Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Komp nélkül megállt az élet a Tápai réten

Szeged - Sok vészmegoldás ötlete felmerül, hogyan lehetne összekötni Tápét a Tápai réttel. Egy biztos, egyik sem váltaná ki teljesen a kompot. 220 család várja a gyors segítséget.
Ha a tápai komp működne, a Tápai réten élők 4 kilométerre lennének Szegedtől. Mivel az átkelő nem működik, lemértük, Algyőn át a túlpar-
tiaknak 34 kilométert kell megtenniük a városig. Az utat a hídépítők tönkretették, így 50 perc a menetidő.

 Volt komp, nincs komp

Az önkormányzat decemberi, kompüzemeltetésre kiírt pályázatára egy ajánlat sem érkezett. Azt is hallani, hogy a komp mostani tulajdonosa árulja a járművet. Igaz, mivel a városnak is tulajdonrésze van benne, a város jóváhagyása is kellene hozzá. Ráadásul, mivel uniós pályázati forrásokat kapott rá az üzemeltető, elidegenítési tilalom vonatkozik rá.

– Most már bolt sincs, Tápéra még átugrottunk biciklivel bevásárolni, de komp nélkül megállt az élet. Körbemenni eszméletlen távolság. Még Maroslele is közelebb van, de oda-vissza az is 20 kilométer – kalkulált a réten lakó Balogh Lajos. A férfi szerencsés, a helyi szárítóüzemben dolgozik, de munkatársai Szegedről járnak ki, a fizetésüket benzinre költik.

Legrövidebb út az M43-ason lenne, de kerékpárral és traktorral nem lehet felmenni, autóval meg pályadíjat szednek. Buszjárat nincs. Algyőről kijön a gyerekekért napi háromszor az iskolabusz, ilyen jó lenne Szegedről is. Nem éreznék magukat ennyire elvágva a világtól.

– A földeáki vagy az algyő– maroslelei busznak kellene bejönnie a rétre, de arra meg biciklivel vagy nagyobb csomaggal, kapával, kaszával nem szállhatnak fel. A kompot semmi nem tudja teljesen kiváltani – összegezte tapasztalatait Juhász Gyula. Tápé önkormányzati képviselője hozzátette: az átkelőt kezelő Sadar Komp Kft. novemberben anyagi problémák miatt bedobta a törölközőt. Két nappal azelőtt, hogy a 4,7 milliós állami támogatást a működésre és fejlesztésre megítélték volna neki.

Az önkormányzat, átérezve a felelősségét, időarányosan kifizette a vállalkozásnak járó támogatást. Amikor a komp leállt, bár a közlekedés megoldása nem kötelező feladat, a város 1 millió forintért december 23-áig kísérleti jelleggel buszt járatott. Ennyi idő alatt viszont a vonalat nem tudták megszokni a lakosok, a városüzemeltetési bizottság a képviselő elnökletével újabb két hónapra kért pénzt a közgyűléstől, de a képviselők nem szavazták meg. Most se komp, se busz nincs.

Komp nélkül megállt az élet a Tápai réten. Fotó: Frank Yvette (galéria)

A Tápai rétnek nincs összeköttetése Szegeddel; borzasztó körülményes orvoshoz, hivatalba, iskolába, munkahelyre bejutni. Ugyanez fordítva is igaz, hiszen nagyjából 200 tápai családnak van kisebb-nagyobb földterülete a Tiszán túl, amelyet a megélhetéséhez művel. Illetve művelne, ha átjutna. A munkagépeket nem lehet kint hagyni a földeken, mert ellopják, a sztrádán ilyen nem mehet, csak tréleren vihetnék ki a földekre.

Megjegyezte: biztató jel, hogy jövőre lejár a sztrádafenntartási kötelezettség, újra vizsgálható, hogy útdíj nélkül lehessen használni az M43-as elkerülő szakaszát.

A képviselő elmondta, mivel a 4413-as számú állami közúti kapcsolat megszűnt, sérül a közérdek, emiatt a szaktárca hozhatna rendkívüli intézkedést, vagyis akár állami tulajdonba vehetné a kompot. Az is fontos, hogy mielőbb történjen valami, mert a gazdáknak több tízmilliós anyagi kára keletkezik, miközben a töredékéért rendezni lehet a helyzetet.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tóth Péter: A Jobbik nem akar kilépni az EU-ból

– Aki azt mondja, hogy a Jobbik ki akar lépni az Európai Unióból, az hazudik – jelentette ki Tóth Péter keddi sajtótájékoztatóján. Tovább olvasom