Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Mi nem az otthonszülésért kampányolunk!

Szeged – Geréb Ágnes szabadon bocsájtásáért is tüntettek az otthonszülést elfogadók. Többször hangsúlyozták: nem a kórházak ellen kampányolnak. 22 éves törvényi lemaradást szeretnének rendezni. Otthonszülés=felelőtlenség? Tőlünk nyugatra mindenki "agyament", hogy engedi és megfelelően szabályozza? Tények és vélemények az otthonszülésről.
– Törvény nem tiltja az otthonszülést – kezdte a beszélgetést Kovács Anita Anna, aki a vasárnapi megmozdulást szervezte. A háromgyermekes édesanya szerint semmi sem kötelezi az anyát, hogy kórházban szüljön, de a kórházon kívüli világrahozatalt sem szabályozza. – Szülhetsz otthon, de nincs ami rendelkezne arról, ki és hogyan, illetve mikor segíthet a babánál. A gyakorlatban ez azt jelenti, vajúdhat az anyuka, de senki sem „foghatja" a kezét – magyarázta Anna a törvényalkotók késlekedésének eredményét. Kiderült: Geréb Ágnes és bábatársai több tervezetet is a jogalkotók elé tártak, ám sem Horváth Ágnes minisztersége alatt, sem utána nem történt érdemi változás. – A bábák szövetsége tervezetét hozzáértő emberek írták, olyanok, akik vezettek már otthonszülést. Ezt a szülész-nőgyógyász társaság megvétózta, majd saját, teljesíthetetlen kitételeket tartalmazó javaslatukat adták be. Az akkori – később sem elfogadott – törvény kicsit visszásnak hathat: csak tiltásokat tartalmazott. Meghatározta volna, a szülő nő, a baba leendő súlyát – csak, hogy pár elemet kiemeljünk. – Nem erre volt szükségünk. A bábák is tudják, kinek nem engedhetik, hogy otthonában hozza a világra babáját – senkit sem sodornának veszélybe – magyarázta Kovács Anita Anna.



Az otthonszülés veszélyei és jogi helyzete Az otthon szülés más fejlett országokban is csak a népesség elenyésző kisebbségének választása.
• Európában és az Egyesült Államokban az arány 1-2% körül mozog, az egyedüli kivétel Hollandia, ahol a nők 30%-a otthon szül. (Hollandiában a társadalombiztosítás egészséges terhességnél az otthon szülést támogatja, de a 70-es évek 50%-ához képest az otthon szülések aránya náluk is csökkent az elmúlt évtizedekben.)
• A XX. században az urbanizáció hatására az otthonszülések száma csökkent:
- USA 6%
- Hollandia 30%
- Dánia 80%
- Magyarország 0.5-1%
• Egészségügyi törvény nem tiltja
• A jelenleg vonatkozó jogszabály /33/1992. (XII.23.) NM/ „a gondozást végzı orvos által elrendelendő a terminusközeli magzat felügyelete. Ezt az „otthonszülők" nem veszik igénybe, ezzel veszélyeztetve magzatukat.
• Nem az otthonszülés propagálása, hanem a kórházi körülmények otthonosabbá tétele a cél.

Dr. Németh Gábor Egyetemi docens, SZTE, Szülészeti és Nıgyógyászati Klinika, Szeged prezentzációja alapján

Az otthonszülést egyfajta tudatlanság övezi – talán a szabályozatlansága miatt.
Próbáltam megfejteni, miért szeretnének a nők otthon szülni? – Mi szól mellette és ellene? – tettem fel a kézenfekvő kérdést, amit Anna finoman, de határozottan elhárított. Tanácsolta, menjek, és beszélgessek másokkal, bőven találok olyan kismamát aki kórházon kívül hozta csöppségét a világra. Annyit még hozzátett: – Tessék felnőttnek tekinteni a magyar nőket! Hagyjuk, hogy eldönthessék: otthon vagy kórházban szeretnének szülni. Egyikünk sem kampányolt az otthonszülés mellett és nem is fog! Anna elárulta: két babáját vesztette el kórházban, ennek ellenére a szüléssel kapcsolatban nincsenek negatív tapasztalatai. A negyvenes éveiben járó szegedi nő ötször szült, nagyobbik lánya immár 15 éves.

Férfiként nehéz bármelyik oldal mellett állást foglalni, de bevallom, nem tiltanám a feleségemnek, ha otthon szeretne szülni. Régi ismerőssel futottam össze – dúlaként segédkezik szüléseknél. A dúla laikus segítő, aki lelki, érzelmi támogatást nyújt és a végső pillanatokig az anya mellett marad. Az otthonszülésről megtudtam: a szakmai felügyeletről a bába gondoskodik, a dúla masszírozással, teljes odafigyelésével, gondoskodásával segíti a kismamát. A csendes demonstrációra várva megtudtam: a kórházban sokszor rutinszerűen végeznek felesleges beavatkozásokat a kismamákon – burkot repesztenek, gátat metszenek, illetve gyógyszeresen gyorsítják a folyamatot. Az otthonszülők tudják, hogy a szülés egy természetes élettani folyamat, amelynek a háborítatlanságát szerintük a kórházakban sokszor nem tisztelik, és ezzel árthatnak az anyáknak és babáiknak.

Egy kép az otthon született babáról.
Egy kép az otthon született babáról.

Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért nyilatkozata
az otthonszülésről

• Az Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért és a szüléssel/születéssel
kapcsolatban hasonlóan gondolkodó orvosok mély megbotránkozással hallgatják és olvassák azokat a médiában megjelenő híradásokat, amelyek az Alma utcai Napvilág Születésházban történtekkel és dr. Geréb Ágnes előzetes letartóztatásával foglalkoznak.(...) • Egyetértünk a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) állásfoglalásának azon kitételével, miszerint a szülőnőnek joga van megválasztani szülése helyszínét. (...) • A szenzációra éhes médiában azonban eltorzított arányban lehet hallani az otthonszülés során kialakult
szövődményekről. Ezek nyilvánosság előtti kitárgyalása – szemben a kórházi belső jelentésekkel, amelyek publicitást nem kap(hat)nak – pedig nemcsak etikátlan és jogtalan, de félrevezető is, mert azt a téves benyomást alakítja ki, mintha az otthonszülés során gyakrabban fordulnának elő problémák. (...)

A nyilatkozat többi része itt!

Amíg a gátmetszés és burokrepesztés okozta sokkot próbáltam feldolgozni, újabb anyukák kapcsolódtak be a beszélgetésbe.
– A berlini barátaink közül egyesek otthon szülnek, mások szülőotthonokban hozzák világra gyermeküket. Csak az ex-szocialista országokban divat a kórházba terelni a várandósokat – mesélte Krasznai Zoltán, aki egy viccel is a kórház ellen „tiltakozott". – Hol születtél? Kórházban. Miért, beteg voltál? – élcelődött a kórház eredeti jelentésén. Hozzátette: aki az intézményi biztonságot választja, jól dönt. Ám senkinek sem lehet ezt kötelezővé tenni. A múltat és környezetünket elemezve arra a következtetésre jutottunk: kevés élőlény szül kórházban. A szülészeti törvény kimondja, hogy császármetszést az anya kérésére, egészségügyi indok nélkül tilos végezni. Mégis köztudott, hogy jó pénzért kés alá fekszenek a várandós kismamák. Még olyan is akad, aki kérkedik azzal, hogy ő nem bírja a fájdalmat, és komoly összeget fizetett egy császármetszésért. A császározás, mint minden műtét, életveszélyes dolog. Anyára, magzatra nézve nagyon sok szövődménnyel járhat, akár halállal is. – Róluk nem kellene beszélni? Csakhogy ezt lefedi az orvosi törvénykezés, valami jó kis indokot rányomunk a kórlapra és ki is játszottuk a törvényt – vetette közbe egy anyuka.

Az otthonszülés veszélyeiről is szót kell ejtenünk. Kiderült: a hivatalok önkényesen, nem anyakönyvezik a kórházon kívül világra jötteket – kivéve azokat, akit eldob az anyja, vagy inkubátorba helyez. – Több gyermekünket csak ügyvéd segítségével tudtunk anyakönyveztetni. A hivatal dolgozóit felháborította az otthonszülés és így „álltak bosszút" – osztotta meg velem a jogalkalmazók furcsa hozzáállásának egy esetét Krasznai Zoltán. A kórház-otthon közötti ellentétek közben a nőgyógyász lobbi is szóba került. Beszélgetőtársam szerint óriási pénztől esnének el a zsebre, hálapénzre dolgozó szülészek – talán az ő kezük is mocskos, amiért a törvény még nem készült el.

Otthonszülés, megfelelő feltételek mellett lehet veszélytelen lehet.
Otthonszülés, megfelelő feltételek mellett lehet veszélytelen lehet.
Fotó: http://homesweethomebirth.com/homebirth.htm

A vasárnapi megmozduláson felcsendült Palya Bea: Szülésdal című száma. Közben az édesanyák meséltek, ki, miért választotta az otthonszülést.
A dalszöveget figyelve – „Megkérdeztem a doktor urat, Ha elhatározom magamat, Mit kell tenni, hogy kell szülni, Hogy kell a szülőszékbe ülni. Mit kell tenni, hogy kell szülni, Hogy is kell a szülőszékbe ülni. (...)" – azon gondolkodtam, hogyan jutottunk el a kórházi szülésig. „Nem székben, hanem ágyba’ szülünk, A gyors lefolyásér’, mi jó sokat teszünk, És azért is, hogy ne fájjon, S jól átvágjuk azt ami gátol. És azért is, hogy sehol se fájjon, S jól átvágjuk azt ami gátol. (..)" – énekli a népszerű énekes, majd felteszi a költőinek is nevezhető kérdést: „Így kell szülni, úgy kell szülni, A doktor úr honnan tudja, hogy kell szülni?"


szólj hozzá: Palya Bea - Szülésdal

Tényleg, egy férfi orvos, honnan tudja, hogy kell szülni? Mikor élte át? – ezek a kérdések tódultak fejembe. Végiggondolva az otthonszülés körüli „boszorkányüldözést" arra a megállapításra jutottam: a felnőtt nőnek engedni kell, hogy eldönthesse, otthon, vagy kórházban kíván szülni. És ami még elgondolkodtató: a sajtó felelőtlennek állítja be az otthonszülőket. Arról kevesen beszélnek, hány és hány gyermek halt meg kórházi körülmények között. A civilizált világban az otthonszülés törvényileg szabályozott, bár (Hollandiát leszámítva) kevesen választják. Érdemes lenne a statisztikákat megvizsgálni: vajon otthonszüléseknél több a komplikáció? Hány és hány orvos indítotja meg a szülést, mert épp síelni készül? (persze csak, ha van ilyen) Súlyos szavak ezek, de ha példákat akarunk kiragadni érdemes mindkét oldalról a szélsőségekkel kezdeni. Ugyanis a hírek ma még nem arról szólnak, hogy újabb egészséges baba született. Otthon.

Szatíra a Monthy Pytontól. Aki nem érti az angol szöveget: az anyuka kérdésére, hogy mit csinálljon a szülés alatt, csak annyit válaszolnak: semmit. Ön, ehhez nem ért. A szkeccs lényege: a miniszteri látogatásra a drága műszereket be kell mutatni, elsősorban azt, amelyik azt mondja: ping! A vége a legérdekesebb. De inkább nézzék meg.

Olvasóink írták

100 hozzászólás
  • 100. jmkrisz 2010. október 19. 15:01
    „Ja azt nem tettem hozzá, hogy 29 óra után meg kellett indítani a szülést mesterségesen (skandallum!!!), mert túl sok időt töltött a baba megfelelő mennyiségű magzatvíz nélkül.”
  • 99. jmkrisz 2010. október 19. 14:52
    „Kedves laikus79!
    Megtenném, hogy olvasok mielőtt elmondom újra ugyanazokat a tévhiteket, amit már párszor megcáfoltatok.
    De nincs időm 95 kommentet elolvasni, a kisfiam 1 órát "engedélyez" az ilyenekre., másrészt attól mert Ti megcáfoltátok a tévhiteket, én még nem vagyok meggyőzve.
    29 óra vajúdás után nem biztos, hogy elég lett volna Geréb Á. , és a férjem, hogy fogja a kezem. Szakmailag semmiképp.
    Sajnálom, ha neked olyan élményeid vannak a szülésről (ha vannak, nem tudom, nem derült ki, vagy csak nem olvastam), hogy futószalagon, érzelmek nélkül zajlik.
    Nekem az adott biztonságérzetet, hogy a dokim ott volt, és félóránként rám nézett, megvizsgált. A szülésnél adta az instrukciókat, a szülésznő meg segített és kommentált. Mellesleg a férjem fogta a kezemet. Miután kibújt a pici, a hasamra tették, ettől többet otthon sem kaphattam volna.
    Addig hiába kampányolnak az anyák azzal, hogy otthon szülnek, míg nincsenek meg nálunk hozzá a feltételek. Szép lenne, ha úgy lenne, ahogy azt "cervo" (98) írta, de most még nem így van, és addig NEM biztonságos.”
  • 98. cervo 2010. október 19. 11:09
    „Nekem az a véleményem(kórházban szültem,igazán szép élmény volt,de tényleg),hogy nem az otthon szüléssel van itt a gond,hanem a Geréb Ágival,aki már sajnos többször bizonyította az alkalmatlanságát.Neki NEM szabad megengedni többet,hogy otthon szülést vezessen.El tudnám képzelni,hogy x anyuka bejelentkezik a szülészeten,hogy otthon szeretne szülni,és a klinika értesítve lenne,mikor a szülés megindul,miközben odahaza is MEGFELELŐEN KÉPZETT szakemberek lennének körülötte stb.Tehát,megfelelő előkészítés,szervezettség(jogi és egyéb)azt hiszem akkor már kevésbé lennének édesanyák és gyermekek kitéve a súlyos komplikációknak.Nos az más kérdés ha a megfelelő eü-objektum több tizen km-re van anyukától aki épp otthon vajúdik.De nem megoldhatatlan a dolog.Szerintem.(Bár én ennek ellenére nem szülnék otthon)De aki ezután is a Gerébnél szül..........”
  • 97. laikus79 2010. október 18. 16:50
    „Kedves Jmkrisz!
    Megtennéd, hogy olvasol mielőtt elmondod újra ugyanazokat a tévhiteket, amit már párszor megcáfoltunk???
    Nem a saját érdeke miatt szeretné elkerülni egy anya sem a beavatkozásokat. És ha a dokibácsi miatt történik ugyanaz a szituáció, akkor ki kér bocsánatot a gyerektől? Az anyja!
    Másik tévhit, a nyakra tekeredett köldökzsinór nem komplikáció, nagyon sok gyerek születik így hüvelyi úton, akkor derül ki, amikor kibújt...
    Olvass akár itt is: http://felicitasz.blog.hu
    pl:
    "Ahogy én látom, előre-, és nem visszafelé haladunk.

    A modern nőgyógyászat az elmúlt száz évben 99%-kal(!) csökkentette az anyai halálozás arányát; a kisbabák halálozási aránya pedig 7%-ról csökkent ezrelékekben mérhetőre. Vagyis, száz évvel ezelőtt a fizikai túlélés volt az elérhető legfőbb jó, és ha az megvolt, akkor mindenki fellélegzett és csöndben tette a dolgát tovább (a szervezett szülészeti ellátás nélküli társadalmakban ez azóta is így van).

    Most viszont a fizikai túlélésünk magától értetődő dolog, ezt vesszük természetesnek, és hirtelen nem elégszünk meg azzal, hogy "ugyan már, született egy egészséges gyereked, más nem számít". De igen, számít. Ma nagy problémának tartjuk azt, ha egy nő depressziós, traumatizált, és veri vagy érzelmileg teljesen elhanyagolja a gyerekeit - régen ez nem volt rendkívüli dolog -; most már probléma az, ha egy nő ötven-hatvanéves korára félig megrokkan; most már ki van mondva az, hogy nagy baj, ha egy házasságban nem lehet normálisan szexelni, mert a nőnek csak szenvedés az egész - régen ez senkit nem érdekelt -; most már az egész társadalom számára fontos kérdés az, hogy mi marad egy nő testi-lelki egészségéből, munkaképességéből, életéből a gyerekek születése után.

    Nem arról van tehát szó, hogy a szülésélmény mellett "háttérbe szorul" a gyerek. Arról van szó, hogy nagy problémákat oldottunk meg össznépileg az elmúlt száz évben, és a gyerekek meg az anyák most már szinte mind élve maradnak: tehát fel lehet tenni újabb kérdéseket, lehet foglalkozni a részletekkel, az anyák testével és lelkével, a kisbabák korai kötődésével és testi-lelki egészségével.

    Aki az eddig elért eredményekben nem látja egyfolytában az orvostudomány érdemeit és jelentőségét, az alapvetően félreérti az egész kérdést.

    Itt most már arról van szó, hogy törődjünk végre ne csak azzal, hogy mindenki megúszta-e élve, hanem azzal is, hogy milyen áron és milyen következményekkel; el lehetne-e érni ugyanezt az eredményt kevesebb beavatkozással, kevesebb fizikai és lelki sérüléssel, kisebb szenvedéssel, nagyobb döntési szabadsággal, olcsóbban, boldogabban, emberibben. A szülészeti reform nem egyszerűen a kórházon kívüli ellátásról szól, hanem mindarról, ami Magyarországon még sok helyen annyira "alternatív", hogy elérhetetlen, holott sok minden nem pénz, hanem szemlélet kérdése volna."”
  • 96. jmkrisz 2010. október 18. 15:44
    „Sok nőt hallani, aki azzal érvel, hogy így szültek a nők régen is, és ez a természetes. Nyilván ez a természetes, de akkor fogadjuk el a természetes szelekció tényét is.
    Másrészt ilyenkor gusztustalanul önző dolognak tartom, hogy egy anya a saját érdekeit tartja szem előtt. Aztán nézzen a gyereke szemébe, és mesélje el neki, hogy

    "Fiam /lányom, azért van ez a betegséged (bármi), mert a születésednél oxigénhiányos állapotba kerültél, mert anyucinak kényelmesebb volt a kanapén szülni, megszokott,otthoni légkörben, és kicsit több időt töltöttél a szülőcsatornában, mint kellett volna, vagy a nyakadra tekeredett a zsinór, és ezt nem vette észre az Ági néni. Bocsánat kisfiam/kislányom!"”
  • 95. punkcsaj 2010. október 18. 07:48
    „kedves lehiggadt, (és többiek)

    otthonszülést (vagyis nem kórházi szülést) szerintem egy bába sem javasol, a kuruzsló geréb sem, ha az a szülés nem ígérkezik komplikációmentesnek. pont ez az egyik lényege a dolgonak, hogy ha viszont komplikációmentes (akár a kórházban végzett vizsgálatok leletei alapján), akkor minek is lenne szükség felkészült orvosteam-re, beizzitott műtőre, szirénázó mentőautóra? ez mind nagyon sok pénz, fölöslegesen kidobva az ablakon.
    a másik oldala a dolognak, (ez véleményem szerint eléggé sokrétű dolog) hogy okos emberek, pszichológusok azt tartják, hogy a születésélmény (is!) meghatározó a gyerek lelki fejlődése szempontjából. ha az anyának nem okoz megnyugvást a kórházi környezet, akkor ott nem fog nyugodtan és komplikációmentesen szülni esetleg. esetleg jobban menne neki a saját tempójában egy kanapén. ha nem nyugodt szülés közben, akkor a gyereknek sem lesz jó ez az élmény. az az élmény, ami óriási változás eddigi élete 9 hónapocskájához képest. én speciel hiszek ebben, jobban, mint abban az orvosban, aki betegnek szólít és előre megmondja, hogy majd abban a pózban kell szülnöm, ami neki (aki elvileg megfigyelő), kényelmesebb. ez megtörtént, csak azért merem leírni.
    az pedig hogy jó esetben az orvos is csak megfigyelő egy szülésnél egy kórházi szülésznő szájából hallottam. azt is hozzátette, hogy addig örüljün a kismama, amig az orvos nem avatkozik közbe, hanem zsebredugott kézzel álldogál. ez a kismama és a kisérők ügye még jobb kórházakban is. amiből sztem elég kevés van még.”
  • 94. vivaevita 2010. október 17. 22:48
    „,,Bármilyen inger, amely megzavarja a vajúdó nő biztonságérzetét és intimitását, megbontja a szülés menetét. Ez a meghatározás a modern szülészet nagy részét lefedi. A modern szülészet egész iparágat fejlesztett ki a várandós és szülő nők megfigyelésére és monitorizálására. [...]
    E felett található a szülészet következő szintje, amely arra hivatott, hogy korrigálja a ,,diszfunkcionális szülést", amihez ezek a megszakítások vezetnek. Ez az eltorzult szülési folyamat, - amelyet nevezzünk egyszerűen csak ,,megzavart szülésnek" - lett az, amire az anyák maguk is számítanak, és ami ráadásul valami különös ördögi körnek köszönhetően még igaz is. E modellben a nőknek csaknem biztosan szükségük lesz mindazon beavatkozásokra, amelyeket az orvosi modell támogat, hogy aztán - függetlenül attól, hogy milyen nehéz és traumatikus is volt az élményük - hálásan távozhassanak, amiért megmenekültek." Dr. Sarah Buckley
    Mivel érintett vagyok több felől is a témában, pl. számos szülés alatt sérült babát kezeltem egy nagy gyerekkórházban, az előző hozzászólások fényében, elmondhatom, hogy akkor azok a felelőtlen szülők, akik nem készülnek fel a szülésre, hanem a teljes felelősséget a kórházra testálva, csak átadják magukat a MEGSZÜLESZTÉSNEK, melynek számos szövődménye van, szintén ne terheljék felelőtlenségükkel a társadalmat. És, aki dohányzik és mégis megbetegszik, akkor véletlenül se a tb-re vehesse igénybe a gyógyítgatását.
    De még jobb: ha valaki nem ért a szüléshez, ne akarjon ítélkezni az ebbéli dolgokban. A véleménykialakításhoz pedig, előbb járjon utána a tényeknek, ne csak hasból írogasson!”
  • 93. laikus79 2010. október 17. 15:14
    „Kedves Lehiggadt!
    Csak hogy ne csak Punkcsajjal vitatkozz :)
    Szívesen leülnék Veled egy-egy kérdőívvel a kezünkben és megnézném melyikünk a tájékozatlanabb, felkészületlenebb laikus szinten. Nem végeztem sem orvosit, sem szülésznőit, de még csak eü szakközepet sem...
    (ikerszülésnél nem feltétlenül szükséges inkubátor,az ikerszülés nem jelenti sem azt hogy kora-, sem azt hogy kis súlyú babák jönnek világra)
    Akik tudják, hogy kockázatos lesz a szülésük eleve nem próbálkoznak otthon, el is tanácsolja őket ettől a "kuruzsló" is! De a kórházi statisztikák azon része is rosszabb, amely problémamentes várandósság és várhatóan normális szülés esetén bekövetkező komplikációkból adódik pusztán a beavatkozások miatt. Ha kórházban, a vajúdás során alkalmazott beavatkozásoktól lesz oxigénhiányos egy gyerek, arról nincs hír. Konkrétan több ismerősömmel történt, különböző fokú károsodással élnek azóta a gyermekeik...
    Azt kéne hogy meghalljátok, hogy arról van szó, hogy a nő lehessen kompetens a saját szülésében, ne nézzék gyermeknek és világosítsák fel a beavatkozások lehetséges következményeiről is!”
  • 92. Lehiggadt 2010. október 17. 13:08
    „Játék a szavakkal: otthonszülés vagy otthonias, netalán barátságos és nem rideg körülmények!?! Nagyon nem mindegy!”
  • 91. Lehiggadt 2010. október 17. 11:00
    „90. punkcsaj 2010.10.17. 08:01
    .
    T. Punkcsaj!
    Nem akarlak "kipécézni" és csak Veled vitatkozni, DE azt is figyelembe kellene venni, hogy a többség, akik tudják, hogy kockázatos lesz a szülésük - a józan észre hallgatva - kórházban, klinikán akarnak szülni. Emmiatt a kórházi statisztikák nyilván csakis rosszabbak lehetnek, mint az otthoniak! DE minden elvesztett baba meg tudja rázni a közvéleményt - különösen akkor, ha azt tudatlanok, BOCSÁNAT - tájékozatlanok, felkészítetlen laikusok rossz döntése miatt, vagy kuruzslók hibájából történik! Nyilván nem a Geréb féle születésház az egyetlen az országban! A többiről miért nem hallunk "rosszakat"? Lehet, hogy a felszeltségük nem olyan nomádok, mint emitt? Ikerszülést miért Gerébéknél kell levezetni, ha nincs a koraszüléskor általában nélkülözhetetlen inkubátor?...”
  • 90. punkcsaj 2010. október 17. 08:01
    „legalább az egyik szöveget elolvasták volna azok, akik utánam szóltak.

    azokat, amelyekben két ORVOS foglal állást. és nem támadják az otthonszülést.

    legalább nekik higgyenek azok, akik fáradhatatlanul ismételgeteik azokat a mantrákat, hogy
    " a komplikációk miatt fontos a műtő a szomszédbena" és a
    "régen is megszültek a mezőn, és meghaltak, de a kórházak miatt nincs már így."
    meg a
    "bezzeg ilyenkor jó a mentő"

    most akkor újra idézek:
    Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért (OSZABISZ)
    Dr. Szebik Imre
    "A nemzetközi szakirodalmi adatok azt bizonyítják, hogy amennyiben a várandósság kis kockázatú, a tervezett, bábával kísért otthonszülés ugyanolyan biztonságos, mint a szakorvosi felügyelettel zajló kórházi szülés. A születés körüli halálozás előfordulási gyakoriságában sincs különbség. A kórházban azonban a műszeres beavatkozások és a szövődmények előfordulási gyakorisága statisztikailag jelentősen nagyobb."

    és a higiéniáról:
    Marsden Wagner professzor M.D.,M.S.P.H.:
    "Abban az id?ben, amikor a fejlettebb államokban a szülés átkerült a kórházakba, az emberek kezdtek jobb körülmények között élni. Javult a táplálkozás, a lakáskörülmények stb. Ekkor rájöttünk arra is hogy uralhatjuk a vajúdást és a szülést.

    És a n?? - Rájött, hogy a családtervezés által uralhatja a fogamzást is! Innent?l kezdve a n?k nem szültek 15 gyereket, csak kett?t. És nem akkor szültek mikor 14 vagy 50 évesek voltak, hanem nagyon optimális id?ben.

    Tehát mindezen szociális változások, amelyekr?l beszéltem, javították a csecsem? és anyahalálozási arányokat. Mindkét arány meglehet?sen csökkent. A szülés bekerült a kórházakba, és az orvosok hangsúlyozták, hogy a statisztikák pozitív alakulása nekik köszönhet?. Ez nem igaz!"”
  • 89. Lehiggadt 2010. október 16. 22:46
    „A klinikán a Gyermekeimet a születésük után azonnal gyermekorvos vizsgálta meg és a felügyeletével megtisztították! Az "otthonszüléskor" ki biztosítja ezt? A magzati állapotban nem minden jelezhető előre! Nem feltétlen kellene visszamenni az őskorba, amikor a mezőn szültek az asszonyok! Igaz, azok nem voltak úgy elkényelmesedve, elkényeztetve, mint a maiak...”
  • 88. laikus79 2010. október 16. 21:50
    „Szerintem az otthonszülést ellenzők sem akarnak érveket meghallani...
    Régen sok minden más volt, nem a múltba szeretnénk visszamenni, hanem a jövőt békében élni. Nem orvosmaffiáról van szó (bár most hogy mondod...) hanem arról, hogy ha kórházban történik valami, akkor nincs ekkora hírverés. Arról van szó, hogy alacsony rizikócsoportba tartozó várandósok ugyanolyan biztonságban vannak otthon is, ha Ők is otthon szeretnének maradni. Ha Te, a kispistáné, vagy lujzika a kórházban érzitek magatokat biztonságban, akkor nem is szülhetnél otthon... Nem is erőlteti senki. Viszont ha én otthon érzem ezt a biztonságot, akkor hadd maradjak otthon, mert én tudom, hogy ott van több esélye a gyerekemnek! Nem kockáztatok és nincs rizikó. Nem hallja meg soha senki, hogy az otthonszülésnél figyelnek minden apró jelre, amit a kórházban nem vesznek észre, hisz egyedül-pároddal hagynak. És az esetek nagy többségében nem egy perc alatt alakul ki a komplikáció, csak ha nincs ott hozzáértő ember, akkor nem veszi észre... Arról nem is beszélve, hogy a komplikációk nagy része, pont az előtte elvégzett beavatkozások miatt alakul ki, mivel otthon ilyen nincs, ezért ki sem alakul, amitől a kórházban életmentő műtét kell...
    Hidd el azon is dolgozunk, hogy a te lányodnak/menyednek ne kiszíjazott lábbal, mesterségesen keltett fájásokkal kelljen órákat feküdnie, hanem hallgathasson a testére és a doki/szülésznő/bába hagyja, hogy ő szülje meg a saját gyermekét és ne megszülesszék... Hogy a dokik észrevegyék végre, hogy a nők nagy része tud szülni, és tiszteljék ezért ne egy húsdarabként kezeljék.
    Tudod, ha most sikerrel jár a szabályozás létrehozása, akkor pár év múlva ez sokkal közelebb kerül és a kutya nem fog emlékezni erre, hogy pár kakukkosórás-virágoságyneműs nőnek is köszönheti. Mint ahogy sokan nem tudják, hogy az apukákat a szülőszobán pont Geréb Áginak köszönhetik. Ma természetes, húsz éve még nem volt az.
    Nem az otthonszülésért harcolunk, hanem a szabadon szülésért a kórházban is!!!”
  • 87. Scheveningen 2010. október 16. 21:41
    „Azoknak, akik zsigerből kikelnek az otthonszülősökkel szemben, (mondjuk Smalltown) csak annyit, hogy mindenki meg van győződve a saját igazáról, hagyjuk is meg őket abban --fogalmazzunk így. Ergo, ne zavarjuk egymás köreit! Aki a kórházban akar szülni, az szüljön ott, aki otthon az ott, aki szülőotthonban, az is kapja meg a lehetőséget rá! Tegyen mindent úgy, ahogy jónak látja! Azaz, tehessen úgy, ahogy jónak látja.
    És ezzel tkp. le is zárhatnánk a haszontalan vitát.
    Azok, akik meg is akarják hallani a másik fél érveit, azoknak érdemes tovább folytatni.
    Elsőben is azt kell rögzíteni, hogy nem kívánt soha egyetlen egy otthonszülős meggyőzni mást, hogy tegyen ő is úgy.
    Vannak tények is, amelyeket nemigen lehet megkerülni. Tkp. erről szólnak a születésfölkészítések is. Ismerjük meg ezt a fajta megközelítést is, meg a másikat is, meg a harmadikat is --és döntsön mindenki saját belátása szerint.
    A helyzet többé-kevésbé olyan, hogy nincs jó megoldás: vagy a jobb, vagy a bal kezünket kell megharapnunk. Mindenki döntse el, dönthesse el!
    A tényekről: 2000 és 2004 között, azaz ÖT ÉVEN ÁT, vizsgálták British Columbiában (Kanada legnyugatibb tartománya) az otthonszülést. Csak olyan anyákat vontak be a vizsgálatba, akik egy előre fölállított kritérium-rendszer szerint akár otthon is szülhettek volna --ha ez lett volna a vágyuk. Mert a szülők szándéka szent --lévén SZABAD, FÖLNŐTT emberek, azaz szavazópolgárok, azaz adófizetők-- és azt tiszteletben kell tartani, azaz jogukat szabadon gyakorolhatják. (Szóval 37-41 hét között voltak, nem voltak cukorbetegek, stb.)
    Az otthonszülést választók (kb. 3000 anya) mellett UGYANAZ a bába-csoport volt kíséretként, mint azoknál, akik a kórházi szülést választották (kb. 5000 anya). Tehát kizárható volt a "személyi tényező". Volt még egy harmadik csoport is, (kb. 7000 fő) aki kórházban akart szülni, de orvos kísérete mellett (--és megint az az átkozott szabadság! Nem kellett, hogy szülész-nőgyógyász legyen az orvos, lehetett akár az illető háziorvosa is...).
    Bár nem az volt a kutatók célja, hogy az otthonszülést támogassák, mégis a következő eredmény adódott:
    Az otthonszülésben résztvevőknél SZIGNIFIKÁNSAN KEVESEBB voltak a "nemkívánt kimenetelek", kevesebb sérülést szenvedtek az anyák stb.
    A kórházi szülések között pedig, bár nem szignifikánsan, kevesebb, kisebb baj állt elő a bábás kíséséseknél, mint az orvosos kíséréseknél.
    Ez így rövidítve --természetesen-- nem tartalmaz mindent, de hát OTT A MINDENHATÓ INTERNET (lásd a többi hozzászólást), s ott föllelhető az eredeti, 2009-ben megjelent kutatás. Én elkészítettem a magyar fordítását is. Ha kellene valakinek, szóljon. (Fordulhat pl. az OSZABISZ- hoz is.)
    Mellékesen Dr. Lampé László is megemlíti az otthonszülést a "Szülésznők könyve" tkp. tankönyvben, és nem kel ki azzal szemben. Megmarad tudósnak. Közli, hogy van ilyen, és milyen előnyei, hátrányai vannak, lehetnek.
    Csak úgy mellékesen: Ha valaki azt hiszi, hogy a szülés (vagy az élet) egy tuti dolog, szóval 100%-osan "meg lehet úszni", úgy az téved. És ha az életbe, születésbe belekalkuláljuk a halált is, akkor higgadtabban tudunk gondolkozni, tárgyalni --és talán tovább is jutunk.”
  • 86. smalltown 2010. október 16. 20:07
    „meddo vita ez... erveket nem is akarnak hallani az otthonszulest tamogatok.
    De hat vannak tenyek...... Lehet otthon szulni, regen is ugy szultek, sokkal magasabb volt a csecsemohalalozas, sokkal tobb no halt meg szulesben, sokkal tobb maradando karosodas. Lehet ezekrol nem tudomast venni, beszelni orvos-maffiarol, meg mindenfele Gereb elleni osszeeskuvesrol, mindenki szaralak, csak o tisztesseges. En klinikan szultem 2x, nem is mondom, hogy olyan nagyon elegedett voltam, de most is csak a korhazban szulest valasztanam. Csupan azert,mert ott sokal nagyobb az eselyem nekem es a babanak, hogy megkapom a szukseges ellatast -komplikacio eseten. Nekem nem kell szuleskor az "otthonos kornyezet" kakukkos ora a falon, meg a viragos agynemu....Nekem az a biztonsag kell, hogy ott a muto a szomszed szobaban. Igen,mindannyian arra keszulunk , hogy esemenytelen szules lesz - de sajnos ez nem mindig igy van. S akkor egy gyereknek, anyanak a korhazban van nagyobb eselye. Ennyi. Az otthonszulest valasztok pedig kockaztatjak a gyerekuk egeszseget, felesleges rizikok vallalasaval. S ugye nem jottok most azzal, hogy korhazban is tortennek halalesetek meg fertozesek meg stb.... mert ez igy gyenge erv ellenuk.
    Nem az otthonszulest kellne tamogatni, hanem a korhazakat fejleszteni, jobba , embersegesse tenni...Ezen kellene dolgozni, nem azon, hogy szabaditsuk ki Gereb Agnest es vele a felelotlenseget favorizalni.”
  • 85. punkcsaj 2010. október 16. 20:06
    „Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért nyilatkozata az otthonszülésről

    Budapest, 2010. október 10.

    Az Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért és a szüléssel/születéssel kapcsolatban hasonlóan gondolkodó orvosok mély megbotránkozással hallgatják és olvassák azokat a médiában megjelenő híradásokat, amelyek az Alma utcai Napvilág Születésházban történtekkel és dr. Geréb Ágnes előzetes letartóztatásával foglalkoznak. Az információk ellentmondásosak, sokszor megtévesztőek.

    Orvosként nehéz azt elképzelni, hogy a születésházban lezajlott szülés után a spontán légzés és megfelelő keringés nélküli újszülöttet életmentő beavatkozások nélkül gyakorlatilag magára hagyták volna az egészségügyi végzettséggel rendelkező szakemberek, és a bábatáskában lévő felnőtt- és csecsemő-újraélesztéshez szükséges eszközök sem kerültek volna elő.

    A média jóvoltából mindenki számára köztudott, hogy dr. Geréb Ágnest szülésznőgyógyász szakorvosi tevékenységétől eltiltották. Erre fel is hívja az őt megkereső várandósok figyelmét. Előző tanulmányaitól függetlenül hivatalosan elvégezte és megszerezte a szülésznői szakképesítést, és szülésznőként (bábaként) kísérte a szüléseket. Az esetleg felmerülő kórházi ellátást igénylő szövődmények esetén kihívott mentőegységek előtt sem titkolta soha személyazonosságát. Vajon miért vélelmezik, hogy most kívánna eltüntetni bizonyítékokat, az évek során zajló büntetőperek árnyékában élve pont most kezdene konspirációba bárkivel is?

    Az otthonszüléseknél, ahogy a világ számos országában működik a folyamat, szülésznő, azaz bába kíséri a szülést, figyel a szövődmények esetleges kialakulására, segítséget hív szükség esetén. Sem szakorvos, sem mentőautó nincs a helyszínen. Ezt a modellt kívánják alkalmazni az otthonszülés mellett álló civilek, orvosok és szakemberek, amikor a hazai szabályozást sürgetik két évtizede.

    Egyetértünk a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) állásfoglalásának azon kitételével, miszerint a szülőnőnek joga van megválasztani szülése helyszínét. 2

    Ebből ugyanakkor az is következik, hogy amennyiben a szülőnő otthon szeretne szülni, akkor szaksegítséget is igénybe vehet. A XXI. században nem kívánhatjuk, hogy valaki szakképzett egészségügyi szakember segítsége nélkül szülje meg gyermekét. Ennek fényében különösen aggasztónak találjuk az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ), valamint a Rendőrség nemritkán zaklatásnak tűnő eljárását az otthonszülő nők s az otthonszülésben segédkező szakemberek ellen. Így egyetértünk a NEFMI azon állításával is, hogy jelenleg nincsenek meg az intézeten kívüli szülés feltételei, hiszen úgy nem lehet biztonságosan szülni, hogy komplikáció esetében fennáll a kockázata az ismert intézkedéseknek.

    A nemzetközi szakirodalmi adatok azt bizonyítják, hogy amennyiben a várandósság kis kockázatú, a tervezett, bábával kísért otthonszülés ugyanolyan biztonságos, mint a szakorvosi felügyelettel zajló kórházi szülés. A születés körüli halálozás előfordulási gyakoriságában sincs különbség. A kórházban azonban a műszeres beavatkozások és a szövődmények előfordulási gyakorisága statisztikailag jelentősen nagyobb. A szenzációra éhes médiában azonban eltorzított arányban lehet hallani az otthonszülés során kialakult szövődményekről. Ezek nyilvánosság előtti kitárgyalása - szemben a kórházi belső jelentésekkel, amelyek publicitást nem kap(hat)nak - pedig nemcsak etikátlan és jogtalan, de félrevezető is, mert azt a téves benyomást alakítja ki, mintha az otthonszülés során gyakrabban fordulnának elő problémák.

    Az egészségügyi tevékenységgel kapcsolatban is mindenkit megillet az ártatlanság vélelméhez, valamint a jó hírnévhez való jog. Ezt a Magyar Orvosi Kamara Etikai Kódexe külön hangsúlyozza. Ezért senkinek nincs joga az otthonszülésben közreműködőket vagy szakmai munkájukat megítélni addig, amíg a megfelelő szakmai, illetve igazságszolgáltatási szinten ezeket a döntéseket az arra hivatott testületek meg nem hozzák. Mivel jelenleg nincs Magyarországon az otthonszüléssel kapcsolatban felállított megfelelő szakmai testület (amely nem azonos a kórházi körülmények közt folyó szüléseket levezető szülész-nőgyógyászok szakmai testületével), vitathatatlan annak szükségessége, hogy külföldi szakemberek segítségét vegyük igénybe az ez irányú tevékenységekkel kapcsolatos döntésekben (szabályozás, bírósági ítélet meghozatala).

    Amennyiben az anyák törvénybe foglalt szüléssel kapcsolatos jogának rendezése a cél, és nem az otthonszülés kriminalizálása, a kórházi szülések kizárólagosságának bevezetése, akkor úgy gondoljuk, dr. Geréb Ágnes előzetes letartóztatása és az ezzel együtt járó hisztériakeltés tovább mérgesíti a jelenlegi helyzetet. Az előzetes letartóztatás célja így véleményünk szerint kizárólag a háborítatlan körülmények között szülni vágyók megfélemlítése, valamint dr. Geréb Ágnes lelki megtörése, amely egy demokratikusnak mondott államban teljes mértékben elítélendő és visszautasítandó.

    Orvosok a Szabad és Biztonságos Születésért (OSZABISZ)

    Kapcsolattartó:
    Dr. Szebik Imre
    telefon: +36-20-824-3195
    e-mail: imre.szebik@freemail.hu

    Referenciák:

    1. De Reu PA, Nijhuis JG, Oosterbaan HP, Eskes TK. Perinatal audit on avoidable mortality in a Dutch rural region: a retrospective study. Obstetrical & Gynecological Survey 2000;55(5):281-3.

    2. Anderson RE, Murphy PA. Outcomes of 11,788 planned home births attended by certified nursemidwives. A retrospective descriptive study. J Nurse Midwifery 1995;40(6):483-92.

    3. Garite TJ, Snell BJ, Walker DL, Darrow VC. Development and experience of a university-based, freestanding birthing center. Obstet Gynecol 1995;86(3):411-6.

    4. Olsen O. Metaanalysis of the safety of home birth. Birth 1997;24(1):4-13.

    5. Ackermann-Liebrich U, Voegeli T, Gunter-Witt K, et al. Home versus hospital deliveries: Follow up study of matched pairs for procedures and outcome. Zurich Study Team. BMJ 1996;313(7068):1313-8.

    6. Davies J, Hey E, Reid W, Young G. Prospective regional study of planned home births. Home Birth Study Steering Group. BMJ 1996;313(7068):1302-6.

    7. Durand AM. The safety of home birth: The farm study. American Journal of Public Health 1992;82(3):450-3.

    8. Gulbransen G, Hilton J, McKay L, Cox A. Home birth in New Zealand 1973-93: Incidence and mortality. The New Zealand Medical Journal 1997;110(1040):87-9.

    9. Janssen PA, Lee SK, Ryan EM, et al. Outcomes of planned home births versus planned hospital births after regulation of midwifery in British Columbia. Canadian Medical Association Journal 2002;166(3):315-23.

    10. Johnson KC, Daviss BA. Outcomes of planned home births with certified professional midwives: Large prospective study in North America. BMJ 2005;330(7505):1416.

    11. Wiegers TA, Keirse MJ, van der Zee J, Bergh GAH. Outcome of planned home and planned hospital births in low risk pregnancies: Prospective study in midwifery practices in the Netherlands. BMJ 1996;313(7068):1309-13.

    12. Woodcock HC, Read AW, Bower C, et al. A matched cohort study of planned home and hospital births in Western Australia 1981-1987. Midwifery 1994;10(3):125-35.

    13. Moore DJ. A matched cohort study of planned home and hospital births in Western Australia 1981-1987. Midwifery 1994; 10(3):125-35.

    14. Janssen PA, Saxell L, Page LA, et al. Outcomes of planned home birth with registered midwife versus planned hospital birth with midwife or physician. Canadian Medical Association Journal 2009;181(6-7):377-83.

    15. De Jonge A, Van Der Goes BY, Ravelli ACJ, et al. Perinatal mortality and morbidity in a nationwide cohort of 529 688 low-risk planned home and hospital births. BJOG: an International Journal of Obstetrics & Gynecology 2009;116(9):1177-84.

    16. Young G, Hey E. Home birth in Britain can be safe. BMJ 2000;320:798.”
  • 84. Lehiggadt 2010. október 16. 18:01
    „A gyermekhalandóságot éppen a kórházi/klinikai ellátással lehetett csökkenteni - NEM?”
  • 83. troppauerhummer 2010. október 16. 17:43
    „Otthon szülés = felelőtlenség/agyalágyultság! Nem lehet kibírni azt a pár napot kh-ban? Ne a sötét középkor fel haladjunk!”
  • 82. Lehiggadt 2010. október 16. 14:33
    „http://babafalva.hu/terhesseg-hetrol-hetre-36-het/
    .
    Valami hasonlót tanulmányozhattam át annak idején...”
  • 81. Lehiggadt 2010. október 16. 14:18
    „Kedves Laikus79 és Kedves Punkcsaj!
    Nem én szültem, hanem a feleségem:):)... DE mint leendő apuka igyekeztem tájékozódni, hogy ne pánikolni, hanem sehíteni tudjak, amennyire tudok - szükség esetén! Mellesleg mindkét Gyermekemet császármetszéssel hozta világra a DOKIBÁCSI, akinek örök hálánk, hogy így egészséges GYERMEKEINK vannak! Ha ez "otthon", vagyis nem megfelelő környezetben történt volna, akkor az egyik biztosan - minden következményeivel - oxigénhiányosan született volna!
    Az én Édesanyám 6-szor szült. Közülük CSAK egyet a klinikán, a töbit otthon. Most CSAK négyen vagyunk! Pechetekre köztük én is...:):)
    Én csak a fokozatokat mondtam, hogy nyákdugó, magzatvíz, stb... Nem osztottam az észt, hogy mikor mi a teendő - szerintem!”
100 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szerb futballhuligánokat fogtak Röszkén

Röszke - A határátkelőnél vettek őrizetbe a szerb hatóságok 8, az Olaszország–Szerbia… Tovább olvasom