Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

Szétbontják a 4,8 millióért elkelt Szőke Tiszát

Szeged - Nem lehet megmenteni a Szőke Tiszát. Új hajóba építhetik kibontott kovácsoltvas korlátját vagy éppen egyedülálló gőzgépét. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal döntésére várnak. Ha eláll elővételi jogától, a felszámolási eljárás nyertese 4,8 millió forintért juthat hozzá a gőzöshöz.

A hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a szegedi Szőke Tisza gőzöst a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) által felkért szakértő, aki csak a közel százéves hajó bizonyos elemeinek védelmét ajánlja. Megírtuk: a Szőke Tisza a közelmúltban süllyedt meg a tápéi téli kikötőben, miután az olvadó jég benyomta a gőzhajó korrodálódott oldallemezét, és kajütablakain beömlött a víz. A felszámoló Csabaholding Kft. meghirdette a hajót eladásra. Felborulás ellen vassodronyokkal a parthoz rögzítették, a Tiszába félig elmerülve várja megmentőit az egykori szegedi gőzös.

Szétbontják a 4,8 millióért elkelt Szőke Tiszát. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– 4-500 tonnányi vasról lehet szó, a teljes hajóért egy vaskereskedéssel foglalkozó céggel együtt 4,8 millió forintot ajánlottunk – tájékoztatott a nyertes pályázat egyik résztvevője, Portás Csaba, a „Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. – A legfontosabb a gőzgép, ugyanis ilyen eszközt már nem gyártanak. Szeretnénk megmenteni a horgonycsörlőt, a fedélzeti kovácsoltvas korlátot, valamint a kormányművet is. A hajó vasszerkezetének 80–90 százaléka korrodált, az egykori bútorzatot már a leállításkor kiszerelték – mondta Portás Csaba. A Szőke Tisza újjáéledhet – legalábbis ezt állítja a hajómentő alapítvány elnöke.

Szétbontják a 4,8 millióért elkelt Szőke Tiszát. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Medway Queen – az angol minta

A teremgőzös – a Szőke Tiszára megszólalásig hasonlító – angol Medway Queen hajótestére 2006-ban 1,8 millió fontot (mai árfolyamon mintegy 680 millió forint) költöttek. Az eredeti elemeit beépítve egy teljesen új hajót építenek, így mentve meg a Medway Queent. A felújítást a hajó honlapján webkamerán is lehet követni.

– Az eredetinél nagyobb, de arra teljesen hasonlító, a Dunán közlekedő szállodahajóba szerelnénk a megmentett részeket – fogalmazott.
– A Szőke Tisza sorsát befolyásoló következő lépést az állam teheti meg: el kell dönteni, hogy él vagy sem a hajóra vonatkozó elővételi jogával. Ezt akkor tudja megtenni, ha a felszámoló elküldi ajánlati felhívását a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnak – tudtuk meg Balogh Tamástól, a TIT – Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnökétől.
– Amennyiben a hivatal nem él ezzel a jogával, a felszámolási eljárásban nyertes ajánlattevőké a hajó, akik bontani szeretnék, ám egyes részeit kiemelnék, hogy később egy, a Szőke Tiszára emlékeztető új hajóba építsék be – tudtuk meg. Érdeklődésünkre a KÖH közölte: amint megkapják az elővásárlás kérelmét, legfeljebb 30 napon belül döntenek.

Szétbontják a 4,8 millióért elkelt Szőke Tiszát. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Az interneten elérhető színesfémhulladék-árlisták szerint egy kiló vas legalább 60 forintot ér. A Szőke Tiszában pedig a felmérés szerint több száz tonna hasznos fém található, amely 12–24 millió forintot érhet.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. mimindentelhiszünk 2012. június 07. 08:16
    „Végre egyszer az ÖSSZES felelőst kérdőre kellene vonni és fel kellene őket függeszteni...kb. 10 percre!!!!!”
  • 31. maci53 2012. június 06. 17:25
    „A Szőke Tisza nem Botkáé,de Szeged sem Botkáé.”
  • 30. Mike3 2012. június 06. 12:25
    „27: Hehe, nem is ő vezette. Max papíron :)”
  • 29. igazságkereső 2012. június 06. 10:44
    „#9.berkabela: meg a 2002-2010 között országunkból eltüntetett több ezer milliárd tényleg nem hiányzik senkinek, mert oly nagy a csend ekörül, hogy mintha ez természetes lenne?!! Ritka nemzet a magyar, mert mintha a dolgok súlypontját, lényegét valóban nem értené, az emberi közöny meg már mérhetetlen, de miért?!!”
  • 28. vári 2012. június 05. 23:43
    „Tope2006
    "Itt semmit sem lehet felújítani, mert minden pénz a szar, ócska térkövekre kell meg az ócskább lengyel villamosra amire már a sok munkanélkülinek nincs pénze, hogy jegyet vegyen."

    Nyilván nagy szakértelem és tapasztalat indokolja ezen kijelentésedet.”
  • 27. Szahmet 2012. június 05. 23:29
    „Torpe2006:

    Én nem értem te miről beszélsz. ...
    A Szőke Tiszát még annak idején 2000-ben vontatták Tápéra. Sajnos arról nem tehet Botka László, hogy így végezte a hajó, nem az ő tulajdonát képezte az, hanem magán kézben volt a hajó.
    Az pedig, hogy Szegedről így vélekedsz elég szomorú ( ha persze ide születtél, egyáltalán) .
    Abban az esetben ha te is Szegedi vagy, akkor tudnod kell nagyon jól azt : mi volt akkor mikor az Orbán kormány által kinevezett Bartha László (aki szintén nem városbeli polgármester volt) vezette a városunkat! Meg is lehetett nézni, hogy milyen volt a város.
    Mióta Botka van, azóta felújították az Egyetem főépületét, az Anna fürdőt, A Kárász utcának a végleges felújítását, rengeteg parkosítást végeztek. Valamint nem kis örömömre elkezdtek végre olyan városrészekkel törődni mint pl. Tarján. Ez előtte érdekes mód soha egyiknek sem jutott igazán eszébe a vezetők közül.
    A menekülés pedig nem csak Szegeden hanem országos szinten jellemző (munkanélküliség miatt), de erről sem Botka tehet, hogy mindent eladtak ebben az országban. Ha annyira nagy a szád akkor menj a Kossuth térre és reklamálj a kedves" Kormánynak"..meg azoknak a vezetőinek... inkább azokat kellene szidni, ha valakit igazán akarsz!
    Ja és még valami.. Botka elég szépen vezeti a lehetőségeihez képest Szeged városát, mert abban az esetben, ha nem így lenne akkor biztosan B. Nagy László lenne már a helyén. De láss csodát.. nem ő van a helyén, hanem töretlen ideje Botka mert a Szegediek hisznek benne!”
  • 26. badoravarva 2012. június 05. 21:39
    „25. Tope2006 2012.06.05. 21:27
    Miért nem Orbánt szidod?
    Ő még az összeadott egymilliárdot is ellopta amit Kolontárnak gyűjtöttünk!
    Életében egy vasat önzetlenül soha senkinek nem adott.
    Én azt hiszem, hogy ő és a baráti köre akik az országot lealázták, nyugodtan helyreállíthatnák ötpercnyi harácsolásuk árán.
    Kár Botka vitézt bántani, tessék inkább KFCS urat és a dísztársulatot zaklatni.”
  • 25. Tope2006 2012. június 05. 21:27
    „Mélyen szégyellje magát Botka és csapata no meg azok akik nekik tapsolnak! A város a hajóval együtt ment tönkre. Meg lehet nézni, milyen élet volt itt a 70-80-as években. Most meg üres a koszos szülővárosunk amit lepusztított egy senkiházi vidéki. Szégyen, hogy hagyja a város lakossága, hogy egy vidéki akinek semmi értékrendje sincs a pénztárcáján kívül így tönkre tegye az ország egyik legimpozánsabb városát. Mindent elad és tönkretett a Mózessel és bandájával karöltve. Mi is húzunk el amint lehet, úgy mint a sok ezer szegedi aki inkább más városba vagy külföldre megy az ilyen gyomorforgató városvezetéstől. Itt semmit sem lehet felújítani, mert minden pénz a szar, ócska térkövekre kell meg az ócskább lengyel villamosra amire már a sok munkanélkülinek nincs pénze, hogy jegyet vegyen. De ez Botkát nem érdekli, mert a maradék pénzen megint új Saab-ot vettek a segge alá, mert ő ugyebár nem a villamosokkal utazik. Itt az ideje őt is értéktelen lomnak leselejtezni, hogy végre fellélegezzen a város a zsarnok uralma alól!”
  • 24. feri37szeged 2012. június 05. 19:41
    „Nos itt is mindenki a másikat szapulja...
    mi volna ha a délmagyarral összefognánk? én alapból felajánlok 20000 Ft-ot ha a délmagyar összehoz egy alapítványt a hajóért
    igaz, hogy lakáshitelem van, és van személyi hitelem, és a fizum 90000.- de ez a hajó kellene a belvárosba!
    Délmagyar csinálj valamit!”
  • 23. badoravarva 2012. június 05. 15:18
    „22. Együgyű 2012.06.05. 13:01
    Nem is vagy te olyan együgyű!”
  • 22. Együgyű 2012. június 05. 13:01
    „,,Szétbontják a 4,8 millióért elkelt Szőke Tiszát"
    A nemzeti összetartozás jegyében most sem csatlakozott Demján Sándor és Csányi Sándorunk a Szőke Tisza megmentése érdekében a Szent Istváni, Antal Józsefi örökségű, Orbán Viktori jelenlegi diktátor, demokratikus nemzeti örökség megmentő politikájához? Akkor nekem lőttek. Főleg a felújítást követő 2-db tiszteletjegynek.
    Igaz mind a két személy a büdös kommunizmus áldozata volt. Erre a nemes célra már nem áldozhatnak vagyonkájukból. Nem lehet mindenkitől áldozatot vállalni? Csak a kettesektől. De a két fent megnevezett úr mentségére felhozva a szegedi politikusain sem ajánlottak fel vagyonkájukból sokat a bárka megmentésére.
    Mindenkinek én a vélemény szabadságot megadom a demokrácia jegyében! Bírálni senkit nem fogok!!!
    Aki nem érti, azt sajnálom! Félremagyarázni az írásomat szabad, mint mindent a kormány tagjainak és vakon követőiknek!
    OFF.”
  • 21. IVY 2012. június 05. 12:56
    „Húúú, mekkora biznyák lesz ez valakinek....!!!!!”
  • 20. igazságkereső 2012. június 05. 12:22
    „Az egyik: nem is lehetett más sorsa ennek a rozsdás vastömegnek, a másik pedig -ugyan nem kifejezetten a hajóra vonatkozik, hanem általános! - végre el kellene tüntetni a közigazgatásból a 30 napos határidőt, mert ugyanis jó magyar szokás szerint minden hivatalos ügyben úgy kb. a 28. napon veszik elő az aktát és válaszolják meg! Ergó: az ügyeket elfektetik mindenütt, ahelyett, hogy nyugat-európai szokás - személyes tapasztalatom van erre!! - szerint 8-10 napon belül hoznák meg a határozataikat! Egészen biztos, hogy járható és betartható ügyintézési idő a 8-10 nap, csak korrekten kellene dolgozni a hivatalos ügyeken! Bizony nem ártana a nyugat-európai jól bevált módszert Magyarországnak is átvennie é mindjárt hatékonyabb lenne sok minden, nemde bár?!!”
  • 19. badoravarva 2012. június 05. 12:09
    „Sopánkodás helyett tetszettek volna adakozni!
    Kedves Elvtársak, 1989-ben a félrevezetett nép erre szavazott, tehát kár a szövegelésért.
    Kapitalizmusban a pénz az Isten, a templom meg csak egy műemlék:(”
  • 18. kzora 2012. június 05. 10:42
    „Igen övéké a kikötő! Ők adták el a Szeviép cégcsoportnak a hajót. Miután a Szeviép tönkre ment nem füzeték a kikötői díjat. Azért a Tiszayacht felszámolást kért a Szeviép projekt cége, a Szőke Tisza hajó kft ellen.”
  • 17. Tambitoma 2012. június 05. 10:04
    „14. kzora 2012.06.05. 09:13
    Egyébként nagy valószínűséggel a ki nem mondott társtulajdonos, a fémkereskedő, a hajdani értékmentő a Tiszayacht Kft.

    A kikötő is az övéké?

    És Ibolya a rokon? És a Szeviép cégcsoport? Az eladta?”
  • 16. dragboyz 2012. június 05. 09:24
    „Tipikus....
    Ocsón megveszi valaki, majd.... (ide nem tudok szép szavakat)
    Gondolom a bontás is szép összeg.
    Az én adómból meg ne újítsák fel.... Persze... majd utána kezdődik elölről...”
  • 15. kzora 2012. június 05. 09:22
    „http://zoltanalapitvany.hu/hirek/a-szoke-tisza-gozos-megmentesere-inditott-gyujtes-harmadik-hete

    Nem kéne a Zoltán alapítványnak szólni, Srácok vicceltünk egy céggel közösen már megvettük a hajót? Lett volna már rá 2 hetük!”
  • 14. kzora 2012. június 05. 09:13
    „Néhány pontatlanságot a kommentek között engedjétek, hogy javítsak. A hajó 1978-ban került Szegedre a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalat lett a tulajdonos és valóban diszkó illetve fürdőházként használták. A 2000-es évekre a hajó állaga leromlott, pénz nem volt rá. Ekkor jött egy Vállalkozó, aki vállalta, hogy jelképes pénzért megveszi és Éttermet csinál belőle. Ez a cég a Tiszayacht volt.

    Itt megtaláljátok a 2000 február 18. MTI hírt html és PDF formában is.
    http://muemlekek.info/blog/szoke-tisza-es-az-ertekmentes/425.php

    Egyébként nagy valószínűséggel a ki nem mondott társtulajdonos, a fémkereskedő, a hajdani értékmentő a Tiszayacht Kft.”
  • 13. vargafamily2008 2012. június 05. 09:12
    „Ekkora butaságot még nem látott az ember! Nem tudom, hogy miért kell egyből szétbontani! Még nincs szakértői vélemény az ügyben! Pesti emberek döntenek a hajó sorsáról, hogy személyesen meg sem nézték! Csak láttak róla képeket illetve videókat és kész! Ha meg nézték volna akkor tudnák, hogy hol van a lék! Mert ugyanis azt még ennél a csekély 180 cm-es vízállásnál sem találták meg a búvárok! Ha pedig nincs lék akkor miért kell bontani? A Leg valószínűbb, hogy az össz gondot egy elfagyott, megrongálódott fenékszelep okozta. Az ott betörő víz súlya lehúzta a hajót és az ablakokon befolyó víz árasztottal el teljesen. Továbbá érdemes megnézni, hogy a Zoltán Alapítvány mennyire komolytalan! Évek óta birtokolja a Petőfi Gőzöst, hogy majd fel lesz újítva! Ígéret volt ott is bőven! Még sem lett belölle semmi! Majd az is megy az ócskavasba! A Szőke Tiszát viszont ha szétbontják és véletlen tényleg lesz egy új hajó(amit nem hiszek) akkor az miért is a Dunára szánják? Nem szegedet fosztják meg egy menthető hajótól? ez igazságtalan és sz....r Ez csak egy újabb kizsákmányolás nem más!”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kezdődik a szegedi Dugonics és Árpád tér felújítása

Szerdától lezárják a szegedi Somogyi, a Toldy, az Eötvös, az Apáthy utcát, a Dugonics tér parkját és az Árpád teret. Tovább olvasom