2019.10.22. 07:53
Rászorulók és a helyi gyerekek ebédjéhez nevelik a disznókat
Önkormányzati tulajdonú telken nevelnek disznókat közmunkások Ópusztaszeren. A felhizlalt állatok feldolgozás után visszakerülnek a falu konyhájára, ahol a helyi gyerekeknek és a szociálisan rászorulóknak főznek belőle ebédet.
Közmunkások nevelik az önkormányzat disznóit, amelyekből aztán a helyi konyhán lesz ebéd gyerekeknek és rászorulóknak. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS
Fotó: Torok Janos
Négy éve döntött úgy az ópusztaszeri önkormányzat, hogy disznótartásba fog. Saját étkeztetésükhöz állítják így elő az alapanyagot, amely nemcsak olcsóbb, de jobban is ellenőrizhető ezáltal.
Önkormányzati sertéstelepen
– Idén 35 disznót hiuzlalunk az önkormányzati ingatlanon létrehozott sertéstelepen – mondta el Makra József polgármester. – Nagyjából háromnegyed évig nevelik őket, majd Felgyőre viszik feldolgozásra. Egyszerre 2-3 disznót vágatunk le, hiszen 150-200 kilósra is meghíznak. A kész hústermékeket lefagyasztjuk, és ebből főznek a konyhán, ahol naponta 250 adag étel készül bölcsődéseknek, óvodásoknak, iskolásoknak, illetve a szociális étkeztetésben részt vevőknek, akikhez a tanyagondnok szállítja ki az ebédet. Egy-egy vágás után például mindig van disznótoros: a hurka-kolbásznak nagyon szoktak örülni – mesélte a falu vezetője.
Közmunkában gondozzák az állatokat
–Hízó, süldő is van most az állományban – mutatta a telepet Loj Imre. Ő és két társa közmunkában gondozzák az állatokat. Mint elmondták, egész napos elfoglaltságot jelentenek a jószágok, hiszen a napi két etetés mellett aljazni is kell őket, és persze figyelni, nem betegedett-e meg valamelyik, vagy nem kezdik-e ki egymást az összezárt állatok. – Korpával kevert tápot kapnak, és amikor van, mindig jár hozzá valami zöld is – beszélt a takarmányozásról.
A helyi hústól finomabb az étel
Makra József elmondta, amióta saját húst szolgálnak fel, sokkal kevesebb a visszavitt étel. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy házias ízekkel főznek a konyhán, és mindig a gyerekek ízlésvilága szerint alakítják a menüsort.