Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Komppal rövidebb az út a túlpartra

Tápéról manapság is sokan komppal közelítik meg Maroslelét. Inkább itt kelnek át a Tiszán, mintsem húsz kilométert kerüljenek Algyő felé. A mai benzinárak mellett anyagilag is megéri a kompozás: két személy és egy gépkocsi viteldíja még ötszáz forint sincs.
Egy fa hűsítő árnyékában tegnap alig féltucatnyian várakoztak a tápai komp indulására. Fodor Sándor autója izzasztó fülkéjéből menekült a lombok alá. – A feleségemmel és a lányommal egy ismerősünket látogatjuk meg, Maroslelén. Korábban még nem kompoztunk, de azt mondják, így közelebb, mintha Makó felé kerülnénk – magyarázta a gépkocsivezető. Sipos Ferenc ugyanakkor már negyven éve mindennapos vendég az átkelőhajón. A kerékpárjára támaszkodott férfi ugyanis egy közeli tanyán lakik, a Tisza túlsó oldalán. Büszkén mutatta a havi bérletet, amelyet az önkormányzattól kapott, kedvezményes áron, 107 forintért. – A töltésen is kerekezhetnék, de a tavalyi árvíz óta nem lehet felhajtani rá, így ha nem jár a komp, akkor körbe kell mennem, Algyő felé – árulta el a raktáros férfi, miközben a tűző napsütésben a harmincöt méter hosszú és harmincöt tonna súlyú monstrum felé hunyorgott, amely már ott horgonyzott a lebetonozott rakpart alján.

Időt álló orosz technika

Az 1984-es gyártású, Tápé nevű kompon egyszerre száz utas kelhet át a Tiszán. Egy időben tizenkét személygépkocsit és négy teherautót képes szállítani az átkelőhajó. A több mint húszéves, orosz technikával készült monstrumnak még mindig megfelelő a lemez fenékvastagsága, így nem kellett lecserélni. Ami az árakat illeti: a személy 70, a gépkocsi 340, a kerékpár és a motor 110, a kisteherautó 510, az utánfutó 250, míg a három és fél tonnánál nagyobb tehergépjármű szállítása 700 forintba kerül.

Közben újabb járművek érkeztek. A déli induláskor már öt gépkocsi várakozott. Miközben mi magunk is felbattyogtunk a kompra, a négykerekűek is feloldalaztak. A két Rába motor hajtotta, háromszáz lóerős vízi jármű átvágott a folyón: kevesebb mint öt perc alatt értünk a túlpartra. A komp révészének, Pálinkó Attilának bizony gyorsan járt a keze, hogy a kurta túra alatt az összes utasnak ki tudja állítani a menetjegyét. A többnyire földmunkagépeken dolgozó férfi alig egy hete, kisegítőként révészkedik. – A tápai oldalról minden egész órában, odaátról fél órával később indulunk. Előfordult: annyian várakoztak, hogy az autók nem fértek fel a hajóra. Ilyenkor nem vagyunk restek, és visszafordulunk egy pluszútra.

Most nem volt ilyen tumultus, sőt visszafelé egyetlen lélek sem jött velünk. Viszont a parton már várt bennünket a tápai komp tulajdonosa, Jaksa Sándor. – A feljegyzések szerint 1528 óta jár komp Tápén. „Villulu nevű település, ahol komp is van" – olvasható egy helyen. Amilyen romantikus a múltja, annyira szegényes a modernkori története – sóhajtott. Amikor a Sadar Komp Hajózási Társaság 2000-ben átvette az üzemeltetést, ötven forint volt a viteldíj egy személynek. Most, hét évvel később csupán húsz forinttal drágább a jegy.

Három a megyében

Csongrád megyében összesen három komp üzemel a Tiszán – Tápénál, Mindszentnél és Csongrádnál.

A tápai kompnál még nem történt olyan baleset, mint amilyen nem is olyan régen Mohácsnál. Jaksa Sándor szerint a vízbe gurulásos balesetek egyáltalán nem jellemzőek a magyar kompközlekedésre, ők sokkal inkább tartanak a motorcsónakosoktól.

– A folyón közlekedő vízi járművek tulajdonosainak egy része nem ismeri a kompközlekedés jelzéseit. Gyakran megesik, hogy nem veszik figyelembe a fehér zászlót, ami a drótkötelek leengedésére vagy felhúzására figyelmeztet. Sokan azt sem tudják, hogy a menetben lévő kompnak mindig elsőbbsége van.

Miközben elköszönünk a tulajdonostól, egy 18 méter hosszú pótkocsis kamion parkol le mellettünk. Dicső Lajosnak a túloldalon kivágott fát kell átszállítania a Tiszán. – Odafelé, üresen, komppal megyek, de a rakott kocsival már nem tudok ráhajtani a hajóra, mert elsüllyedne. Igaz, különben sem tudnék megfordulni a túlparton. Így nem marad más, muszáj Makó felé kerülnöm.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elátkozott szegedi ingatlanok

Szegeden több olyan városi ingatlan is van, amit már évek óta nem sikerül az IKV-nak kiadni vagy… Tovább olvasom