Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 17°C Még több cikk.

Takarékosságra int a drága üzemanyag

Szeged - Rég átléptük a korábban lélektaninak tartott 300 forintos benzin- és gázolajárakat, az ország mégsem kezdett drámai spórolásba. Sokaknak létkérdés, hogy munkájukhoz autót használjanak.
Hevenyészett közvélemény-kutatásba kezdtünk tegnap egy szegedi benzinkútnál. Azt kérdezgettük a szöszmötölő autósoktól, tudják-e, mennyi pénzt spórolhatnak, ha okosan vezetnek. Kiderült, kevesen vannak tisztában azzal, hogy azok a gumiabroncsok, amiket nem az előírt értékre fújnak fel, 4 százalékkal növelik a motor fogyasztását. A légkondi indokolatlan használata 5 százalékos drágulást jelent. A kettő együtt 1200 forintot is jelenthet a tankolásnál.

Külföldön a híradások szerint nemcsak a szolgáltatók, hanem a polgárok is lassításba kezdtek. Aki autóba ül, az lassabban vezet. Olaszországban több autóbusz-társaság kikapcsolja a légkondikat a buszokon, függetlenül attól, mekkora a hőség. Nagy-Britannia pedig földön, vízen és levegőben is lelassult: visszavettek a sebességből a légitársaságok, a kompok és a szárnyashajók.

Elég oldalra nézni, a benzinkútra, hogy eszünkbe jusson: lassítani kell. Fotó: Segesvári Csaba
Elég oldalra nézni, a benzinkútra, hogy eszünkbe jusson: lassítani kell.
Fotó: Segesvári Csaba

A Tisza Volán Zrt.-nél takarékoskodnak, de ehhez nem most, a drasztikus üzemanyag áremelés miatt fogtak hozzál. A sofőröket régóta anyagilag ösztönzik arra, hogy takarékoskodjanak az üzemanyaggal – ezt Gera István, a közlekedési társaság infrastrukturális divízióigazgatója mondta. A buszvezetőket okítják a gazdaságos járművezetésre, s azt is megtanulják, hogy a különböző típusokat másképp kell vezetni.

6 tipp autósoknak, spórolásra

1. Ne vonszoljunk magunkkal feleslegesen súlyos tárgyakat az autóban.
2. Ellenőrizzük gyakrabban a gumiabroncsok nyomását.
3. Nagy sebességnél húzzuk fel az ablakot.
4. A használaton kívüli tetőcsomagtartót szereljük le.
5. Kapcsoljuk ki-be a légkondit, és ne hűtsünk nagyon.
6. Váltsunk időben! A magasabb sebességfokozat gazdaságosabb

Szegeden nem lassíthatnak a buszok, hogy üzemanyagot takarítsanak meg, hiszen az önkormányzat a közszolgáltatási szerződésben előírta a menetidőt – nyilatkozta Draskóczy István, a helyi közlekedésért felelős divízióigazgató. Annyit tehetnek, hogy a nyári szünetre való tekintettel a többet fogyasztó csuklós járművek közül csak azokat vetik be, amelyeket muszáj. A csúcsidőt leszámítva nem járnak a környezetkímélő gázos buszok sem, szintén azért, mert többet esznek. Mivel klíma jellemzően csak a helyközi és távolsági buszokon van, azokon a külső hőmérséklet függvényében állítják be az automatikát.

Akik viszont nem tudnak takarékoskodni, azok a fuvarozók. Kopasz Gábor, a Tisza-Expressz Kft. ügyvezető igazgatója szerint ha nem változik gyorsan a helyzet, becsukhatnak. A szakma nem is annyira gázolajár-emelés bicsaklott meg: az erős forint tette be a kaput. Pontosabban a kettő együtt.

Európa közelít a 400 forinthoz

Annak köszönhetően, hogy most erős a forint, Németországban és Olaszországban 360-370 forintot fizetünk egy liter benzinért és gázolajért. Harminc-negyven forinttal többet, mint nálunk. A korábbi 250 forintos euróval számolva már átlépnénk a 400 forintot. Angliában pedig már most több mint 400 forintba kerül egy liter üzemanyag.

Olvasóink írták

  • 8. csanyiv 2008. július 11. 10:08
    „Orbitnak igaza van. Az évi 5-8 százalékos keresletnövekedés messze nem indokolja a nyersolaj világpiaci árában az elmúlt években bekövetkezett 150%-os emelkedést. Ha az elkövetkezendő 100-120 évben nem is fedeznének fel újabb kitermelhető területeket - ami nem valószínű -, a mai technológia és árak mellett akár a sarkköri tengerek talapzatából is kitermelhető a szénhidrogén. Ennyi idő alatt a bizonyított készletek még biztosan nem csökkenek kritikus szintre, viszont ez már elég lehet a már ma is létező (de drágán elérhető) alternatív energiaforrások elterjedéséhez. Amennyiben a kialakuló világgazdasági recesszió valóban fenyeget, az sem a kereslet és ezzel az árak további növekedését fogja segíteni a következő években...”
  • 7. Mil 2008. július 10. 17:45
    „A magyar fizu a német 19%-a, haha. Üzemanyag meg kb. ugyanannyi.”
  • 6. orbit 2008. július 10. 11:32
    „Sajnos több érdek együttes hatása eredményezi szerintem a most kialakult helyzetet. Egyetlen ország kormánya sem mond le az egyre növekvő árakból származó adóbevételekről. Ez tuti! Az hogy ezt hol, mire költik már más kérdés... A legnagyobb gond az, hogy a nagy olajexportáló országok, arra hivatkozva, hogy nagyon megnőtt a kereslet (Kína, India, Oroszország) folyamatosan emelik az árakat. Pedig ha tudunk a sorok közt olvasni akkor világos, hogy ez nem így van. Több szakértő állítja, hogy a nyersolaj és földgázkészletek a világon még egyáltalán nincsenek kiaknázva. Mérési eredmények vannak évtizedek óta, hogy a világ sok pontján még igen nagy mennyiségben van, szűz területeken. Persze ráfogják, hogy sokkal nagyobbak a kitermelési költségek. Én is ezt mondanám... Csak jegelik. Az extraprofit miatt. Sajnos a világgazdaság sok területén egyre jobban tapasztalható ez a fajta egyeduralmi kartell kialakulása. Nem jó ez az irány. Az ember ezen a bolygón a pénz után kezd nagyon sokadik lenni a fontossági sorrendben...”
  • 5. szallitoknak 2008. július 10. 09:50
    „Ha a külföldön kapható üzemanyag árát forintban adják meg, akkor ugye gondolnak arra, hogy azért olyan kevés, mert erős a forint?

    A szállítókat sem teljesen értem:
    1. az erős forint miatt ilyen "olcsó" az üzemanyag hazánkban. Ha romlani fog, annak indoklásával fog az felfele kúszni, akkor mi lesz velük?
    2. ha országhatáron belül fuvaroz, akkor önmagában a forint árfolyamát min érzi?
    3. ha azon kívül és euróban fizetik, akkor játszon a költségekkel, elképzelhető, hogy pár dologhoz kint olcsóbban jut hozzá az eurójáért.”
  • 4. vélekedő 2008. július 10. 09:39
    „Úgy van! Alacsonyabb fordulatszámon, kevésbé intenzív gyorsításokkal, a leghamarabb felkapcsolva.”
  • 3. TK 2008. július 10. 08:58
    „Most már tisztában vagyunk azzal, hogy mennyibe kerül Németországban, Angliában egy liter benzin. Szörnyű 400Ft.... És mennyi ezekben az országokban a minimálbér, mennyit keres egy átlag ember ezekben az országokban?

    A benzinünk már kb azonos áru, de a mi fiuzunk sajnos csak TÖREDÉKE!!!! az Övéknek.”
  • 2. cyt 2008. július 10. 08:32
    „Kiegészítés: ha motor fordulatszám mérőnk is van a műszerfalon, akkor csak úgy érdemes sebességet csökkenteni, ha a sebesség csökkentés fordulatszám csökkentéssel is jár - függetlenül a sebességváltó állásától (pl. automata sebváltós autókban!!!).”
  • 1. cyt 2008. július 10. 08:26
    „Csak egy ici-pici megjegyzés a cikkben irtakhoz, annak is egy technikai részéhez. Ha valaki SEBESSÉGVÉLTÁS nélkül - vagyis ugyanabban a sebváltó állásban maradva - tudja csökkenteni a sebességét, az valóban spórolhat egy keveset az üzemanyag felhasználással, de ha egy magasabb sebességváltó fokozatból alacsonyabba vált, és ilymódon csökkenti a sebességét, akkor elképzelhető, hogy NÖVELNI fogja a fogyasztását. Sebességváltáskor ugyanis a motortól érkező fordulatszámot egy "fogaskerék áttátel segítségével" átvisszük a futóműre. Ha pl. egy sebesség fokozatban az áttét 1:1, a másikban pedig pl. 2:3, akkor ugyanolyan sebesség mellett a 2:3 állásban (alacsonyabb sebességváltó állás) 50%-kal többet fogyaszthatunk, mint az 1:1 (magasabb sebességváltó) állásban. Magyarul ha 50 km/h városi sebesség helyett csak 40 km/h sebességgel tervezünk haladni, de a 4-es sebváltó állásból visszakapcsolunk a 3-asba, akkor többet fogunk fogyasztani (és így a levegőt is jobban szennyezzük ám!!!). Márpedig 40 km/h sebességet 4-esben bizony sok autó csak "köhögve" (és így a motort rongálva) tudja tartani. Spórolni tehát a városi közlekedésben nem igen lehet .....
    Summa summarum, megint nem ártana a tömegtájékoztatásban egy kicsit okosabban, kicsit több ésszel írni a dolgokról. Kicsit jobban TANÍTANI az embereket - vagy csak figyelmeztetni arra, hogy amit megtanultak (ha valaha egyáltaán megtanulták), arra emlékezzenek, azt ésszel hasznosítsák.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Biológia+fizika+kémia=élettan

Szeged - A gyerekeknek esélyük sem marad arra, hogy a körülöttük lévő világot megértsék –… Tovább olvasom