Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Ötéves korig öt nyelv is tanulható párhuzamosan

Szeged - Az udvari játék közben, az étkezőasztalnál és a fürdőszobában is angolul beszélnek az óvodások egy szegedi kétnyelvű intézményben. A megkérdezett szülők belátják: nem lehet elég korán kezdeni a nyelvtanulást, mert a kicsik igen gyorsan szívják magukba a tudást.
– Egyrészt azért választottam kétnyelvű óvodát a gyerekeimnek, mert a tanulmányaimból tudom, hogy egy gyerek ötéves korig öt nyelvet képes párhuzamosan tanulni. Én a magyarral felnőtt koromban találkoztam, ilyenkor már nehezebb megtanulni egy újabb nyelvet. Az óvodában viszont még nem a nehézkes, tudatos nyelvtanulás jellemző. Másrészt ez Szegeden az egyedüli óvoda, ahol a pedagógusok megfelelő szinten beszélnek angolul, engem is megértenek. Más a szolgáltatás minősége is, például rendszeresen kulturális programokon vesznek részt a gyerekek – mondja Piffkó Daniela. A német anyanyelvű orvosnak három gyereke jár a szegedi Teddy’s Club Angol–Magyar Óvodába. Németül és magyarul anyanyelvi szinten beszélnek, jók angolból, és most kezdenek olaszul tanulni.

Nem lehet elég korán kezdeni. Fotó: Karnok Csaba
Nem lehet elég korán kezdeni.
Fotó: Karnok Csaba

– Minél hamarabb kezdi el egy gyerek a nyelvtanulást, annál természetesebb módon épül be az adott nyelv a tudatába – jelenti ki Kalocsai Krisztina. A Teddy’s Club Angol–Magyar Óvoda vezetője szerint a kicsik szinte kaméleonként képesek alkalmazkodni az idegen nyelvi környezethez, és ugyanúgy tanulják az angolt, mint az anyanyelvüket. Az egyetlen kétnyelvű óvoda 2006-ban nyílt Szegeden, 30 gyerek jár hozzájuk, második éve pedig egy bölcsődei csoportot is működtetnek. Mivel magánóvodáról beszélünk, a szolgáltatásért fizetni kell: havonta több tízezer forintot és az étkezés díját.

Kétnyelvű óvodák
a fővároson kívül

Budapesten kívül nem sok magyar nagyvárosban választható kétnyelvű óvoda – például Pécsett, Érden és Solymáron. Kalocsai Krisztina szerint az ilyen intézményekhez egyrészt fizetőképes keresletre, másrészt megfelelő tudású szakemberekre van szükség. 

– Ilyen kicsi korban még spontán zajlik a nyelvtanulás. A gyerekek ugyanúgy tanulnak idegen nyelvet, mint ahogyan az anyanyelvüket. Sokan ezt anyanyelvi módszernek hívják. Az étkezésnél, az udvari játéknál, a csoportszobában, a fürdőszobában is használjuk az angolt, nemcsak nyelvi foglalkozásokon. Tematikus nyelvi foglalkozásokat is tartunk, de az egésznek a lényege, hogy olyan környezetet teremtünk, amelyben az angolnak legalább olyan szerepe van, mint az adott gyermek anyanyelvének. Sokan azt gondolják, hogy egy kisgyerekkori nyelvoktatásban dolgozó kolléga kevésbé kell, hogy tudjon az adott idegen nyelven, de ez nem igaz. Nem elég „elpöntyögni" a fiatalokkal, fontos, hogy az óvónő spontán használja a nyelvet. Nem elég csak a színeket, a formákat, az állatok nevét tudni. A gyerekek nagyon érzékenyek arra, hogy mennyire hiteles az a személy, aki foglalkozik velük – hangsúlyozza Kalocsai Krisztina, aki eredendően a Deák Ferenc Gimnázium tanára, két tannyelvű tagozatán történelmet és földrajzot tanított angolul.

Az angol–magyar oviban anyanyelvi lektort is alkalmaznak, jelenleg Jennifer Tusz kanadai nyelvtanár foglalkozik délelőttönként a kicsikkel. Így egyértelmű számukra: van olyan felnőtt, akivel nem lehet másképp kommunikálni, csak angolul. Az óvodavezető szerint az idegen nyelv az óvodákban sok esetben csalogató reklámfogás, ezért mindig meg kell vizsgálni, hogy a pedagógusok milyen szinten tudják az idegen nyelvet. Mint elmondja, nem egyszerű megfelelő embereket találni.

A Teddy’s Clubból három-négy év után kikerülve a gyerekek – egy biztos alappal – természetesen folytatják a nyelvtanulást. Nagy részük valamilyen nyelvi tagozatú iskolába megy, például a Madách Imre Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába. Akad, aki szülőként azért viszi kétnyelvű oviba a gyerekét, mert külföldön szeretne dolgozni.

A szülők megosztottak
– Kulcsfontosságúnak tartom, hogy a gyerekeim minél hamarabb halljanak és használjanak idegen nyelvet. Nálunk ez az angol. Itthon is használjuk: mese, játék közben, dalok éneklésekor, könyvek olvasása során. A Clarisseum Református Óvodába jár a nagyobbik lányom, a kisebbik lányom szeptemberben kezdi. Az oviban heti egyszer van angol, nagyon jó a tanár néni – meséli Pavelka Krisztina, akinek tapasztalatai szerint a szülők zöme megosztott a kisgyermekkori nyelvtanulás kérdésében. Hangsúlyozza, angol nélkül ma nem lehet boldogulni, és kiskorukban még gátlások nélkül tanulnak a gyerekek.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. sylvanor 2013. november 10. 00:37
    „Ez egy óriási HIBA!!!
    Egy okos ember mondta, hogy óriási baklövés a kis gyerek korában más nyelvre is tanítani, főleg 3-4 év eltelte után.
    Ugyanis a gyerek úgy tanulja a szavakat, hogy egy szóhoz társít egy tárgyat, egy jelentést. Egy másik nyelv ebbe hihetetlenül bezavarhat. Főleg, ha már 2-3 éves és hirtelen angolul kezdenek el neki beszélni, mikor még ki sem alakult a magyarja rendesen. Később emiatt keverni foglya a nyelveket. Vagy elkezdődnek a szervi beszédhibák egy idő után.
    2 nyelvnél talán nem, de 2-nél több már nagyon nagy bajokat okozhat, nagyon nem ajánlom.”
  • 21. bambinaXX 2013. április 19. 14:59
    „20. Köszi, nem tudtam, de volt ilyen sejtésem.. :) egy átlaggyerek agya olyan, mint a szivacs.”
  • 20. monet 2013. április 19. 09:24
    „8.bambinaXX. Ő is gyermekkorában. Édesanyja francia származású volt. Angolul a nagypapától tanult.”
  • 19. lepkehalo 2013. április 18. 21:55
    „16. titamami: Jó, hogy felhoztad a külhoni magyarok nyelvtudását. Szerintem észre lehet venni, hogy nem magyarországi iskolában tanultak. Pedig anyanyelvük lenne.
    Az akcentus meg főleg az angolnál érdekes. Majdnem mindenkinek van akcentusa, hiszen másként beszéli ugyanazt a nyelvet egy brit, egy amerikai vagy egy ausztrál. Sőt, a My fair lady óta tudjuk, hogy London minden kerületében másként beszélnek. Szerintem ha nem gátolja a megértést, akkor nincs jelentősége.”
  • 18. tol 2013. április 18. 21:29
    „minél hamarabb, annál jobb. A gyerek nem hülye.”
  • 17. aquarius 2013. április 18. 20:48
    „Angol nyelvtanár a végzettségem, és mintha rémlene a tanulmányaimból, hogy van az ún. "tanulás" és az "elsajátítás"... Nos, ez utóbbit teszik jó esetben kicsi korban a gyerekek. Abszolút semmi káruk nem származik belőlük, sőt. Az ő agyuk még fog mint a zöld festék! A nyelv pont az, amit minél később "tanul" egy gyerek, annál nehezebb lesz neki (tanítási tapasztalatból tudom).
    Azt hiszem a tévés D. Tóth Kriszta mesélte, hogy viszonylag későn tanult meg a lánya beszélni - akkor és azóta viszont tökéletesen 2 nyelven. Ui. a magyar anyja magyarul, az angol apja angolul beszélt hozzá. A kisgyerekek agya káprázatosan tud disztingválni.”
  • 16. titamami 2013. április 18. 20:41
    „14. Hugika010:
    nincs elkésve, de behozhatatlan előnyre tesz szert az, aki egészen kis korában kezd el más nyelveket megismerni. Szándékosan írtam, hogy megismerni, nem tanulni, mert ugye senki nem gondolja komolyan, hogy az óvodában nyelvtanoznak vagy szöveget fordítanak? Verseket, dalokat, alapvető kifejezéseket (köszönés, jóétvágyat kívánunk, szabad ezt, szabad azt..) "tanulnak", nincs számonkérés... tehát stresszről szó sem lehet.
    Nagyon maradinak tartom az "először magyarul tanuljon meg rendesen,aztán ráér idegen nyelvet" hozzáállást, mert egy nyelvet sem lehet tökéletesen megtanulni. Szerinted a Vajdaságban, Erdélyben, Szlovákiában élő magyarok nem két nyelven nőnek fel? Szerinted nekik is csak negyedik-ötödik osztályban kellene magyarul megtanulni? Svájc is ékes példája annak, hogy kisgyerekek mindenféle trauma nélkül felnőnek, pedig kisiskolás korukban 2-3 nyelvet is beszélnek.”
  • 15. TELSTAR 2013. április 18. 17:49
    „A régi Máramaros vármegyében ez spontán is működött. Magyar, román, ruszin, jiddis - ezt mindet megtanulhatták a gyerekek egymástól.”
  • 14. Hugika010 2013. április 18. 17:40
    „nem az a baj, hogy idegen nyelvet tanul, hanem az hogy nem tud magyarul...nem csak beszélni, hanem írni sem... először a magyar nyelvtant kellene megtanítani nem? nincs elkésve az a gyerek, aki negyedik-ötödiktől kezd nyelvet tanulni...”
  • 13. queenmargareth1 2013. április 18. 15:48
    „jó is az, az új generáció beszéljen 30 nyelvet, 5 nyelvet 5 párhuzamban.Az jó, tehát pl 5 gyerekre, többel nem tudnak foglalkozni, kell egy, francia, angol, kínai, török, német, orosz pedagógus és egy délelőtt szakítsák 5 felé az öt gyereket, ja magyar az már nem számít, itt már leírták.és mi van, ha a gyerek, mint egy ilyennel én is találkoztam kimondottan közölte, hogy ő angolt nem tanul, szlovént akar az tetszik.hát, nem tudtuk biztosítani neki a szlovén lehetőséget pedig azt a mesefeliratot figyelte mindig, az angolt egyszerűen utálta, akkor ráerőszakolom 3 évesen?megtette az anyja, nem volt hajlandó az "órákon" odafigyelni.pedig az angol ugye az alap.oké, nem kínozták így 8 évesen kezdte el.szerintünk ettől még nincs lemaradva...amúgy magánovódákhoz kell pénz, megint a csóró közmunkás szülő mit tegyen?kasztokra osztják már a gyerekeket is, 3 évesen tanuld meg mi a különbség gazdag és csóró közt!”
  • 12. AN 2013. április 18. 15:05
    „Unokaöcsém magyar, a felesége litván, amerikában élnek. A gyerekhez az anya kizárólag litvánul, az apa kizárólag magyarul beszél, de egymás között a két felnőtt angolul. A gyerek azonnal és reflexből vált egyik nyelvről a másikra.
    Az azonban előfordul, hogy valamelyik szülőnek angolul válaszol a magyarul/litvánul feltett kérdésre. De pl. itthon ösztönből csak magyarul beszél. Még akcentusa sincs.”
  • 11. x 2013. április 18. 14:30
    „6. pifpaf, 9. bambinaXX: Teljesen igazatok van, hadd tegyem hozzá, hogy
    a luxemburgiak, a skandinávok, a németalföldiek (hollandok) többsége sem vándorol ki, pedig többnyelvű.
    http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf
    "A legfrissebb, 2012-es Eurobarometer-felmérés szerint a magyaroknak csupán 35 százaléka állítja magáról, hogy beszél legalább egy idegen nyelvet, 13 százalékuk mondta, hogy két idegen nyelven is megérteti magát. Ez a 2006-os adatokhoz képest is kevesebb, akkor a magyarok 42 százaléka mondta, hogy egy, 27 százaléka, hogy két idegen nyelven beszél. Ezzel utolsók vagyunk az Európai Unióban, ahol az átlag a következő: 54 százalék beszél legalább egy, 25 százalék két idegen nyelvet. A lista elején a luxemburgiak, a lettek és a hollandok szerepelnek, a lista végén pedig mellettünk az olaszok, a portugálok és a britek találhatók."”
  • 10. roxper 2013. április 18. 13:55
    „Szerintem elég két nyelv is gyerekkorban és ha valaki németül és angolul is tud, akkor rengeteg európai nyelvet hónapok alatt elsajátíthat kommunikációs szinten.”
  • 9. bambinaXX 2013. április 18. 13:31
    „6. Teljesen egyetértek. Nyilván az illető nem volt még abban a helyzetben, hogy jó cégnél, jó állásra többkörös állásinterjún vegyen részt, amely természetesen angolul is folyik..
    Demagóg duma egyébként azt hozzátenni, hogy játszani kell a gyereknek - mert játszik. állami óvodában is vannak kötelező foglalkozások, amikor ülni kell, figyelni - itt épp ez angolul zajlik, de nemcsak a "foglalkozás", hanem a kinti játék is.
    Jó dolog egyébként, csak drága: 80.000Ft/hó. Persze, meg lehet tanulni később is, de már akcentussal. sőt: nem is muszáj nyelveket beszélni, csak az ne várjon nagy lehetőségeket az élettől..”
  • 8. bambinaXX 2013. április 18. 13:19
    „2! Kosztolányi mikor kezdett nyelvet tanulni??”
  • 7. Zka 2013. április 18. 12:32
    „1: buta vagy mint egy darab kő.”
  • 6. pifpaf 2013. április 18. 11:38
    „1. dodoni

    Látom, sikerült megragadnod a lényeget. Az fel sem merül, hogy angolul tudni idehaza is kell, mivel számos cégnél a hivatalos nyelv az angol. Jelenleg majdnem ott tartunk, hogy angolul nem tudni az analfabétizmussal egyenértékű. A legtöbb szakirodalom angolul található meg, a legtöbb szakmai előadás angolul hangzik el világszerte.
    És ekkor még csak az angolról beszéltünk, de egyéb nyelvek ismerete is szükséges lehet. Arra van például egy tippem, hogy Kecskeméten a Mercedes-gyárba kit vesznek fel német nyelvtudás nélkül. Esetleg a takarítókat.
    A gyerekeknek meg nem nyűg a nyelvtanulás, hanem játék. Óvodás korban elkezdve akcentus nélkül tudják megtanulni a nyelvet.”
  • 5. _csutak_ 2013. április 18. 11:18
    „Nem szakemberek hanem politikusok döntenek, emiatt aztán előferdül, hogy 4-5 osztályban franciát tanul,
    majd hatodiktól németet, anélkül, hogy a francia maradt volna:(
    Az egész nevelést, tanítást rá kellene a szakmára bízni!”
  • 4. lepkehalo 2013. április 18. 10:32
    „Nagyon jó dolog a nyelvtanulás, ha az iskolában az óvodai tudásra építve folytatódna az oktatás. Általában az alapoktól kezdik újra, aminek az a következménye, hogy a kisiskolás az első pár hónapban unatkozik, míg a többiek felzárkóznak, aztán ugyanott tart, mint a frissen kezdők. Egy nyelvet nem lehet "megtanulni", sosincs olyan, hogy már mindent tudunk belőle (még az anyanyelvünk is ilyen). Tehát nincs olyan, ha hamarabb kezdi, hamarabb is tudja. Ráadásul egészen más tartalmakat tanul egy óvodás, mint egy felnőtt. Szóval ne keseredjen el, aki nem angol óvodába járt, megfelelő motivációval felnőtt korban is igen jól el lehet sajátítani egy vagy több nyelvet. Ráadásul ekkor már válogathatunk is, nem csak az van, amire anyuék beírattak.”
  • 3. toth.andras.akos 2013. április 18. 09:56
    „1. dodoni 2013.04.18. 09:40
    Kicsit sok volt a reggeli koffein...

    Én már annak is örülnék, ha legalább a magyar nyelv szebb és választékosabb használatára megtanítanák a gyerekeket (sőt mindenkit). Biztos jó dolog ennyire terhelni a fiatalságot? Nemrég olvastam arról a rengeteg új tantárgyról, ismeretről, amit bele akarnak gyömöszölni a kis fejükbe... Hagyni kellene őket gyereknek lenni, én ezt mondom. Én határozottan rossz gyerek voltam, kerestem a bajt, mindig koszos voltam, kaptam is eleget a fejemre, mégis diplomás ember lettem, folyékonyan beszélek németül, angolul, jól keresek, ráadásul még itt sem hagytam az országot, nem is akarom.”
22 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Falunapra nem futja

A megyei kistelepülések önerőből nem tudják kifizetni a falunapok költségeit. Tavaly Leader-támogatás is volt, de idén nem. Tovább olvasom