Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Még drágább lesz az életünk

Csongrád megye - Mindig van feljebb, és mindig van lejjebb: akár 380–400 forintra is emelkedhet idén az üzemanyag ára. Még drágább lehet az életünk, mivel az összes alapvető termék árát befolyásolják a szállítási költségek.
Tavaly januárban a 95-ös benzin átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297, mától pedig már 367 és 359 forintos átlagáron tankolhatunk üzemanyagot az autónkba. Egy év alatt 50–60 forintos volt a drágulás. Idén ráadásul azt mondják a szakértők, hogy 2–4–6 forintos lépésekkel folyamatosan araszolnak majd felfelé az árak.

Azért lesz egyre drágább a benzin, mert a világpiacon emelkedik a nyersolaj ára. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, 98–100 dollár körül lesz egy hordó olaj ára, azaz 8–10 dollárral magasabban, mint korábban gondolták. Ugyanez a 7–8 százalékos áremelés érvényes a finomított termékekre is, hiszen jövőre további keresletnövekedés várható.

A benzin és a gázolaj magas ára minden termékben megjelenik majd, hiszen mindegyiket szállítani kell. A magyar ember legérzékenyebb pontja az, hogy mennyiért tudja megvenni a kenyeret. – Drágul-e a mindennapi? – kérdeztük Balázs Andrást, a Tápéi Pékség tulajdonosát.
Már egy évre visszamenőleg szinte egyfolytában emelkednek a pékség szállítási költségei – mondta a vállalkozó –, az árakat azonban eddig alig tudták emelni. De ez nem maradhat így sokáig – tette hozzá.

Még drágább lehet az életünk, mivel az összes alapvető termék árát befolyásolják a szállítási költségek. Fotó: Frank Yvette
Még drágább lehet az életünk, mivel az összes alapvető termék árát befolyásolják a szállítási költségek.
Fotó: Frank Yvette

Kedden, amikor beszélgettünk, éppen egy másik sokkoló információ birtokába jutott: egyik napról a másikra 12 forinttal emelkedett a gabonatőzsdén a búza kilónkénti ára. Az országban nincs gabona, állítólag lassan a malmok is leállnak, mert nincs pénzük. A pékségek a tavalyi 46 forint helyett hamarosan 150–160 forintért kénytelenek beszerezni a lisztet. Ez a drágulás pedig rövidesen megjelenik a kenyér árában is: több mint 300 forint lesz a sima fehér kenyér kilója a boltban.

Sokan riogatják azzal a kiskeresetűeket, hogy majd egekbe szöknek a zöldség- és gyümölcsárak a 400 forintos benzinnel és a 380 forintos gázolajjal. Barna András szatymazi termelő szerint azonban ez nem biztos, hogy így lesz. Úgy véli, a termelő költségei megnőnek – mivel a növényvédő szer, a műtrágya, a fólia és a traktorba való gázolaj megdrágul –, ugyanakkor kérdés: többet ad-e az elszegényedett lakosság az őszibarackért, szamócáért, káposztáért, mint tavaly. Barna András és családja idén legelőször a földieperrel áll majd ki a dorozsmai nagybanira, és akkor derül ki, megkapják-e egy ládáért a tavalyi 3000–3500 forintot.

Üzemanyag-turizmus: irány Szerbia

Magyarországon és Szlovákiában a legdrágább jelenleg a benzin Közép-Európában: 365–367 forintba kerül egy liter. Szlovákiába tehát már nem kell átmenni benzinért, viszont Románia a 324, Szerbia a 305 és Ukrajna a 206 forintos literenkénti benzinárával vonzó célpont a határok környékén élők számára. Csongrád megyéből már eddig is sokan tankoltak Szerbiában, a jövőben pedig még többen ruccannak át. 2010-ben közel 10 százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás 2009-hez képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint. A piaci változásokat megérezte a Mol is, a teljes magyarországi értékesítése 11 százalékkal csökkent többek között amiatt, hogy aki tehette, a szomszédos országokban tankolt.

Olvasóink írták

95 hozzászólás
  • 95. macs 2011. január 21. 16:52
    „nagypappa,
    tisztában vagyok, mekkora kockázat van benne. :-)
    "De a vagyonotokat ne tegyétek fel a vállalkozásotokra."
    Ezért szokták a vállalkozásokat hitelből finanszirozni.”
  • 94. nagypappa 2011. január 21. 03:32
    „Frakk és Macs

    Fogjatok bele, csináljátok!
    Legalább testközelből megtudjátok milyen jó termelőnek lenni.
    Mert azért nem annyira papsajt ám!
    De a vagyonotokat ne tegyétek fel a vállalkozásotokra.”
  • 93. Smerdis_of_Arshak 2011. január 20. 19:10
    „macs 2011.01.20. 17:51

    jó olvasni az ilyen intelligens hozzászólást! sajnos nagyon kevesen értik ezt meg, csak azt látják, hogy szarul élnek, a terekre meg bezzeg van pénz...”
  • 92. macs 2011. január 20. 17:51
    „johnconnor,
    az osztrák kisvárosok körül nagy valószinűséggel több lábon álló gazdaságok vannak, melyek a családot és áttételesn fogyasztás révén a helyi szolgáltatásokat is el tudják tartani illetve, ha kell alapanyagokkal is el tudja látni.
    Nálunk kevés olyan mezőgazdasági vállalkozás van, ami erre képes. Nem tudom miért van ez így, de így van.
    A várost fel kell újítani. Most találtam régiképeket a Kárász utcáról, Klauzál térről, Lófaráról. Megdöbbentő volt látni, a parkoló autókkal tömött Klauzál teret, Lófarát.
    Igazad van, a Széchenyi terek és Dugó teret is fel kell újítani. A Dugó tér felújítása a Belváros rekonstrukció 2. ütemében van benne, abban a pályázatban, amihez az új önkormányzat elsőre nem adta hozzájárulását.
    A Szt. Isván teret pedig muszáj volt megcsinálni, emlékszel mi volt ott? Hidd el, előbb-utóbb ezt a teret is be fogják lakni az emberek.
    A Víztorony ipartörténeti jelentőségű, a tetejéről gyönyörű a kilátás. A Gutenberg utcán el lehet jutni Európa egyik legszebb Zsinagógájához. A turisták oda is elmennek. Egy turista ugyanis oda megy, ahová a helyiek irányítják, ahol látnivalót kínálnak neki.”
  • 91. macs 2011. január 20. 17:38
    „frakk,
    ok! Mi, itt ketten megoldjuk a problémát :-). Magánvállalkozás miért nem vághat bele? Ha valóban rentábilis lenne, akkor már biztos lenne valaki, aki belekezdene.
    Az üzleti tervet talán 1 hónap alatt el lehetne készíteni, de még nagyon sok minden kellene mellé. 100 ha-on holland üvegház, nagyon drága. Nem értem most miért a MOL-ról beszélsz, mikor korábban földhőről? volt szó. Egyébként nem értem miért idegenkedsz a profittól? Szükség van rá, mert abból lehet fejleszteni. A spárgának nem kell üvegház, csak jó homokos terület. Igazán a szedékor kell a munkaerő. :-)
    Szóval, van önkormányzati képviselőd? Menj el hozzá, és vázold a lehetőséget. Győzd meg, hogy ez egy jó ötlet! Csak nehogy a politika megfojtsa! :-(”
  • 90. frakk 2011. január 20. 13:37
    „Macs : mivel magán vállalkozástól nem várható el hogy ebben az ügyben befektessen, csak egy önkormányzati cégen keresztül látom kivitelezhetőnek, és így lenne ésszerű. Pl Város gazdálkodási vállalaton belül. A számításokat két nap alatt elkészítheti egy kertészmérnök, gépész - építő trió, a bekerülési összegekre vonatkozóan. A területet az önkormányzat teremti elő, figyelembe véve a már meglévő területeket, és egyéb dolgokat(pl MOL olcsóbb gázfűtés) (hulladékhő ) egyebeket. (erre is lehet pályázatot írni) Mivel nem a profit termelés az elsődleges, hanem a foglalkoztatottság, és az ellátás szélesítése, olcsóbbá tétele, o szaldós is lehet akár. Persze korrekt keretek között, nem a megszokott szabadrablás elven. A VGV-nél így is dolgoznak kertészmérnökök, most kb 2-3 al több lenne foglalkoztatva, és ellátnák az ottani irányító , logisztikai szerepet. Az igények, és piaci rések felmérése után, akár gombát , akár spárgát (félelmetes haszon van benne, és munkaerő igényes) is termelhetnének, de bármit . Ez a Szeged térségi mezőgazdasági projekt, később ezer felé ágazhatna. Egyenlőre induljon el, szívja fel a kevésbé képzett munkanélkülieket.”
  • 89. johnconnor 2011. január 20. 13:35
    „macs, van igazság abban amit mondasz, de azért nem teljesen így megy...
    +arról is beszélek hogy az osztrák határon túlmondjuk egy 20-30ezer fős kisváros lakói nem ingáznak(max. nagyobb jövedelemért a közeli nagyvárosba) tehát minden kisvárosnak "működő gazdasága van"! vagyis el tudja látni a saját lakosait munkával...
    sőt a "büdösebb" munkára ott vannak a külföldi(K-európai-mint mi...)munkavállalók(ez inkább a nagyvárosokra igaz)
    attól függ honnan nézzük: ha Szegedet Miskolchoz hasonlítom, akkor "élhető hely"˙;) -nézőpont kérdése, szerintem sokkal előrébb kellene tartania Szegednek!
    más: mindenki a fölújításokat méltatja: a Szent István tér kihalt csak néhány csöves lézeng ott nap közben...(a Gutenberg utcát már írtam hogy milyen...)
    Kérdéseim : mit lát egy külföldi szegedből?( nem a Gutenberg utcát és a Szent István teret...)
    A Kárász utca a 150 méter "hosszú"...
    A Széchenyi tér(Szeged főtere), ami a nagyon ronda(3ad osztályú betonból toldozott-foltozott) (arra miért nem jutott pénz?-oda tényleg "kellene" a macskakő...)
    És a Kárász utca másik vége, a Dugonics tér, és mellette a volt "nagyáruház"(ami most kínai boltként üzemel...) -na, ez így egy kupacban egy kalap...
    Láttam a békéscsabai(az nem Nyugat...) főutcát, Jó hosszú és szépen fölújított, az imént vázolt szegedi belvárosi "tájleírásnál" jobban tetszett....
    Botka miért nem a Széchenyi és Dugonics teret újíttatta föl ennyi pénzből? a "turisták"(az a néhány "darab") is ezeken a helyeken járkálnak, nem pedig a Szent István téren és a Gutenberg utcán...”
  • 88. zoltanszabo 2011. január 20. 13:15
    „T 74. Én nem az ősszel elvetett búzára gondoltam. Ebben az ujságban pár napja jelent meg : Székkutas mellett a magtárban Pál A. birtokán--ott áll a 700 tonna tavaji búza. Ott tárolják, és most a belvíz körülvette a tárolót , cm-ek választják el,hogy a víz befollyon a magtárba ? Sőt van olyan hely is ahol még a tavaj előtti búzából is tárolnak --miért nem adták el ????Ezzel tartják mesterségesen magasan az árakat ???
    Pél A tanyáján a vízben álló búzával mit csinálnak ???Nem a vetésről--a betárolt búzáról beszélek.”
  • 87. macs 2011. január 20. 13:03
    „frakk,
    jó legyen üvegház. Első kérdésem ki csinálja meg? Milyen forrásból? A termeléshez nem csak munkaerő kell, kell sok egyéb is. Azonkivül, megfelelő mennyiséget kell termeljél, hogy a folyamatos bevételed fedezze a folyamatos költségeidet. Folyamtos termelést kell biztosítsál. Ilyenre gondolok, pl. ülteted a retket, szeded a salátát, előkészíted a palántákat, permetezel stb.
    Egyébként az önkormányzat, szerintem legalábbis, egy saját tulajdonában lévő céget hozhat létre ilyen profillal, vagy valamelyik cégének a profilját bővitheti.
    Csak egy ötlet, az önkormányzat kezében lévő intézményeket, pl iskolákat, óvodákat, szociális otthonokat láthatnák el, természetes olyan áron, ami fedezi a költségeket és az elvárható profitot is tartalmazza. Na, jó elfogadok egy esetleges 0 szaldót, de csak a végső esetben.”
  • 86. szatyi 2011. január 20. 12:57
    „84. hozzászólás frakk 2011.01.20. 12:30

    Csak emlékeztetnék: A mezőgazdasághoz kapcsolódó feldolgozó ipart az Antall-kormány idején tették tönkre, szórták szét! Az már más kérdés, hogy ha az importnál drágábban tudunk valamit előállítani, feldolgozni, -akkor megéri-e?”
  • 85. macs 2011. január 20. 12:51
    „johnconnor,
    bocs, de nagyon félreértettél. Nem arról beszéltem, hogy kétkezi munka, én arról beszéltem, hogy a magas élőmunka igényű ágazatok, pl. varrodák, cipőgyárak stb. nem tudják felvenni a versenyt az olcsóbb kinai termékekkel és lehet erőltetni a dolgot, de előbb-utóbb veszteséges lesz és becsődöl.
    A munkahelyteremtés alapfeltétele a piacképes termék. Arról beszéltem, hogy olyan munkahelyek kellenek, ahol a magasan képzett munkaerő olyan terméket állít elő, amire van fizetőképes kereslet. Aminek az árában el lehet ismertetni a magasabb béreket, amihez a többi magyar gyártó beszállítóként bedolgozhat.
    A Mercédest ne hozd ide, mert ilyen lehetőség nem terem minden bokorban. Sokan -Szlovákia, Románia, Lengyelország - pályáztak erre az üzemre. Egy ilyen kaliberű FDI nem polgármestrekkel tárgyal, hanem az adott ország vezetőivel és nagyon kemény licit folyik. Keményen megkérik az árat, lásd az Audinak adott állami támogatás. Az ország kiválasztása után jön a helyszín. Itt is komoly elvárások vannak.
    Igazad van, nem a várost kell felújítani, lakhatóvá, vonzóvá tenni, de egy külföldi, aki ide akarja hozni a termelést, azt is megnézi, milyenek a körülmények, milyen az infrastruktúra.
    Most pl. az Új Széchenyi terveben kiemelt helyet kapott az egészségipar. Erre miért nem lehet a szegedi vállalkozóknak rámozdulni. Sopronban pl. nagyon jól működik. Igaz az közelebb van a határhoz, de ha valami olyan kinálunk, amiért megéri ideáig utazni, akkor már nyert ügyünk van.
    Én onnan kezdeném, hogy a vállakozó találjon ki valamit, számoljon utána megéri-e, pályázzon és győzze meg a város vezetését, hogy lobbizzon az érdekében.
    Bocs, a megfogalmazáért, de csak ülni és várni, másokra mutogatni, hát nagyon könnyű, csak eredménytelen.”
  • 84. frakk 2011. január 20. 12:30
    „Macs: Egy relatíve gazdaságos üvegházban olcsó munkaerővel megtermelt primőrt miért nem tudsz eladni?? Miért ne lenne piac?? Ha nem tudod véletlenül mégsem eladni, akkor tovább feldolgozni is lehet. Konzerv, befőtt, savanyúság, pép, bébiétel, gyógyszer. Fokhagymából répából, céklából készítenek sok gyógyszert.
    Jobb, ésszerűbb az amikor a sok munkanélkülivel falevelet gyűjtögetnek?? Ésszerűbb lenne termeszteni velük. Számtalan a lehetőség, csak a beszűkült önkormányzat nem akar ezzel foglalkozni , mással sem.”
  • 83. johnconnor 2011. január 20. 11:56
    „macs te melyik bolygón élsz?
    Kinek a feladata a munkahelyteremtés egy városban? nem a polgármesteré?
    de igen képzeld...nem a guttenberg utcát kell felújíttatni 300millióból(amúgy tleg sz@r lett...)
    hanem munkát kellne adni az embereknek, az a mércéje egy város élhetőségének!
    A Mercedes sem a google earth-on nézte ki magának Kecskemétet...
    Botkának is "kulcsolni" kellett volna TERMELŐ munkahelyek "idecsalogatásához"...képzeld kétkezi munkások nemcsak Kínában vannak...
    Nyugaton az emberek jelentős része "kétkezi" munkát végez, -vagy szolgáltatási szférában ban dolgozik.
    nem a tescóban mint itt...mert a tescó "csinált" 50 munkahelyet, és -közvetlenül- "megszűntetett" 1000-et...”
  • 82. macs 2011. január 20. 11:02
    „Én2,
    "Sok jó ötletetek van a mhely teremtéssel kapcsolatosan, KÁR, hogy a politikusok szándékosan nem akarnak munkát adni az embereknek."
    Tudod, az ötlet kevés, ahhoz, hogy mhelyek legyenek, ahhoz sok minden kell. Elsősorban piac, ahol a terméket el lehet adni. Az sem mindegy mi a termék, mert magas élőmunka igényű termék esetében nem mindig lehet magas bért érvényesíteni az árban, kivéve, ha olyan termékről van szó, ami iránt igen nagy a kereslet. Aztán kell képzett, vagy képezhető munkaerő is, és olcsó hitelekre is szükség van, mert a beruházások igen csak költségesek.
    A politikusok, hogy tudnak állást adni az embereknek? Erre csak akkor van lehetőség, a politikusnak vannak vállalkozásai.”
  • 81. techMon 2011. január 20. 10:38
    „frakk :
    Ha jól emlékszem, szóba jött, hogy a Mercedes-nek itt is lehet valami kisebb üzeme .
    A geotermikusan fűtött üvegházas ötlet nem hangzik rosszul de asszem macs írta, hogy nem ártana egy részletes számolás, terv !”
  • 80. Admin07 2011. január 20. 09:31
    „A kérem ki van zárva: Orbán elvtárs nem enged a népnyomorító intézkedéseknek. A lakosság a tűrőképesség határán van, azonnal mondjon le Gyurcsány!”
  • 79. Én2 2011. január 20. 09:29
    „Sok jó ötletetek van a mhely teremtéssel kapcsolatosan, KÁR, hogy a politikusok szándékosan nem akarnak munkát adni az embereknek.
    Elárverezik a házakat mivel nem tudjuk fizetni azt is megveszik fideszesek nekik van miből, jól élnek!
    Próbáljanak 40-50 ezerből megélni ha nincs eszük arra, hogy ennyi pénz mire elég.”
  • 78. Smerdis_of_Arshak 2011. január 20. 07:44
    „Nórikám 2011.01.19. 15:44

    azt írod nem érzed magad felelősnek, mert mi csak megválasztjuk őket aztán nem tehetünk semmit. naná, hogy tehetünk, csak össze kellene fogni. egy demokráciának pont ez lenne a lényege. démosz+kratein=népuralom. elvileg a nép uralkodik. rengeteg eszköz van a kezünkben, de összefogás nélkül nem megy. okos politiaki elitünk pedig csodás színházzal gondoskodik arról, hogy ne is legyen összetartás. köztük van, higgyétek el, szünetben ott intézik a parlament büféjében a közös ügyeiket, miután a teremben a kamerák előtt jól leanyázták egymást... a bolond nép meg marja egymást a politikán, azok meg röhögnek a markukba.
    lehetne pl polgári engedetlenségi mozgalmat szervezni. pl idén senki sem küldené el az adóbevallást. ezzel már el is küldenénk a kormányt egyetlen mozdulattal és még csak az utcára sem kéne kimenni. aztán jönne egy másik kormány és kezdődne minden előlről :)”
  • 77. altamir 2011. január 20. 07:40
    „Őfelsége I.Orbán "király"tegnap Brüsszelben kikelt magából mert kritizálni merték eddigi tetteit.Jobban tenné ha szembenézve a választókkal HAZUGSÁG nélkül mondaná el milyen MEGSZORÍTÁSOKAT alkalmaznak még e meggyötört nemzettel szemben.Tudván azt hogy Ő az egyedüli ebben az országban aki még SOHASEM HAZUDOTT, ezeket csak akkor fogjuk érzékelni ha már a vérünket szívja.Ellenzékbe még az üzemanyag jövedéki adójának csökkentését a nyugdíjpénztárak megvédését követelte.Most hatalmon ellopta a magán nyugdíj befizetéseket ÉS "figyelemmel"kísérik az üzemanyag árakat.Ennyi CSODA és jótétemény után "repesve" várom szenté avatását!De még inkább jót tenne NEMZETÉVEL,ha a munkakönyvét kérné inkább ki és békén hagyná a nemzetünket. Talán próbáljon szerencsét külföldön MUNKA vállalással!”
  • 76. Smerdis_of_Arshak 2011. január 20. 07:38
    „zoltanszabo 2011.01.19. 16:50

    hatalmast tévedsz, olvass vissza történelemkönyvekben. a kiegyezés utáni időszak pl. még angliát is megelőztük pl vasúthálózatban...”
95 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A spórolásra költ százmilliókat a megye

Két évvel ezelőtt indította, de ma is tart a megyei önkormányzat energiatakarékossági programja, amelytől jelentős megtakarítást remélnek. Tovább olvasom