2019.09.22. 11:25
Frankfurti autószalon: nyomás alatt a gyártók
Az autóipar már régen feladta, hogy enyhébb környezetvédelmi határértékeket alkudjon ki a politikai döntéshozóktól. A jövőre életbe lépő szigorítás rányomta a bélyegét a Frankfurti autószalonra.
Hátrányos gazdasági és társadalmi következményei miatt bírálta a környezetvédők azonnali közlekedési átállásra és a robbanómotoros járművek mihamarabbi feladására vonatkozó követeléseit a Bosch autóipari beszállító vállalat vezérigazgatója. – Csak azért, mert valami környezetvédelmi szempontból kívánatos, még ne legyen sem gazdasági, sem társadalmi szempontból hátrányos – fogalmazott Volkmar Denner a Frankfurti autószalonon. A szakember szerint meg kell találni az egyensúlyt az ökológiai, gazdasági és társadalmi érdekek háromszögében.
Lépésről lépésre
A Bosch teljes erőbedobással dolgozik olyan technológiák kifejlesztésén, amelyek sem a klímára, sem a levegő minőségére nincsenek káros hatással. Környezetvédő csoportok szerint az autóipar túl lassan és túl keveset tesz az emissziómentes elektromos autókra való átállás érdekében. A társaság vezérigazgatója azt hangsúlyozza, az átállás csak lépésről lépésre történhet, mert ahhoz egyrészt megfizethető, másrészt a felhasználókat ösztönző járművekre lenne szükség.
Az autóipari beszállító óriás prognózisa szerint 2030-ra az eladott új autóknak nagyjából egynegyede lehet elektromos hajtású, a többi hibrid vagy robbanómotoros. – Már csak ezért is fontos a robbanómotorokat továbbfejleszteni, mert az is a környezet védelmét szolgálja – szögezte le Volkmar Denner.
Határértékek
Eközben csökkenő piaci forgalom és nehezen felmérhető vásárlói igények mellett kényszerülnek tömeges modellváltásra az autógyárak a jövőre életbe lépő szigorúbb kibocsátási normák miatt. A kínálatban szereplő modellek 95 százalékánál a jelenlegi 120 grammos átlagról kilométerenként 95-re kell csökkenteni a járművek szén-dioxid-emisszióját. Ráadásul ezt 2030-ig további 37 százalékkal kell mérsékelni – a 2007-től megkövetelt 40 százalékos csökkentés után!
A jövő évtől életbe lépő alacsonyabb küszöb nem is jöhetne rosszabbkor az értékesítések csökkenésével küzdő autóiparnak, ráadásul a vásárlói igények is egyre inkább a SUV modellek felé tolódnak el, az alacsony fogyasztású dízelautók rovására. Az ágazat már régen feladta, hogy enyhébb környezetvédelmi határértékeket alkudjon ki a politikai döntéshozóknál. Herbert Diess, a korábban botrányba keveredett Volkswagen konszern jelenlegi vezérigazgatója szerint helyes döntés volt elindítaniuk a 80 milliárd eurós elektromosjármű-technológiai fejlesztési programjukat.
Kemény bírságok
A környezetvédelmi előírásoknak megfelelő autókat legalább 10 ezer euróval többe kerül megépíteni, és olyan modellekkel kell feltölteni a kínálatot, ami nem biztos, hogy kell majd a vásárlóknak. Ezt már a Peugeot, a Citroën és az Opel márkákat is birtokló PSA egyik felső vezetője mondta.
Az autógyáraknak a határérték felett kibocsátott szén-dioxid után autónként és grammonként 95 eurót kell majd bírságként leróniuk, ami így könnyedén százmilliós tételekre is duzzadhat. Jelenlegi modellkínálatuk kibocsátása után például – ha az változatlan maradna – 2021-ben 25 milliárd eurós bírságot kellene kifizetniük.
Bizonytalanság
– A bírság elkerüléséhez szükséges modellfrissítés fejlesztési költsége az összegnek legalább a felét csípi majd le a nyereségükből – mondta Max Warburton szakértő. Szerinte egyelőre nagyon bizonytalan az új technológia piaci fogadtatása, és az, hogy a vevők mennyit hajlandóak fizetni érte.