Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Megszépül Szeged főutcája - mobil partfalat építenek

Szeged - Jövőre elkezdik a szegedi belvárosi partfal rekonstrukcióját az árvíz elleni védekezés jegyében, mintegy 1,8 milliárd forintból. A Tisza-part további szépítése 2014 után folytatódhat. Még gyaloghíd is épülhet a két part között.
Szeged legszebb és egyben legcsúnyább főutcája a Tisza. Amikor magas a vízállás, szemet gyönyörködtető a látvány. A mostani kis víznél azonban csak a szemetes, hordalékos, köves partot, a szétmálló alsó lépcsősort, a foltos aszfaltot, a betonszürke partfalat nézegethetjük. Ám ez az évtized változást hoz a folyó és a város viszonyában: első lépésként 2012-ben elkezdődik és 2014-ben befejeződik a belvárosi 2 kilométer hosszú – a klinikáktól a Bertalan hídig terjedő – szakaszon a partfal védelmi célokat szolgáló rekonstrukciója.

A történet: a szegedi önkormányzat a belvárosi védmű kezelőjeként nyújtott be 2009-ben pályázatot a KEOP-hoz, az Atikövizignek a központi koordinációs szerep jutott. A kétfordulós, uniós pályázat sikerrel zárult: 1,5 milliárd forintot nyertek, 321 millió forintot pedig a város ad. Az 1,821 milliárd forintból új védműrendszert alakítanak ki, ám ebből az összegből a Tisza-part teljes felöltöztetésére nem futja. (Eredetileg egy pályázat keretében mintegy 5 milliárd forintból szerettek volna mindent egyszerre megvalósítani.)

Élő kapcsolat lesz  a város és folyója között
Élő kapcsolat lesz a város és folyója között.

A vélemények tere

Fórum Szegediensis, a vélemények tere címmel indult új beszélgetős sorozat az egyetem tanulmányi és információs központjában: az első rendezvényen csütörtök este a város megújuló Tisza-partjáról szólt, amelyen kíváncsiak voltak a civilek véleményére.

1880, 1974, 2012. A 2006-os 10 méter 9 centis vízszint döbbentette rá a döntéshozókat is arra, hogy nem lehet tovább halogatni a szegedi belvárosi védmű felújítását. Rések keletkeztek az 1970-es árvíz után, 1974–79 között épült beton partfalon, valamint átengedi a vizet a föld alatti, 1880-ban épült tégla támfal is. A 2006-os árvíz másik „hozadéka", hogy 2012-től Magyarországon először Szegeden alkalmazhatnak olyan mobil partfalat a védekezéskor, amelynek 30 év lesz a garanciája. Ugyanannyiba kerül, mint 300 ezer „egyszer használatos" homokzsák.

2012 első negyedévében indul a közbeszerzés, majd az év második felében a kivitelezés. Az árvízi emlékműtől a Belvárosi hídig csak „erősítenek": partfal alatti résfallal, valamint egy 60 centis, árvíz idején a védműre szerelhető mobil gáttal. Ugyanez történik a Belvedere és a Bertalan híd közötti részen is.

Egyedül a Stefánián bontanak: elemeire szedik szét és leemelik a mostani lépcsősor felső kétharmadát, helyén 10 méter mély vasbeton résfal készül a most meglévő támfal elé. A járdaszint megemelésével a mostani beton partfalból csak 40 centit kell levésni. Az 1 méter 20 centis korlát mentén állítják fel árvíz esetén a mobil gátat, mely alumínium támoszlopokból és vízszintes, gumilemezes szigetelésű elemekből áll. A támoszlopok rögzítő csatlakozásait a Stefánia járdájában rejtik el.

Ezek a tények, ezekre a munkákra van pénz. Vesmás Péter Ybl-díjas építész és a Tér és Forma teamje már évek óta dolgozik a Tisza-part megújításán. A Boszorkánysziget gondozott ártéri erdeje az épülő Science-park rekreációs- és portterülete lesz. A klinikák előtti keskeny zöld sáv a belvárost, a kilinikákat, az egyetemet és a szabadtéri játékokat kiszolgáló fedett parkoló zöldtetőjével szélesedik. Az árvízi emlékműtől a volt vasúti híd újszegedi hídfőjéig biciklis és gyalogos híd vezet.

A Roosevelt térnél ismét a korabeli Keszeg haltartó bárka, a Tiszán úszó halászcsárda és egy, a vízi életmódra buzdító bemutató lakóhajó horgoznyoz. Új csónakházakat is telepítenek a Tisza-partra. Felépül a régi és az új vízi bástya, a szegedi vár egykori építményei, amelyekre árvíz idején is ki lehet menni. A Stefánia-sétány parkosított rézsűvel, teraszokkal tagolt lépcsőkkel fut le az ártéri erdőkben honos fákkal szegélyezett Tisza-partig. Új hajóállomás épül, a Fokán pedig a hajókölcsönző Csónakda parti klub- és csónakházzal bővül. A rakpart rekonstrukció elemei térben, időben szakaszolhatók.

Olvasóink írták

135 hozzászólás
  • 135. bubu841001 2011. december 14. 23:10
    „Majd meg lehet nézni hányan cserélnek megint kocsikat....!”
  • 134. SP 2011. december 08. 16:42
    „??????????”
  • 133. SP 2011. december 08. 15:17
    „Nagy szenzáció nincs ebben az építésben. Sima építész feladat.

    Ha már hasznosat is, értékeset is maradandót is
    szerettek volna alkotni, amiben merészség és többlet fiatalos ötlet is van, megoldják, hogy árhullám esetén is közlekedni lehessen a belvárost elkerülő egyetlen menekülő úton a rakpartin.”
  • 132. ML 2011. december 08. 07:17
    „70. lukrecia 2011.12.04. 09:11
    "Az alsó rakpart autóparkoló megszüntetését nem indokolja az átalakítás. A tervezői elképzelés beszűkülése lehet az egyetlen indok erre. tetézve egy újabb körbástyával, ami totál felesleges, sőt a víz útjába téve bűncselekmény az adott legszűkebb szakaszon."
    Lukrecia:
    Miért bűncselekmény az újabb körbástya építése?”
  • 131. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 21:52
    „132. ML

    Nincs hiba: hiszen tudtommal nem csak parkolóhelyen lehet halászlevet főzni, nemcsak lépcsősoron lehet leülni...”
  • 130. ML 2011. december 07. 15:47
    „Gábor,
    Van egy kis hiba a gondolatmenetedben.
    Ha nincs parkoló, akkor hely hiányában "ha most halfesztivál van" sem valósítható meg.
    A vedéglátósok és a vendégek két szűk sávon nem férnek el.
    A terv szerinti elrendezéssel az év további 362 napján viszont nem lenne parkoló, lépcsősor hiányában nem lenne nézőtér több ezer embernek egyéb rendezvényekre, stb.”
  • 129. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 13:02
    „130. ML

    Rögtön összekötném a két gondolatodat: ha most halfesztivál van, ami turisztikai rendezvény ugyebár, akkor hol parkolnak?

    Mert a rendezvény bizony nem üres, pedig akkor a rakparton nem lehet parkolni.

    Lehet, hogy rakparti parkolás nélkül is van élet?”
  • 128. ML 2011. december 07. 11:45
    „Ha nem lesz a rakparton parkolási lehetőség (terület), akkor a turista buszok, egyéb látogatók, esténként és hétvégén a szegediek hol fognak parkolni?
    Emiatt is csökken a belvárosi üzletek forgalma?
    Nem lesz Tiszai Halfesztivál, aug 20-i ünnepély és bármilyen más kiemelt városi program??
    Lucrecia, SP és többiek:továbbiak itt:
    www.mobilpartfal.5mp.eu”
  • 127. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 09:19
    „128. SP
    "Kíváncsi lennék a néhány használóra, ha a generált felesleges kiadások kompenzálására hídpénz kellene fizetni."

    Én is kíváncsi lennék, ha a Belvárosi hídon a dugóokozási díj fizettetése esetén mit szólnának az autósok...”
  • 126. SP 2011. december 07. 08:28
    „127. ifj.
    Nem véleményeztem
    eddig a 3. közúti híd létjogosultságát. De szívesen vitatkoznék a témán.

    A gyalogkakukk hidat is karban kell tartani.
    Dilatáció, festés, burkolat, vandálok, uszadékeltávolítás, világítás, csúszásmentesítés, adminisztráció, időszakos műszaki felülvizsgálat, bejárások, felügyelet stb. stb.

    Kíváncsi lennék
    a néhány használóra, ha a generált felesleges kiadások kompenzálására hídpénz kellene fizetni.

    Azonnal lekonyulna
    a drótszamarazási kedve. Majd jönne a magyarázkodás, hogy az a pár száz méter többlet út kerekezés milyen egészséges az ártéri erdők közelében. Kár lenne kihagyni. stb.

    Mivel jellemző, hogy sok mindent már előre eldöntöttek,
    a közvéleménnyel való játszadozás itt is, csak áldemokrácia. Nem csak a feladatokat, hanem talán a jutalmakat is előre elosztották.

    Innentől nem az ésszerűség, gazdaságosság, a közérdek a motiváció.”
  • 125. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 00:51
    „119. SP
    "Gyaloghíd nélkül is jól működik Odessza ltp."

    Hogyne. Harmadik közúti híd nélkül is működik a város, akkor az se kell, ugye?

    Ha van egy gyors közvetlen gyalogos-kerékpáros kapcsolat, akkor kevesebb autó fog a régi hídon torlódni, erre nem gondolsz?

    ---------------------
    63. macusnéni
    "Miért nem tartanak lakossági fórumot,hogy megismerjük közelebbről akik ezeket kiötlötték?"

    Volt egy fórum, a keretes cikkben olvashatod. Azt mondjuk nem tudom, előre mennyire volt jól meghirdetve...

    ---------------------
    67. DobóI
    "Csodálatos lesz, az első jeges árig, aminek majd nem tud a mobil gát ellenállni..."

    Mossa is el Szegedet, hiszen itt soha semmi se jó, egy ilyen városnak nincs is értelme, nem igaz?

    ---------------------
    84. Monthechristo
    "A minap sétáltam a Tisza parton és sehol nem láttam az amortizálódását ennek a "régi sz..r"-nak"

    2006-ban sétáltál a Tisza-parton tavasszal? Ja, akkor nem tudtál, mert a közelébe se engedtek a sok homokzsák, meg ellennyomó medence miatt - ez minek a jele, ha nem az amortizálódásé?

    ---------------------
    97. BaziJoe
    "Én szerintem nem kéne lebontani ami most van"

    Nem is akarják lebontani, inkább megerősíteni, magasítani.

    ---------------------
    120. GondaIstván
    "Szerintem felesleges pénzkidobás mind a járdaszint megemelése, mind a mobil partfal megvásárlása. Ugyanis egymás után adják át a tiszai árapasztókat, aminek hatására az eddigi szegedi árvízszintek 1,5-2 m-el lesznek kisebbek"

    Ezt valami szakmai forrással igazán jó lenne, ha alátámasztanád, mert ekkora csökkenésről én még sehol nem hallottam...”
  • 124. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 00:51
    „4. H4cK3r
    "Régebben arról volt szó, hogy elveszik a rakpartot az autósoktól. A kép alapján ez is látszik, de a cikkben erről nincs szó. Akkor ez, hogy lesz? Mert ha ténylegesen elveszik az autósoktól az alsó rakpartot, és felverik a belvárost (mert miért ne vernék) akkor mégis hová fogják terelni a forgalmat?"

    Elvehető különböző mértékben:

    lehet pl. csak csúcsidőben használni, azon kívül a gyalogosoké,

    lehet a közepén elvágni az átjárást, így átmenőforgalom nem lenne, de a parkolás megmaradna,

    lehetne a hídtól az árvízi emlékműig átadni a gyalogosoknak és a Stefániás rész megmaradna parkolónak.

    Az átmenőforgalom elterelése a nagykörút forgalmát annyival növelné, hogy az még mindig kisebb lenne az M43-as átadása előtti állapotnál.

    ---------------------
    50. fakandrea
    "Ezzel szemben te most feldobsz egy ilyet, hogy vigyük el a Tiszát 5km-rel odébb."

    Nem mintha nagy realitását látnám a megvalósulásnak, de ha a gépesítés előtti korszakban a kor mérnöki ismereteinek szintjén, kézi erővel sikerült szabályozni a Tiszát, akkor talán a 21. században is megoldható lenne egy ennél lényegesen kisebb volumenű feladat!

    ---------------------
    60. kilo
    "De: a gyalogos/bringas hid az arvizi emlekmutol hova is vezetne? At a... ooo... ize... mi is van ott?"

    Újszeged legsűrűbb lakónegyede, ha ránézel a térképre, tízemeletes házak sokaságával...”
  • 123. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 00:49
    „:-)))))))

    Szerintem az itt kommentelők többsége az 1970-79 között épülő betonfalat is mindennek lehordta volna, amit most úgy istenítenek.

    :-)))))))”
  • 122. Maros13O 2011. december 06. 10:09
    „A vasúti hidat meg egy másik cikk alatt hurrogták le a temesvári vonallal egyetemben.. Jó volna ha a tisztelt szájkaratés fórumos banda eldöntené végre mit akar... (:D”
  • 121. SP 2011. december 06. 08:01
    „A gyaloghíd gyakorlatilag felesleges!

    Ami helyette kellene, az a régen hiányzó vasúti híd, ami a gyalogot is kiszolgálná.

    Ha megépülne
    duplán felesleges a gyalogkakukk híd. Mivel nem épült be az adott terület toronyházakkal, hipermarketekkel, iroda és ipari épületekkel, vasúton ingázok vasútállomásával, a népsűrűség is gyakorlatilag elenyésző.

    Ezért triplán felesleges a "szolnokmajmoló" híd.

    Mire lesz ott új városrész, addigra lesz vasúti híd is.

    Mindegy milyen alapból finanszírozzák, pénzkidobás. A forrást át kell csoportosítani értelmes dologra.”
  • 120. DobóI 2011. december 06. 05:55
    „118. Kerekes 2011.12.05. 22:08

    Még szerencse, hogy egy ilyen zseni közénk keveredett. No zsenikém, veled szemben én már láttam,mobil gátat, igy veled szemben könnyen megjósolom, hogy amit itt készítenek majd, az csak valami silány minőségű változata lesz annak, ráadásul ismerve a hazai körülményeket nehezen képzelhető el, hogy amikor szükség lesz rá, a 2005-ös hasonló vízszint emelkedés kivédésére, akkor ez tényleg hatékony lesz. Márpedig ha letekintesz a régi híd lábáról a mélyen fekvő Szegedre, akkor talán feltűnhet Neked is, hogy itt nem babra megy játék..”
  • 119. Maros13O 2011. december 05. 23:31
    „119. SP 2011.12.05. 22:12
    Gyaloghíd nélkül is jól működik Odessza ltp.

    Nem csak Odesszát hoztam fel példának, dél újszeged is közelebb kerülne a városhoz.. De bírom hogy itt tényleg mindenki ilyen okos... :D Egyébként meg az ilyen fórumhuszároknak, semmit sem építenék. Persze azért is hőbörögnétek. <moderálva> További kellemes rágódást a dolgokon. :D”
  • 118. GondaIstván 2011. december 05. 22:37
    „Szerintem felesleges pénzkidobás mind a járdaszint megemelése, mind a mobil partfal megvásárlása. Ugyanis egymás után adják át a tiszai árapasztókat, aminek hatására az eddigi szegedi árvízszintek 1,5-2 m-el lesznek kisebbek, tehát még a mai járdaszintet, sőt a Stefánia szintjét sem fogják elérni.”
  • 117. SP 2011. december 05. 22:12
    „Gyaloghíd nélkül is jól működik Odessza ltp.

    Gyaloghíd Szolnokon épült a Tiszán.
    Tehát Szolnokon. Így Szeged sem maradhat ki a "divatozásból".
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Tiszavir%C3%A1g_h%C3%ADd#A_szolnoki_h.C3.ADdver.C3.A9s_napja”
  • 116. Kerekes 2011. december 05. 22:08
    „Azt hiszem átmegyek a Mérnöki Kamara honlapjára, mert itt nagyon szakmai a duma. Ennyi vízépítőt, statikust, és geotechnikust egy kupacban még nem olvastam. Vagy csak az internethez illő virtuális szakemberekkel van dolgunk? További jó szórakozást.”
135 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

10 határsértőt fogtak el Csongrád megye déli részén

Csongrád megye - Pénteken éjszaka, nem sokkal éjfél előtt összesen 10 határsértőt fogtak el a… Tovább olvasom