Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Tehetségek évezrede elé

Szeged - Mindenki tehetséges valamiben. A talentum, vagyis az emberi kreativitás tehetségben megnyilvánuló formája ma még kiaknázatlan energiaforrás. De mi a tehetség? Mit tehetünk a fölfedezéséért?
– Hungarikum a tudományos diákköri mozgalom. De ezen kívül a szakkollégiumi hálózat is színtere a tehetséggondozásnak – jelentette ki Szendrő Péter. Az Országos Tudományi Diákköri Tanács elnöke is összegezte tapasztalatait azon a nemzetközi konferencián, amelyet a tehetséggondozásról rendezett – uniós pályázati támogatással – a Szegedi Tudományegyetemen működő Tehetségpont. Szendrő Péter kiemelte: a PhD-fokozatúak 90 százaléka az idén 60 éves tudományos diákköri mozgalomban kezdte a kutatómunkát. A korábban a szegedi egyetemen oktató Szendrő Péter a szakkollégium értékének tekinti a hallgatók szocializálását, emberi kapcsolathálója kiépítésének előkészítését. A tehetségek jelentős része jelen van a felsőoktatásban, de a cél az, hogy minden középiskola részese legyen a tehetséggondozásnak. – A tehetséggondozás nem magánügy vagy „intézményi belügy", mert ettől függ a nemzet jövője.

A tudomány műveléséhez alázatra is szükség van – hangsúlyozta Homoki-Nagy Mária. Az SZTE oktatási rektorhelyettese úgy véli: a pedagógus, az egyetemi oktató felelőssége óriási a tehetség felismerésében és támogatásában.

A „legkiválóbbak facebookját
A „legkiválóbbak facebookját", vagyis a www.sztehetség.hu weboldalt Szabó Gábor rektor indította el
a tehetséggondozásról szóló konferencián. Mellette Badó Attila. Fotó: Karnok Csaba

Cambridge: a kiválasztás, nem a toborzás a cél

18 ezer hallgató tanul a cambridge-i egyetemen. Ez angliai viszonylatban is kicsi. A tehetséggondozás része egy program, amellyel a legtehetségesebb fiatalokat próbálják minél szélesebb körből az egyetemre vonzani. A felvételin az egyetem elsődleges célja a kiválasztás, nem pedig a toborzás. Évente 3000 hallgató nyer felvételt a 16 ezer jelentkező közül. A felvételi eljárás része egy, az egész napot magába foglaló beszélgetés a diákkal. A bejutáshoz szinte maximális pontszámot kell elérni az érettségi vizsgán – ismertette a Cambridge-i Egyetem modelljét Duncan McCallum. Az universitas szakértője (képünkön) hangsúlyozta: a tehetséggondozás alapköve a kollégium. Valamennyi hallgató köteles csatlakozni egy kollégiumhoz, amely független az egyetemtől, saját forrással rendelkezik. Ezen kollégiumok feladata a szállás, étkeztetés, szabadidős tevékenységek biztosítása mellett a tanulmányok figyelemmel kísérése. A kollégium valamennyi hallgató számára kijelöl egy témavezetőt, a tehetséggondozásra ügyelő supervisort, valamint kinevez egy tutort, aki személyes mentorként segíti a hallgatót.

– Mindenki tőkés, aki e teremben ül – lepte meg kijelentésével hallgatóságát Csermely Péter. A SOTE professzora, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke szerint értékünk az intellektuális tőkénk, melynek része például az absztrakciós képesség, a memória. Mi a tehetség? – tette föl a kérdést, majd hosszan sorolta alkotóelemeit. Így például a tehetség része az érzelmi tőke, a speciális tulajdonságok sora, a kreativitás, a szociális tőke, ami például a hálózatképzésre tesz alkalmassá. – A tehetség összetett fogalmába beletartozik az érzelmi érettség, az intellektus és a kitartás, ami nagyfokú kreativitással társul. A tehetség lényeges tulajdonsága a hasznosság. Mert hiába helyettesítjük a kerékpárunk külső gumiját PET-palackokkal, attól még nem gurul gyorsabban – említette a professzor, miközben fotón mutatott néhány ötletes, de nem hasznos „találmányt". A tehetségekért folytatott harc jelentőségét érzékeltette, mikor vázolta a világméretű tehetséggondozó hálózat formálódásának csomópontjait. Így például a tehetségnapokat, a különböző tehetségtanácsokat. A tehetségek felfedezési és a bennük rejlő erőforrás kiaknázási lehetőségeivel – magyar javaslatra – immár uniós fórumokon is foglalkoznak.

630 tehetségpont működik az országban. Ezek közül az egyik legsikeresebb a szegedi universitas SZTEhetség pontja. A program még új, számos problémával találja szembe magát, új pályázatok kiírása szükséges a támogatására. A tehetségpontok, a tehetségsegítő tanács és a támogatott képzések összehangolása pedig ugyanolyan fontos. Az állami szerepvállalás folyamatosan csökken, így az egyetemnek szüksége lesz a külső forrásokra, tőkebevonásra – mondta Badó Attila. A Szegedi Tehetséggondozó Tanács elnöke, a SZTEhetség pont elnöke és alapítója tapasztalata, hogy a tehetséggondozás nehézségei a tömegképzés hátrányaihoz is kötődnek. A tehetségek könnyebb felkutatása érdekében a kiscsoportos képzési rendszerre való áttérést szorgalmazta. Átalakítandónak tartja az ösztöndíjrendszert, hogy ne „hallgató fizessen a hallgatónak".

Motiválhatja a legjobbakat a tehetségportál, amelyet Szabó Gábor rektor egy virtuális gombnyomással adott át az október eleji konferencián. A www.sztehetseg.hu címen az aktuális hírekről, pályázati lehetőségekről, ösztöndíjakról és a kiválósági listához kötődő kedvezményekről folyamatosan értesülhetnek a hallgatók.

Olvasóink írták

  • 1. tol 2011. október 31. 21:24
    „ezt komolyan mondom: megveszek a kíváncsiságtól, mi volt a tegnapi dumámban, amitől nem kerülhetett a nyilvánosságra?!? Közben persze röhögök, de mégis kíváncsi vagyok...Tudnátok csak úgy... csak úgy megsúgni... senkinek se mondom el, de tényleg... naaa!! Légysziiii...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyerünk, kedves, mutassuk meg nekik!

Leskovics Gábornak egyaránt fontos a PUF és a Kiscsillag is: mindkét zenekar más-más oldalát elégíti ki. Tovább olvasom