Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Szeged-Temesvár: ez a vonat elment

Csongrád megye - Miután a magyar oldalnak most nem fontos a Szeged–Temesvár vasúti összeköttetés, a román fél is talált jobb helyet az előkészítésre félretett pénznek. Közben kiderült, hogy a Szeged– Szabadka–Baja vonal felújítása 89,5 milliárdba kerülne.
Most nem készül hatástanulmány annak kiderítésére, mibe kerülne Szeged és Temesvár között helyreállítani a vasutat. A határ menti kapcsolatokat gondozó DKMT Nonprofit Kft.-nek volt egy pályázata, amely e célra igényelt volna pénzt az Uniótól. Ehhez a Temes Megyei Tanács félretette a saját erőt, de akkor indult volna el a program, ha a Csongrád Megyei Közgyűlés is ad 80 millió forint tagi kölcsönt a nonprofit kft.-nek. Erről többször is tárgyalt a közgyűlés, majd október 14-én úgy határozott, nem tud részt vállalni a pályázatban. Ezek után – a megyei önkormányzat vezetésétől tudjuk – egy fórumon Constantin Ostaficiuc Temes megyei elnök bejelentette: ők is másra fordítják a félretett pénzt.

Vasúti megállóhely a Szeged–Temesvár vonalon, Újszentivánnál. Felállványozva... Fotó: Schmidt Andrea
Valamikori vasúti megállóhely a Szeged–Temesvár vonalon, Újszentivánnál. Felállványozva...
Fotó: Schmidt Andrea

Egy másik, a vajdasági kormánnyal közösen beadott pályázat azonban sikerrel járt, és nyert az IPA-programból 380 ezer eurót arra, hogy hatástanulmányt készíttessen a Szeged–Szabadka–Bácsalmás–Baja vasúti összeköttetés felújításáról. Ezt tegnap mutatta be a COWI Magyarország Kft. a MÁV és a szerbiai vasúttársaság vezető tisztségviselői számára rendezett szegedi tanácskozáson. Eszerint két ütemben, előbb 2019-ig Szeged és Szabadka között, majd 2027-ig Szabadka és Baja között 89 milliárd 568 millió forintból lenne felújítható, megépíthető a vasút. Amely – kiegészülve a Szeged–Temesvár vonallal – összekapcsolná az Adriai- és a Fekete-tengert vasúton. A másfél évtizede szorgalmazott határ menti kapcsolatok ugyanis nem érnek sokat rendes közúti, vasúti összeköttetés nélkül, nem normális, hogy ezen a vidéken 4 fontos európai közlekedési útvonal is áthalad észak–déli irányban anélkül, hogy kelet–nyugati kapcsolat lenne köztük – mondta a tanácskozáson Pásztor István, a vajdasági kormány miniszterelnök-helyettese, gazdasági minisztere, aki szintén sajnálta, hogy a Szeged–Temesvár összeköttetés lekerült a napirendről.

De vajon lenne ezeken a vonalakon elég utas és teherszállítmány? – kérdezik a laikusok tizenöt éve, amióta erről a tervről beszélnek a helybeli politikusok. – A vasúti személyszállítás kevés helyen kifizetődő: Nyugat-Európában, nagy sebességű vonatokon. A 300 kilométernél messzebbre irányuló teherforgalomnak azonban 30 százalékát vasútra akarja terelni az Unió – felelte kérdésünkre Perjés Tamás, a COWI Kft. műszaki igazgatója. – Az áruszállítás módját pedig mindig nagyban befolyásolja a közlekedéspolitika. A RO-LA forgalmát is az növelte, hogy Ausztria csak egy bizonyos mennyiségű kamiont engedett a közútjaira. Ha az Unió az itt áthaladó forgalomnak legalább 10 százalékát vasútra tereli, naponta három tehervonat elmehet. Ami kiszámíthatatlan: hogyan fejlődik a gazdaság ezen a vidéken. Ám egy ilyen összeköttetésnek önmagában is lenne élénkítő hatása, és a személyforgalom is biztosan nagyobb lenne a mostaninál.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. Maros13O 2011. december 01. 08:14
    „50. ifj. Nagy Gábor 2011.12.01. 00:29
    48. Maros13O

    Asszem inkább te vagy politikusnak való (igen, ez most sértés volt :) ), ha összesen azt vagy hajlandó ismételgetni ellenérvként, hogy túl sok cikkhez írok (pedig manapság már nem is annyira) és hogy ez nem az index-fórum.

    Ha az okoskodásaim alaptalanok és annyira zavarnak, akkor nyugodtan szedd szét őket. D az okoskodásaimat és ne engem! Ha ez nem megy, akkor két eset lehetséges: vagy tényleg valótlanok, csak nem vagy képes megcáfolni őket, vagy nem valótlanok.

    Sértegethetsz, de nem sértődöm meg. Meg ne azzal dobálj vissza amit már korábban rád oltottam. Nem csak azt ismételgetem, az okoskodásaid meg annyiban zavarnak hogy közöd nincs a vasúthoz még is pampogsz arról hogy itt mit hogyan kellene csinálni, aztán meg még te mondod azt hogy ez nem terep asztal. Kicsit körbe kellene tekinteni mielőtt fikázol. Semmilyen eset nem lehetséges, szimplán valótlanok.”
  • 53. azmegszeged 2011. december 01. 03:49
    „46. ifj. Nagy Gábor 2011.11.30. 20:18

    Ha már közvetve reagáltál rám, válaszolnék:

    A köztes települések közül csak Klárafalva és Ferencszállás, ahova nem tér be a vasút. Ez ~1000 lakos, remélem egyet értünk, hogy nem ők alkotnák az utasok zömét. Deszknek van még olyan része, ahonnan valóban messze van a vasút, de ezt egy Deszk vasútállomás-Deszk központ-Klárafalva-Ferencszállás busz (vonathoz igazítva, közös peronos átszállással) tökéletesen megoldaná. Hasonlóan Makón is rá lehetne építeni a tömegközlekedést a vasútra. Hogy ez színvonalromlás lenne? Egyáltalán nem! Egy 20-30 km-es utazás során egyáltalán nem ördögtől való dolog az átszállás, pláne, ha cserébe az út jelentős részét nem a zsúfolt buszon, hanem a tágasabb vonaton teszi meg az utas neadjisten kerékpárt szállítva.

    Abban egyet értek, hogy a vasútvállalatok töketlenkedése és egyéb külső körülmények miatt sokan jelenleg inkább közúton szállítanak, de sok dolgot nem lehet kamionokon szállítani és azért ez még mindig egy virágzó szektor. Csak a Mercedes gyár napi 5 pár vonatot fog közlekedtetni ha jól tudom. Fontos szempont volt Budapest is, de főleg a Műszaki Egyetem (és a városban meglévő, javarészt a beszállítóknál dolgozó műszaki értelmiség) miatt. Viszont ha Szegeden nem is, tőle 100 km-re szintén van egy nagy műszaki egyetem, Temesváron.

    "Akkor ugyanilyen alapon én meg azt mondom, hogy van közút Temesvárra, aki akar, menjen ott, minek oda még a vasút is..."

    Szerintem mind a kettőnek helye van ahogy Szeged és Budapest között is, és Szegednek elemi érdeke lenne ezt a természetes vasúti kapcsolatot helyreállítani.”
  • 52. drg 2011. december 01. 01:56
    „Egyébként kell a vasút Szeged és Temesvár között. Bukarest mellett épül az ELI román része. Namármost a tudósokat vagy maguka a lézerfotonokat hatékonyan szállíthatná a vonat a két ország közt :)”
  • 51. drg 2011. december 01. 01:50
    „16. macs 2011.11.30. 11:18
    "nem értelek, az IC szakasszal mi bajod? Vagy nem vetted észre, hogy a szerelvények IC kocsikból és "hagyományos" kocsikból állnak?"
    Az, hogy nem "igazi" csupa és modern IC, mint Miskolc vagy Győr felé. Egy ócska gyorsvonatot adnak el IC-nek, amin "helyjegy nélkül is igénybevehető kocsik" vannak.
    + bajom a szép állomással, hogy nincs fedett peron, meg 30 percig járatják a dízelmozdonyokat, anélkül, hogy egy centimétert is mozdulna.
    Pedig imádom a vasutat.”
  • 50. ifj. Nagy Gábor 2011. december 01. 00:29
    „48. Maros13O

    Asszem inkább te vagy politikusnak való (igen, ez most sértés volt :) ), ha összesen azt vagy hajlandó ismételgetni ellenérvként, hogy túl sok cikkhez írok (pedig manapság már nem is annyira) és hogy ez nem az index-fórum.

    Ha az okoskodásaim alaptalanok és annyira zavarnak, akkor nyugodtan szedd szét őket. D az okoskodásaimat és ne engem! Ha ez nem megy, akkor két eset lehetséges: vagy tényleg valótlanok, csak nem vagy képes megcáfolni őket, vagy nem valótlanok.”
  • 49. Szemif 2011. november 30. 23:50
    „Le szeretném szögezni, hogy a Szeged-Temesvár vonal támogatóival maximálisan együtt érzek és őszintén sajnálom a veszteségünket, én is szerettem volna átvonatozni Temesvárra a jó öreg nyomvonalon. PONT
    Eddig voltam szentimentális.

    Az összes ún. érvetek a vonal megépítése mellett sajnos rendkívül gyenge. Amikor a mellékvonalak bezárásáról volt itt vita, akkor én mindig a mellékvonalak személyforgalmának megtartása mellett álltam ki, és minden kis szirszar érvet felhoztam, ami csak létezik. DE ha valaki ideadta volna nekem a mellékvonalakat, hogy üzemeltessem őket gazdaságosabban, akkor ugyan megpróbálkoztam volna ezzel azzal, de hosszabb távon mindenféleképp kudarc lett volna a vége.
    Ti most sajnos egy nemzetközi mellékvonal építése mellett érveltek! Ráadásul egy olyan mellett, amit fővonalként próbálnak eladni. Szeged-Szabadka, nézzük már meg micsoda "tömeg" van a határmeneteken például...
    Vasutat ott érdemes építeni, ahol tömegárú szállítás van, a darabárú már rég közúton megy, szerintem sem Szegeden, sem Temesváron nem épül pl. kohászati üzem, vagy szénbánya. Ha arról lenne szó, hogy egy meglévő infrastruktúrát megtartsunk-e vagy sem, akkor valószínűleg lenne súlya ezeknek az érveknek, amit leírtok, és lehetne reménykedni, hogy egyszer majd lesz valami komoly fuvarozó, de csak úgy hobbiból erre költeni a pénzt nagy ostobaság.

    Amit meg kellene érteni, hogy tömegközlekedésben az új kapacitások pl. 2-es villamos vagy vásárhelyi tramtrain nem csak úgy l´art pour l´art öncélúságért épülnek, hanem valami meglévő HELYETT, A tömközl. utas és árutonna kilométerben gondolkodik, az meg nem terem magától, pl. ha építünk egy új villamos, akkor leállítjuk a vele párhuzamos buszokat.
    Van még valami, amit nem vesztek számításba: a személyszállításban az utasok dandárját a hivatásforgalom teszi ki, tehát iskolások, dolgozók. Hány szegedi dolgozik Temesváron? Aki naponta ingázna? Hány román diák járna át a Ságváriba, hány magyar mennne Temesvárra, van egy kis hézag a nyelvekkel! Ők újlatin nyelvet beszélnek, mi a finnugor nyelvcsaládhoz tartozunk! Aradon, Temesváron elhanyagolható a magyar ajkúak száma, nem Székelyföld van a szomszédban!
    A Tisza Volán egymás után szüntette meg az aradi, temesvári járatait, láttam milyen "zsúfoltsággal" közlekedtek, a vége felé, ha volt 2-3 utas az már nagy jelentős kihasználtságú járat volt...
    Tehát a személyszállítást el lehet felejteni.

    DE ha akartok egy kapcsolatot Románia felé van fapadosabb útvonal is! Szeged-Vásárhely-Makó-Nagylak-Arad és már rajta is vagy a TEN-T folyosón.
    Alternatíva: Szeged-Vásárhely-Makó-Kiszombor-Csanád-Temesvár. Evidens módon ezek kerülőútvonalak személyszállításra nem alkalmasak, de Arad felől még így is rövidítés lenne a tehervonatoknak, (annak a néhánynak, ami esetleg Szegedre jön) De vasúti híd építésénél még az is olcsóbb lenne, ha Szőregen alakítanának ki egy kisebb rakodót, és onnan menne a kiszombori vagy nagylaki irányba. A nemzetközi teherforgalom számára épp most építik át a 120-ast, nálunk csak regionális teherforgalom lehet.

    Ja Maros130 nekem ugyan nem tisztem megvédeni ifj. Nagy Gábort, úgyhogy csak annyit írok: Ez valóban nem az index fórum ott már valószínűleg kimoderáltak volna ilyen beszólásokért...
    Mellesleg neked is jogod van minden cikkhez hozzászólni.”
  • 48. Maros13O 2011. november 30. 23:06
    „43. alfoldi 2011.11.30. 19:46
    Temesvár 400 ezer fős nagy egyetemi város emzetközi repülőtérrel, Románia 2. legnagyobb városa a 160 ezres Szegedtől csak kb. 100 km-re.
    Tényleg nincs szükségünk erre a kapcsolatra?

    Ez egy hibás döntés volt, melyet mnél előbb orvosolni kell.

    A szegedi vasúti híd Európa egyik dísze volt.

    Jelleemző mai viszonyainkra az, hogy egy celeb az első, míga vasút a 7. oldalon jelent meg!
    Szomorú állapotok. Mi lenne, ha a Megye és a Város beszélne eggymással?

    Nálad a pont!!!!!!!!

    Gábor nagyon okos vagy miért nem mész el politikusnak ha ennyire belelátsz a dolgokba?? Az meg hogy én gorombáskodom.. hm hm. Legalább észreveszed magad, nem kell ide a sok fszságod, de az összes ilyen cikk alatt látom oldalakon keresztül az okoskodásaidat, ami már nagyon zavaró.. Megmondtam ez nem az index fórum!”
  • 47. CsImre 2011. november 30. 20:45
    „7. horvathi:

    Az építés feltúrással jár. Egyik mondatban kifogásolod, hogy feltúrás van, a másikban meg számonkéred, hogy miért nincs. Nem vicces ez egy kicsit?
    --

    Amúgy minek nekünk vasúti híd, meg 3. közúti híd, amit a vasúttal jobb eséllyel buliztunk volna ki. Minden gyors, és közvetlen eljutás a régió többi jelentős városába? Ez a szokásos magyar átok, tartsunk be egymásnak szépen saját önös érdekeink miatt, és aztán meg sírjunk a kocsmában egymás vállán, hogy miért olyan sz.r minden.”
  • 46. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 20:18
    „39. Maros13O
    "Különben meg van Szeged-Hódmező között kötöttpálya. 135-ös vasútvonalnak hívják! Aki annyira sínen akar közlekedni az utazzon vonattal, aki meg busszal az meg busszal. Nem kell oda még egy villamos is."

    Akkor ugyanilyen alapon én meg azt mondom, hogy van közút Temesvárra, aki akar, menjen ott, minek oda még a vasút is...

    A 34-esben írtakhoz pár megjegyzés, ha már arra hivatkoztál: a Makó felől érkező utasforgalom vasútra csábításához be kéne térnie a vasútnak a köztes településekre is, de ez ugye nincs tervben. Makón sem ártana, ha nem a város legszélén lenne a vasútállomás - és ott sem terveznek új nyomvonalat építeni. Hogy kölcsönvegyem az ottani érvet: ott tényleg egy jelenleg busszal jól kiszolgált viszonylaton lenne a váltás után rosszabb a kiszolgálás, átszállásmentes helyett több gyaloglásos/átszállásos.

    Az ipar idetelepülésében a vasút ma már közel sem akkora tényező, mint volt száz vagy ötven éve. A fuvarozók sem véletlenül vitetik kamionnal az árut, mert azzal egypár átrakodást is megspórolnak, meg azt azért megnézném, hogy a vasút mikor tud olyan rugalmasan igazodni az igényeikhez, mint a közút. A Mercedesnél úgy tudom, az is elég fontos szempont volt, hogy ne legyen 100 km-nél messzebb Budapesttől.”
  • 45. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 20:09
    „Az egyik hozzászólásom nem ment el:

    35. Maros13O
    "Ha ennyi buszjárat van Szeged-Hódmező között akkor mi a fsznak oda még távolsági villamos?? Erre adj választ inkább minthogy okoskodsz..."

    Úristen, ezt komolyan kérdezed?? Ugye nem?

    Figyi, szerinted Budapesten például miért fúrták az Üllői út alá a metrót, amikor akár indíthattak volna félpercenként is egy csuklósbuszt a felszínen?

    Azért, mert ott olyan sok utas volt, amit már egy nagyobb utasbefogadóképességű járművel lehetett csak értelmesen elszállítani, mint a busz.

    Ha a buszok helyett mondjuk csak kicsit sűrűbben kétszer akkora villamosok járnak majd 70 helyett 100 km/h sebességgel a két város között, akkor ugye az utasnak kényelmesebb is lesz, meg gyorsabb is? Na, már meg is van a válasz a kérdésedre!

    Kérlek, ha nem érted, akkor inkább kérdezz és ne gorombáskodj majd. Előre is köszi! :)”
  • 44. alfoldi 2011. november 30. 20:06
    „Jellemző mai viszonyainkra az, hogy egy celeb az első, míg a vasút a 7. oldalon jelent meg!
    Szomorú állapotok. Mi lenne, ha a Megye és a Város beszélne egymással?

    Bocsánat a helyírási hibáért!”
  • 43. alfoldi 2011. november 30. 19:46
    „Temesvár 400 ezer fős nagy egyetemi város emzetközi repülőtérrel, Románia 2. legnagyobb városa a 160 ezres Szegedtől csak kb. 100 km-re.
    Tényleg nincs szükségünk erre a kapcsolatra?

    Ez egy hibás döntés volt, melyet mnél előbb orvosolni kell.

    A szegedi vasúti híd Európa egyik dísze volt.

    Jelleemző mai viszonyainkra az, hogy egy celeb az első, míga vasút a 7. oldalon jelent meg!
    Szomorú állapotok. Mi lenne, ha a Megye és a Város beszélne eggymással?”
  • 42. jay_és_néma_bob 2011. november 30. 19:31
    „http://mkkp.hu/kismagyar.jpg”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 19:05
    „30. Maros13O
    "Ha nem mozogsz a környéken akkor ne okoskodjál. A vonalnak igen is lenne forgalma, mert nem kerülnél Békéscsaba fele hogy átjuss Temesvárra."

    Hümmm... Budapest felől kb. ugyanolyan messze van Békéscsabán át, mint Szegeden át, és az a forgalom, ami miatt megérné kiépíteni, az nyilván a távolsági (teher), mert aligha fog napi többezer ember és több tehervonatnyi téliszalámi Temesvárra menni Szegedről.

    "Nézd csak meg a Budapest-Békéscsaba-Lökösháza-Kürtös-Arad vonalat, ha elkészülne a híd és meglenne a vonal Temesvárig, tehermentesítené a 120-as vonalat. Bírom amikor ennyire okosak az emberek.."

    Na ezt azért gondold át még egyszer. A 120 nagyrészt kétvágányúra és 120 km/h (vagy még nagyobb) sebességre átépült, pont azért, mert távolsági kapcsolatnak ezt alighanem olcsóbb volt meglépni, mint végigépíteni egy második vágányt a 140-esen Ceglédtől Szegedig, aztán egy hidat, aztán még jó 100 km, lehetőleg kétvágányú pályát a nulláról.

    Valószínűleg nincs annyira nagy forgalmi igény, hogy ezt megérje megcsinálni, azért aligha lehet véletlen a mostani döntés is, ahol bizony _mindkét fél_ ügy döntött, hogy még a _hatástanulmányra sem_ fordít pénzt!”
  • 40. Misi72 2011. november 30. 19:05
    „Itt mutatkozik meg,hogy mennyivel könnyebb valamit tönkre tenni elsorvasztani mint felújítani üzembe helyezni. Még is csak szégyenletes,hogy 65év után sem lehetett a vasútihidat fel építeni elgondolkodtató!”
  • 39. Maros13O 2011. november 30. 18:37
    „Különben meg van Szeged-Hódmező között kötöttpálya. 135-ös vasútvonalnak hívják! Aki annyira sínen akar közlekedni az utazzon vonattal, aki meg busszal az meg busszal. Nem kell oda még egy villamos is. Itt nem az a lényeg hogy egy ilyen vásárhelyről hányan járnak be, hanem hogy Szeged és Temesvár között végre vasútvonal épülhessen, hatalmas ugrás lenne a tranzitban, meg a személyszállításban is.”
  • 38. alfoldi 2011. november 30. 18:36
    „Szegednek nem kell a térség fővárosába, a 400 ezer fős egyetemi városba, a nemzetközi reptérrel rendelkező Temesvárra vezető régi vasút! A lebombázott vasúti híd Európa dísze volt.

    Szeged ezt eltűri? Persze ehhez beszélő viszony kellene a Város és a Megye között!

    Kitörni a nyomorbó csak egy Temesvár - Szabadka/Újvidék - Szeged sarokpontú "arany háromszöggel lenne" némi esélyünk a Győr-Pozsony-Bécs mintára.

    Jellemző: a celeb Geszti Péter az első oldalon, a temesvári vasút ügye pedig eldugva a 7. oldalra.

    Ez tragédia!”
  • 37. Maros13O 2011. november 30. 18:34
    „Gábor szemet szúrt az okoskodásod, már nem első alkalommal,... Ez nem az index fórum.. Ott van az indok a 34.-es hozzászólónál . (Látom te nagyon a "tramtrain" pártját fogod) Szerencsétlen...”
  • 36. ifj. Nagy Gábor 2011. november 30. 18:24
    „29. Maros13O
    "Sokkal több értelme lenne egy Temesvár-Szeged vonalnak mint egy ilyen Tramtrain beruházásnak!..."

    Szeged és Vásárhely között van napi többezer utas, oda szerinted nem kell a kötöttpálya.
    Szeged és Temesvár között talán tucatnyi utas van. De oda meg kéne???

    Ez nem terepasztal, itt pénzkidobás, ha a pálya a megépítés után nincs kihasználva!”
  • 35. Maros13O 2011. november 30. 17:45
    „32. szunyi 2011.11.30. 15:50
    29. Maros13O

    Szeged Temesvár között jelenleg hetente 3 busz közlekedik (volán internetes keresés)
    Szeged Hódmező között napi 150.

    Na melyikre érdemes nagy kapacitású rendszert kiépíteni, amit ki is használunk?
    + Szeged HMVH 10 milliárd (felújitűs, villamos pálya építés + járművek), melyek naponta kb 2500-5000 utast visznek.
    kontra
    200 milliárd csak a sín + napi 50 utast ha visznek.

    Te használod a Szeged-Temesvár buszjáratot vagy csak szájkaratézol itt nekem?? Ha ennyi buszjárat van Szeged-Hódmező között akkor mi a fsznak oda még távolsági villamos?? Erre adj választ inkább minthogy okoskodsz...”
54 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeretetből készül a Tappancs plakátja

Nati, Michelle, Góré, Peggy és Mudi. Ők a Tappancs Tanya állatmenhely vadonatúj sztárjai. Az 5 kutyus szerepel ugyanis januártól a Tappancs Alapítvány plakátján. Tovább olvasom