Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Magyar ember nem bérel lakást

Szeged - Még mindig nem "mozdulnak rá" a szegediek arra, hogy bérlakásban éljenek, annak ellenére sem, hogy megégették a kezüket a lakáshitelezéssel. Az ok: a keresetekhez képest magasak a bérleti díjak.
Uniós mércével mérve itthon nagyon kevesen laknak bérelt lakásban: az EU-s 20–40 százalékkal szemben az arány összesen 8 százalék körüli. Pedig a tartós bérlet megoldás lehetne akár a pályakezdő fiataloknak, akár – főleg mostanában – az átlagbérből élő családoknak.

Hiába az igényes kivitelezés, a házba települt kisvállalkozások szolgáltatásai, nem vonzza a lakásbérlőket a Tisza Palota. Fotó: Schmidt Andrea
Hiába az igényes kivitelezés, a házba települt kisvállalkozások szolgáltatásai, nem vonzza a lakásbérlőket a Tisza Palota.
Fotó: Schmidt Andrea

 Magánbérlakás

2009-ben szenzációként írtuk meg, hogy egyszerre dobja be a szegedi bérlakáspiacra a Tisza Palota 52 darab lakását a Real Hungary Nyrt. A megoldást a kényszer szülte: az akkor már egy éve tartó pénzügyi világválságban nem tudták eladni a lakásokat. A Real Hungary honlapján ma is lehet jelentkezni bérlőnek: egy 2 szobásért azonban 70 ezer forint körüli havi bérleti díjat kérnek el. Abszolút újdonság, hogy „jól fizető bérlővel" együtt is meg lehet vásárolni a lakásokat. Több lakást szálláshelyként értékesítenek. Megnéztük: március 15. környékén a 2 személyes apartmant 41 euróért adják ki (ugyanez a Dóm Hotelben 78, a Soleilben 84 euró).

Miért ennyire népszerűtlen Magyarországon a bérlakás? A magyarok mindenáron saját tulajdon megszerzésére törekszenek, és ha egyszer beköltöztek, nehezen mozdulnak ki: a mi munkaerőpiacunkon uniós összehasonlításban is csekély mértékű a munkaerő mozgása.

– Ennek az az oka, hogy nálunk a munkahelyek nem „fluktuálódnak", hanem megszűnnek – mondta Gécs László, a Tisza-Házat és parkolóházat építő Grundagend Kft. ügyvezető igazgatója.

– Ha például egy meghatározott profilú cég bezárna Szegeden, de másnap nyílna egy hasonló Kaposváron, akkor az itt dolgozók egy része könnyedén áttelepülhetne a dunántúli városba. Ma még se a munkanélküliség, se az alacsony – főleg a bérleti díjakhoz képest alacsony – jövedelmek nem teszik azt lehetővé, hogy az emberek feladjanak egy otthont, és a munka után költözzenek. Gécs Lászlótól megtudtuk: az új Tisza-Házban nincs kiadó lakás, egy kivételével valamennyit sikerült eladniuk.

– Kevesen „mozdultak rá" a pórul járt devizahitelesek közül arra, hogy a jövőben a vásárlás helyett inkább béreljenek lakást – ezt Samu Attila, az Androméda Ingatlanszolgáltató Centrum tulajdonosa mondta. – Decemberben és januárban ugyan több ingatlant sikerült kiadnunk, mint korábban, de ezt még nem nevezném tömegesnek.

A Szegeden a lakások bérbeadásában meghatározónak számító cég vezetője hozzátette: ezek a bérlők már jóval tudatosabbak, csak olyan ingatlant vesznek ki, amelynek jó a közlekedése, színvonalas, egyedi fűtéses, energiatakarékos. A legkeresettebb alapterület a 60 négyzetméter, a bérleti díj négyzetméterenként legfeljebb 800–900 forint. Ragaszkodnak ahhoz is, hogy a tulajdonos adjon szándéknyilatkozatot: hosszú távra adja bérbe a lakást. Ez azért nem akadály, mert az Androméda ügyfelei között a legtöbben külföldön dolgoznak, és nem akarnak visszajönni.

Szociális mix

Szegeden az elmúlt 10 évben kizárólag az önkormányzat épített bérlakásokat. A hazai bérlakásrendszer sajátossága – nyilatkozta korábban lapunknak Soós Ferenc, az IKV Zrt. kezelési igazgatója –, hogy egy Kárász utcai polgári otthon is szociális bérlakásnak számít. Szegeden a mintegy 4000 önkormányzati 95 százaléka szociálisnak számít. Az önkormányzati rendelet értelmében szociális és piaci lakbér is létezik, de a piaci árat fizető bérlő elenyésző. A Kárász utcán még ma is lehet 30 ezer forintért lakni egy csaknem 100 négyzetméteres lakásban.

Olvasóink írták

66 hozzászólás
  • 66. klj-54 2012. április 12. 12:35
    „Éltem, dolgoztam kint válásom után.
    Nem lehet össze hasonlítani a két dolgot!
    Mi nem vagyunk megfizetve itthon, miközben az árak magasabbak a nyugaton található áraknál.
    És itt állok meg.
    Hely, idő és sok dolog kellene ahhoz, hogy adekvát magyarázattal lehessen szolgálni a dolog mikéntjéről.
    Viszont itt senkit nem érdekel a hétköznapi ócsárláson kívüli szöveg:(”
  • 65. fili-busz 2012. április 04. 10:43
    „63. Gaby1968 2012.04.02. 15:55

    Egy jó CNC fémmegmunkáló 200 000 Ft körül simán megkeres a nyugati megyékben, az autóipari vállalatokban.
    Ha kedves neje is még 100 000Ft hozzátesz az ugye 300 000.
    100e a lakásbérlet,100e a havi élet és 100e félretesz.
    Évente egyszer mehetnek a Kanári szigetekre nyaralni.”
  • 64. fili-busz 2012. április 04. 10:20
    „63. Gaby1968 2012.04.02. 15:55

    " Vannak ismerőseim Angliában, és átszámolva több mint 100.000,- Ft-ért "

    Ennyiért egy szobát bérelhetsz piaci áron és élvezheted a "bigbrader" minden előnyét.
    Pl. sorba állhatsz a wc előtt.
    Az 1 szobás lakás 800 fontnál kezdődik ,rezsivel.

    Csak a pontosság kedvéért és a hülyítés elkerülése végett.
    A minimálbér szintén 800 font körül van.

    És ne hasonlítsd ide Angliát, aki évszázadok óta a kifosztott gyarmataiból él és annak hozadékából.
    Nyerítenek egyet a "londoni feltörekvő pénzügyi elemzők" és keresnek x milliárdot.
    Te meg nyögöd a frankos hiteled, nekik keresve a pénzt.
    Egyébként:
    "George Osborne brit pénzügyminiszter mindemellett éppen a sztrájk előtti napon jelentette be, hogy az eredetileg tervezett 400 ezer helyett a kormány 710 ezer fős leépítést kíván végrehajtani a közszférában a 2015-ig tartó parlamenti ciklus végére."
    És a kórházbezárások,tandíj ellen tüntetőkről most nem ejtenék szót.
    Ja és kérdezd meg mennyi táppénzt kapnak ha megbetegszenek?”
  • 63. Gaby1968 2012. április 02. 15:55
    „60. Saturnus: Csatlakozom az előttem szólóhoz. Magyar ember nem bérel lakást? Miből, ezekből a bérekből? Annyira szeretem, amikor mindent a nyugathoz hasonlítunk, csak éppen a lényeget felejtjük el, a keleti, de annak is a legalja béreit, plusz a munkanélküliség. Vannak ismerőseim Angliában, és átszámolva több mint 100.000,- Ft-ért bérelnek lakást. Még így is vígan megélnek, mert olyan bért kapnak, hogy még félre is tudnak tenni, két év után már a Kanári szigeteken nyaraltak. Én itthon 25 éves dolgozom, de még nem telt arra, hogy eljussak oda. Készítsünk egy olyan statisztikát, hogy 100 nyugatinak adunk hazai bért 3 hónapig, és nézzük meg, mennyi tudta fizetni belőle a bérleti díjat. Érdekes statisztika születne.”
  • 62. bambinaXX 2012. március 23. 04:13
    „Külf.ön sem tud csak úgy egy fiatal lakást venni, mert arányaiban sokkal drágább - előbb tud autót, fenntartani is..
    Vásárláskor pedig jöhetnek az egyéb költségek: pl. a helyi/terüteti adó, amit minden évben kell fizetni, attól függően, hogy hol van a lakás-és nem kevés ez sem. pl. itt is más lenne Újszegeden, Tarjánban v. Kecskésen. Az ingatlanadóról nem is beszélve!
    A külföldi keresetekből a bérleti díj mellett jobban meg lehet élni, mint itthon.”
  • 61. Tompeetrial 2012. március 04. 09:37
    „Csak eme cikk hozzászólásaiért regisztráltam, tisztelt kommentelők! Külföldön élek, de idén hazaköltözöm Szegedre, vállalkozni fogok. Számolgattam, mennyi pénz kell az otthoni élethez. Autó nélkül, 200 ezer ft alatt sehogyan sem tudtam "kijönni", minden tisztelet, nektek, otthon élőknek!
    Otthon Ti azért akartok saját lakást, mert keveset kerestek, (aránylag) bizonytalanok a munkahelyek, és általában véve szorongó(évtizedek óta) a légkör, így egy egyszerű ok-okozati függvény és némi matek segítségével eljutunk a magántulajdonú lakás fontosságának axiómájához. A 200 ezer forint/fő havi nettó jövedelem az az összeghatár ahol a magántulajdonú lakás szükségessége exponenciálisan,( gúnyosan mondhatnám nyugati szinten) csökken. Persze emellé szükséges a biztos munkahely, stabil szociális háló, stb, végtelen ez kör.
    Szóval ezért veszünk lakásokat, nem bérlünk, teszem hozzá helyesen. Pont.
    Mindazonáltal a cikkhez tenném hozzá hogy nyugat európa gazdasága a munka, és termelés(gyártás, tervezés,stb), mellett, 150 éve a harmadik generációs öröklési rendszeren alapul, miszerint a fiatal felnőtt unoka a nagymamitól örököl ingatlant, hiszen azt magának vagy nem tudná megengedni, vagy ama pénzeszközt egyéb fejlesztésre, befektetésre akarja/kényszerül fordítani. Ez az a bizonyos 60-80% a mi 92%-unkkal szemben:-), nem is nagy különbség.”
  • 60. saturnus 2012. február 29. 09:38
    „Hogy is van ez? Lakás bérlés ? Miből? Kint nyugaton mondju emarikában avagy valamelyik nyugat európai államban a jövedelem nyolc-tizenkettő százalékát tudja a bérleti díjra költeni plussz a rezsi amely úgy alakul amennyit fogyaszt. Vagy is jövedelmének nyolcvan százaléka megmarad arra amire költeni akarja. Élelmiszer,ruházkodás,egészségügyi ellátás, kultúra,szórakozás,pihenés utazás, hobby, stb,stb. Itt a rendszerváltás óta piszkosúl rossz irányba mennek a dolgok. !! Itt egy embertelen piszkos rablókapitalizmus alakult ki amelyhez teljes mellszélességben kivették részüket a politikusok meg a maffia kormányok mint a mostani is. Lásd tisztességes kétkezi munkával nem lehet milliárdokat de még milliókat sem felhalmozni.Pár év alatt/négy év/. Csak is egy igazságtalan bér -jövedelem elosztás eredményeképp alakulhatott ki ez. Minden bizonnyal megfogja bosszúlni a társadalom a rajta elkövetett kizsákmányolást és az igaztalan jövedelem elosztást. Lásd francia polgári forradalmak ott nem komunisták voltak hatalmon és az uralkodó osztályt rendessen kinyírták. ha egyszer itt beindul kő kövön nem marad.”
  • 59. jq 2012. február 28. 11:34
    „56. pifpaf

    Pontosan így van, aki családos/gyerekes annak ezeket a szempontokat is mérlegelnie kell”
  • 58. mackópajtás 2012. február 28. 10:55
    „Teljesen igaz van több hozzászólónak is. Ha fel tudok venni hitelt ,akkor inkább azt fizetem 10-20 évig, minthogy ennyi ideig béreljek egy lakást, mert az előzőnél, a futamidő végén ott marad nekem a lakás, a másiknál meg a nagy semmi...”
  • 57. la-za 2012. február 28. 10:45
    „54.Kisg 2012.02.28. 07:38

    Én tudok :) Ha érdekel írj elérhetőséget.

    Amúgy, ha olyanok lennének a fizetések, simán élnék bérlakásban....oda mennék és akkor, ahova és amikor akarok... Luxembourgban pl egy belvárosi lakás bérleti díja, rezsivel együtt 1000 euro körül van, de a havi fizu 2500-5000euro.....így gondolkodás nélkül bevállalnám :)”
  • 56. pifpaf 2012. február 28. 10:15
    „Még szép, hogy saját lakást szeretnénk. Majd akkor lesz érdemes bérelni, ha a bérleti díj töredéke lesz egy hiteltörlesztőrészletnek, és nem kell attól tartani, hogy a bérbeadó egyszer csak közli, hogy mostantól magasabb a bérleti díj. De még akkor is ott van az, amit valaki már említett: a lakás és az otthon nem ugyanaz a fogalom. A saját lakását az ember úgy faragja, ahogy jólesik (meg amennyi pénze van rá), a bérelt lakás kinézetét meg a bérbeadó szándékai határozzák meg, ráadásul az ember nem is tudja úgy belakni, ha benne van a pakliban, hogy két hónap múlva már máshol fog lakni.
    A mobilitás meg egy nagy maszlag. Amíg idehaza legalább két fizetés kell egy család megélhetéséhez, addig itt csak az egyedülállóak lesznek mobilisak. Az komoly gátja a mobilitásnak, hogy pl. a férj menne a munka után, de az asszony meg nem kap azon a környéken munkát. De nem csak az anyagiakról van szó. Bizonyára van kifejezetten mobil embertípus is, de sokan meg inkább gyökeret ereszteni szeretnének valahol. És ha már gyerekek is vannak, őket meg aztán pláne nem lehet egyik óvodából/iskolából a másikba rakosgatni. Illetve lehet, csak nem biztos, hogy a gyerekek ezt olyan remek dolognak élik meg. Ráadásul normális esetben se olyan könnyű elintézni, hogy a gyerek mondjuk egy olyan színvonalú iskolába tudjon járni, amit a szülő szeretne. Menet közben egy új helyre költözve (pláne ha ráadásul tanév közepén történik) még választási lehetőség sincs, örülhet a szülő, ha egyáltalán talál egy bármilyen iskolát, ahova be tudja rakni a gyereket.”
  • 55. Sütti 2012. február 28. 08:35
    „Én azt mondom, a "nyugati ember" nem hülye... Itt sok évtized alatt az agyunkba égett, hogy csak a saját lakás a lakás. "Mert akkor lesz mit örökölnie a gyereknek, unokának" Lesz hát... Addigra jól le is pusztul az ingatlan (ha sikerül tehermentesen megörökölni), mire "örökség-sorba" kerül, az unoka meg majd megcsinálja, ha lesz neki miből... Jelen kilátások mellett nem lesz. Jó ha majd tud erre valamilyen hitelt szerezni, és akkor ugyanott van ahol a part szakad. Hiába az övé, akkor is önteni kell bele a pénzt, illetve a banknak vissza a hitelt, amit valahogy meg is kéne keresni. A munkahelyek hiányát sokkal égetőbb problémának látom annál, hogy úgymond bérelt lakásban "kell" lakni. Gondolkodni nem tilos.”
  • 54. Kisg 2012. február 28. 07:38
    „Nekem pl. döntési lehetőségem sem volt: 55 ezerre egyetlen bank sem adott hitelt. Pedig ha ad, akkor most simán fizetném a törlesztőrészletet (húszezerből futná, én maradi vagyok, eleve csak forinthitel jött volna szóba, de azt mondjuk, felvettem volna 20 évre), a lakás a sajátom lenne, nem függnék attól, az IKV mikor mennyivel emeli meg a lakbért. Ha valaki tud hitelre megoldást ilyen jövedelemmel, akkor nagyon megköszönném...”
  • 53. zest 2012. február 28. 03:28
    „"Magyar ember nem bérel lakást" .... még jó, hogy nem!!!! Miért fizetné más ember kölcsönét és növelné annak vagyonát...??? Fizesse a saját kölcsönét növelve azzal a saját vagyonát!!!!!”
  • 52. xene@freemail.hu 2012. február 27. 22:16
    „50. azbest 2012.02.27. 19:32
    " Pont azok vannak kiszolgáltatottabb helyzetben, akik feketén bérelnek, mert nem védi őket a szerződés. Egyedül önállóan esélytelen egy átlagos fiatalnak saját egzisztenciát építeni."

    Azért nincsenek olyan védtelen helyzetben...ha a tulajnak megemlítik, hogy ugye be van jelentve a NAV-nál a bérleti szerződés, akkor még megizzaszthatják azt...

    "Egyedül önállóan esélytelen egy átlagos fiatalnak saját egzisztenciát építeni."
    Ebben sajnos teljesen igazad van. Nekem testvérem lehet, hogy Pesten kapott volna állást, csak az ottélés elvitte volna minden pénzét, ja és lehet, hogy otthonról is még támogatni kellett volna....
    Nyilván összeköltözhetne valakivel, csak hát a mai világban egy teljesen ismeretlen ember mellé beköltözni...
    Ez a mobilitás sem megy csak úgy...”
  • 51. vári 2012. február 27. 19:59
    „41. geza

    A devizahitel törlesztőrészlete olcsóbb VOLT, mint az albérlet. Most már nem az. Ez ilyen egyszerű.”
  • 50. azbest 2012. február 27. 19:32
    „Nem az albérlet drága, hanem a fizetés kevés a többségnek. Ha nem akar valaki többedmagával lakni, akkor akár az egész fizetését elviheti rezsivel együtt. Olvastam 30-50ezres albérletet, hát ennyiért bejelentett és leadózott lakást nem kapni, legfeljebb egy szobát. Pont azok vannak kiszolgáltatottabb helyzetben, akik feketén bérelnek, mert nem védi őket a szerződés. Egyedül önállóan esélytelen egy átlagos fiatalnak saját egzisztenciát építeni.

    Lakáshitelek esetén pedig sok esetben szociális és más trükkös támogatások segítségével kezdtek sokan építkezni.”
  • 49. spiler 2012. február 27. 17:59
    „ismerös Angliában vett sorházban lakást
    70.000.000.millió ft ban
    ök csinálták a burkolásokat
    -25%-ot leirt a magán kórház
    -25%-ot leirt az eü.minisztérium-ott nem biztos,hogy igy hívják,ha nyugdijukig vagy amig kinem fizetik addig az eü-ben maradnak és dolgoznak
    35.000.000,-ft-ot kell kifizetniük,egyik ápolónő szakvizsgát is tett kint,a másik beteghordó,BIZTOSÍTANAK IGY MAGUKNAK MUNKÁT,HA ELADJÁK A LAKÁST A BEFIZETETT ÖSSZEGET CSÖKKENTIK A KEZ.KÖKTSÉGGEK és megkapják

    hogy a büdös francba éri meg a tőkéseknek ez.......ja és terjed már 3 uj magyar család költözött ebbe az utcába”
  • 48. Agáta 2012. február 27. 17:36
    „Az átlag jövedelmekhez képest rettentő drága az albérlet, akár magánember, akár Önkormányzat a tulajdonos (a magánembertől még drágább). A magánemberektől bérelt átlagos díjú lakások lepukkantak, a bútorzat 30-40 éves és hiányos. Olyan rondák, hogy az ember tényleg nem nevezi otthonnak.
    A devizahitelek tényleg nagyon megemelkedtek, de a forinthitelek már eleve szörnyű magasak voltak. Évekkel ezelőtt kíváncsiságból megnéztem, azonos összegű hitel törlesztőrészlete, ha forintban vette fel valaki, a duplája volt a devizahitelnek. Tehát ha most a devizahiteles a dupláját fizeti a réginek, akkor van ott, mintha eleve forintban vette volna fel, csak éppen nyert pár évi alacsonyabb összegű törlesztést.”
  • 47. piccola 2012. február 27. 17:21
    „42. Kisg 2012.02.27. 15:14
    ezt is nevetségesnek tartom, hogy a bérleti joggal kereskedni lehet...”
66 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újraválasztották Búza Zsoltot a baksiak

Folytathatja a megkezdett munkát Búza Zsolt. Az előzetes eredmények szerint ugyanis a baksiak… Tovább olvasom