Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Majdnem 100 milliárd forint utakra, terekre

Három, Szegedet és a megyét érintő állami megaberuházás folytatódott 2009-ben: épül az M43-as sztráda, a szegedi villamoshálózat és a belváros egy része. Csaknem 100 milliárd forintot fordítanak utakra, terekre, járművekre.
Az M43-ast a 2007–2013 közötti uniós fejlesztési ciklus legnagyobb jelentőségű beruházásaként emlegetik. Emellett a leglátványosabb és a legdrágább Csongrád megyei beruházás a 2008 nyarán elkezdett sztrádaépítés.

Az autópálya számai. A 2010. augusztus végére Makóig elérő 31,6 kilométer hosszú sztrádát 4 szakaszban építik: az első, 6,7 kilométeres szakasz az 5-ös főúttól a 47-esig tart, 12,8 milliárd forint a költségvetése. A második darab – ez vezet át az algyői gázmezőn, és ezen belül épül meg a Tisza-híd is – 8,7 kilométeres, 26,8 milliárd forintba kerül. A harmadik, Maroslelétől Makóig tartó 16,2 kilométeres szakasz 17,5 milliárd forintért készül el, míg a negyedik, utolsó rész nem sztráda, hanem egy, a pályát a régi 43-assal összekötő kétszer egysávos út: a mintegy 7 kilométer megépítése 4,5 milliárd forintba kerül.

A 67 százalékos uniós támogatást élvező, az egész megye tranzitforgalmára kiható beruházás teljes költségvetése 61,6 milliárd forint. Ha elkészül a pálya, a hatalmas román kamionforgalom elkerüli majd Szegedet, és fellélegezhetnek a 43-as út melletti falvak is. Egy probléma adódott csak eddig a beruházás során: az első szakasz átadásának határideje elcsúszott, 2009. november vége helyett ugyanúgy 2010 augusztusára készül el, mint a másik három.

2009 - az építkezések éve. Fotó: Karnok Csaba
2009 - az építkezések éve.
Fotó: Karnok Csaba

Újjászülető szegedi tömegközlekedés. 2012-re Szegednek modern és környezetbarát villamos- és trolihálózata lesz egy másik nagyprojektnek köszönhetően: 29,5 milliárd forintot költenek el villamospályára és járművekre – az uniós támogatás mértéke 86,3 százalék. Első lépésként már tavaly korszerűsítették az Anna-kúti csomópontot, idén áprilisban elkészült a régi Csáky utcai trolitelep bővítése, szeptemberben pedig elkezdődött a projekt legmeghatározóbb beruházása, az 1-es villamosvonal teljes rekonstrukciója. Az Aradi vértanúk tere és a Szent Ferenc utca közötti rész műszaki átadása már folyamatban van, a Rókusi végállomás és az Anna-kút közötti szakasz 2010 elején készül el. A rókusi csomópontban építik meg a régió legnagyobb körforgalmát. Hozzáfogtak a 8-as troli vonalának meghosszabbításához is. 2010-ben új villamosvonal épül 2-es jelzéssel a rókusi csomóponttól a Vértóig, megújul a 3-as, korszerűsítik a 4-est az Anna-kúttól a tarjáni Murányi utcáig. Vásárolnak 10 új trolit és 9 villamost is, az utolsó járművek 2012-ben érkeznek meg.

Bővülő sétálóutca, szépülő belváros. A Kölcsey utcától a Gutenberg utcán át a Mars téri piacig terjedő szegedi belváros-rehabilitáció 3,3 milliárd forintba kerül, ehhez a város 2,1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert az Uniótól 2008 végén. Az előkészítő munkálatok után 4 szakaszra osztották a kivitelezést, kettőben nemrégiben nyertest hirdetettek: ők december 1-jén belekezdtek a fejlesztésbe.

Az első szakaszban a Kölcsey utcát sétálóutcává alakítják, a REÖK előtti utcarészből pedig tér lesz jövő áprilisra. A Mars téri piac rekonstrukcióját és bővítését 2010 őszére fejezik be. A nagycsarnok a mostani asztalos piac helyén lesz, a már felépült két kiscsarnokra merőlegesen. A hatalmas, 4500 négyzetméter alapterületű csarnokban középre tervezték az asztalos piacot mintegy 300 elárusítóhellyel. Kint, szabad téren is lesz még további 200 asztal az őstermelőknek, ezeket az U pavilonnal párhuzamosan, két sorban helyezik el. A Gutenberg utca átépítéséről, valamint a Londoni körút–Hajnóczy utcai csomópont kialakításáról később döntenek.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. maradando 2009. december 30. 11:37
    „A szalagátvágáson kivűl, még egyszer sem láttam Botka polgármester úrat,hogy egyedűl bármikor is sétált volna az átadott tereken,utakon.Vagy mégsem érzi sajátjának? Pedig az alattvalók boldogok !”
  • 33. tcs 2009. december 29. 22:56
    „Ebbol a 100 milliardbol pedig 50 a zsebekbe megy.”
  • 32. babar 2009. december 29. 21:24
    „Megy az összemosás mi készült el és mi fog majd ecccer!
    A lényeg: csúszás, csúszás, csúszás!!!”
  • 31. barkzso 2009. december 29. 18:37
    „Hol van az X, ez fizetett ballib hirdetés. A rengeteg titokban (sumákban) felvett hitelt ki fogja kifizetni? Vodka et. vagy a szavazói?”
  • 30. LukSzusz 2009. december 29. 18:35
    „Korrupció.Pesten egy vadi új busz 45-50 millió,nincs rá pénz de van darabonként 35 millió felújításra??????!!!!
    Mekkorát kaszál a felújító cég???
    Mekkorát kap zsebbe a megbízó???
    Szegeden is röpködnek a 100 milliók,a munka minősége meg =00.
    Kérdés:miből tellik ficsúr MSZP-politikusoknak nyaralóra,villára,utazásra,luxusautókra?”
  • 29. geza 2009. december 29. 17:30
    „#24 A villamosfelújítás cseh cég végzi ha jól tudom”
  • 28. Abakusz 2009. december 29. 16:47
    „Magyarország 2007-2013 között 8,3 milliárd eurót fizet be az EU-nak, ezzel szemben 32,8 milliárd eurótámogatást remélhet. Azaz 4x annyi pénzt kapunk vissza, igaz, eléggé behatárolt, mire költhetjük.

    Pl. Csengelén most épül 18 millió forintért gyalogos körforgalom EU-s pénzből. A fenti számokból következik, hogy 4,5 millió forintot ebből mi fizettünk be az EU-nak, + 3,6 millió az önrész. Elmondhatjuk, hogy még így is pozitív az egyenleg, azaz többet kaptunk, mint amit mi fizettünk.
    De mi a szösznek egy gyalogos körforgalom Csengelén??? Még ha "csak" 8,1 milliónkba is került”
  • 27. szgd-i 2009. december 29. 16:31
    „szatyi elnézésedet kérem, de igen is ad!!!
    nem direkt ez a neve, de sok olyan program van ami közvetett módon igen is alkalmas értékteremtésre, munkahely teremtésre stb, csak olyan város vezetés kell aki tud élni a lehetőséggel, nem pedig haveri köröknek játsza ki a pénzeket. Nézd meg jó pár ellenzéki önkormányzat megpróbál tenni ennek szellemében több kevesebb sikerrel, pedig az állami csöcs még mindig a maszopos városoknak kedvez...”
  • 26. szatyi 2009. december 29. 15:49
    „Termelő üzem létrehozására az EU - NEM ad pénzt!!!”
  • 25. N.P. 2009. december 29. 15:40
    „frakk 2009.12.29. 12:29
    "Ennyi pénzből termelő üzemeket lehetett volna létrehozni, ahol a kiskereskedőknek konkurenciamentes gyártás történne." -- Ezt maga Sztálin elvtárs sem mondhatta volna szebben!!!
    Légyszi a gúglin keresd meg a "KÖZGAZDASÁGTAN" vagy a "SZOCIALIZMUS BUKÁSA" című szócikket.....”
  • 24. mitudomain 2009. december 29. 15:38
    „frakk, geza: Látom nem értitek a lényeget. A városfejlesztés egy tipikusan olyan feladat, amely ha folyamatosan van akkor elég sok embernek folyamatosan ad munkát is. (lásd a nagy gazdasági világválságot amerikában, ott is ugy oldották meg, hogy az utakat fejlesztették és nem külön munkahelyeket hoztak létre..)

    Meg jöttök itt, hogy ennyi pénzt mértnem másra, egyszerü... Azért mert Unió erre ad pénzt.. de mint leírtam városfejlesztés= munkahely”
  • 23. mitudomain 2009. december 29. 15:34
    „dblaci: Ne haragudj meg, de neked elég sanyar életed lehet.
    Unios pénzt lenyulnak.. lol..
    Unió is csak azért ad több milliárdot, hogy mszp lenyulja... istenem :(”
  • 22. NTK 2009. december 29. 15:05
    „Én csak annyit kérnék, hogy ebből a rengeteg pénzből nem -e juthatna esetleg Petőfitelepre a Csavar sor - Acél utca és a Búzavirág utca - közötti részére. Van itt egy kb. 300 méter hosszú járdaszakasz, ami nagyon ramaty állapotban van. Az Acél utcai végén még a járdalapokat is ellopták. Az önkormányzati képviselőnk szerint nem jár arra senki. De hát honnan is tudhatná ő, amikor nem is ott lakik, meg egyébként is mindig kocsival jár. Ha valahol maradna ki egy kicsi aszfalt, igazán elteríthetnék... :-))”
  • 21. dblaci 2009. december 29. 14:27
    „Ennyi pénzből meg lehetne javítani nagyon sokmindent, ha nem lenne lenyúlva a 80%. Le a korrupcióval, és a korrupt mszpvel!”
  • 20. leeannlarue 2009. december 29. 13:30
    „...persze, tudom. DEMAGÓG vagyok...”
  • 19. leeannlarue 2009. december 29. 13:24
    „csodálatos történet pénzről, kacsalábon forgó városról, békakirályokról, de hol van ebben az, hogy alapvetően élhetetlen a közlekedés, hogy mindennel csúsznak (na ne mondják, hogy az M43as további 2 szakasza elkészül időben!), a közgyűlési perpatvarok, a Mars tériekkel szembeni visszaélés, miből fizetjük ezt meg MI, városlakók, az üzleteket ki és hogyan kárpótolja, mi a sorsa a rengeteg felszedett macskakőnek, térkőnek, amiket innen-onnan felszednek és épek, mi lesz a belvárossal, ha mindent térkővel és fával raknak tele - az autósok hová fognak parkolni (parkolóház 1 van, fizetős zóna egyre több és drágább) - kerékpárutak rendbetétele a városban mikorra oldódik meg...?”
  • 18. geza 2009. december 29. 13:20
    „Arról miért nincs cikk már régóta, hogy mennyi új termelő munkahely létesül(t) szegeden?”
  • 17. martin812 2009. december 29. 13:12
    „Szart se érnek az új buszok, ugyan úgy szennyezik a levegőt mint a többiek. Meg amúgyis, számítani lehet arra, hogy ujjabb troli vonalak lesznek ha megépűl a 8-as 10-es trolibusz. Ha minden igaz, akkor a Kőrtőltés utcába is visznek trolit, hogy a Francia-Högy és a Szent István Tér összelegyen kötve és ne kelljen a lakóknek kigyalogólni a Tesco-ig. Sőt mitöbb, hamarosan a 2-es busz is megszünik és helyére az 5-ös troli fog kivinni a Vadkerti Tér felé. Szóval kevesebb busz lesz. Meg amúgyis a Tisza Volán eltakarodik 2014-ben, szóval lehet számítani az elektromos tömegközlekedés fejlődésére. Mi több, egy Szkt nyíltnapi 2005-ös DVD-n volt egy olyan terv is, hogy a Szilléri Sgt-ra villamost visznek...
    Meg amúgyis kimondta, hogy ezen vitázni kell?”
  • 16. maradando 2009. december 29. 12:42
    „15.Akkor a Volán új busz vásárlási tendere kidobott pénz és környezet szennyező ?Volán monnyon le ? :-)”
  • 15. Logaritmus 2009. december 29. 12:33
    „5. Stró: sőt, szedjék fel a síneket és járjon 10x annyi busz. Eddig Szeged volt az egyik legrosszabb levegőjű város, az elektromos közlekedés bővítésével lehet javítani de neeeee, mi inkább sűrítsük a hangos, gázt kipufogó, közútforgalmat terhelő buszokat. Gratulálok, te is környezettudatos ember lehetsz. :(”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Házat Szegeden 100 millióért?

Kevés pénzből könnyű lakást, házat venni, nincs min vacillálni, igazán nagy gondban azok vannak, akiknek van fölös 100-150 millió forintjuk, széles a választék. Tovább olvasom