés.
A Víztorony téren kóbor villanyvezeték, a Hont Ferenc utcai trolivégállomásnál rossz helyen futó gázvezeték hátráltatta a felújítást. A Gutenberg utcában, a Rókusi körúton ivóvízcső lepte meg a kivitelezőt. A Kálvária térnél gáz- és egy szennyvízcsatorna bukkant elő ott, ahol – a közműtérképek szerint – nem lett volna szabad előfordulnia. Mind olyan föld alatti meglepetések, amelyek miatt napokra, hetekre megtorpant a munka. Ahol működő vezeték bukkant elő, amelyet át kellett helyezni, elkezdődött az újraterveztetés, engedélyezés – ezzel a határidő sorsa megpecsételődött.

– Nem véletlen a kuszaság. A településeknek, így Szegednek is csak a nyolcvanas évek végén tették kötelezővé, hogy egy összközműtérképet készítsenek. Akkor tetemes összegért, 40–50 millió forintból (ma ez nagyjából 150–200 millió) az állam, a város és a közszolgáltatók összetolták a térképeiket. Tegyük hozzá, hogy azokat is emberek készítették, akik hibázhattak – mondta az okokról Takács Máté, aki 1969-től 1986-ig városi főépítészként felügyelte Szeged fejlődését. – A digitális teodolit előtti korszakban a geodéta mért, jegyzetelt, utólag rögzítette az adatokat. Ráadásul, ha az építők siettek, betemették a közműárkokat, utólag emlékezetből, elmondás alapján vagy az aknák helyéből kikövetkeztetve rajzolták be a vezetékeket. Megannyi hibalehetőség. Az új városrészekben nem sokkal rózsásabb a helyzet. Ráadásul nemcsak a térképkészítők hibáztak, hanem az építők is gyakran módosítottak: például merőleges vezeték helyett átlósat fektettek le, vagy kikerültek egy fát.

Takács Máté: nem véletlen a föld alatti kuszaság. Fotó: Karnok Csaba
Takács Máté: nem véletlen a föld alatti kuszaság.
Fotó: Karnok Csaba

Tíz éve a kivitelezők mindenütt pusztán irányadóként kezelik a közműtérképeket. A problémák elkerülése érdekében a legóvatosabbak kutatóárkokat ásnak, és műszerrel is bemérnek, csakhogy ez pluszköltségbe és sok időbe kerül. Igazán nagy gondot akkor jelent a pontatlanság, ha a kivitelezők minden csúszást ezzel akarnak megindokolni. Látszólag a szennyvízcsatorna és az ivóvízhálózat okozza a legtöbb problémát, mert a régi tégla- és azbesztcsöveket nehéz műszerrel bemérni.

Közműcégek egyenként

Jelenleg folyamatosan bővül a digitális összközműtérkép. Ez nem a szegedi városházán található, hanem egy fővárosi cég kezeli az ország összes közműtérképét – a változásokat kötelezően jelentik a szolgáltatók. Bármit tervez is építtetni a város vagy egy magánberuházó, amellett, hogy iránymutatónak kérhet ilyen, minden közművet feltüntető térképet, köteles minden közműszolgáltatót megkeresni és bemutatni az elképzeléseket. A társaságok pedig elbírálják a terveket.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. valoperes_zugugyved 2010. december 27. 18:08
    „nem kivételesen
    MINDIG
    :)
    IGAZAM VAN
    :P”
  • 23. szilléri 2010. december 27. 08:22
    „21. hozzászólás valoperes_zugugyved 2010.12.27. 05:39

    Válóperesnek kivételesen 100%-ban igaza van !”
  • 22. valoperes_zugugyved 2010. december 27. 05:42
    „14. hozzászólás ebgondolat 2010.12.25. 00:57

    9. hozzászólás allwin 2010.12.24. 16:32
    A Gutenberg utcával az a baj, hogy egy dilettáns kivitelező építette, dilettáns munkásokkal!! Ezt a munkát a Város részéről dilettánsok ellenőrizték és dilettánsok vették át a művet!! Így született ez a dilettáns utca, mely egy hónappal(!!) az átadása után olyan állapotban van, mintha végigélte volna a II Világháborút!!! Egyszerűen BOTRÁNY az, ahogy az az utca kinéz!!! Azonnali, teljes körű kivizsgálásra van szükség és a felelősök kőkemény megbüntetése!!!
    aki átadta félkészen az is hiba-ss.”
  • 21. valoperes_zugugyved 2010. december 27. 05:39
    „17. hozzászólás babar 2010.12.25. 09:10

    Emberek! A Guttemberg utca egy tragédia!
    Hogy mitől, azt csak sejthetjük:
    -hibás kivitelezés vagy
    -hibás üzemeltetés vagy
    -hibás koncepció

    Magyarul:
    -nincs korlátozva a behajtás, tehát akár egy 25 tonnás teherautó is bemehetett és felturta a köveket, vagy
    -hiba volt díszburkolattal borítani egy teljesen mezei utcát, vagy
    -csak hibás volt a kivitelezés. Én pl építés alatt is kerékpároztam (a tiltás ellenére is) az alapokon és még a bicikli alatt is mindig süllyedt az út amire másnap már a téglákat pakolták.

    Egy biztos! Ez az utca most egy lövésárok és sokba fog valakinek nagyon kerülni, mert gyakorlatilag az egészet újra kell csinálni!!!!!!

    mondtam én hogy selelyt ez is
    mint minden itt...”
  • 20. Zsoltee0716 2010. december 25. 11:05
    „9. hozzászólás allwin 2010.12.24. 16:32

    Vízműveknek a korlátjai vannak ott! A Tisza Lajos krt. felőli része meg van süllyedve, nem bírta a terhelést!”
  • 19. SP 2010. december 25. 10:58
    „Előzőekhez szólva:
    Szeged város úgy tudom megvette a "műholdas térképet" ami alapján geodéziai felmérések nélkül is kvázi nagy pontosságú adatokhoz lehet jutni. Mire használják? Vagy miért nem használják stb?

    Guttemberg tragédia következmény is.
    A körutas-sugárutas rendszer megcsúfolása az, ami a Kálvária sgt-tal történt. A sugárutat az eredeti funkciója helyett kis mellékutca szintre hozták, redukálták. A korábbi fő út forgalma leosztódik a belsőutakra, túlterhelve azt. A nem rendeltetés szerű használata garancia vesztést okoz.

    Nem biztos, hogy jó, ha a KPE, KG, PE, PVC, stb csövek, kábelek kígyó szerűen vannak fektetve. Szokták betemetés elött feszíteni.
    A térkép nyomvonal hossz (pl műholdas, geodéziailag mért) nem azonos a lefektetett cső, kábel stb. hosszával, ha hullámosan fektet.
    Zavart okozhat pl. kábel hibahely bemérése esetén a nyomvonal hossz és a tényleges kábelhossz eltérése. Nem ott bontják fel az utat, ahol a hiba távolságát mérték, ahol a tényleges hiba van.
    Kábel csőbe húzása, fúvása során a behúzás ellenállását is növeli. Kábelnél is pl. adott, hogy hány KN-nal szabad húzni. pl. optikai kábel is, a többi is.”
  • 18. szilléri 2010. december 25. 09:38
    „Személyes érintettség révén a következőket kellene leszögezni. ( tervezés, kivitelezés)
    1. Tóth Máté elvtárs évtizedekig felelt az egységes közmű nyilvántartásér.
    Építészként maximum panel legókat rakott ki Szeged város makett asztalára.
    Közmű és infrastruktúra ne agy isten város és környezetrendezéshez enyhén szólva nem ért. lásd. 1969-86 közti években elkövetett városrendezési ,,bűnök". Közműnyilvántartás ´1979 -től létezik hazánkban. (Németországban 1905 )
    2. A ,,digitális teodolit" - mérőállomás- nem csodafegyver mint pl. a V-1-es rakéta. Lehet mm-re mérni egy 300-as gázvezetéket, de csak magasan képzett ,,moderálva" hiszi azt, hogy ettől pontosabb a bemérés!!!
    3. Ha ,,sz@r aterv", ,,béna a kivitelező" és ,,világtalan" a beruházó lehet menekülési utakat keresni.

    Ezzel szemben az igazság: A közmű térképek és a szakági részletes helyszínrajzok viszonylag pontosak. Becslésem szerint 90 % feletti a megbízhatósága. A gerinc és törzs közművek esetében 100 %-os.
    Probléma a beruházások bonyolításával van. Pici pénzért, leszorított árakon, rövid határidőre a kivitelező által finanszírozva !!!!!!!!!!!!! Hát !

    Még egy apróság D. Tündének célozva !
    A ,,római" jog szerint mint két fél hallgatasék meg "”
  • 17. babar 2010. december 25. 09:10
    „Emberek! A Guttemberg utca egy tragédia!
    Hogy mitől, azt csak sejthetjük:
    -hibás kivitelezés vagy
    -hibás üzemeltetés vagy
    -hibás koncepció

    Magyarul:
    -nincs korlátozva a behajtás, tehát akár egy 25 tonnás teherautó is bemehetett és felturta a köveket, vagy
    -hiba volt díszburkolattal borítani egy teljesen mezei utcát, vagy
    -csak hibás volt a kivitelezés. Én pl építés alatt is kerékpároztam (a tiltás ellenére is) az alapokon és még a bicikli alatt is mindig süllyedt az út amire másnap már a téglákat pakolták.

    Egy biztos! Ez az utca most egy lövésárok és sokba fog valakinek nagyon kerülni, mert gyakorlatilag az egészet újra kell csinálni!!!!!!”
  • 16. oszama 2010. december 25. 08:51
    „sevenof9 2010.12.24. 23:24
    "Mint az okorhugypzas a meter szeles arokban. A gazcso ugyszinten."
    Az általad emlegetett "technologiai utasitast", valamint az ajánlásokat kellene tüzetesebben átolvasni és rájönnél, hogy ez így megfelelő. Az ok pedig egyszerű: a KPE-cső nem hülye és tudja a fizikát. Ha hideg van összemegy, melegben kitágul. Ha az általad javasolt egyenes vonalvezetést alkalmaznák mondjuk egy 20°C-os napon, akkor a téli időszakban a vezeték egyszerűen elszakad, és ömlik a gáz. Ilyenkor jönnek az ebben a fórumban is megtalálható "majdénmegmondomhogyhogyszabályos" figurák.”
  • 15. SP 2010. december 25. 07:26
    „13. hozzászólás sevenof9
    Ha 1 nyomvonalas szakaszt megépítenek, akkor un. nyílt árkos felmérésnek kellene következnie. A kiviteli tervet 1 javított kiviteli tervnek kellene követnie, amit dokumentálnak.
    A hálózat majdani fenntartója, a kivitelező, a műszaki ellenőr bejárást tart. A fenntartó érdeke, hogy minden a legnagyobb rendben legyen, dokuk is, hogy minél kevesebb melója legyen, minél gyorsabban hibaelhárítást tudjon végezni majd.
    A műszaki ellenőr a beruházó embere, de a kivitelező költségén. Garantálja a szakszerűséget, munkát le is állíthat, ha valami nem ok.
    A fenntartó és a műszaki ellenőr ellentétes póluson áll az érdekeltségben a kivitelezővel szemben. Így garantálható a jó és szakszerű munka.

    A műszaki átadás is dokumentált, a kivitelező átadja, az üzemeltető fenntartásra átveszi, a műszaki ellenőr a szakszerűséget és a kifizethetőséget képviseli.
    Hiánypótlást, pótmunkát is elrendelhetnek.
    Tehát több felelőse is van a munka milyenségének, akiknek az érdekei ellentétes voltak. Kivitelező, a majdani üzemeltető, a műszaki ellenőr.
    Jóteljesítési garancia is bekerül a dologba. A munkák kifizetése műszaki átadás után csak részben történik meg.
    1 év múlva újabb műszaki átadás jellegű esemény során, ha a hálózat jó, a fenntartó is elégedett akinek a továbbiakban mindent ismerni kell az átvett hálózatról, (a dokukat és a nyomvonalat is,) a végleges átvétel megtörténik, a visszatartott pénz kifizetésre kerül, ha nincs csalás a dologban.
    Ha a fenntartó gondozza a dokukat és a hálózatot folyamatosan, nem szabadna később káosznak keletkeznie.”
  • 14. Ebgondolat 2010. december 25. 00:57
    „9. hozzászólás allwin 2010.12.24. 16:32
    A Gutenberg utcával az a baj, hogy egy dilettáns kivitelező építette, dilettáns munkásokkal!! Ezt a munkát a Város részéről dilettánsok ellenőrizték és dilettánsok vették át a művet!! Így született ez a dilettáns utca, mely egy hónappal(!!) az átadása után olyan állapotban van, mintha végigélte volna a II Világháborút!!! Egyszerűen BOTRÁNY az, ahogy az az utca kinéz!!! Azonnali, teljes körű kivizsgálásra van szükség és a felelősök kőkemény megbüntetése!!! Én még egy rendőrségi feljelentést is megtennék!!!!”
  • 13. sevenof9 2010. december 24. 23:24
    „draga SP!

    Lattam a kiskertunk utcajaban gazvezetest.
    Eloszor is a keskeny markolo elromlott,igy egy majd meteres kanallal kaptak szet az utat. A gazvezetekhez tartozo,altalad emlitett femvezetek ugy let rakotve a gazvezetekre,hogy sehogy. Mint az okorhugypzas a meter szeles arokban. A gazcso ugyszinten. Igy a kirakott tablak hibaja kb meteres. JA,ne mondjam,a technologiai utasitast a degaz mindenhol megszegte,sehol nincs a gazvezetek alatt homokagy ü kikuszobolendo a kavicsok faradasos repeszto hatasat.”
  • 12. SP 2010. december 24. 16:51
    „Kellemes Karácsonyt :)”
  • 11. SP 2010. december 24. 16:45
    „Azért nem reménytelen a helyzet.
    Közművek elhelyezésének van, volt mindig technológiája,
    ami később is tájékoztatás, vonalvezetés irányt ad. Homokágy, kábel feletti védőtéglázás, közmű nyomvonal feletti jelzőszalagozás a közműves cég feliratával (sárga szalag színes felirattal, pl. gázveszély, hírközlő kábel, erősáramú kábel stb). Kötésjelzők, töréspontjelzők, nyomvonaljelzők pl. betonból. Közmű nyomvonal elhelyezkedési jelzések, táblák az építményeken.

    Mágneses,
    örvényáramú markerek a föld alatt, amik pluszban szín kódoltak is. Ezek nyomvonal és marker kereső műszerekkel beazonosíthatók.

    Fémes
    vagy fémezett, yagy nem fém, de mellé helyezett jelző vezeték, vezetékek, kábelek stb. kereshetők fémkeresővel, vagy a fémes részekbe galvanikusan, vagy induktív módon becsatolt mágneses, modulált jel követéssel is.

    Ezzel a módszerrel pl. nyomvonal követhető, mélysége cm pontossággal megállapítható.

    A közműves cégek rendelkeznek nyomvonal kereső eszközökkel, és technológiákkal!
    Esetleges kutató árkokkal kombinálva fenntartás keretén belül az ismeretlen közművek utólag is feltérképezhetőek, nyilvántartásba vehetők lettek volna.pl. vagyonleltár során évente minimum”
  • 10. kowalsky 2010. december 24. 16:43
    „Nálunk ha hülye a tervező, akkor ahhoz asszisztál a kivitelező is és a műszaki ellenőr is. Egy hülyéből kifejlődik másik kettő és kész is a szar meló.”
  • 9. allwin 2010. december 24. 16:32
    „Valaki tudja-e, hogy mi történik a Gutenberg utcával???

    Le van zárva, nyomvájú, gödör!!!!!

    Semmilyen tudósítás?”
  • 8. Zsoltee0716 2010. december 24. 12:07
    „Azért, mert fordítva nézték a térképet!
    Mondjuk azért mázli, hogy nem szakítottak át egy vezetéket sem!”
  • 7. busch 2010. december 24. 11:09
    „N.P. & Nórikám!
    Az IKV csak példa volt ez vonatkozik a politikára a gazdaságra a sportra az egész társadalomra
    Sajnos az ország már nagyon régóta infúzió alatt van és a cseppek egyre gyorsaban fogynak.
    Ami még borzalmasabb,hogy nincs kiút abböl a nyomorult helyzetböl.”
  • 6. Pippen 2010. december 24. 10:17
    „"40-50 millió forintból (ma ez nagyjából 150-200 millió)"
    Szerintem 1,5-2milliárd!”
  • 5. Nórikám 2010. december 24. 10:04
    „3.busch : Nálad a pont, szó szerint ez az igazság!”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bagi Ivánnal a T-Pontban

Szeged - A vásárlókkal beszélgetett, kávét kínált, autogramot osztogatott a Fekete Sas utcai… Tovább olvasom