2019.11.28. 19:04
Magasabb önrésszel sokat spórolhatunk a biztosításon
Magyarországon nemcsak az új autók száma nő, de az alkatrészárak – és főleg a szervizek munkadíjai – is emelkednek, ezért hasznos a törés-, lopás- vagy természeti károk ellen védelmet nyújtó cascobiztosítás, ami egyfajta középtávú befektetés is.
Ha két ajtó is sérül az autón, könnyen hat számjegyű összegbe kerül a helyreállítás. ILLUSZTRÁCIÓ: KUKLIS ISTVÁN
Fotó: Kuklis István
A casco a viszonylag magas kárgyakoriság miatt nem igazán olcsó, a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján 2018 végén az éves átlagdíj évi 97 ezer forint volt, ám ez némi odafigyeléssel csökkenthető. Ha valaki ugyanannál a biztosítónál köti a kötelezőt is, díjkedvezményt kaphat, illetve a társaság ilyenkor általában kedvezőbb besorolás alapján számolja a cascobónuszt. Akkor is jár engedmény, ha nem havi, vagy negyedéves részletekben, hanem egyben fizetjük be az éves díjat, továbbá elektronikusan rendezzük számláinkat.
Fontos az önrész
A casco díját erősen befolyásolja, hogy milyen százalékos, és milyen fix összegű önrészt választunk. Jelentősen csökkenthető a fizetendő összeg, ha 10 helyett 20 százalékos önrészt, illetve magasabb minimumösszeget – 30 vagy 50 ezer forint helyett 100-200 ezret – vállalunk. Ha például 20 százalékos, de legalább 100 ezer forintos az önrész, akkor egy 400 ezer forintos kárból 300-at a biztosító fizet, míg az 1 milliósból 800 ezret áll a társaság.
A díjat az önrész mellett a gépjármű típusa, értéke és kárgyakorisága is meghatározza, ám látszólag hasonló típusoknak is lehet meglepően eltérő eltérő a biztosítási díja itthon. Például egy, az Amerika Egyesült Államokból behozott elektromos Fiat 500E, vagy az ausztrál piacra kifejlesztett Ford Mustang biztosítása drágább lehet, mint az európai piacra gyártott alapmodelleké.
Nem minden ország
Bár a magyarok többsége leginkább az Európai Unió területén használja a kocsiját, vannak, akik Törökországba, az egykori Szovjetunió utódállamaiba vagy a Balkán Unión kívüli országaiba is saját autójukkal mennek – mondjuk a görög tengerpartra, Macedónián keresztül. Nekik érdemes alaposan átolvasniuk cascoszerződésüket, az említett országokban bekövetkező károkra ugyanis a hazai biztosítások jelentős része nem fizet.
Gyakori a vadkár
Sokan nem tudják, de lopás vagy kár esetén a casco általában az autóban tartott értékekre is kiterjed, ami hasznos lehet például a nagyobb értékű műszaki cikknél, vagy egy drágább gyerekülésnél.
Magyarország egész Európa vadban talán leggazdagabb országa, a szarvassal történő találkozást jobb esetben „csak” az autónk bánja, a rosszabb az, hogy utasok is megsérülhetnek. Érdemes évi pár ezer forintért erre kiegészítő biztosítást kérni, ha az nincs benne az alapcsomagban.
Rajtunk is sok múlik
Nem szabad elfelejteni, hogy bár a casco a mi felelősségünk esetén is kártalanít, egyfajta gondosság ilyenkor is elvárható. Ha például valaki egy 3 tonnás járművel felhajt a Balaton 10 centis jegére, akkor kár esetén ne forduljon a biztosítóhoz, mert a súlyos gondatlanság kizárja a kártalanítást. Hasonló megközelítésből a lopáskár is csak akkor érvényesíthető, ha betartottuk a biztosító által szükségesnek tartott védelmi előírásokat – például a riasztó, az indításgátló, a GPS, a kormányzár vagy a váltózár egyike szükséges óvintézkedés lehet.